Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 takaluukun "automatisointi"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikachu
    Bimmer Rookie
    • Oct 2004
    • 33
    • Tampere

    E46 takaluukun "automatisointi"

    Tulipas jännä idea mieleen kun ähkin kauppakassien kanssa eilen supermarketin pihassa. Onko kukaan kikkaillut autoonsa jotain jousta tms. mikä avaisi takaluukun kokonaan ylös asti vähän samaan tapaan kuin Lexuksessa? Nappia painamallahan ton saa auki, niin miksei myös ylös samalla.
  • Kale79
    Bimmer Rookie
    • Apr 2005
    • 150

    #2
    Eipä ole tainnut kukaan viritellä semmosta systeemiä. Sinänsä olis varsin käyttökelponen, ku ei tolla takaluukun avausnapilla ole mitään virkaa. Ite joudut sen kuitenki nostaan auki...

    Comment

    • ex-VAG
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 408
      • Tampere

      #3
      Ei taida tällä "audityylisellä" saranoinilla olla mahdollista se automaattiaukaisu.

      Ihmettelin hetken kun e60:ssä on palattu takaisin vanhaan, tilaa vievään, saranointiin, mutta ilmeisesti se myös sitten mahdollistaa mersutyylisen kaukoavauksen.

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        #4
        Samaa olen minäkin miettinyt... Saisikohan nuo kaasujouset vaihdettua jäykempiin/pidempiin niin että luukku nousisi niiden voimalla? Jos luukun mekanismi olisi erilainen (saranat olisi kontissa) niin tuohon olisi aika helppo virittää työntömoottori jolloin luukku menisi myös kiinni kauko-ohjaimella, nyt sellaisen lisääminen ei kovin tyylikkäästi onnistu. Toisaalta E38:iin on ollut lisävarusteena tuollainen (hydraulinen) systeemi, onko siinä sitten kuinka paljon erilaiset saranat kuin E39:issä?
        E39 528iA

        Comment

        • Rahu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 6462
          • Tuusula

          #5
          Tuo olisi kyllä helvetin hyvä ratkaisu jos joku tuohon jonkun järkevän systeemin osais kehittää.
          BMW Service
          P.o4oo925441
          [email protected]
          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

          Comment

          • ex-VAG
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2004
            • 408
            • Tampere

            #6
            Koska kaasupumput ovat kiinniasennossa aika lähellä nollakulmaa (ehkä jopa negatiivisella kulmalla), ei taida onnistua. Ei siis näissä tilaa säästävissä saranoissa.

            Comment

            • Nelikko
              Bimmer Rookie
              • Feb 2005
              • 60

              #7
              Jotain tollasta tuli mieleen, nimittäin Mondeon katossa olevassa kauhukahvassa on joku systeeni, millä kahva kelautuu takaisin ylös. Voisko tästä vähän jäykempää kehitellä siihen takalasiin.

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by ex-VAG
                Koska kaasupumput ovat kiinniasennossa aika lähellä nollakulmaa (ehkä jopa negatiivisella kulmalla), ei taida onnistua. Ei siis näissä tilaa säästävissä saranoissa.
                Pitäisi virittää kontin pohjalle joku jousi/kaasuiskari joka nostaisi luukkua tarpeeksi jotta alkuperäiset jouset alkaa nostamaan. Mutta miten tuosta tehdään siedettävän näköinen eikä tilaa vievä onkin eri juttu.

                Tässä jotain ajatuksia: takaluukun sisälle aukon reunan ja takaluukun välille yksi lisäkaasujousi? Moottorikäyttöinen piiska-antenni työntämään luukku auki? Joku vaijerisysteemi mutta siihen ei taida saada sopivaa kulmaa jotta luukku nousisi? Eikä taida mikään pienoisservo mahtua tuonne luukun saranoiden väliin/taakse eikä se jaksa nostaa vaikka mahtuisikin? Kaasujousi hattuhyllyn alle ja kiinni luukkuun työkalupakin kohdalle? Sitten pitäisi tehdä hattuhyllyn alle liukukisko jossa jousi tulisi ulos samaan kulmaan luukun kanssa silloin kun luukku on auki. Pöh, laitetaan takaluukkuun tarpeeksi iso subbari ja ajetaan sille digitoitu tykinlaukaus samaan aikaan kun luukun avausnappia painetaan
                E39 528iA

                Comment

                • Hammurab
                  BTCF Member
                  • Apr 2005
                  • 146

                  #9
                  Ei tuon aukeamisen nyt ihan mahdoton pitäisi olla totetuttaa... Jos muuten aukeaa kaukolla niin samaan piiriin vaikkapa solenoidi joka tökkää luukulle vähän vauhtia... Suoraan keskuslukkoon kytkettynä tuo vaan sitten tökkää holsterin auki aina kun ovet avaa

                  Mutta ei tuon nyt mahdoton pitäs olla toteuttaa... Pientä mietintää mitä siltä luukun automaattinostolta oikeasti halutaan ja mitä siihen lopulta tarvitaan niin toteutettavissa oleva laite... Tarviiko luukun nousta kaukosta? Eli riittääkö jos tökkää lukkoa kun keskuslukko on auki?
                  E32 750iA

