Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 M52TU vanos ongelma.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Joso*
    Newbiemmer
    • Aug 2023
    • 12
    • Kainuu

    E46 M52TU vanos ongelma.

    Ostin E46:sen liikkeestä pari viikkoa sitten ja vikoja ilmestynyt tasaiseen tahtiin, suurimpana ongelmana vanos josta antaa vikakoodit P1520 (68) ja P1523 (6A). Koodit katsottu DeepOBD:lla.
    Välilä toimii ihan hyvin mitä nyt ei kaikki tehot ole mukana ja välillä tyhjäkäynnillä katkoo sytytystä joka pytyltä, näistäkin jäänyt vikakoodit. Sammunut pari kertaa vauhdista kun kytkimen painanut pohjaan.
    Otin pako puolen solenoidin liittimen irti niin silloin auto tuntui toimivan paremmin.
    Olen lukenut vastaavia tapauksia ja nyt tulee mieleen että olisiko jako hypännyt/ketju venynyt, koska vanos ei live datan mukaan liiku ollenkaan ja sammuksissa ollessa näyttää pako nokan ref.pos. -91.31 ja imu -123.38. vai selviäisikö pelkästään vanoksen tiivisteiden vaihdolla.
    pakonokan tunnistimen vaihdoin kun päästi vanha öljyä läpi liitin puolelle. Hella merkkinen että pitää jossain vaiheessa vaihtaa OEM, kun nyt vaan sais tuosta vanoksesta selvää. Samat ongelmat oli vanhalla tunnistimella.
    Pitää viikonloppuna varmaan käyttää vanos irti ja katsoa miltä näyttää tiivisteet. Auto menossa loppu viikosta huoltamolle tarkastukseen ja korjausarvion selvitykseen.
    Yritin laittaa liitteenä vikakoodi ja livedata kuvat(auto sammuksissa). Anteeksi jos on vaikea lukuinen teksti. V*****s on taivaissa ja hieman kusetetuksi tullut olo.
    Attached Files
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16465
    • Asikkala

    #2
    Ostit liikkeestä, vie sinne.

    Comment

    • Joso*
      Newbiemmer
      • Aug 2023
      • 12
      • Kainuu

      #3
      Liike yrittää pestä kätensä koko asiasta ja on 350km päässä.
      "Hauskinta" tässä on että kun soitin autosta että onko auto siinä kunnossa kun pitää niin vastaus oli on ja vasta katsastettu. Vioista ei ollut mitään puhetta eikä ilmoituksessakaan. Auto oli ajettu lämpimäksi ennen paikalle saapumista. Koeajolla huomasin kolinan perästä mutta ei muita ongelmia siinä vaiheessa muutakun tuulilasi halki ja ilmastointi ei toiminut(ilmotuksessa luki ilmastointi).
      Ostin sitten auton kun tuumin että perän pusla ois vaan vaihto kunnossa ja toisekseen oli ainut kyyti pois paikkakunnalta sillä että auto löytyy. Myyjä tiesi tämän.
      Noh reilu puoli tuntia meni papereita tehdessä jonka jälkeen arvelin että katson öljyt, öljyä oli melkein siihen asti mistä alkaa itse tikku ylös päin, vaikea selittää. Liikaa kuitenkin ihan reilusti. Ylimääräiset öljyt imettiin pois ja lähdimme koti matkalle kaupan kautta. Ei keretty pitkään ajaa kun auto rupesi käymään valjailla pytyillä. Soitin liikkeeseen että tulen käymään siellä. Liikkeellä katsoivat koodit eikä näyttäneet niitä minulle vaan sanoivat että semmosta ja tämmöstä täällä. Puhuin jo tässä vaiheessa kaupanpurusta mutta kovaa ajoa vaan oli vastaus. En tiennyt vielä silloin oikeuksistani.
      Pääsimme kuitenkin kotiin asti autolla missä sitä aloin tutkia enemmän ja käytin huoltamolla missä löyty seuraavaa.
      Oikean puolen takajousi poikki.
      Kaikki jarrut vaihto kunnossa.
      Vasemmalta käsijarru osat irti rummussa.
      Keltainen öljyvalo syttyy kylmäkäynnistyksessä.(selittää liika öljyn). Öljyä on tarpeeksi.
      Oikean puolen takahela väljä.+nämä käynti häiriöt.
      Auto oli katsastettu pari viikkoa ennen ostoa.
      Liike ei tule vastaan asiassa ollenkaan, ei vastailla viesteihin eikö soiteta takaisin vaikka puhe ollut.
      Kuluttajariitaan oltu yhteydessä ja asia vireillä sitä kautta.
      Tässäpä nämä enimmät asiat tähän hätään.
      Ensimmäinen auto eläessään minkä liikkeitä ostin (ja ehkä viimeinen).

