Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vääntö kateissa/UPSOLUTE

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TINTTI
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 404
    • ...kuvan kaunis Koivuhaka

    Vääntö kateissa/UPSOLUTE

    Ongelmani on seuraava:
    Autoni, BMW 320D E46 136Hv, Kiihtyy kaiketi ihan jees, mut kun vedättää sit jo 3 niin tehot ryytyy siinä 2500 jälkeen ja palaa takas pikkasen yli 3000!!! Itse en ees het hommaa huomannu, tottunut kun jo ong. ilmeisesti olin, mut kun kaverit rupes huutelemaan et mikäs täs koslas oikein on vikana...

    UPSOLUTE:n lastua olen harkinnut, muttei sitä kantsi laittaa ennen kun ton edellä mainitun ong. saa kuntoon. Onko kellään muuten mitään kokemuksia ko. lastusta?
    Lupailevat kyllä paljon: MINIMISSÄ 136Hv --> 168Hv / 280Nm --> 348Nm
    Miltäs kuulostaa?

    Mut toi ong. siis kuntoon ekaks. Onxs vinkkejä/tietoa?!?
    420dxA/f36/GrandCoupe/Business M Sport/~190hp/400nm
    ex523iA/f10/sedan/business/161tkm/~200hp/270nm
    ex320iA/e93/cabrio/Business/118tkm/~170hp/210nm
    ex325i/e30/cabrio/M-tech I/196tkm/~170hp/220nm
    ex320i/e30/cabrio/M-tech I/211tkm/~140hp/170nm
    ex320d/e46/sedan/Kanilakki/363tkm/~170hp/350nm

  • laaja
    Newbiemmer
    • Jan 2004
    • 6

    #2
    Mulla oireili ihan samantapaisesti vastaava moottori. Auto kiihtyi johonkin 2200 rpm kohtuullisesti jonka jälkeen tuli hyvin seesteinen hetki ja tuntui että oikein mitään ei tapahtunut. Kierrosten mennessä 3000 rpm päälle, meno sitten taas parani. Jos suoraan heitti kierrokset 3000 rpm pintaan, tuollaista tehohäviö kohtaa ei ilmennyt.

    Soittelin asiasta merkkihuoltoon jotka epäilivät ensin MAF:in (ilmamäärämittarin) olevan rikki. Yleensä viallinen MAF oireilee just noin, antaen tehoja aaltomaisesti. Varasin ajan huoltoon jossa se vaihdettiin ja auton piti olla kunnossa kun hain sen mutta kuinkas kävikään niin kotiin ajellessa autoa testaessa huomasin että mikään ei ollut muuttunut mihinkään... paitsi rahanpussin sisältö.

    Yllätys oli myös se että bemun maf anturin vaihdossa täytyy ohjausboxiin tehdä softapäivitys, muuten ei kuulemma anna täysiä tehoja. VAG konsernin tuotteissa ei mitään lisäohjelmointia tarvitse tehdä. Tosin en tiedä sitten, vedätettiinkö mua.

    No toisella kerralla merkkihuolto sitten sai sen kuntoon. Tosin ihan tarkkaa selvitystä en koskaan saanut mitä autolle tehtiin. Kertoivat epämääräisesti että auton imu- ja pakopuolen kaikki anturit käytiin läpi ja putsattiin. Ei kuulemma vaihdettu mitään osia.

    Tuota lastua ei missään nimessä kannata laittaa ennenkuin saat auton kuntoon. Se ei tule ikinä muuten toimimaan oikein. Tämän M47D20 moottorin jatkeena oleva vakiokytkin tosin asettaa rajoituksia.

    Mulla on superchips:n lastu ja voin todeta että auto on ihan eri planeetalta lastun kanssa. Voiman ja väännön lisäyksen huomaa selkänojassa, tehon lisäyksen havaitsemiseen ei tarvita kelloa! Ja kulutus ei tunnu nousevan.

    Ongelmaksi syntyy toi vakio kytkin --> se ei kestä lisääntynyttä vääntöä. Mulla ongelmaa ei ole jos heittää kierrokset yli 2500 rpm ja painaa kaasun pohjaan mutta sen alapuolella alkaa kytkin luistaa. Osakaasulla voi kiihdytellä ihan vapaasti.

