Tyttären -02 E46 1,9 koneella, ajettu n. 250 000 km. Tänään vilkutellut moottorin vikavaloa, sitten kovat tärinät ja savutukset, lisäksi kuulemma haissut ilotulitteille, eli ruudille/rikille. Päässyt ajamaan kotiin, mutta nyt lähetetyn videon perusteella käy heikosti. Huomenna pitäisi auto saada talliin tutkittavaksi, mutta onko vinkkejä? Katotaan onnistuisko linkin laitto:
E46 1,9 M43 tärinä, savutus, haju ym. Vinkkejä? --> Viat löytynyt ja korjattu
Collapse
X
-
E46 1,9 M43 tärinä, savutus, haju ym. Vinkkejä? --> Viat löytynyt ja korjattu
Last edited by Bemmipaappa75; 13-02-2021, 14:28.Tags: None
-
-
Joo, jäätynyt huohotin on ihan hyvä arvaus, olisikohan ajettu nyt pakkasilla lyhyttä pätkää ilman että kone ehtii lämmetä kunnolla, ja edellisestä öljynvaihdostakin ehkä jo hetki vierähtänyt. Muutoinhan tuo M43 on tyypillisesti aika luotettava pata.E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
Porsche 944 -86 (DE)
Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)
Comment
-
-
Tänään purkailin. Huohotinletkussa valkoista mönjää ja huohotinventtiilistä ja letkusta tuli jonkin verran vettä. Eli on hyvinkin voinut olla jäässä. On ajettu lyhyttä ajoa. Öljyt on vaihdettu säännöllisesti, viimeksi alle 1000 km
sitten. Kasasin ja käy edelleen kolmella. Pysyy tyhjäkäynnillä ja pystyy ajaa. Moottorin vikavalo palaa. Nyt vain tarttis tietää mitä on aiheuttanut? Ehkä huomenna saisin koodinlukijan käymään.
Comment
-
-
Joo näin on, siinä on yksi puolajakaja, josta johdot tulpille. Mikä tuossa olisi teoria, että mitä siinä tapahtuu, kun huohotin on tukossa/jäässä? Normaalisti huohotus menee huohotusventtiilistä läpi ja pieniä kanavia pitkin imusarjaan. Jos paine ei pääse sinne, niin mihin se menee ja mitä tapahtuu? Mikään ei päällisin puolin ole posahtanut rikki, eikä öljyä levinnyt konetilaan.Last edited by Bemmipaappa75; 08-02-2021, 13:37.
Comment
-
-
Koodit luettu. Näyttää misfireä nelos pytylle. Kipinä tulee kuitenkin sinne. Hetkittäin alkaa käydä neljällä, kun pitää tasakaasulla parissa tonnissa. Onko vinkkejä jatkoon? Edit. Puristukset joka pytyssä aika tarkkaan 14 kg Bilteman mittarilla.Last edited by Bemmipaappa75; 08-02-2021, 19:12.
Comment
-
-
Auto kävi aika kauan kun luettiin koodeja. Sen jälkeen otin tulpat irti kun mittasin puristukset. Silmämääräisesti kaikki tulpat näyttivät samanlaisilta. Missään ei ainakaan selkeästi esim. märkää. Liitteenä on vielä kuvat testerin ruudulta, kun en niistä oikein mitään selkeää tolkkua saa, eikä saanut testerin käyttäjäkään. Osaako joku noiden perusteella, tai oireiden perusteella sanoa, mistä lähtisi vikaa etsimään?
Comment
-
-
Tapahtumaketju luultavasti näin. Huohotin jäässä ja tukossa. Puski öljyiset möjnät imusarjaan. Siitä siis tärinät ja savut. Huohotinventtiili hajosi, suutin nelosesta tukkoon, tulppa sököksi ja lopuksi vielä nelosen tulpanjohto paljastui vialliseksi. Sitä ennen tulpat ja huohotinventtiili uusittu ja suuttimet testattu ja putsattu. (Diesel Test Vaasa, 15€/kpl) Nyt käy esim. tyhjänä paremmin kuin koskaan. Eli se 30€ huohotinventtiili kannattaa vaihtaa aina kun niitä heiluvia tyhjäkäyntejä ja kierrosten tippumisia esiintyy. Ja talvella käyttää lohkolämmitintä ja vältellä pätkäajoa, niin kuin tässä jo viisaat aiemmin kertoivat.
Comment
-
Comment