Originally posted by AnttiJuhani
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
N42 valvetronic käytöstä poisto
Collapse
X
-
Tänään tutkin samanlaista tapausta. Tämä N42 compacti käyttäytyy siten, että kylmäkäynnistyksessä kaikki tuntuu olevan kunnossa. Kone käy siististi. Heti kun käynti putoaa kylmäkartalta lämpimälle, alkaa kone käymään epätasaisesti tyhjäkäyntiä ja kierroksia annettaessa "putputtaa" ikäänkuin olisi venttiiilivikainen auto. Sitten kun nyppään pyöreän anturin liittimen irti, alkaa kone käymään asiallisesti.
Tällaisesta viasta on kysymys
Autocom ei mielestäni näyttänyt reagoivan mitenkään kun otin tarkasteluun "venttiilien nousu"-parametrin. Lukema pysyi samana koko ajan kaasua painaessa.
Viittaako anturivikaan? Jos viittaa niin tekeekö eBaysta saatavilla 50€ kiina-antureilla mitään? Kun eihän tuollaiseen kukaan järkevä osta orggista 350€ hintaista anturia.
Edelliseen viestiin sen verran, että pojan autosta kun nyppäisi tuon pyöreän liittimen irti, niin alavääntö muuttui ohuemmaksi ja kulutus nousi selvästi.Last edited by JKK; 01-09-2023, 00:27.
Comment
-
-
Jatketaan kyselyä.... Nyt on vaihdettu valvetronicin anturi (pyöreällä liittimellä) eikä muuttunut miksikään. Sama putputus jatkuu, paitsi jos ottaa pyöreän liittimen irti....
Ketju oli tiukka, siellä ei ollut mitään sanottavaa. Eikä valvetronicin mekaniikastakaan löytynyt silmämääräisesti mitään kulumaa. Oletan että VVT-säätömoottori toimii, koska testerillä pystyy opettamaan säädön äärilaidat.
Ainoa vaan että jos otan autocomillla tai istalla tarkkailuun venttiilinnoston arvot, niin siellä ei tapahdu mitään.
Alkaa tuntumaan että vika voisi olla VVT ohjainboksissa. Onko kukaan joutunut uusimaan VVT ecua? Onko niissä ollut ongelmia? Autolla ajettu 180tkm.
Comment
-
-
Originally posted by JKK View PostJatketaan kyselyä.... Nyt on vaihdettu valvetronicin anturi (pyöreällä liittimellä) eikä muuttunut miksikään. Sama putputus jatkuu, paitsi jos ottaa pyöreän liittimen irti....
Ketju oli tiukka, siellä ei ollut mitään sanottavaa. Eikä valvetronicin mekaniikastakaan löytynyt silmämääräisesti mitään kulumaa. Oletan että VVT-säätömoottori toimii, koska testerillä pystyy opettamaan säädön äärilaidat.
Ainoa vaan että jos otan autocomillla tai istalla tarkkailuun venttiilinnoston arvot, niin siellä ei tapahdu mitään.
Alkaa tuntumaan että vika voisi olla VVT ohjainboksissa. Onko kukaan joutunut uusimaan VVT ecua? Onko niissä ollut ongelmia? Autolla ajettu 180tkm.320iX GT F34, Alpinweiss 2, Stage 1, 2014
Ford Mustang GT, Colorado Red Coupe, 2005
Talvimiina 24/25: 316i E46, Titan Silber, 2004
Vuoden 2025 -projekti: 550i F10 M-Sport, Alpinweiss3, 2013
Ex-bimmerit:
Talvimiina 23/24 316i E46, Mystic Blau, 2005
525i E60 M-Sport Carbonswartz, 2006
130i E87 M-Sport Le Mans Blau, 2005
Comment
-
-
Juu, sain. Pistin likimain koko yläkerran koneesta uusiksi venttiilivarsien kumeja myöten. Tätä ennen siis vaihdoin myös VVT-boksin, josta ei ollut mitään hyötyä....
Uusiksi meni:
- Jakoketjusarja (SKF:n setti),
- Epäkeskoakseli ja sen päässä oleva magneettipyörä.
- Valvetronicin jouset 4kpl
- Uusi VVT-akselia voiteleva öljyputki
- Molemmat Vanos-pyörät
- Venttiilivarren kumit
Alkuperäisessä VVT-säätömoottorissa ja anturissa ei ollut mitään vikaa. Kuten monessa yhteydessä on tullutkin jo ilmi että niissä harvemmin on lopulta häikkää tällaisen vian tapauksessa.
Mutta jotakuinkin näillä eväillä kone alkoi toimimaan jälleen kuin tehtaalta lähtiessäänkin on toiminut. Itseasiassa jopa yllätyin miten mukavan tuntuinen ja taloudellinen kone tämä onkaan kun kaikki toimii täydellisesti. Valvetronicin ja Vanoksen vaikutus koneen luonteeseen oli mielestäni odottamattoman iso. Ja myös kulutukseen.