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Lähinnä ongelma onkin tuo mekaaninen toteutus, mihin esim. se solenoidi asennetaan? Kyseessä kun ei ole mikään peltoauto mihin voi porata reikiä huoletta.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • Tuuve
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2005
                      • 733
                      • Pk-seutu

                      #11
                      Originally posted by Kale79
                      ei tolla takaluukun avausnapilla ole mitään virkaa. Ite joudut sen kuitenki nostaan auki...
                      Nimenomaan. Mä oon samaa miettinyt vuosikaudet, että mitä hiton iloa noita on asennella, kun itse sen jokatapauksessa joutuu avaamaan.
                      Esim. jos ois syli täynnä kauppakasseja, niin käden kuitenkin tarvitsee luukun nostamiseen, vaikka itse lukkomekanismin saakin auki napista.
                      Turha systeemi... accordin takaluukku kunniaan

                      Ai niin... bemaria ostettaessa myyjä tohkeissaan esitti tuota nappia.
                      Latasin, että mitäs iloa siitä on kun luukku ei kuitenkaan nouse... hyvä ettei raukkaparka alkanut itkemään
                      BMW X5 E53 4.8is

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Tutkin tuota eikä siinä ainakaan solenoidit auta sillä luukkua pitäisi saada nousemaan 20-30cm jotta se jää auki eikä ainakaan minulla vielä siinäkään kohdassa luukun omat kaasujouset nosta vaan pitävät luukun paikallaan. Ei nuo jouset muutenkaan kovin nostavilta vaikuta, enemmän ne vaan vaimentaa liikettä ja itse mekanismi tekee tuon noston kun painopiste muuttuu.

                        Näyttäisi siltä, että melkein ainoa tapa (jos ei hydrauliikkaa ala rakentamaan) jolla tuo voisi onnistua olisi laittaa joku jousi pystyy tuohon akun suojakotelossa olevaan mustaan säilytysrasiaan. Siis siitä suoraa ylöspäin osoittava jousi joka täydessä mitassa tulisi 20-30 cm luukun aukosta ulospäin, tuolla saisi kannen nousemaan eikä se tielläkään olisi mutta ei tuollainen tietenkään kovin hienolta näyttäisi. Moottorilla tuo onnistuisi myös, sen saisi menemään piiloon kun luukku on auki.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Hammurab
                          BTCF Member
                          • Apr 2005
                          • 146

                          #13
                          Originally posted by TJJ
                          Lähinnä ongelma onkin tuo mekaaninen toteutus, mihin esim. se solenoidi asennetaan? Kyseessä kun ei ole mikään peltoauto mihin voi porata reikiä huoletta.
                          Toteuttaa tuommosen systeemin sitten solenoidilla tai moottorilla niin reikiähän noiden kiinnitystä varten joutunee porailemaan. Mutta eihän niitä tietenkään suinpäin pidä hullunkiilto silmissä alkaa roiskimaan

                          Tuommonen systeemi ois kyllä ihan mukava vanhempaankin autoon. Wanhassa fordissakin kun luukku aukesi ihan kokonaan napista, tosin vanhanaikasesti jousivoimalla... Pitääpä hieman suunnitella sähköstä versiota
                          E32 750iA

                          Comment

                          • Hammurab
                            BTCF Member
                            • Apr 2005
                            • 146

                            #14
                            Originally posted by TJJ
                            Tutkin tuota eikä siinä ainakaan solenoidit auta sillä luukkua pitäisi saada nousemaan 20-30cm jotta se jää auki eikä ainakaan minulla vielä siinäkään kohdassa luukun omat kaasujouset nosta vaan pitävät luukun paikallaan. Ei nuo jouset muutenkaan kovin nostavilta vaikuta, enemmän ne vaan vaimentaa liikettä ja itse mekanismi tekee tuon noston kun painopiste muuttuu.

                            Näyttäisi siltä, että melkein ainoa tapa (jos ei hydrauliikkaa ala rakentamaan) jolla tuo voisi onnistua olisi laittaa joku jousi pystyy tuohon akun suojakotelossa olevaan mustaan säilytysrasiaan. Siis siitä suoraa ylöspäin osoittava jousi joka täydessä mitassa tulisi 20-30 cm luukun aukosta ulospäin, tuolla saisi kannen nousemaan eikä se tielläkään olisi mutta ei tuollainen tietenkään kovin hienolta näyttäisi. Moottorilla tuo onnistuisi myös, sen saisi menemään piiloon kun luukku on auki.
                            Hmm... Kyllä tehokas solenoidi saattas jaksaa tuon verran luukkua "pukata". Tulee vaan ongelmaks peltien kesto... Eli moottori siinä mielessä.
                            E32 750iA

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by Hammurab
                              Hmm... Kyllä tehokas solenoidi saattas jaksaa tuon verran luukkua "pukata". Tulee vaan ongelmaks peltien kesto... Eli moottori siinä mielessä.
                              Katselin, että tuonne luukun sisällekin voisi tuollaisen yrittää laittaa, siis suurinpiirtein siihen kohtaan missä nyt on ne kaksi säädettävää kumitappia, jos saisikin nuo kumitapit korvattua solenoideilla mutta eipä ne tuonne taida mahtua.. Miten pitkän liikkeen solenoideilla saa aikaan?
                              E39 528iA

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