Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 takaluukun "automatisointi"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #46
    Originally posted by dsl Bimmer View Post
    Ei mene. Sitä akselia varten pitää porata reikä saranasta takakonttiin.
    Tuon keskimmäisen pultin voisi korvata ja laittaa sen tilalle tuon akselin (tai jonkinlaisen onton pultin jonka läpi menee akseli). Mutta tuossa saranan väännössä tarvittavat voimat ovat varmaan aika suuria joten vaikeaksi menee.

    Olen miettinyt työntömoottoria hattuhyllyn alle ja luukun alapintaan "kulmarauta" jota vasten moottori työntää kunnes luukku nousee itsestään. Luukusta pitäisi poistaa työkalusarja, sen paino heikentää selvästi luukun nousemista kaasujousien varassa.
    E39 528iA

    Comment

    • NTK
      Bimmer Rookie
      • Mar 2012
      • 197
      • Turku

      #47
      http://www.youtube.com/watch?v=ekRK72ZFOs8
      BMW E46 330Ci M-Sport Titansilber Metallic 2002

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #48
        Juu, helppohan noita olisi virittää jos takaluukussa olisi tuollaiset sisäiset saranat.
        E39 528iA

        Comment

        • NTK
          Bimmer Rookie
          • Mar 2012
          • 197
          • Turku

          #49
          En nyt ehkä mustekalalla lähtis virittelee, mut jotkut ny tekee mitä vaa. Tykkää varmaan pitkässä juoksussa hyvää ku se kontti pomppaa aina takas tuolt ylhäält vähän matkaa.

          Kaipa tohon pystyis virittelemään jonkun näkösen tönäisyn aika helpolla vielä, mut se vaan sit avais sen. Jos tämmöst oikeesti alkais laittaa nii kyl se tarttis olla samanlainen systeemi ku kolmekasissa on tai semmonen ku uusissa audeissa. Mutta audeissa on erilaiset saranat.

          diudi - http://www.youtube.com/watch?v=uGxOn...feature=relmfu

          e38 - http://www.youtube.com/watch?v=ByNBi...eature=related
          BMW E46 330Ci M-Sport Titansilber Metallic 2002

          Comment

          • dsl Bimmer
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2005
            • 358

            #50
            Originally posted by TJJ View Post
            Tuon keskimmäisen pultin voisi korvata ja laittaa sen tilalle tuon akselin (tai jonkinlaisen onton pultin jonka läpi menee akseli). Mutta tuossa saranan väännössä tarvittavat voimat ovat varmaan aika suuria joten vaikeaksi menee.

            Olen miettinyt työntömoottoria hattuhyllyn alle ja luukun alapintaan "kulmarauta" jota vasten moottori työntää kunnes luukku nousee itsestään. Luukusta pitäisi poistaa työkalusarja, sen paino heikentää selvästi luukun nousemista kaasujousien varassa.
            Alkuperäiset niittinivelet voisi autonrunkokappaleesta ratkoa irti ja tilalle hitsata putkenpätkät, jotka menevät pellistä läpi takakontin yläkulmaan. Putkenpätkät toimivat laakeripesinä akseleille. Takakonttiin akselinpäihin voisi laitaa vipuvarret ja niistä Y:n muotoisesti vaijerit vissiin. Sama toiselle puolen autoa. Nämä sisäpuoleiset uudet vivut tulisivat akseliin joillan booreilla + mutterilla kiinni.

            Toki tossa jonkin verran momenttia tulee, mutta ei nyt niin kauheasti. Todennäköisesti nyt saranassa olevia vipuja ei kannata sellaisenaan hitsata akselinpäähän kiinni, vaan niitä pitää pikkaisen vahvistaa.

            Comment

            • A.I
              BTCF Member
              • Mar 2007
              • 1359
              • tku

              #51
              kuulostaisikö hölmöltä jos akselin päähän hitsaisi vain vivun

              luukun ollessa kiinni vipu on miltei vaakatasossa, ja luukun ollessa auki vipu osoittaa suoraan alaspäin.


              enään tarvitsisi jokin työntämään vipua.

              jokin sähköantennin tapainen laite voisi olla kiinitettynä konttiin

              "antennin" pää olisi saranalla kiinitettynä vipuun, ja aina kun "antenni" nousisi vipu kääntyisi lähemmäs pystysuoraa asentoa, ja kontti nousisi.

              sulkeminen tapahtuisi tietenkin päinvastaisessa järjestyksessä.

              ohjaus han olisi helppo toteuttaa, myös avaimesta / napista auki, ja kontissa olevassa napista kiinni.


              nyt pitäisi enään keksiä mikä härveli olisi sopiva kyseiseen hommaan.. tuolla sähköantennilla tuskin kannattaa edes kokeilla
              Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
              -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
              Kiitos ajastasi? :think

              Comment

              • dsl Bimmer
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2005
                • 358

                #52
                Originally posted by A.I View Post
                kuulostaisikö hölmöltä jos akselin päähän hitsaisi vain vivun

                enään tarvitsisi jokin työntämään vipua.

                ohjaus han olisi helppo toteuttaa, myös avaimesta / napista auki, ja kontissa olevassa napista kiinni.

                nyt pitäisi enään keksiä mikä härveli olisi sopiva kyseiseen hommaan.. tuolla sähköantennilla tuskin kannattaa edes kokeilla
                Ei kannata käyttä mitään jäykkää työntötankoa, koska silloin luukku toimii vain tämän mekanismin avulla eikä enää normaalisti käsi avauksella. Siksi on parempi käyttää vaijeri vetoa ja luukku toimii edelleen perinteisisti.