    Vakiolastuilla ei ole mitään ongelmaa ja tämän johdosta vakiosoftalla tässä on ajeltukin. Tarkoitus tosin on alkaa etsiä vahvempaa kytkintä. 330d kytkin ei käy, eikä tuon 320d (150 hv) versionkaan. Akselin läpimitat eri.

    Jos jollain on heittää ajatuksia hyvistä kytkinvaihtoehdoista, niin antakaa kuulua.

    Comment

    • TINTTI
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 404
      • ...kuvan kaunis Koivuhaka

      #3
      Kuulema tuo volvon MAF käy...

      ...tohon 320D. Hintaa sillä ois 60€. Orkkis osalla taas n.400€...

      Kaveri oli vaihtanut kuulema semmoisen ja pelaa kuin Buick! Pientä virittelyä liittimen kanssa ainoastaan kuulema. Onkos muilla kokemusta ko. saralta.

      Kiitos muuten "laaja":lle vastauksestasi, vahvisti tuo omakohtainen kokemus nuo niin monet epäilyt ja veikkaukset. Ei kun pajattamaan taas...

      T:TINTTI
      420dxA/f36/GrandCoupe/Business M Sport/~190hp/400nm
      ex523iA/f10/sedan/business/161tkm/~200hp/270nm
      ex320iA/e93/cabrio/Business/118tkm/~170hp/210nm
      ex325i/e30/cabrio/M-tech I/196tkm/~170hp/220nm
      ex320i/e30/cabrio/M-tech I/211tkm/~140hp/170nm
      ex320d/e46/sedan/Kanilakki/363tkm/~170hp/350nm

      Comment

      • jokke35
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2003
        • 287
        • .

        #4
        Meni sitten mullakin tuo ilmamassamittarin vaihtoon huollon yhteydessä. Sanoin aamulla huoltokaverille, että kun kiihdyttää isommilla vaihteilla niin 2200-3000 rpm on selvä katvealue tehossa. Eka veikkaus oli tuo ilmamassamittari. Annoin sitten luvan vaihtaa sen vaikka hinta aika suolainen onkin. Iso huolto ja mittarin vaihto.. Auts..

        No toivottavasti on siinä vika. Aikä ikävä ajella kun tehot on hukassa. Auto kiihtyy aivan kuin joku 320D :lol:
        E91 330Da

        Comment

        • TINTTI
          Bimmer Fanatic
          • May 2004
          • 404
          • ...kuvan kaunis Koivuhaka

          #5
          Tuo BMW 320D (136hv) ilmamassa mittarin korvaava, huokeampi versio on BILIAN varaosa nro 8670263 (66€)

          ISO kiitos tästä kuuluu mikolle!!!!!!!

          Kerro jokke35 miten huollossa kävi, että korjaantuko? Ja paljon velottivat ko. osasta. AD sanoi hinnaksi 335€!!!

          Innolla odotellen vastaustasi/kuulumisiasi!
          420dxA/f36/GrandCoupe/Business M Sport/~190hp/400nm
          ex523iA/f10/sedan/business/161tkm/~200hp/270nm
          ex320iA/e93/cabrio/Business/118tkm/~170hp/210nm
          ex325i/e30/cabrio/M-tech I/196tkm/~170hp/220nm
          ex320i/e30/cabrio/M-tech I/211tkm/~140hp/170nm
          ex320d/e46/sedan/Kanilakki/363tkm/~170hp/350nm

          Comment

          • jokke35
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2003
            • 287
            • .

            #6
            about 500€ maksaa töineen kuulemma. No saapahan kahden vuoden takuun mittarille.