Vaikea on lopulta sanoa, että mikä lopullinen vian aiheuttaja oli? Itse veikkaan epäkeskoakselin päässä olevaa magneettipyörää, joka on siis vaihdettava osa (n.50€). Itse VVT-akseli ei ollut niin huonossa kunnossa että voisi olla noinkin karkean vian selittäjä. Ainoastaan viimeisessä nokassa oli alkavaa pintavauriota. Toki syy saattoi olla myös jommassakummassa vanos-pyöristä?
Jokatapauksessa nämä N42-käyntihäiriöt, jotka kuullostavat "venttiilivikaiselta puputukselta" on maailmalla monessa tapauksessa korjaantuneet uudella epäkeskoakselilla. Minkään tapauksen kohdalla tosin ei ole mainittu että oliko itse akselissa nokat vialliset vaiko akselin päässä oleva magneettipyörä, joka kerää ikääntyessään metalliroskaa itseensä > magneettipiste katoaa. Tämän megneettipyörän toiminta kun on yllättävän keskeinen koneen toiminnan kannalta. Varsinainen asentoanturihan toimii sen magneettipotikan välittämän magneettipisteen perusteella.
-
👍 1
Comment
-
-
Originally posted by JKK View PostJuu, sain. Pistin likimain koko yläkerran koneesta uusiksi venttiilivarsien kumeja myöten. Tätä ennen siis vaihdoin myös VVT-boksin, josta ei ollut mitään hyötyä....
Uusiksi meni:
- Jakoketjusarja (SKF:n setti),
- Epäkeskoakseli ja sen päässä oleva magneettipyörä.
- Valvetronicin jouset 4kpl
- Uusi VVT-akselia voiteleva öljyputki
- Molemmat Vanos-pyörät
- Venttiilivarren kumit
Alkuperäisessä VVT-säätömoottorissa ja anturissa ei ollut mitään vikaa. Kuten monessa yhteydessä on tullutkin jo ilmi että niissä harvemmin on lopulta häikkää tällaisen vian tapauksessa.
Mutta jotakuinkin näillä eväillä kone alkoi toimimaan jälleen kuin tehtaalta lähtiessäänkin on toiminut. Itseasiassa jopa yllätyin miten mukavan tuntuinen ja taloudellinen kone tämä onkaan kun kaikki toimii täydellisesti. Valvetronicin ja Vanoksen vaikutus koneen luonteeseen oli mielestäni odottamattoman iso. Ja myös kulutukseen.
Vaikea on lopulta sanoa, että mikä lopullinen vian aiheuttaja oli? Itse veikkaan epäkeskoakselin päässä olevaa magneettipyörää, joka on siis vaihdettava osa (n.50€). Itse VVT-akseli ei ollut niin huonossa kunnossa että voisi olla noinkin karkean vian selittäjä. Ainoastaan viimeisessä nokassa oli alkavaa pintavauriota. Toki syy saattoi olla myös jommassakummassa vanos-pyöristä?
Jokatapauksessa nämä N42-käyntihäiriöt, jotka kuullostavat "venttiilivikaiselta puputukselta" on maailmalla monessa tapauksessa korjaantuneet uudella epäkeskoakselilla. Minkään tapauksen kohdalla tosin ei ole mainittu että oliko itse akselissa nokat vialliset vaiko akselin päässä oleva magneettipyörä, joka kerää ikääntyessään metalliroskaa itseensä > magneettipiste katoaa. Tämän megneettipyörän toiminta kun on yllättävän keskeinen koneen toiminnan kannalta. Varsinainen asentoanturihan toimii sen magneettipotikan välittämän magneettipisteen perusteella.
Täytynee minun vielä tuo magneettipyörä ehkä sitten koittaa uusia. Kalkatuksen syyksi minulla paljastui yksi paikaltaan pois hypännyt VVT-nostimen jousi.
Purin ja kasasin koko sirkuksen uudelleen, kävi kylmänä todella hienosti, mutta lämmetessään alkoi vähän kakomaan ja savuttamaan. Vanospyorät on minulla myös vielä vanhat, tai "uudet käytetyt" mutta avaamatta jäivät kun oli niin vittumainen se ruuvinkanta. Tiedän, että tämä on huono periaate, mutta yritän päästä mahd. vähällä, koska en aio autoa pitää itselläni, mutta toimimaan tarvisisi toki saada.
Jakopään uusin Kamokan sarjalla ja ajoituskalutkin löytyy, niiden avulla jako on varmasti oikein.
Vaihdan vielä tuon magneetin ja sit ilmeisesti inpasta pitäisi myös löytyä joku VVT-ohjausarvojen nollaus, täytyy sekin etsiä ja tehdä.
