e46 330ci drifting-projektiin apuja

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• Larppaa
    replied
    Miten kytkit hydraulisen käsijarrun? Vai oliko ihan erillisillä palikoilla? Olis tarkotus rakentaa herrasmies auto, ilman isoa katsastus ongelmaa.

Leave a comment:

• sairastikkinen
    replied
    Pakosarja olis viimeinkin turbon laippaa vaille valmis. Vedettiin kone ja vaihteisto ulos ja nyt olis sit mulle se haastavin vaihe eli maxxecun johtosarjan tekeminen.

Oon tässä jo raapinu päätä että mitens vittu toi homma oikein etenee.
    Merkkasin johtosarjaa purkaessa kaikki liittimet, nyt pitäis keksiä että mikä johto maxxecun sarjasta menee mihinkin. Löytyykö täältä joku ABC johtosarjojen tekoon? Oon etsinyt useammilla hakusanoilla mutta ei oo tärpännyt. Netistäkään nyt ei oo ollu suurempaa apua tai sitten mulla on väärät hakusanat.

Jossain näin sellaisen videon missä tyypit teki ensin vanerista taulun mihin piirrettiin vanhan johtosarjan mukaan johtojen pituudet ja sitten alettiin vääntää uutta sen perusteella.

Mun ymmärrys sähköistä rajoittuu fraasiin "se on sinistä". Oonkohan haukannut liian suuren palan kakkua?

Kaikki apu otetaan avosylin vastaan!
    Last edited by sairastikkinen; 31-05-2022, 12:49.

Leave a comment:

• samulis
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Tämä kannattaa tutkia turbotuksen osien hankinnassa, mielenkiintoinen nettikauppa.

https://k64performance.com/turbo-kit...lot-wydech,not
    Kolmas kerta kun linkataan tähän topikkiin, mä koitin tokana

Sairastikkinen mä laitoin sulle yksityisviestin.
    Last edited by samulis; 02-02-2022, 19:19.

Leave a comment:

• BMW525Xda
    replied
    Tämä kannattaa tutkia turbotuksen osien hankinnassa, mielenkiintoinen nettikauppa.

Leave a comment:

• Freak
    replied
    M54b30, hx40 super ja 350-400 heppaa ei kyllä oikein tunnu sopivan yhteen. Eihän tuo holsteeni ole edes kunnolla herännyt vielä tuossa vaiheessa? :think

Jos tavoite on ajaa orggis eculla ja tuollaisella tehomäärällä, niin eikö olisi kannattavaa valita turbo sen mukaan? Hx35 esim. riittää noihin lukemiin ja siitä vielä vähän pienempikin. Saisi ainakin paremman käyttöalueen.

Leave a comment:

• samulis
    replied
    Originally posted by sairastikkinen View Post
    7.Lukkoperä? Tähän mennessä tekemäni tutkimustyön perusteella Quaifen ATB rataslukko vaikuttaisi hyvältä vaihtoehdolta. Harjoitusautoon toki hinta on pikkaisen suolainen 1200e. Onko kellään kokemusta näistä? Meneekö bolt-on vai vaatiiko simmailua ja hammaskosketuksen mittaamista? Mitä työkaluja tämä vaatii? Kemppilukko onnistuu kyllä mutta en haluaisi sitä katukäyttöön edes suunnitella.

Mä ostin jo 188 lukkoperän ja meinasin että rakennan kaverin kanssa siitä lukon 188K perän sisälle. Nopeasti kirkastui että Portugalin lukko on samanhintainen ja säästyy töiltä. Lukko lähti eteenpäin.

Sulla ei ollut mainintaa välityksistä, ilmeisesti meinaat ajaa vakio välityksillä? Mut jos kaipaat lyhyttä perää niin E83 X3 perät on bolt on e46:siin, tosin 330ci joudut vaihtamaan vetarin ja kardaanin laipat. Sieltä löytyy 3.91 ja 4.44 perää jos oikein lyhyttä tekee mieli. X5 on 188 joten senkin rattaat käy.

Steering lock kit:ejä oon myös katellu.
    Lueskelin täältä mielipiteitä aiheesta

Top of the line SLR:n kitti sisältää bumb steering, ackermanin ja roll center säädöt. Tällä hetkellä tarjouksessa $1199

Puolalaisilta löytyy CNC71:sen budjettikitti 434.57€

Jos pelkät kääntöpalat riittää niin CNC71 on kuulemma parhaasta päästä, kääntö palat 73€.
    Tosin kääntöpaloja on eBay täynnä parista kympistä ylöspäin.

Puolan pojilta löytyy myös edulliset Camber/caster säädettävät yläpäät eteen, PMC motorsportshop 129€
    Last edited by samulis; 20-01-2022, 14:48.

Leave a comment:

• Wespa
    replied
    Ilmeisesti käytät vakio moottorinohjausta? Helpoin ratkaisu on bank 1 ja bank 2 edelleen omat ennen kattia olevat happianturit, ja ne katin jälkeiset sitten vain koodataan pois (ns. EURO2-päästöohjelma). Voit kokeilla käyttää vanhojakin antureita, mutta vähän kilometreistä riippuen ne toki saattavat olla jo vaihtokunnossakin. Aika äkkiä sen toki näkee sitten ajaessa.

Leave a comment:

• sairastikkinen
    replied
    Kiitos!

Leave a comment:

• aae30
    replied

Dualfun postas jonku ohjeen, joka kenties toimis sullakin? ei mitään hajua, kun ei itsellä
    tuota ongelmaa ole ollut.