            Ans kattoo minkä hintanen huolto tulee, iso huolto 600 (sis. jarrunesteet) ja siihen päälle toi mittarin vaihto, eli ainakin 1100€ on tulossa laskua. Mutta rahaahan se vaan on eikä tollanen onneksi taloutta kaada.
            E91 330Da

            Comment

            • TINTTI
              Bimmer Fanatic
              • May 2004
              • 404
              • ...kuvan kaunis Koivuhaka

              #7
              Täpahtuipa tänään lahden autosalvassa (volvo miesten mekka):

              asetelma: meikäläinen maleksii tarvikemyynti pisteen läheisyyteen. Tiskillä on jonoa...

              m: seuraava kuuluu n. 55 miehen ääni. (Se on sit mun vuoro!) Mitäs sulle sais olla?
              t: no kun kysyit nii pistä yks tollanen vm.98 320D BMW ilmamassamittari...
              m: ??? ...poika, sä oot tullu väärään liikkeeseen!?!
              t: eiks tää oo bilia tai semmonen vastaava liike, volvo kauppa???
              m: on... mut sää kysyit bmw osaa just ja ei meillä...
              t: ...niin, varaosa nro 8670263
              m: käyk se siihen, 320D??? Sehän on V70 massamittari...
              t: niin ne isot pojat väittää... eiks sen hinta oo n. 66€
              m. ...annas kun katotaan, juu, 65.48€
              t: yks sellanen kiitos...

              Tarttis varmaan KE iltana ruuvata se kiinni, jos pääsen duunista ajoissa, joten sitten kuulette (surullisen) lopun... eli oliko se vika sittenkään siinä!!!

              Ps. MISTÄ HIIWATISTA TOI "corolla kuski" JUTTU TULEE???
              420dxA/f36/GrandCoupe/Business M Sport/~190hp/400nm
              ex523iA/f10/sedan/business/161tkm/~200hp/270nm
              ex320iA/e93/cabrio/Business/118tkm/~170hp/210nm
              ex325i/e30/cabrio/M-tech I/196tkm/~170hp/220nm
              ex320i/e30/cabrio/M-tech I/211tkm/~140hp/170nm
              ex320d/e46/sedan/Kanilakki/363tkm/~170hp/350nm

              Comment

              • Calypsocoupe
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 2932
                • EFNU

                #8
                Heh, tollanen on tullut ostettua yhteen matolaatikkoon. Oli kyllä hieman monttu auki kun kuuli tuon hinnan... Mikä lie pilkkuvirhe käynyt, Boschin mittari ja samassa paikassa esim. ovipahvin kiinnitysnipsut maksaa 5x enemmän kuin Bimmerikaupassa. Ja ne vanteen keskiömerkit...
                - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                Comment

                • jokke35
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2003
                  • 287
                  • .

                  #9
                  Vähän reilun tonnin oli koko huolto. Joku 400€ mittari ja asennus 25 tjsp €.

                  Vaihtoivat samalla molemmat alatukivarret ja vielä takuun piikkiin vaikka on noin vanha auto.

                  Mieluummin maksan enemmän kun laitan jotain missä lukee volvo konepellin alle....
                  E91 330Da

                  Comment

                  • TINTTI
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2004
                    • 404
                    • ...kuvan kaunis Koivuhaka

                    #10
                    Joo vaihdettiin mullekkin tossa viime vuonna 180tkm alatukivarret (ei takuuseen) ja nyt 230tkm mm. noi "kanan luut". Tukivarret ovat kuulema tyyppi vika. Makso sekin lysti muistaakseni, vuos sit 1000€, tyyristä tyyristä. Alatukivarsiinkin tuli joku "parannus" sarja kuulema samalla, etteivät sit mee niin nopeesti, tai jotain...

                    Ja nyt kakkos huolto oli 987€... olivat kuulema edellisillä jarru huolloissa (Laakkonen) rikkoneet molemmat kaapelit (eestä ja takaa) jotka ilmoittaa et palat oli loppu. Sit joskus vilkun polttimoa vaihtaessa oli särjetty vilkun kiinnike ja korjattu se , KELE, liimamassalla!!! Oli siinä taas poikanen ihmeissään kun vilkkuja kirkkaisiin vaihtaessa yks vilkku olikin sit aikasta tiukasti kiinni umpiossa.

