Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 1,9 M43 tärinä, savutus, haju ym. Vinkkejä? --> Viat löytynyt ja korjattu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bemmipaappa75
    Newbiemmer
    • Nov 2018
    • 7
    • Vaasa

    E46 1,9 M43 tärinä, savutus, haju ym. Vinkkejä? --> Viat löytynyt ja korjattu

    Tyttären -02 E46 1,9 koneella, ajettu n. 250 000 km. Tänään vilkutellut moottorin vikavaloa, sitten kovat tärinät ja savutukset, lisäksi kuulemma haissut ilotulitteille, eli ruudille/rikille. Päässyt ajamaan kotiin, mutta nyt lähetetyn videon perusteella käy heikosti. Huomenna pitäisi auto saada talliin tutkittavaksi, mutta onko vinkkejä? Katotaan onnistuisko linkin laitto:
    https://www.youtube.com/watch?v=YDPObXOuXKw
    Last edited by Bemmipaappa75; 13-02-2021, 15:28.
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16437
    • Asikkala

    #2
    Mutulla eka mikä tulee mieleen: huohotin jäässä ?

    Comment

    • Bemmipaappa75
      Newbiemmer
      • Nov 2018
      • 7
      • Vaasa

      #3
      Originally posted by jr66 View Post
      Mutulla eka mikä tulee mieleen: huohotin jäässä ?
      Eli öljyt imusarjaan ja katalysaattori siitä tukkoon?

      Comment

      • Wespa
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2016
        • 1835
        • Karjaa

        #4
        Joo, jäätynyt huohotin on ihan hyvä arvaus, olisikohan ajettu nyt pakkasilla lyhyttä pätkää ilman että kone ehtii lämmetä kunnolla, ja edellisestä öljynvaihdostakin ehkä jo hetki vierähtänyt. Muutoinhan tuo M43 on tyypillisesti aika luotettava pata.
        E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
        Porsche 944 -86 (DE)
        Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

        Comment

        • Bemmipaappa75
          Newbiemmer
          • Nov 2018
          • 7
          • Vaasa

          #5
          Tänään purkailin. Huohotinletkussa valkoista mönjää ja huohotinventtiilistä ja letkusta tuli jonkin verran vettä. Eli on hyvinkin voinut olla jäässä. On ajettu lyhyttä ajoa. Öljyt on vaihdettu säännöllisesti, viimeksi alle 1000 km
          sitten. Kasasin ja käy edelleen kolmella. Pysyy tyhjäkäynnillä ja pystyy ajaa. Moottorin vikavalo palaa. Nyt vain tarttis tietää mitä on aiheuttanut? Ehkä huomenna saisin koodinlukijan käymään.

          Comment

          • Wespa
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2016
            • 1835
            • Karjaa

            #6
            Kokeile nyt vielä vaihtaa puolia päikseen, jospa siellä on yksi pimeänä ja sen takia käy kolmella. Ja painota tyttärelle että kone ajetaan AINA kunnolla lämpimäksi.
            E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
            Porsche 944 -86 (DE)
            Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

            Comment

            • T3
              BTCF Member
              • Oct 2003
              • 8530
              • Karhe

              #7
              Originally posted by Wespa View Post
              Kokeile nyt vielä vaihtaa puolia päikseen, jospa siellä on yksi pimeänä ja sen takia käy kolmella.
              M43:ssa aika haastavaa, kun siinä on se yksi puolapaketti.
              .

              Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

              Comment

              • Wespa
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2016
                • 1835
                • Karjaa

                #8
                Originally posted by T3 View Post
                M43:ssa aika haastavaa, kun siinä on se yksi puolapaketti.

                Äh joo, yritin vähän googlailla miten siinä menee kun ei ole niin tuttu kone, mutta tuo meni ohi.
                E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                Porsche 944 -86 (DE)
                Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                Comment

                • Bemmipaappa75
                  Newbiemmer
                  • Nov 2018
                  • 7
                  • Vaasa

                  #9
                  Joo näin on, siinä on yksi puolajakaja, josta johdot tulpille. Mikä tuossa olisi teoria, että mitä siinä tapahtuu, kun huohotin on tukossa/jäässä? Normaalisti huohotus menee huohotusventtiilistä läpi ja pieniä kanavia pitkin imusarjaan. Jos paine ei pääse sinne, niin mihin se menee ja mitä tapahtuu? Mikään ei päällisin puolin ole posahtanut rikki, eikä öljyä levinnyt konetilaan.
                  Last edited by Bemmipaappa75; 08-02-2021, 14:37.

                  Comment

                  • Bemmipaappa75
                    Newbiemmer
                    • Nov 2018
                    • 7
                    • Vaasa

                    #10
                    Koodit luettu. Näyttää misfireä nelos pytylle. Kipinä tulee kuitenkin sinne. Hetkittäin alkaa käydä neljällä, kun pitää tasakaasulla parissa tonnissa. Onko vinkkejä jatkoon? Edit. Puristukset joka pytyssä aika tarkkaan 14 kg Bilteman mittarilla.
                    Last edited by Bemmipaappa75; 08-02-2021, 20:12.

                    Comment

                    • Wespa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2016
                      • 1835
                      • Karjaa

                      #11
                      Vertaa nelospytyn tulppaa muihin, josko suuttimessa olisi vikaa?
                      E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                      Porsche 944 -86 (DE)
                      Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                      Comment

                      • Bemmipaappa75
                        Newbiemmer
                        • Nov 2018
                        • 7
                        • Vaasa

                        #12
                        Auto kävi aika kauan kun luettiin koodeja. Sen jälkeen otin tulpat irti kun mittasin puristukset. Silmämääräisesti kaikki tulpat näyttivät samanlaisilta. Missään ei ainakaan selkeästi esim. märkää. Liitteenä on vielä kuvat testerin ruudulta, kun en niistä oikein mitään selkeää tolkkua saa, eikä saanut testerin käyttäjäkään. Osaako joku noiden perusteella, tai oireiden perusteella sanoa, mistä lähtisi vikaa etsimään?
                        Attached Files

                        Comment

                        • Bemmipaappa75
                          Newbiemmer
                          • Nov 2018
                          • 7
                          • Vaasa

                          #13
                          Tapahtumaketju luultavasti näin. Huohotin jäässä ja tukossa. Puski öljyiset möjnät imusarjaan. Siitä siis tärinät ja savut. Huohotinventtiili hajosi, suutin nelosesta tukkoon, tulppa sököksi ja lopuksi vielä nelosen tulpanjohto paljastui vialliseksi. Sitä ennen tulpat ja huohotinventtiili uusittu ja suuttimet testattu ja putsattu. (Diesel Test Vaasa, 15€/kpl) Nyt käy esim. tyhjänä paremmin kuin koskaan. Eli se 30€ huohotinventtiili kannattaa vaihtaa aina kun niitä heiluvia tyhjäkäyntejä ja kierrosten tippumisia esiintyy. Ja talvella käyttää lohkolämmitintä ja vältellä pätkäajoa, niin kuin tässä jo viisaat aiemmin kertoivat.

                          Comment

                          • janneyliranta
                            Bimmer Rookie
                            • May 2005
                            • 157
                            • Laihia

                            #14
                            Hieno homma, että sait bemun suht helposti kuntoon, eikä tarvinu kantta rupee repimään irti. Koodien luvusta oli varmasti myös apua, tiesi vähä suuntaa, mistä vikaa etsiä🙂

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