voiko olla vikakoodeja vaikka ei palais mittään merkkivaloja? meinaan että itelläki hieman toi tyhjäkäynti sahaa, ja huohotin letkun oon vaihtanu joka oli rikki.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E46 kierrokset seilaa tyhjäkäynnillä
Collapse
X
-
Originally posted by Dani View PostTyyppivika kaikissa E46:ssa (paitsi diesel ja M3) on tuo tuplavanos, sen o-renkaat kun vaihtaa ja samalla tietysti "rätinäprikat" niin homma hanskassa.
Täältä lisää faktaa asiasta:
Ja varaosat sitten täältä:
http://www.beisansystems.com/products.html
mielestäni omassa ei oo vanosta? 318 ja silä vanhemmalla 8 venttiilisellä koneella
Comment
-
-
Minulla on sellainen ongelma, että kylmänä lähtee hyvin käyntiin ja moottori pyörii tasaisesti ym. Kun lämpömittari on noussut keskelle niin jos silloin pysähtyy esim valoihin niin hetken kuluttua alkaa kierrokset heilumaan noin 600-650 väliä ja joka tuntuu tuolla 600 paikkeilla tärinältä. Muutamia kertoja on kierrokset tipahtanut jonnekkin reiluun 500 mutta on pompannut heti takaisin.
Nyt on viimeaikoina ruvennut tiheämpään(ainakin 1 kerta/viikko) sytyttelemään tuota keltaista moottorinvaloa ja koodiksi on antanut jotain "fuel trim too lean bank(2)" tapaista. Ongelma kuitenkin häviää jos laittaa vaihteen N:lle tai P:lle jolloin kierrokset nousee jonnekkin 700 paikkeille.
Liityisikö ongelma tuohon tyhjäkäyntimoottoriin vai esim lambdaan(vikakoodin perusteella)? Saako noita lambdan jännitteitä nähtyä jollain ilmaisella OBD ohjelmalla vai pitääkö ylesimittarilla mitata? Mikä on noiden lambdojen oikea jännite lämpimänä, moottori on M54B30.
Comment
-
-
Originally posted by P10neer1 View PostMinulla on sellainen ongelma, että kylmänä lähtee hyvin käyntiin ja moottori pyörii tasaisesti ym. Kun lämpömittari on noussut keskelle niin jos silloin pysähtyy esim valoihin niin hetken kuluttua alkaa kierrokset heilumaan noin 600-650 väliä ja joka tuntuu tuolla 600 paikkeilla tärinältä. Muutamia kertoja on kierrokset tipahtanut jonnekkin reiluun 500 mutta on pompannut heti takaisin.
Nyt on viimeaikoina ruvennut tiheämpään(ainakin 1 kerta/viikko) sytyttelemään tuota keltaista moottorinvaloa ja koodiksi on antanut jotain "fuel trim too lean bank(2)" tapaista. Ongelma kuitenkin häviää jos laittaa vaihteen N:lle tai P:lle jolloin kierrokset nousee jonnekkin 700 paikkeille.
Liityisikö ongelma tuohon tyhjäkäyntimoottoriin vai esim lambdaan(vikakoodin perusteella)? Saako noita lambdan jännitteitä nähtyä jollain ilmaisella OBD ohjelmalla vai pitääkö ylesimittarilla mitata? Mikä on noiden lambdojen oikea jännite lämpimänä, moottori on M54B30.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Pitääpä tutkia vielä tarkemmin onko niitä imuvuotoja, onko jotain yleisiä paikkoja mistä kannattaa etsiä?
Löysin tuosta OBD ohjelmastani nuo lambdojen arvot:
o2 Bank 1 sensor 1: 0,100V...0,800V - (-2,3%..-3,1%) (seilaa noita välejä miten sattuu)
o2 Bank 1 sensor 2: 0,775V - 99,2% (pysyy noissa aika tarkasti)
o2 Bank 2 sensor 1: 0,100V...0,800V - (-2,3%..-4,7%) (seilaa noita välejä miten sattuu)
o2 Bank 2 sensor 2: 0,09V...0,180V - 99,2%
Nuo arvot on mitattu, kun vaihde on päällä ja auto paikallaan, nyt ei kuitekaan heilunut nuo kierrokset mutta oli ainakin alhaalla (620 +-5) ja värinän tuntee penkissä. Mitä noista arvoista voisi päätellä?
Comment
-
-
Sen siitä voi päätellä että lambdat toimii. Ota nyt ekana vaikka se iso imuputki maffin jälkeen irti ja vääntele.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Tarkistin öljytikun ja öljykorkin niin tuo tikku ei ollut pohajssa asti, mutta ei sekään vaikuttanut tuohon tyhjäkäyntiin vaihdepäällä. Osaako joku selittää sitä että, jos siellä kerran on imuvuoto niin miksei se vaikuta kierroksiin vaihde vapaalla yhtä paljoa kun vaihde on päällä?Last edited by P10neer1; 06-02-2010, 14:28.
Comment
-
-
Originally posted by P10neer1 View PostMinulla on sellainen ongelma, että kylmänä lähtee hyvin käyntiin ja moottori pyörii tasaisesti ym. Kun lämpömittari on noussut keskelle niin jos silloin pysähtyy esim valoihin niin hetken kuluttua alkaa kierrokset heilumaan noin 600-650 väliä ja joka tuntuu tuolla 600 paikkeilla tärinältä. Muutamia kertoja on kierrokset tipahtanut jonnekkin reiluun 500 mutta on pompannut heti takaisin.
Nyt on viimeaikoina ruvennut tiheämpään(ainakin 1 kerta/viikko) sytyttelemään tuota keltaista moottorinvaloa ja koodiksi on antanut jotain "fuel trim too lean bank(2)" tapaista. Ongelma kuitenkin häviää jos laittaa vaihteen N:lle tai P:lle jolloin kierrokset nousee jonnekkin 700 paikkeille.
Liityisikö ongelma tuohon tyhjäkäyntimoottoriin vai esim lambdaan(vikakoodin perusteella)? Saako noita lambdan jännitteitä nähtyä jollain ilmaisella OBD ohjelmalla vai pitääkö ylesimittarilla mitata? Mikä on noiden lambdojen oikea jännite lämpimänä, moottori on M54B30.
Onko kellään muuten varmaa tietoa, paljonko kierrokset kuuluisi olla M54B30 automaatissa D pykälässä pysähtyneenä. Oon kiinnittänyt nyt talvella, siihen huomiota, että kierrokset menee jonnekin tuonne 600-650 koneen ollessa lämmin. Mielestäni melko alhaiset kierrokset, ja voi liipata vähän sinunkin ongelmaan?
Huomasin mielenkiintoisen pointin, että kun ilmastoinnin saa pakkasenpuolesta päälle, niin kierrokset nousee taas sinne normaalimmalle alueelle, jolle kesäaikaan on tottunut. Ei kait se nyt noin voi olla, että kierrokset on alhasemmat ilman ilmastointia? Vai onko tässä joku kompa?
Comment
-
-
Pistetään nyt omakin tarina tänne kun on niin samankaltaista juttua kuin itselläni. Jos vaikka joku keksisi jotain
Eli, e46 328 M52TU28 98/4 manuaalilaatikolla on potilaan nimi.
Oireita:
Täristää tyhjäkäynnillä kun kone on lämmin, melko hillitysti tosin ja ei jatkuvasti.
Liikkeellelähdöissä pienellä kaasulla (kytkin hitaasti ylös) pikkaisen vikuroi ja on ikään kuin aloittamassa sammumista.
Joskus kytkimen painallus/painelu esim. liikennevaloissa paikallaan oltaessa aiheuttaa pientä kierrosten seilaamista.
Aikaisemmin ketjussa oli mainintaa suhahduksesta (omasta mielestäni ääni muistuttaa heinäsirkan siritystä hieman matalammalla taajuudella) ja semmoinen kuuluu itsellänikin kaasua painettaessa polkimen liikkeen alkuvaiheessa, kesto max 3 sek ja sama ääni kuuluu kun kaasun nostaa kokonaan. Ääni kuuluu selvästi kuljettajan puolelta ja jarrujen alipainetehostajaa on syylliseksi epäilty, muttei tarkemmin tutkittu asiaa. Ääni ei kuulu, kun auto on paikallaan, vaikka kierroksia renkkaa ja tätä kirjoittaessani tajusin, että en ole kokeillut kuuluuko siritys kun auto liikkuu ja vaihde on vapaalla.
No mitä sitten on asian eteen tehty? Eli missä vian ei pitäisi olla.
09 lokakuusta tähän päivään tehty seuraavaa:
-vanoksen tiivisteet vaihdettu niihin parempiin
-venttiilikopan tiivisteet vaihdettu
-huohotin vaihdettu talvimalliin ja letkut myös uusittu
-vikakoodit luettu pari kertaa ja ei vikailmoituksia koskaan
-ohivuodot mitattu ja ovat kuulemma ok
-tulpat ja öljyt vaihdettu
-jotain stp:n ihmelitkua kaadettu bensan joukkoon, joka ihme kyllä poisti tasakaasulla vaivanneen nykimisen täysin.
Edit
-ilmastointilaitteen vaikutusta en ole huomannut, vaikka olenkin kytkenyt puhalluksen pois päältä. Jäähdytyskompura on rikki ja sitä ei viitsi päälle laittaa.
Ehdotuksia jatkotoimenpiteistä otetaan vastaan!Last edited by jpx81; 23-02-2010, 20:10.E46 328i -98
Comment
-
-
Originally posted by jpx81 View PostPistetään nyt omakin tarina tänne kun on niin samankaltaista juttua kuin itselläni. Jos vaikka joku keksisi jotain
Eli, e46 328 M52TU28 98/4 manuaalilaatikolla on potilaan nimi.
Oireita:
Täristää tyhjäkäynnillä kun kone on lämmin, melko hillitysti tosin ja ei jatkuvasti.
Liikkeellelähdöissä pienellä kaasulla (kytkin hitaasti ylös) pikkaisen vikuroi ja on ikään kuin aloittamassa sammumista.
Joskus kytkimen painallus/painelu esim. liikennevaloissa paikallaan oltaessa aiheuttaa pientä kierrosten seilaamista.
Aikaisemmin ketjussa oli mainintaa suhahduksesta (omasta mielestäni ääni muistuttaa heinäsirkan siritystä hieman matalammalla taajuudella) ja semmoinen kuuluu itsellänikin kaasua painettaessa polkimen liikkeen alkuvaiheessa, kesto max 3 sek ja sama ääni kuuluu kun kaasun nostaa kokonaan. Ääni kuuluu selvästi kuljettajan puolelta ja jarrujen alipainetehostajaa on syylliseksi epäilty, muttei tarkemmin tutkittu asiaa. Ääni ei kuulu, kun auto on paikallaan, vaikka kierroksia renkkaa ja tätä kirjoittaessani tajusin, että en ole kokeillut kuuluuko siritys kun auto liikkuu ja vaihde on vapaalla.
No mitä sitten on asian eteen tehty? Eli missä vian ei pitäisi olla.
09 lokakuusta tähän päivään tehty seuraavaa:
-vanoksen tiivisteet vaihdettu niihin parempiin
-venttiilikopan tiivisteet vaihdettu
-huohotin vaihdettu talvimalliin ja letkut myös uusittu
-vikakoodit luettu pari kertaa ja ei vikailmoituksia koskaan
-ohivuodot mitattu ja ovat kuulemma ok
-tulpat ja öljyt vaihdettu
-jotain stp:n ihmelitkua kaadettu bensan joukkoon, joka ihme kyllä poisti tasakaasulla vaivanneen nykimisen täysin.
Edit
-ilmastointilaitteen vaikutusta en ole huomannut, vaikka olenkin kytkenyt puhalluksen pois päältä. Jäähdytyskompura on rikki ja sitä ei viitsi päälle laittaa.
Ehdotuksia jatkotoimenpiteistä otetaan vastaan!
Täällä on syvennytty enemmän: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=188907, juuri itselläni päällä olevaan vaivaan. Johon liittyy oleellisesti matala tyhjäkäynti.. ja tietynlainen puhdittomuus väännön puolesta alarekisterissä. Toisaalta tuon automaatti vaikeuttaa mielestäni aikapaljon sen alavaannön todellisen tilan toteamista . Oletko kuinka paljon tutkinut itse tuota imuvuotojen mahdollisuutta?
Comment
-
-
Originally posted by jpx81 View PostJoskus kytkimen painallus/painelu esim. liikennevaloissa paikallaan oltaessa aiheuttaa pientä kierrosten seilaamista.
Originally posted by jpx81 View PostAikaisemmin ketjussa oli mainintaa suhahduksesta (omasta mielestäni ääni muistuttaa heinäsirkan siritystä hieman matalammalla taajuudella) ja semmoinen kuuluu itsellänikin kaasua painettaessa polkimen liikkeen alkuvaiheessa, kesto max 3 sek ja sama ääni kuuluu kun kaasun nostaa kokonaan. Ääni kuuluu selvästi kuljettajan puolelta ja jarrujen alipainetehostajaa on syylliseksi epäilty, muttei tarkemmin tutkittu asiaa. Ääni ei kuulu, kun auto on paikallaan, vaikka kierroksia renkkaa ja tätä kirjoittaessani tajusin, että en ole kokeillut kuuluuko siritys kun auto liikkuu ja vaihde on vapaalla.
No mitä sitten on asian eteen tehty? Eli missä vian ei pitäisi olla.
09 lokakuusta tähän päivään tehty seuraavaa:
-vanoksen tiivisteet vaihdettu niihin parempiin
-venttiilikopan tiivisteet vaihdettu
-huohotin vaihdettu talvimalliin ja letkut myös uusittu
-vikakoodit luettu pari kertaa ja ei vikailmoituksia koskaan
-ohivuodot mitattu ja ovat kuulemma ok
-tulpat ja öljyt vaihdettu
-jotain stp:n ihmelitkua kaadettu bensan joukkoon, joka ihme kyllä poisti tasakaasulla vaivanneen nykimisen täysin.
Melkein seuraavaksi käsittellyyn tuo sucking jet pump. http://bmwfans.info/parts/catalog/E4...ontrol_engine/
Eli laite toimii kuin mopon kaasari nostaessaan polttoainetta kohokammiosta. Kavennuksen läpi virtaava ilma tekee alipaineen tuohon toiseen (tehostimelle menevään) haaraan. Samalla periaatteella siirretään kaksiosaisessa polttoainetankissa bensa toiselle puolelle tankkia käyttämällä paluupuolenvirtausta hyväksi. Nerokkaita keksintöjä
Halkaisu kuvat osasta
Kaikenjärjen mukaan tuo on käytössä tilanteissa kun imusarjasta ei löydy tarpeeksi alipainetta tehostajalle. Täytyisi varmistaa livedatalla.Last edited by fraatti; 25-01-2011, 08:40.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
Comment