                    Ai niin, siin vanhas MAF:ssa lukee bosch ja uudes lukee kans, joten ei hätää :lol:

                    katotaan ny sit huomen illalla, jos sitä koklais vaihtaa sen. Vaikuttaa ettei sitä tartte ees purkaa kokonaan pois (MAF) vaan vaihtaa täst uudesta sen tulitikkuaskin kokoisen anturin vaan niihin prikuleen samoihin kuoriin :idea: !!! Sitähän pääsis silloin jo 10min nopeemmin saunoon...
                    420dxA/f36/GrandCoupe/Business M Sport/~190hp/400nm
                    ex523iA/f10/sedan/business/161tkm/~200hp/270nm
                    ex320iA/e93/cabrio/Business/118tkm/~170hp/210nm
                    ex325i/e30/cabrio/M-tech I/196tkm/~170hp/220nm
                    ex320i/e30/cabrio/M-tech I/211tkm/~140hp/170nm
                    ex320d/e46/sedan/Kanilakki/363tkm/~170hp/350nm

                    Comment

                    • joskami
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2004
                      • 31
                      • jkl

                      #11
                      Käytin tänään 320d lastutettevana ja siellä huomattiin, että maf hajalla.
                      Karalalla oli hylllyssä volvon v70 maffi joka pantiin tilalle.(joutu vaihtaa liitimen).

                      Comment

                      • jokke35
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2003
                        • 287
                        • .

                        #12
                        Täytyy sanoa, että auto on kuin uusi kun vaihdettiin tuo maf. En enää muistanutkaan, että kuinka hyvin tää loppujen lopuksi kulkee.. Ilmeisesti jonkin aikaa ollut tuo mittari sökönä.

                        Mutta matkalla lahteen syttyi sitten se jarrupalojen varoitusvalo. Yllättäen ohjekirja on hukassa niin piti oikein soittaa laakkoselle, että mikäs valo toi on. Kysyin sitten, että millanen huolto oikein tehtiin kun seuraavana päivänä heti valot syttyy, eivät vissiin saaneet tarpeeksi laskua ekalla kerralla. Tähän vielä jarruremppa päälle niin hyvää tekee budjetille. Ainakin kun viime kuussa maksoin 4000€ laskuja (ei kaikki autoon) ja siihen päälle normaalit lainat, vastikkeet ynms. Ei muuten mutta kun tuo vaimo saa huikeat 320€ kuussa nettona hoitotukea.....
                        Paljos maksaa jos joutuu vaihtaan levyt ja palat?
                        Tosin voi olla viallinen jarruanturikin mikä ton tekee. Huoltomieskin sanoi, että kyllä heidän huollon olisi pitänyt huomata jos palat/levyt olisivat loppu kun kerran jarrunesteetkin vaihdettiin. Saavat kyllä tehdä vikaselvityksen ilmaiseksi prkle.
                        E91 330Da

                        Comment

                        • Restive
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2003
                          • 64
                          • Kuopio

                          #13
                          Perhana liekköhän omassanikin ongelmia tuon MAF:in kanssa, nimittäin ohituskiihtyvyys on aika kaukana siitä mitä se oli auton ostettuani.

                          En tiedä kuvittelenko, mutta myös turbosta tuntuisi kuuluvan pientä "naputusta" matalilta kierroksilta kiihdyttämään lähdettäessä. Onko ominaisuus vai vika? Auto on kyllä käynyt huollossa, mutta eipähän ne siellä mitään ylimääräistä tutki, jos ei pyydä.
                          BMW E46 320d

                          Comment

                          • jokke35
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2003
                            • 287
                            • .

                            #14
                            Sen näkee kyllä vikamuistista jos maf on rikki, ainakin mulle sanottiin näin.
                            E91 330Da

                            Comment

                            • JaGaR
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2004
                              • 143
                              • Vesilahti

                              #15
                              Hieno homma!!!! Meikäläinen on luullut että on korvien välissä vikaa, mutta onhan siinä muillakin rapiat alle 3000 rpm katve alue...Höpötellyt emännälle että mikäs hitto on kun tuntuu että veto loppuu...Taitaapi sitä sitten täytyä itsekkin etsiskellä tuollainen bilia...
                              Kiittää ja kumartaa
                              º¿º

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