Leave a comment:

• sairastikkinen
    replied
    Miksi mun teksti nayttaa sekavalta. Yritin etsia haulla apua aakkosiin (ääkköset) mutta ei loydy...

Leave a comment:

• sairastikkinen
    replied
    Tilannekatsaus.

Autosta on pakosarja irrotettu ja muuta hilpettä purettu tieltä pois. Oon tällä hetkellä tiedustellu ahdinta ja muuta aiheeseen liittyvää. Ajatuksena olis HX40 super, Turbosmartin genV-45 hukkaportilla. Hyvin todennäköinen pakosarja on puolalaisen Turbo Worksin e36:een tarkoitettu sarja. Vähäsen mua hämää kyseisessä sarjassa hukkaportin sijainti, siinä on tuollainen 30-40cm putki minkä päähän portti tulee :think https://www.bjorkmotorsport.fi/Origa...239,3061&lang=

Kyseisen sarjan kanssa saattaa tulla ongelmaksi downpipen vieminen alas siitä 5 ja 6 sylinterien pakoaukkojen tienoilta. Pakosarja on toteutettu niin että siinä kohdalla on kyllä tilaa, mutta e36:ssa ei ilmeisesti ole samanlaista koteloa repsikan puolella tulipeltiä vasten. Tosta kotelostahan voi toki leikata matskua pois mutta suuttuuko katsastusinssi siitä?

Lambdoista kysymys.. Jos putkisto tehdään yhdestä putkesta, olettaisin että tarvitsen yhden lambdan ennen katalysaattoria ja toisen katin jälkeen. Mitä niille kahdelle tehdään? Ohjelmoidaan pois moottorinohjauksella? Onko antureiden sijainnille olemassa "oikea" paikka? Voinko käyttää vanhoja lambdoja vai olisiko syytä hankkia uudet?

Pakoputkesta/downpipesta kysymys.. noin 350-400 koneteholle riittävä putkikoko?

Vaihteistosta kysymys.. zf 320z laatikkoon pitäisi tehdä kunnostus. Osat on englanniksi nimellä detent pins, en tiedä mitä ne on suomeksi. Osat löytyy Schmiedmannilta mutta homma vaatii erikoistyökaluja mitä en ole onnistunut löytämään Suomesta. Useampi erilainen tuurna joilla lyödään sellaiset messinkikupit paikoilleen. Jos jollain on näistä käryä niin olisin erittäin kiitollinen tiedoista. Myös niiden tuurnien mitat toimisi tässä, saan sorvautettua tapit kotinurkissa.
    Last edited by sairastikkinen; 20-01-2022, 09:57. Reason: Ääkköset

Leave a comment:

• sairastikkinen
    replied
    Originally posted by samulis View Post
    Joo, tossa ei ole.
    k64performancelta kannattaa kattoa jos löytyis sopiva.
    Tiedustelin tuossa kuukausi sitten heiltä lisätietoa valmiista kitistä/ pakosarjasta. Vastaukset jäi tasolle "nettisivuilta löytyy kaikki tarvittava tieto". Mulla vähän suli kiinnostus sinne suuntaan...

Leave a comment:

• samulis
    replied
    Joo, tossa ei ole.
    k64performancelta kannattaa kattoa jos löytyis sopiva.
    Last edited by samulis; 16-01-2022, 23:25.

Leave a comment:

• sairastikkinen
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Ei jakotukki mallisessa turbo pakosarjassa ole kollektoria, se on putki johon sylinterit yhdistyvät ja turbon laippa sijaitsee tekijänsä näköisessä kohdassa, vaikka koko tukin toisessa päässä

Nopeasti piirretty kuva havainnolistanee kytkennän ?
    Aivan totta joo, mulla oli jäänyt tuosta käärmeenpesä-mallisesta sarjasta joku fiksaatio siihen kollektorin rakenteluun. aae30 laittaman linkin kautta sain sapluunan pikaisesti toimimaan ja rakenneltiin viime perjantaina yks mallikappale kollektorista. Siitä tuli...noh.. huono laitan kuvia joskus..

Harjottelin siinä samalla muutaman kaljan kera tigillä hitsailua ja täytyy sanoa et se homma vaatii kyllä tunteja ihan selvinpäin ennenku saan ite hitsattua tiiviin pakosarjan. Tukkimallisessa lähinnä mietityttää se tukin "rungon", eli 6 sylinteriltä tulevan putken halkaisija. Jos siihen yhdistää kaikki loput 5 sylinteriä oksamaisesti niin 38mm pilli tuskin riittää :think ja toinen haaste on viedä se niin läheltä kantta kun vaa mahdollista et jää downpipelle tila sinne 5 ja 6 sylinterin tienoille..

Ajattelin Björkiltä huomenna vielä kysäistä onko heidän myymiä Turbo Worxin e36:een tarkoitettuja sarjoja kukaan sovitellu e46:een. Ehkä sen 450e olis just ja just valmis kärsimään valmiista sarjasta. Se mahdollisesti kestäis tulevaisuudessa myös siinä tapauksessa et tehoja tarvii metsästää lisää.

Tänä viikonloppuna sain autost puskurin, umpiot, ilmastoinnin ja webaston purettua. Takaisin menee vain keula ja umpiot

Leave a comment:

• sairastikkinen
    replied
    Originally posted by samulis View Post
    Laippoja saa Suomestakin, eikä maksa hirmuisia.

Oliko tästä 139€ valupakosarjasta puhe?
    Yritin tutkia tuota Björkin myymää valusarjaa ja siinä ei mun mielestä ole hukkaportin paikkaa. Siinä reilu 200 sarjassa oli hukkikselle paikka.

Leave a comment:

Working...