Ehkä tämä tästä vielä. Linkin takaa pääset halutessasi tutustumaan tähän minun projektiini.
320iX GT F34, Alpinweiss 2, Stage 1, 2014
Ford Mustang GT, Colorado Red Coupe, 2005
Talvimiina 24/25: 316i E46, Titan Silber, 2004
Vuoden 2025 -projekti: 550i F10 M-Sport, Alpinweiss3, 2013
Ex-bimmerit:
Talvimiina 23/24 316i E46, Mystic Blau, 2005
525i E60 M-Sport Carbonswartz, 2006
130i E87 M-Sport Le Mans Blau, 2005
Comment
-
-
Onko tuo epäkeskoakselin magneettipyörä vaihdettavissa ottamalla vain tuo anturi edestä pois?
Tuohan loistavaa jos sillä saisi pieniä käyntihäiriöitä parannettua kymmenesosan hinnalla vrt. koko epäkeskoakseliin. Itsekin olen näistä N42 valvetroniccijutuista lueskellut enkä millään jaksa uskoa että pieni kuluminen saa niin isoja ongelmia aikaan.Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
Käyttis:Transporter T5 2.5tdi
Comment
-
-
Originally posted by Iemel View PostOnko tuo epäkeskoakselin magneettipyörä vaihdettavissa ottamalla vain tuo anturi edestä pois?
Tuohan loistavaa jos sillä saisi pieniä käyntihäiriöitä parannettua kymmenesosan hinnalla vrt. koko epäkeskoakseliin. Itsekin olen näistä N42 valvetroniccijutuista lueskellut enkä millään jaksa uskoa että pieni kuluminen saa niin isoja ongelmia aikaan.
Onhan se vähän kirurgin hommia niiden anturin pulttien kanssa, keskimmäisellä sentään on reikä jakoketjun ohjurissa, mistä hylsyn saa, mutta reunimmaiset on aika taiteilua. Mutta anturin jälkeen saa hyvin vaihdettua tuon magneettipyörän ilman muuten koskematta koko hirviöön.
Vaan eipä auttanut minun ongelmaani, mutta sen verran että sain uuden koodin aikani käyteltyä, opettaen ja nollaillen VVTn arvoja. 2A83 "vanos pako -sivusäätö -jatkuva. Viittaakohan tämä nyt sitten siihen itse vanospyörään kuitenkin lopulta... Täytynee ottaa ne vielä käteen ja tutkia... Vai mitä sanoo JKK?320iX GT F34, Alpinweiss 2, Stage 1, 2014
Ford Mustang GT, Colorado Red Coupe, 2005
Talvimiina 24/25: 316i E46, Titan Silber, 2004
Vuoden 2025 -projekti: 550i F10 M-Sport, Alpinweiss3, 2013
Ex-bimmerit:
Talvimiina 23/24 316i E46, Mystic Blau, 2005
525i E60 M-Sport Carbonswartz, 2006
130i E87 M-Sport Le Mans Blau, 2005
Comment
-
-
Originally posted by Mppa View Post
Juuri äsken tein kyseisen toimenpiteen valvetronic muuten paikoillaan. Imupuolen vanospyörän irrotin, tai paremminkin avasin, ketju paikoillaan siis, kun näytti ettei mahdu välistä pois. Anturin kun sain käteen, huomasin ettei sen magneettikehän ympärillä oleva muovikaulus olekaan kehän "ympäri", vaan alhaalta auki, joten vanospyörää ei olisi ehkä edes tarvinnut irroittaa, kun olisi vaan tajunnut nostaa anturia suoraan ylöspäin pienen ulosvedon jälkeen.
Onhan se vähän kirurgin hommia niiden anturin pulttien kanssa, keskimmäisellä sentään on reikä jakoketjun ohjurissa, mistä hylsyn saa, mutta reunimmaiset on aika taiteilua. Mutta anturin jälkeen saa hyvin vaihdettua tuon magneettipyörän ilman muuten koskematta koko hirviöön.
Vaan eipä auttanut minun ongelmaani, mutta sen verran että sain uuden koodin aikani käyteltyä, opettaen ja nollaillen VVTn arvoja. 2A83 "vanos pako -sivusäätö -jatkuva. Viittaakohan tämä nyt sitten siihen itse vanospyörään kuitenkin lopulta... Täytynee ottaa ne vielä käteen ja tutkia... Vai mitä sanoo JKK?Projekti1: -89 e30 318iST Brillantrot m42b20 turbo Time Attack
Projekti2: -90 VW Trasporter T3 Timorbeige "Römpäkkö" Campervan
Projekti3: -97 e36 316i Alpinweiß III M42b20 vapari
Projekti4: -89 e30 "yks vielä" (m42 luultavasti)
Käyttis:Transporter T5 2.5tdi
Comment
-
Comment