      Comment

      • Joso*
        Newbiemmer
        • Aug 2023
        • 12
        • Kainuu

        #4
        No mikäs noille kirjaimille tuli?

        Comment

        • aae30
          BTCF Member
          • May 2010
          • 2717
          • .fi

          #5
          jatkossa kun kirjaudut sisään, niin laita rasti ruutuun "remember me", ja säästyt tuolta öä-sotkulta.

          ikävä juttu muutoin kaikkinensa. enkä osaa oikein auttaa, mutta tsemppiä.
          Sorry I'm Not Sorry
          E34 540iA 93 sedan
          E34 540iA 93 sedan
          E39 530iA 00 touring

          Comment

          • Vii83
            BTCF Member
            • Apr 2016
            • 154
            • Lohja

            #6
            Sillä ei ole mitään merkitystä jos sanovat että auto on juuri katsastettu, niillä on todennäköisesti joku tuttu konttorilla mikä leimaa auton kun auton. Olen itse törmännyt näihin automyyjiin jotka kirkkain silmin sanonut että juuri katsastettu ja auto todellisuudessa täysi paska!
            E61 535da -06
            F11 520da m-sport -15
            e36 325 sedan -91

            ex e46 320d touring -02
            ex e91 318d -09
            ex e39 520ia
            ex e36 318i m-look
            ex e36 328ia touring
            ex e39 523ia touring

            Comment

            • Joso*
              Newbiemmer
              • Aug 2023
              • 12
              • Kainuu

              #7
              Tämä tuli nyt todistettua henkilökohtaisesti. Soitin sinne katsastusasemalle missä auto katsastettu, niin hirveä selittely vaan päälle.
              Itse vikaan palatessa. Tänään huomasin että kun auton ajaa ihan kunnolla lämpimäksi niin tyhjäkäynti on parempi verrattuna siihen jos vaan käy asioilla pikku mutkia ajamassa. Tuli kyllä annettua happea vähän enemmän tänään mitä normaalisti ajellessa. Eikö tämä viittaisi vanoksen tiivisteisiin ja se että solenoidin liitin irti toimii paremmin.

              Comment

              • Joso*
                Newbiemmer
                • Aug 2023
                • 12
                • Kainuu

                #8
                Tänään töihin lähdin ja kävin kaupassa niin kaupan pihassa taas tyhjäkäynti oli huonoa, ravistaa koko autoa. Kaupasta lähdin niin ei mitään ongelmaa tyhjäkäynnissä.
                Autohan ei siis ole koneen osalta menossa tarkistukseen, lähinnä alustan ja korjausarvion tekoon kuluttajariitalautakunnalle. Tämä käynti häiriö pitäisi nyt itse selvittää. Etsinkö vikaa nyt vanoksen tiivisteitä vai Nokkien asentotunnistimista? Jos joku viisaampi voisi vähän neuvoa tämän kanssa. Edellisen E39:sin kanssa tuli painittua vähän samojen ongelmien kanssa ja siihen vaihdoin tiivisteet, mutta siinä ilmeni vika niin että heitteli kierroksia tyhjäkäynnillä ja saattoi sammua kun tarpeeksi pitkään antoi kierrosten seilata. Ja oli tuo sama vikakoodi että vanos tiukka/jumittunut.

