Juu ilmastointi ei kytkeydy päälle jos ulkolämpöanturi saa tiedon että ulkona on kylmempää kuin +3, eli anturi vaihtoon niin eiköhän ala taas kylmää puhaltaa.
E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP) Porsche 944 -86 (DE)
Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)
Juu ilmastointi ei kytkeydy päälle jos ulkolämpöanturi saa tiedon että ulkona on kylmempää kuin +3, eli anturi vaihtoon niin eiköhän ala taas kylmää puhaltaa.
Kyllä se kylmää tekee vaikka ulkolämpö näyttäisi -30 pyynti täytyy vaan laittaa +16 kohdalle. Jos taas höyrystimen lämpö menee pakkasen puolelle niin sitten lakkaa kylmän teko.
Kyllä se kylmää tekee vaikka ulkolämpö näyttäisi -30 pyynti täytyy vaan laittaa +16 kohdalle. Jos taas höyrystimen lämpö menee pakkasen puolelle niin sitten lakkaa kylmän teko.
Kumpaakin väitettä olen tästä kuullut.
Olisiko vuosimallieroja?
320d - 98 Sedan
Last edited by TheDeer; 18-06-2021, 16:59.
Reason: Virhe
Kyllä se kylmää tekee vaikka ulkolämpö näyttäisi -30 pyynti täytyy vaan laittaa +16 kohdalle. Jos taas höyrystimen lämpö menee pakkasen puolelle niin sitten lakkaa kylmän teko.
Ei taida kompura pyöriä mutta kennostojen välillä on lievä vapaakierto joka kuivaa ilmaa mutta kyllä se kylmä tehdään -30 asteisesta ulkoilmasta sekoittamalla lämpimän kennon kanssa.
Ei taida kompura pyöriä mutta kennostojen välillä on lievä vapaakierto joka kuivaa ilmaa mutta kyllä se kylmä tehdään -30 asteisesta ulkoilmasta sekoittamalla lämpimän kennon kanssa.
Näin varmaan jossain Toyotassa. Bemarissa ei ole sekoitusläppiä ja lämmönsäätö tapahtuu säätämällä lämmityskennon lämpötilaa vesiventtiilillä.
Toki jossain oikeen neekerimallissa ilman ilmastointia ja automatiikkaa asia saattaa olla toisin. :think
Näin varmaan jossain Toyotassa. Bemarissa ei ole sekoitusläppiä ja lämmönsäätö tapahtuu säätämällä lämmityskennon lämpötilaa vesiventtiilillä.
Toki jossain oikeen neekerimallissa ilman ilmastointia ja automatiikkaa asia saattaa olla toisin. :think
En tainnut mainita mistään läpistä, kylmä ilma -> lämmin kenno -> sisäänpuhallus
Ja olisko välissä höyrystin jolla ilma kuivataan tai jäähdytetään. En tiedä missä järjestyksessä bemarissa on kennot mutta olisiko
Ulkoilma->lämmitykenno->höyrystin->sisäänpuhallus
Tuo maksimi viilennys ainakin esim. E65 IHKA:ssa viilentää +5c asti sisälle tulevan ilman, jos oikein muistan (tämä siis BMW omissa materiaaleissa sanottu). Eli pitäisi vielä tulla ulkoilmaa kylmempää sisään.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Tarkoitin toki tilannetta, että autosta on säädetty sisälämpötilan pyynniksi +16 kun samaan aikaan ulkolämpötila on olisi vaikka se +10.
Sanoitte, että asetus +16 on maksimijäähdytyksen arvo. Kävisitkö tuossa yllä kuvatussa tilanteessa siis niin, että auto jäähdyttäisi ohjaamoa edelleen, vaikka siellä olisi lähtötilanteessa sama lämpötila kuin ulkona (+10 astetta)?
Pysyn edelleen kannassani, että kun auto on kunnossa, niin sitä automaatti-ilmastoinnin lämpötilansäätöä ei ole juurikaan tarvetta muutella siitä +20...23 asteen tietämiltä, olipa sitten mikä vuodenaika tahansa.
Tarkoitin toki tilannetta, että autosta on säädetty sisälämpötilan pyynniksi +16 kun samaan aikaan ulkolämpötila on olisi vaikka se +10.
Sanoitte, että asetus +16 on maksimijäähdytyksen arvo. Kävisitkö tuossa yllä kuvatussa tilanteessa siis niin, että auto jäähdyttäisi ohjaamoa edelleen, vaikka siellä olisi lähtötilanteessa sama lämpötila kuin ulkona (+10 astetta)?
Pysyn edelleen kannassani, että kun auto on kunnossa, niin sitä automaatti-ilmastoinnin lämpötilansäätöä ei ole juurikaan tarvetta muutella siitä +20...23 asteen tietämiltä, olipa sitten mikä vuodenaika tahansa.
Maksimi jäähdytyksen kanssa on sama kuin maksimi lämmityksen kanssa, eli se näytössä olevan 16c tai 32c arvo ei ole se maksimi. Joten pitäisi auton sisälämpötilan mennä alle +10c, jos ulkona on +10c (ilmastointi päällä).
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Maksimi jäähdytyksen kanssa on sama kuin maksimi lämmityksen kanssa, eli se näytössä olevan 16c tai 32c arvo ei ole se maksimi. Joten pitäisi auton sisälämpötilan mennä alle +10c, jos ulkona on +10c (ilmastointi päällä).
OK. Koskaan en ole asiaa sen kummemmin miettynyt. Mulle on näissä aina riittänyt, kun pitänyt lämpötilansäädön siinä +21...23 asteessa. Olikohan jossain muussa autossa tuo ratkaistu niin, että automaatti-ilmastoinnin lämpötilasäädössä ääriasennot ovat MIN ja MAX, vaikka muuten säädössä on vastaava asteluku, kuin E46:ssa.
OK. Koskaan en ole asiaa sen kummemmin miettynyt. Mulle on näissä aina riittänyt, kun pitänyt lämpötilansäädön siinä +21...23 asteessa. Olikohan jossain muussa autossa tuo ratkaistu niin, että automaatti-ilmastoinnin lämpötilasäädössä ääriasennot ovat MIN ja MAX, vaikka muuten säädössä on vastaava asteluku, kuin E46:ssa.
Itselle tuli vastaan kun IHKA ongelmaa selvittelin. Toki pieniä eroja on erimallisarjojen välillä. Jos autossa on vielä aurinkotunnistin, niin silloin tuo automatiikka kyllä hoitaa melko hyvin tilanteen.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment