Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kampi-akselin hihnapyörä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jarmo T
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2004
    • 256
    • Pori

    Kampi-akselin hihnapyörä

    Nyt pitäis vaihtaa Kampi-akselin hihnapyörän 320da, pultti sairaan lujassa, ei lähtenyt 800Nm pulttipyssyllä.
    Pitäiskö laittaa pitkä jatko varsi maata vasten, ja startilla irti, vai onko jollain joku muu keino?
    Last edited by Jarmo T; 28-05-2020, 17:15.
    BMW e30 335i Turbo
    EX:BMW 525tdsa Touring x2, BMW 525tds e34 x2
    BMW 325ia, 325tds, 320i, 316i e36
    BMW 735ia e32 ja BMW 740 e38
    BMW 535i ja 525i e34, BMW 535i e28 ja 535 e28 Alpina
    BMW 335i e30, BMW 323i e30, BMW 316 2.0 e30 (144hp takapyöriltä)
    BMW 530d e39
  • jluoma
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2015
    • 685
    • Lappeenranta

    #2
    https://www.tooloutlet.fi/fi/Kaikki+...54%2C+M56/3719


    Tuollainen työkalu mulla oli apuna, pitämään vastaan (ja ulosvetäjä on sarjassa myöskin).
    Ensin kyllä yritin niillä vermeillä, joita tallissa oli omasta takaa.

    Sen pultin avaamiseen taisi tarvita hylsy+vartta+tunkki, kiinnipäin meni ihan momenttiavaimella, mutta senkin pitää olla aika iso mörkö.


    Tosin, enhän minä sitä tiedä, jos sinun pultti on onnistunut jumittamaan vielä tiukempaan.


    Tuon työkalun voisin vaikka vuokrata, mutta Pori aika kaukana.
    Ei ole halpa, ja harvoin tarvii.
    Last edited by jluoma; 28-05-2020, 08:38.
    Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

    325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

    Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

    Comment

    • Jarmo T
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2004
      • 256
      • Pori

      #3
      Mitäs ois vuokra? Jos satun tarvitsee, jos ei lähe muilla konsteilla. Ku pakko Kummiskin hihnapyörän saaja irti.
      BMW e30 335i Turbo
      EX:BMW 525tdsa Touring x2, BMW 525tds e34 x2
      BMW 325ia, 325tds, 320i, 316i e36
      BMW 735ia e32 ja BMW 740 e38
      BMW 535i ja 525i e34, BMW 535i e28 ja 535 e28 Alpina
      BMW 335i e30, BMW 323i e30, BMW 316 2.0 e30 (144hp takapyöriltä)
      BMW 530d e39

      Comment

      • jluoma
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2015
        • 685
        • Lappeenranta

        #4
        Hmm.. siis uusi on 139€.. ehkä ajattelisin että tämä olisi 130€, josta 100€ on pantti siltä varalta että rikkoutuu, tai et haluakaan palauttaa?
        Ehkä.

        Mutta tietysti jos metalli taipuu käsissä, niin tuon mallin mukaan voit itekin tehdä vastaavan?

        Muistan joskus aikaisemmin, M43:sesta vastaava pultti kyllä irtosi ihan pulttikoneella paukuttamalla, oli vaihde päällä ja käsijarru kiinni, pitämässä vastaan.
        Last edited by jluoma; 28-05-2020, 12:28.
        Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

        325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

        Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

        Comment

        • Jarmo T
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2004
          • 256
          • Pori

          #5
          Tuo sun musta työkalu ei mun mielestä käy e46 hihnapyörään.
          Sit tään on vielä tomaatti, niin ei saa lukkoo pääle, tai jos saa, niin joku viisaampi vois kertoo.
          BMW e30 335i Turbo
          EX:BMW 525tdsa Touring x2, BMW 525tds e34 x2
          BMW 325ia, 325tds, 320i, 316i e36
          BMW 735ia e32 ja BMW 740 e38
          BMW 535i ja 525i e34, BMW 535i e28 ja 535 e28 Alpina
          BMW 335i e30, BMW 323i e30, BMW 316 2.0 e30 (144hp takapyöriltä)
          BMW 530d e39

          Comment

          • jluoma
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2015
            • 685
            • Lappeenranta

            #6
            Originally posted by Jarmo T View Post
            Tuo sun musta työkalu ei mun mielestä käy e46 hihnapyörään.
            Sit tään on vielä tomaatti, niin ei saa lukkoo pääle, tai jos saa, niin joku viisaampi vois kertoo.
            M54 hihnapyörään käy. Mikä sulla on?
            Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

            325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

            Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

            Comment

            • Jarmo T
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2004
              • 256
              • Pori

              #7
              Originally posted by jluoma View Post
              M54 hihnapyörään käy. Mikä sulla on?
              Tää on 320da
              BMW e30 335i Turbo
              EX:BMW 525tdsa Touring x2, BMW 525tds e34 x2
              BMW 325ia, 325tds, 320i, 316i e36
              BMW 735ia e32 ja BMW 740 e38
              BMW 535i ja 525i e34, BMW 535i e28 ja 535 e28 Alpina
              BMW 335i e30, BMW 323i e30, BMW 316 2.0 e30 (144hp takapyöriltä)
              BMW 530d e39

              Comment

              • alpine3
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2010
                • 1231
                • Kajjjaani

                #8
                Jos moottorin ja laatikon yhtymäkohdassa on alapuolella aukko josta näkyy startin hammaskehä niin sopivan suippopäinen pitkä vääntörauta siihen hammaskehän väliin ja kaveri jämäkästi pitelemään. Sitten tarpeeksi pitkällä vääntövarrella kuningaspultti irti. Noin on tähän asti kaikki lähteny.
                BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
                BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

                Comment

                • Jarmo T
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2004
                  • 256
                  • Pori

                  #9
                  Originally posted by alpine3 View Post
                  Jos moottorin ja laatikon yhtymäkohdassa on alapuolella aukko josta näkyy startin hammaskehä niin sopivan suippopäinen pitkä vääntörauta siihen hammaskehän väliin ja kaveri jämäkästi pitelemään. Sitten tarpeeksi pitkällä vääntövarrella kuningaspultti irti. Noin on tähän asti kaikki lähteny.