                Comment

                • mmie
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2012
                  • 507
                  • Kouvola

                  #9
                  Originally posted by Joso* View Post
                  Tänään töihin lähdin ja kävin kaupassa niin kaupan pihassa taas tyhjäkäynti oli huonoa, ravistaa koko autoa. Kaupasta lähdin niin ei mitään ongelmaa tyhjäkäynnissä.
                  Autohan ei siis ole koneen osalta menossa tarkistukseen, lähinnä alustan ja korjausarvion tekoon kuluttajariitalautakunnalle. Tämä käynti häiriö pitäisi nyt itse selvittää. Etsinkö vikaa nyt vanoksen tiivisteitä vai Nokkien asentotunnistimista? Jos joku viisaampi voisi vähän neuvoa tämän kanssa. Edellisen E39:sin kanssa tuli painittua vähän samojen ongelmien kanssa ja siihen vaihdoin tiivisteet, mutta siinä ilmeni vika niin että heitteli kierroksia tyhjäkäynnillä ja saattoi sammua kun tarpeeksi pitkään antoi kierrosten seilata. Ja oli tuo sama vikakoodi että vanos tiukka/jumittunut.
                  Nyt on ihan mutuilua, mutta eikös vanoksen tiivisteet yleensä väljisty ja aiheuta kierrosten kyykkäämistä, eli meinaa melkein sammua kun kiekat koettaa laskea tyhjäkäynnille, sekä alaväännön heikentymistä. Näin ainakin oma M52tuB28 teki.

                  Oisko solenoidien puolella jotain?

                  Last edited by mmie; 09-08-2023, 09:47.
                  ex e36 325
                  ex e46 328
                  e92 335i FBO
                  Ducati 900S ie
                  KTM 640
                  Suzuki GT550
                  Honda CBR600

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7434
                    • Oulu

                    #10
                    Jos mutuilulla jatkan niin ei mullakaan vanoksen tiivisteet mitään tyhjäkäyntiongelmaa aiheuttaneet, mutta nokkien asentotunnistimet kyllä huononsi käyntiin lähtöä (vaikutusta tyhjäkäyntiin en muista). Ja tyhjäkäynnillä tuli sytytyskatkoja lämpimällä koneella imuvuodoista johtuen, mutta kerran sulla ei näy vikakoodia laihasta seoksesta niin ei varmaan sitten ole tämä vika ainakaan. Toisaalta tuo "sammunut pari kertaa vauhdista kun kytkimen painanut pohjaan" kuulostaa juuri siltä mitä mullakin tapahtui kun imuvuotoa oli ja seoskorjaus ei enää riittäny tyhjäkäynnillä sitä kompensoimaan kun kone ole lämmin.

                    Ja täysin mutulla myös mietin että jos vanos ei liiku ollenkaan niin voiko se vaan johtua jostain muusta viasta jos kone käy jossain limp-modessa eikä siksi edes yritä säätää mitään?
                    Last edited by Petri.Kekkonen; 09-08-2023, 09:50.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • mmie
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2012
                      • 507
                      • Kouvola

                      #11
                      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                      Jos mutuilulla jatkan niin ei mullakaan vanoksen tiivisteet mitään tyhjäkäyntiongelmaa aiheuttaneet, mutta nokkien asentotunnistimet kyllä huononsi käyntiin lähtöä (vaikutusta tyhjäkäyntiin en muista). Ja tyhjäkäynnillä tuli sytytyskatkoja lämpimällä koneella imuvuodoista johtuen, mutta kerran sulla ei näy vikakoodia laihasta seoksesta niin ei varmaan sitten ole tämä vika ainakaan. Toisaalta tuo "sammunut pari kertaa vauhdista kun kytkimen painanut pohjaan" kuulostaa juuri siltä mitä mullakin tapahtui kun imuvuotoa oli ja seoskorjaus ei enää riittäny tyhjäkäynnillä sitä kompensoimaan kun kone ole lämmin.

