Announcement

Collapse
No announcement yet.

N42 valvetronic käytöstä poisto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SRa
    Newbiemmer
    • Apr 2018
    • 7
    • Järvenpää

    N42 valvetronic käytöstä poisto

    Nyt olisi mysteeri johon kaipaan kovasti ajatuksia. E46 316 N42 koneella 2003 vuosimalli. Tyhjäkäynti aaltoilee ja poksuu imusarjassa eli sytyttää bensan ennen kuin imuventtiilit kiinni. Ajoitukset tarkistettu asianmukaisilla työkaluilla ja mekaanisesti kaikki pitäisi olla ok. Ilmamassa mittari + huohotinjärjestelmä + nokka ja kampuran asentotunnistimet vaihdettu. BMW ekspertti Helsingissä mittasi, että valvetronic sekoilisi ja säätäisi imupuolta hulvattomasti. Vanha auto joten en viitsisi kallista korjausta tehdä. Ilmeisesti valvetronic:eja on poistettu käytöstä softaamalla. Onko kellään kokemusta moisesta ja kenties vinkata missä voisi sellainen onnistua + vaatiiko jotain mekaanista lukitusta tms. epäkeskoakseliin? Epäuskoa herättää se, että asentotunnistimen ja säätömottorin piuhojen irroitus ei vaikuta käyntiin mitenkään. Aaltoilu ja poksuminen vain jatkuu oli piuhat kiinni tai ei.

    Lisätietona, että pariin otteeseen on lämmettyään toiminut hienosti mutta heti koneen jäähdyttyä vika palaa. lisäksi ongelmasta huolimatta ottaa kierroksia ja kulkee hyvin eli tehot on tallella. Taustalla on jakoketjun hyppääminen autoa sammutettaessa joten jakopää on nyt tehty ja samalla kansi käytetty irti ja venttiillit tsekattu + ohivuodot ja puristukset mitattu. Nämä kaikki ok.
  • Lundersson
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2009
    • 250
    • Kerava

    #2
    Erikoiselta vaikuttaa.. Hieman varmistelisin käsitteitä jotta ollaan kartalla: valvetronic säätää venttiilien nostoa joka siis säätyy epäkeskoakselilla jota ohjaa sähkömoottori. Vanos säätää ajoituksia joten veikkaan että syy on siinä jos kerta soppa syttyy liian aikaisin. Vanos pyörät nokka-akselilla säätyvät öljynpaineella jota ohjataan sähköisillä venttiileillä. Katso ovatko jumissa tai tukossa.
    Menopelit - 116 F20, Yamaha YZF-R6 -02, "ehkäjoskusvalmis" E30V8"M3"taxi
    ex 316ti -03
    Osia myydään E30 - http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=245537
    Ostetaan kytkin/paineasetelma Sachs 883082 999765, -E30 M60 sopiva kardaani (typ188), M3 Sedan takalevikkeet

    Comment

    • SRa
      Newbiemmer
      • Apr 2018
      • 7
      • Järvenpää

      #3
      Originally posted by Lundersson View Post
      Erikoiselta vaikuttaa.. Hieman varmistelisin käsitteitä jotta ollaan kartalla: valvetronic säätää venttiilien nostoa joka siis säätyy epäkeskoakselilla jota ohjaa sähkömoottori. Vanos säätää ajoituksia joten veikkaan että syy on siinä jos kerta soppa syttyy liian aikaisin. Vanos pyörät nokka-akselilla säätyvät öljynpaineella jota ohjataan sähköisillä venttiileillä. Katso ovatko jumissa tai tukossa.
      Tosi hyvä tarkennus, kiitos. Vanos solenoidit ovat olleet irti ja ne on putsattu. Pitäisi olla ok mutta vanos pyöriä ei ole vaihdettu eikä sen kummemmin tutkittu. Eilen ajoin auton lämpimäksi ja kas kummaa, toimi normaalisti. Kylmänä tyhjäkäynti aaltoili ja poksutteli imusarjassa. Lämpimänä sammuttelin ja annoin kierroksia jne. Hyvin toimi. Kylmänä taas temppuilee. Schmiedmann Helsingissä mittaili Valvetronicin toimintaa ja totesivat, että se saattaa seota ja alkaa säätää nousuja ihan miten sattuu. Heidän ykkösepäily on siis epäkeskoakseli mutta tuo sinun tarkennus vanokseen liittyen on hyvä. Voinko jotenkin testata noita vanospyöriä? Tai tuleeko tämän kuvauksen perusteella muuta mieleen?