                  Tämä täytyy kokeilla huomenna.
                  BMW e30 335i Turbo
                  EX:BMW 525tdsa Touring x2, BMW 525tds e34 x2
                  BMW 325ia, 325tds, 320i, 316i e36
                  BMW 735ia e32 ja BMW 740 e38
                  BMW 535i ja 525i e34, BMW 535i e28 ja 535 e28 Alpina
                  BMW 335i e30, BMW 323i e30, BMW 316 2.0 e30 (144hp takapyöriltä)
                  BMW 530d e39

                  Comment

                  • Axum
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 4416
                    • Kuopio

                    #10
                    Tai jos on kaveri niin putkipihdeillä osasta #6 kiinni ja hulvattomalla jatkovarrella pultti irti.
                    - E30 325i M52B28TU Cabriolet
                    - E39 528ia
                    - KUOPION PUTKIMIEHET -team
                    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

                    Puretaan 520ia -97
                    https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

                    Comment

                    • MPV
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2002
                      • 1191
                      • Muhos

                      #11
                      Ei käynyt ilmi, että onko sulla M47 vai M47N. Tehtaan ohjeet poikkeavat hieman toisistaan noiden osalta:

                      M47: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e...damper/44FCRhA

                      M47N: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e...damper/3wwq8qa

                      Ilmeisesti tuota ylempää ohjetta pystyy soveltamaan M47N moottoriinkin, vaikka uudemman mallin dampperissa ei tuota kuvan avausta taida ollakaan, jolla hihnapyörän asento akselilla olisi määrätty:


                      Omaani kun tuon dampperin vaihdoin, niin avaamisen kanssa ei ollut ongelmia. Uutta pulttia momenttiin kiristäessä pitikin sitten pähkäillä että miten estää moottoria pyörimästä, kun ohje sanoopi, että 5v-manuaalivaihteistossa ei ole kurkistusaukkoa. vaan vaihteisto pitää irrottaa... No, siellä startin lähellä on kuitenkin lohkon valussa se aukko, joka M47:ssa käytetään moottorin lukitsemiseen paikoilleen ykkösen yläkuolokohtaan, kun ruiskupumppu asennetaan. Sattui vielä niin somasti, että M51:sen kanssa käytetty lukitustappi sopi tuohon tarkoitukseen ja pultin sai kiristettyä, vaikka oikeita erikoistyökaluja ei ollutkaan. Varmaan tuo mun keino nyt sitten aiheutti jotain vaurioita, jotka tulevat esiin vasta myöhemmin...

                      Comment

                      • Jarmo T
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2004
                        • 256
                        • Pori

                        #12
                        Tänään täytyy nostaa auto ylös ja katto se laatikon lukitus ja vääntää sit väkisin auki.
                        Eilen kokeilin antaa vähän lämpöö ja 1200Nm pulttipyssyllä, mut ei mitään tapahtunu.
                        Kyllä osaa olla sit tiukalla kyseinen pultti. Mut varmaan alkup. ja autolla melkein 400tkm ajettu.
                        BMW e30 335i Turbo
                        EX:BMW 525tdsa Touring x2, BMW 525tds e34 x2
                        BMW 325ia, 325tds, 320i, 316i e36
                        BMW 735ia e32 ja BMW 740 e38
                        BMW 535i ja 525i e34, BMW 535i e28 ja 535 e28 Alpina
                        BMW 335i e30, BMW 323i e30, BMW 316 2.0 e30 (144hp takapyöriltä)
                        BMW 530d e39

                        Comment

                        • Calypsocoupe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2003
                          • 2932
                          • Vihti

                          #13
                          On se bensakoneessakin tiukalla, mutta se lähtee vielä ns. kotikonstein. M47:n kohdalla tehtaan näkemys on että se on niin tiukalla, että 1/2" vääntiöllä ei kannata kokeilla avausta. Piti kokeilla ja naps poikki, menikö sitten jatkovarsi vai hylsy, mutta se pultti lähti sitten kun investoi oikeisiin työkaluihin.

                          Mulla on periaatteessa tarvittavat erikoistyökalut vuokrattavana, mutta toki toi välimatka aiheuttaa ongelmansa.
                          - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16298
                            • Asikkala

                            #14
                            Originally posted by Calypsocoupe View Post
                            M47:n kohdalla tehtaan näkemys on että se on niin tiukalla, että 1/2" vääntiöllä ei kannata kokeilla avausta.
                            Tehtaan näkemys :think Virallinen selitys vai sinun näkemys ? Mikä on pultin kiristysohje ?

                            Comment

                            • jluoma
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2015
                              • 685
                              • Lappeenranta

                              #15
                              Onko mielessä jo jokin varasuunnitelma? Jos ei lähde ollenkaan? Tai napsahtaa poikki? Pätkän saaminen pois taitaa olla tekemätön paikka, jos se noin vaikeaa on jo nytkin, mutta tosiaan pitävästi täytyy pitää vastaan, moottorissa on niin paljon joustoa, ettei pulttikone iske kunnolla, jos ei ole jotain kovaa pitämässä.
                              Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

                              325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

                              Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