                      Ja täysin mutulla myös mietin että jos vanos ei liiku ollenkaan niin voiko se vaan johtua jostain muusta viasta jos kone käy jossain limp-modessa eikä siksi edes yritä säätää mitään?
                      Voiskohan nokkien asentoanturit olla tiensä päässä, jos välillä toimii ja välillä ei? Monesti tuntuvat oireilevan lämmetessään, mutta kai niistä pitäisi jokin järkevä vikakoodi tulla? Uutta orkkisanturia sitten suositellaan vahvasti, jos päädyt niitä vaihtelemaan. Ja omassani oli aikoinaan tyhjäkäyntimoottorille menevän letkun haara puoliksi poikki siitä mutkan kohdalta.



                      Eli tuon pienen putkenhaaran haitariosuudesta hapertuu.
                      Last edited by mmie; 09-08-2023, 11:58.
                      ex e36 325
                      ex e46 328
                      e92 335i FBO
                      Ducati 900S ie
                      KTM 640
                      Suzuki GT550
                      Honda CBR600

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7434
                        • Oulu

                        #12
                        Kaivelin mitä olin joskus tänne kirjoittanut kun nokkien asentoanturit antoi vikakoodia, niin silloin oli ollut vedot hukassa alakierroksilla, kunnes kone lämpeni normaaliin. Ja kyllähän noista pitäis tulla vikakoodi.

                        Imuvuodot ja DISA kannattaa varmaan myös tsekata jos ei muuten ala toimia.
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • aae30
                          BTCF Member
                          • May 2010
                          • 2717
                          • .fi

                          #13
                          Originally posted by Joso* View Post
                          Tänään töihin lähdin ja kävin kaupassa niin kaupan pihassa taas tyhjäkäynti oli huonoa, ravistaa koko autoa. Kaupasta lähdin niin ei mitään ongelmaa tyhjäkäynnissä.
                          Autohan ei siis ole koneen osalta menossa tarkistukseen, lähinnä alustan ja korjausarvion tekoon kuluttajariitalautakunnalle. Tämä käynti häiriö pitäisi nyt itse selvittää. Etsinkö vikaa nyt vanoksen tiivisteitä vai Nokkien asentotunnistimista?
                          niin oliko se vanoksen solenoidi nyt esim. tuossa tilanteessa kiinni, vai ei:think?
                          Sorry I'm Not Sorry
                          E34 540iA 93 sedan
                          E34 540iA 93 sedan
                          E39 530iA 00 touring

                          Comment

                          • Joso*
                            Newbiemmer
                            • Aug 2023
                            • 12
                            • Kainuu

                            #14
                            Kokeilin että otin pako puolen solenoidin liittimen irti niin silloin ei ollut mitään noita ongelmia. En kehdannut sitten ajella liitin irti kun ulkomaan foorumeilla oli että voisi käräyttää moottorin ohjauksen tai jotain sinne päin.
                            Pitää etsiä jostain toimivat alkuperäiset asentotunnistimet ja kokeilla niillä. Kulutus näyttää maantieajossa 6.7 niin mietin että pitääköhän paikkaansa 2.8 koneelle.
                            Imuputket olen tutkinut ja niissä ei mitään vuotoja ole(käytin irti). Öljy korkkia kun raottaa niin rupeaa kone käymään entistä huonommin.

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7434
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by Joso* View Post
                              Kulutus näyttää maantieajossa 6.7 niin mietin että pitääköhän paikkaansa 2.8 koneelle.
                              Ajotietokoneen kulutuslukemaan kai vaikuttaa se korjauskerroin mitä voit itse säätää. Oma E39 vie 90-95 km/h maantieajossa 6,9 ajotietokoneen mukaan joten ei kai tuo kaukana ole, mulla toki 2.5-litrainen.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