      Comment

      • Lundersson
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2009
        • 250
        • Kerava

        #4
        Vanosten toiminta pitäisi näkyä nokka-akseleiden asentotuntimien signaalista. En tiedä miten se tarkalleen toimii koska tosiaan venttiilit säätyy sähköisesti. Jollain softalla pitäisi näkyä ja varsinkin jos venttiilin asento on ristiriidassa vanospyörän asennon kanssa... Tässä tuli myös mieleen että jos kylmänä on ongelma päällä niin mites moottorin lämpöanturi? Koneessa on kolme anturia lämmölle; yksi tuulettimelle, toinen lämpömittarille ja kolmas moottorinohjaukselle. Eli jos ECU saa väärää tietoa lämmöistä niin seokset menee sekaisin, mutta ihmettelen kummasti ellei asiantuntijat ole huomanneet softasta jos lämpötilatieto on pielessä. Tiedätkö yhtään mitä vikakoodeja kone antaa?
        Menopelit - 116 F20, Yamaha YZF-R6 -02, "ehkäjoskusvalmis" E30V8"M3"taxi
        ex 316ti -03
        Osia myydään E30 - http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=245537
        Ostetaan kytkin/paineasetelma Sachs 883082 999765, -E30 M60 sopiva kardaani (typ188), M3 Sedan takalevikkeet

        Comment

        • SRa
          Newbiemmer
          • Apr 2018
          • 7
          • Järvenpää

          #5
          Originally posted by Lundersson View Post
          Vanosten toiminta pitäisi näkyä nokka-akseleiden asentotuntimien signaalista. En tiedä miten se tarkalleen toimii koska tosiaan venttiilit säätyy sähköisesti. Jollain softalla pitäisi näkyä ja varsinkin jos venttiilin asento on ristiriidassa vanospyörän asennon kanssa... Tässä tuli myös mieleen että jos kylmänä on ongelma päällä niin mites moottorin lämpöanturi? Koneessa on kolme anturia lämmölle; yksi tuulettimelle, toinen lämpömittarille ja kolmas moottorinohjaukselle. Eli jos ECU saa väärää tietoa lämmöistä niin seokset menee sekaisin, mutta ihmettelen kummasti ellei asiantuntijat ole huomanneet softasta jos lämpötilatieto on pielessä. Tiedätkö yhtään mitä vikakoodeja kone antaa?
          Tänään taas otettiin bemulla ajokierros ja sama ilmiö, eli koneen lämmettyä toimii normaalisti. INPA:a ei ole tähän mennessä ollut käytössä mutta nyt hankittu. En ole ehtinyt sillä tutkimaan mutta halpis OBD:lle antoi herjaa ilmamassa mittarista silloin kun poksutteli. Tämä voinee kuitenkin johtua tuosta huonosta käynnistä. Lämmettyään ei antanut enää mitään herjaa. Ajoittain herjannut myös B puolen nokka-akselin ajoituksesta. Liekö pakopuoli. Valitettavasti ei nyt ole itse koodeja tallessa. Laittelen niitä kun pääsen tutkimaan INPA:lla tarkemmin. Schmiedmanin mukaan herjasi jos vaikka mitä silloin kun valvetronic sekoili. Mystiseksi menee, rupesin jo miettimään, että pitääkö vanoksia alkaa uusimaan. Niitä ilmeisesti saa tarvikkeenakin ettei tarvitse vanhan auton hintaa maksaa.