                Tuulilasin pyyhkijöiden moottorin mekanismia voisi kokeilla. Siinä on jo rajakytkinkin valmiina, että se pyörähtäisi mukavasti kierroksen aina kerrallaan. Romikselta vaan hakemaan molemmille puolin omat riittävän isot moottorit.

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #53
                  Tutkin noita Volkkarin yms. takaluukun avaamiseen tehtyjä lisäjousivirityksiä ja sitten törmäsin Rover 75:n luukunavaajaan:
                  Enjoy the videos and music you love, upload original content, and share it all with friends, family, and the world on YouTube.


                  Samalla tyypilla on lisääkin videoita tuosta aiheesta. Tuohan saattaisi toimia BMW:ssäkin (jos vaan mahtuu tuonne luukun väliin). Nyt vaan jousikauppaan...
                  E39 528iA

                  Comment

                  • MiKqsu
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2010
                    • 404
                    • Turku

                    #54
                    En oo ikinä sen enempää tutkinut e65 sähköisen takaluukun toimintaa. Se ainakin suljetaan takaluukun pohjassa olevasta napista joka tietty auki ollessa on naamaa kohden. Pystyy tietty sulkemaan käsinkin. Sais ainaki bmw oem osina rakenneltuu mahdollisesti.
                    sigpic

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #55
                      Originally posted by TJJ View Post
                      Vaihdoin taannoin (E39) takaluukun kumitulpat ja uudet oli tuon liitekuvan mukaiset jousitetulla tapilla varustetut. Mutta ei luukku niidenkään avulla aukea.



                      Mikä noiden osanumero? Kuinka jäykkä tuo tapin jousi on? Sopii varmaan myös touring, työntääkö yhtään luukkua auki?

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #56
                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        Mikä noiden osanumero? Kuinka jäykkä tuo tapin jousi on? Sopii varmaan myös touring, työntääkö yhtään luukkua auki?
                        51 24 8 217 199. Ei mikään kovin jäykkä, sormella painaa helposti sisään. Kyllä se tuon tapin pituuden verran luukkua nostaa. Tai nosti ainakin uutena, kovin tuntuu vaisulta nyt pakkasilla. Tuo on ETK:ssa listattu vain sedaniin käyväksi, minulla ei ole tietoa millaiset nuo touringissa ovat.

                        Tuohon Rover 75 tyyliseen jousiviritykseen muuten voisi käydä ilmakiväärin jouset. Pitäisi vaan löytää sopiva malli.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #57
                          Originally posted by TJJ View Post
                          51 24 8 217 199. Ei mikään kovin jäykkä, sormella painaa helposti sisään. Kyllä se tuon tapin pituuden verran luukkua nostaa. Tai nosti ainakin uutena, kovin tuntuu vaisulta nyt pakkasilla. Tuo on ETK:ssa listattu vain sedaniin käyväksi, minulla ei ole tietoa millaiset nuo touringissa ovat.
                          Sellainen kierteellinen kumitulppa se on, kaipa tuo menisi sen tilalle. Saako tuon purettua jos laittaisi jäykemmän jousen? Toisaalta mahtaako sitten haitata soft closea. Meneekö sedanissa luukku omalla painollaan kiinni noiden kanssa?

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #58
                            Originally posted by Bmw Master View Post
                            Sellainen kierteellinen kumitulppa se on, kaipa tuo menisi sen tilalle. Saako tuon purettua jos laittaisi jäykemmän jousen? Toisaalta mahtaako sitten haitata soft closea. Meneekö sedanissa luukku omalla painollaan kiinni noiden kanssa?
                            Tuossa oleva alkuperäinen tulppa taisi olla samanlainen kuin konepellin tulpat, vertailepa niitä touringin takaluukun tulppiin. Ei tuo helposti ole purettavissa. Meni kiinni noiden kanssa alkuperäisellä takaluukun tiivisteellä, uudella ei mene. Vanha tiiviste oli ehjä mutta menettänyt kimmoisuuden.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              #59
                              Originally posted by TJJ View Post
                              Tuossa oleva alkuperäinen tulppa taisi olla samanlainen kuin konepellin tulpat, vertailepa niitä touringin takaluukun tulppiin.
                              Osanumero on eri, mutta näyttää ihan samalta. Pitäisikö laittaa tuollaiset myös konepeltiin

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