          Lisätietona nyt tähän.. Vaikuttaa siltä, että aina kun koneen laittaa kylmänä käyntiin niin tyhjäkäynti aaltoilee siellä 500 ja 1200 kierroksen välillä + jonkin verran poksuu imupuolella ja ajoittain saattaa heijata noin 1000 ja 1500 kierroksen välillä. Mutta hetken kun ajaa ja kone lämpiää ja sitten tekee virtakatkon niin taas toimii hienosti...
          Last edited by SRa; 26-04-2018, 12:49. Reason: More information

          Comment

          • VolvoTDi
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2006
            • 1576
            • Tampere - Pori

            #6
            Kannattaa lopettaa se kohellus Valvetronicin kanssa ja poistaa se toiminnasta. Otappa yhteyttä niin otetaan se pois niin loppuu ongelmatkin.
            Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
            Check:
            www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
            Tampere 044-5867096

            Comment

            • AnttiJuhani
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2010
              • 2056
              • Kittilä

              #7
              Valtetronicin töpseli irti vaan, ei se muuta tarvitse. Pari vikakoodia tulee mutta moottorin vikavalo ei pala. Ainakin näin voit sulkea pois valvetronic vian jos käynti ei noin parane. Vaimo ajanut ilman töpseliä jo pari vuotta. Saako tuon myös ohjelmoimalla pois? Kiinnostaisi kyllä itselläkin.


              Comment

              • jeppis45
                Bimmer Rookie
                • Mar 2017
                • 49
                • Rauma

                #8
                Originally posted by AnttiJuhani View Post
                Valtetronicin töpseli irti vaan, ei se muuta tarvitse. Pari vikakoodia tulee mutta moottorin vikavalo ei pala. Ainakin näin voit sulkea pois valvetronic vian jos käynti ei noin parane. Vaimo ajanut ilman töpseliä jo pari vuotta. Saako tuon myös ohjelmoimalla pois? Kiinnostaisi kyllä itselläkin.


                Joo saa ohjelmoimalla pois, itsekkin kävin käyntivian takia, viat lähti ja auto toimii moiteetta

                Comment

                • Dunky
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 4929
                  • Kotka

                  #9
                  Saahan sen pois ohjelmasta antamasta vikakoodia.
                  Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                  Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                  Comment

                  • AnttiJuhani
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 2056
                    • Kittilä

                    #10
                    Kalliskin operaatio?

                    Comment

                    • jeppis45
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2017
                      • 49
                      • Rauma

                      #11
                      Originally posted by AnttiJuhani View Post
                      Kalliskin operaatio?
                      Mulla maksoi 250e.

                      Comment

                      • AnttiJuhani
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 2056
                        • Kittilä

                        #12
                        Täytyypä kysellä alueen virtuooseilta. On tuossa läjä valvetronicin osia jotka pitäis vaihtaa ja katsoa sen jälkeen toiminta, mutta jos ei auta niin koodilla pois vaan.

                        Comment

                        • L.S.T
                          Newbiemmer
                          • Apr 2013
                          • 16
                          • Lohja

                          #13
                          Löytyikö tähän ongelmaan syytä vai ratkesiko tuolla valvetronikin poisotolla? Itsellä ihan vastaavat oireet ilman vikakoodeja eikä tuo valvetronikin piuhan irroitus vaikuta mitään.

                          Comment

                          • AnttiJuhani
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 2056
                            • Kittilä

                            #14
                            Originally posted by L.S.T View Post
                            Löytyikö tähän ongelmaan syytä vai ratkesiko tuolla valvetronikin poisotolla? Itsellä ihan vastaavat oireet ilman vikakoodeja eikä tuo valvetronikin piuhan irroitus vaikuta mitään.

                            Ei meidänkään autoon vikakoodeja tule. Sitten tulee kun valvetronicin töpseli on otettu pois, mutta tällöin myös käynti paranee. Jos näin ei tapahdu, niin lähtisin etsimään vikaa ensin muualta ennenkuin poistattaa valvetronicin käytöstä. Sinkunut jakoketju oireili meillä aluksi ilman koodeja, ajan kanssa niitä sitten alkoi tulla useampia.

                            Comment

                            • SRa
                              Newbiemmer
                              • Apr 2018
                              • 7
                              • Järvenpää

                              #15
                              Mulla poistettiin Valvetronic pois käytöstä. Maksoi muistaakseni alle 300€. Käynti parani selvästi ja lämpimällä moottorilla ei ole mitään ongelmia. Edelleen on käyntiongelmaa silloin kun kone on kylmä. Kierrokset saattavat heijata edestakaisin ja jos lähtee heti ajamaan niin nykii ja on tehoton. Heti kun kone lämpeää ja käynnistää uudelleen niin todella hyvin ja tehot löytyvät. Seuraavaksi ajattelin vaihtaa noi Vanos pyörät nokkien päässä. Jos ei se auta niin huh huh..:think

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