Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 kierrokset seilaa tyhjäkäynnillä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikachu
    Bimmer Rookie
    • Oct 2004
    • 33
    • Tampere

    E46 kierrokset seilaa tyhjäkäynnillä

    Noniin, tulipas ärsyttävä ongelma vastaan. Tyhjäkäynnillä kierrokset seilaa 500-1000rpm ja alapäässä alkaa kone täristämään. Muuten kone käy hyvin kaikissa nopeuksissa. Pari kertaa on autokin sammunut kierrosten pudotessa liian alas. Onkos ideoita, mistä alkaa etsimään vikaa?

    Sama ongelma ilmenee oli moottori sitten kylmä tai lämmin. Inhottavaa pitää liikennevaloissa aina pientä peruskaasua, ettei pääse auto sammumaan.
  • siksta
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 675
    • Orimattila

    #2
    Tyyppivika E46:ssa. Korjaavat sen merkkiliikkeessä nostamalla tyhjäkäyntiä.

    Tai sitte kyseessä kaikkien bemareiden vakiovika. Eli ilmamäärämittari tai lambda-anturi.
    F25 3.0D M-sport, F20 118i M-sport

    Comment

    • Eepo
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 5388
      • Tampere

      #3
      imuvuoto? alipaineletku särki?
      -Harley Davidson Sportster - 89-
      -Harley Davidson softail -89-
      -Suzuki PV50 -86-

      Comment

      • 535SD
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2005
        • 1068
        • Lahti

        #4
        veikkaisin nokka askselin asentotunnistinta
        tai sit kampikammion tuuletusventtiili vai mikä se nyt olikaan (itellä teki samaa ja oli se paskana).
        söörtsillä löytyy juttua.
        käytä piuhan nokassa niin eiköhän selviä
        Last edited by 535SD; 21-12-2005, 10:50.
        Olleita ja menneitä
        1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

        Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

        Comment

        • ANSSI
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2003
          • 322
          • Espoo

          #5
          Originally posted by ammattimies
          veikkaisin nokka askselin asentotunnistinta
          tai sit kampikammion tuuletusventtiili vai mikä se nyt olikaan (itellä teki samaa ja oli se paskana).
          söörtsillä löytyy juttua.
          käytä piuhan nokassa niin eiköhän selviä

          veikkaisin myös kampikammion tuuletusventtiiliä oireet ainakin samat kun se oli rikki
          330e M-Sport -20 --- 118i M-Sport -20 ---
          EX:530e M-Sport -18, F34 M-Sport, F30 Alpine White HandWashOnly F30, Audi A3 2.0 TDI Quattro -09, BMW 325iA Touring E91 -06, BMW 318iA Touring E46 -01, BMW 316i E46 -99

          Comment

          • Fahrer
            Bimmer Rookie
            • Feb 2005
            • 45

            #6
            Itsellä seilaa tyhjäkäynti myös noin minuutin ajan, kun puolilämpimänä käynnistää. Kertaakaan ei ole sammunut, mutta jos on puhallin isolla ja esim. takalasinlämmitin päällä, niin kierrokset käyvät tosi matalalla. Kylmällä ja kuumalla koneella toimii täysin kuten pitääkin.

            Toinen seikka mikä ilmenee kuumina kesäpäivinä on se, että alta 2000 kierroksen kone varsin hengetön ja sitten yhtäkkiä lyö ikään kuin syötön kunnolla päälle ja aiheuttaa tuntuvan nykäyksen.

            Mielestäni melko selvä anturivika ja vahvasti epäilen ilmamassamittaria, joka on jo hieman heikentynyt. "Ongelma" on vielä niin pieni, että en ole konkreettisiin toimiin ryhtynyt, mutta jos kone alkaa risteyksissä sammuilemaan, niin kyllä sitten pitää tutkia tarkemmin. Kierrokset kyllä käyvät aina vain alempana ja alempana (n. 400 rpm), joten sammuminen ei ole enää kovin kaukana.

            Comment

            • polkuauto
              Bimmer Rookie
              • Jan 2006
              • 168

              #7
              Onko vika selvinnyt? Omassa E46:sessa on sama vaiva. Vaihdoin rikkoutuneen kampikammion huohotusventtiilin uuteen. Nyt tyhjäkäynti on oikealla tasolla (ennen 1200rpm) ja ajoittainen vinkuminen on poissa mutta seilaaminen jatkuu edelleen! Pelkän seilaamisen kanssa tulisi vielä toimeen mutta auton sammuminen joka toiseen risteykseen alkaa vituttaan!
              Tuntuu siltä että tyhjäkäyntimoottori ei pysy hommassa mukana. Puhdistaminen ei ole auttanut asiaan, eli täytyy varmaan uusia koko osa.
              Eikös lambda anturin hajoaminen pitäis näkyä kulutusmittarin sekoiluna?
              Väliaikaisena patenttina ajattelin säätää kaasuvaijeria sen verran tiukemmalle että pysyy kaasuläppä koko ajan hieman auki ja kone käynnissä. Ei kai tosta pitäis mitään haittaa olla moottorille?

              Comment

              • Spoosh
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2005
                • 893
                • Espoo

                #8
                e46 3XX?

                Ihan mielenkiinnosta,millä koneella teidän autot on Mikachu ja polkuauto?
                Nykyiset
                Audi A4 Avant 1.8 TFSI 118kW quattro -09
                Audi A3 1.6 75kW Aut. -00
                Yamaha YZF-R6R -06


                Entiset
                BMW 320iA 2.2 Aut. e46 -01
                BMW 523iA 2.5 Aut. e39 -97
                BMW 320i 2.0 e46 Touring -00
                BMW 325i 2.5 e36 -91

                Comment

                • polkuauto
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2006
                  • 168

                  #9
                  318i -99, kone 1.9 litranen m43

                  Comment

                  • Altsi
                    Newbiemmer
                    • Nov 2005
                    • 2

                    #10
                    Mulla oli just sama ongelma --> lambda anturin vaihdon myötä loppui.

                    Comment

                    • E46
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2004
                      • 73
                      • Varsinais-Suomi

                      #11
                      Originally posted by Fahrer
                      Itsellä seilaa tyhjäkäynti myös noin minuutin ajan, kun puolilämpimänä käynnistää. Kertaakaan ei ole sammunut, mutta jos on puhallin isolla ja esim. takalasinlämmitin päällä, niin kierrokset käyvät tosi matalalla. Kylmällä ja kuumalla koneella toimii täysin kuten pitääkin.

                      Toinen seikka mikä ilmenee kuumina kesäpäivinä on se, että alta 2000 kierroksen kone varsin hengetön ja sitten yhtäkkiä lyö ikään kuin syötön kunnolla päälle ja aiheuttaa tuntuvan nykäyksen.

                      Mielestäni melko selvä anturivika ja vahvasti epäilen ilmamassamittaria, joka on jo hieman heikentynyt. "Ongelma" on vielä niin pieni, että en ole konkreettisiin toimiin ryhtynyt, mutta jos kone alkaa risteyksissä sammuilemaan, niin kyllä sitten pitää tutkia tarkemmin. Kierrokset kyllä käyvät aina vain alempana ja alempana (n. 400 rpm), joten sammuminen ei ole enää kovin kaukana.
                      Onko vika jo korjattu?? Itsellä samaa vikaa E46 316i vm. 2002, mutta ilmamassamittari on vaihdettu, eli vika ei ole siinä. Autosta kuuluu myös jonkinlainen "sihahdus" vaihteenvaihdon yhteydessä (kun nostaa kaasun ylös). Ääni kuullostaa vähän niinkuin turbon hukkaportin ääneltä (Vain turbo puuttuu, äänet on jo valmiina :lol: )

                      BTW tänään sammui sitten jo puhallinkin. Se on tehnyt jo pitkään sitä, että puhallusteho on vaihdellut moottorin kierroksien(?) mukaan. Onko kellään samanlaisia kokemuksia??
                      Last edited by E46; 25-04-2006, 15:44.

                      Comment

                      • mikachu
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2004
                        • 33
                        • Tampere

                        #12
                        Huollossa ei näkynyt itsellä mitään ja lämpimien kelien tultua vika on hävinnyt. Liekö sitten kerääntynyt talvella kosteutta bensatankkiin?

                        Mutta.. Viime kesänä tuntui tehot hukkuvan hetkellisesti kiihdytettäessä (siinä reilun 2000rpm:n jälkeen) välillä lähes kokonaan, mikä saattaa viitata juurikin tuonne ilmamassamittarin (tai 1.9 litraisen moottorin :P) suuntaan.

                        Comment

                        • E46
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2004
                          • 73
                          • Varsinais-Suomi

                          #13
                          Originally posted by mikachu
                          Mutta.. Viime kesänä tuntui tehot hukkuvan hetkellisesti kiihdytettäessä (siinä reilun 2000rpm:n jälkeen) välillä lähes kokonaan, mikä saattaa viitata juurikin tuonne ilmamassamittarin (tai 1.9 litraisen moottorin :P) suuntaan.
                          Jep jep, tuttua käytöstä myös meikäläisen autossa. Juurikin n. 2000rpm:n jälkeen on ihan kuollutta. Suuremmilla kierroksilla menee jo ihan mukavasti.

                          Mutta kun se ilmamassamittarikin on jo vaihdettu........???

                          Comment

                          • Fahrer
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2005
                            • 45

                            #14
                            Quote:
                            Originally Posted by Fahrer
                            Itsellä seilaa tyhjäkäynti myös noin minuutin ajan, kun puolilämpimänä käynnistää. Kertaakaan ei ole sammunut, mutta jos on puhallin isolla ja esim. takalasinlämmitin päällä, niin kierrokset käyvät tosi matalalla. Kylmällä ja kuumalla koneella toimii täysin kuten pitääkin.

                            Toinen seikka mikä ilmenee kuumina kesäpäivinä on se, että alta 2000 kierroksen kone varsin hengetön ja sitten yhtäkkiä lyö ikään kuin syötön kunnolla päälle ja aiheuttaa tuntuvan nykäyksen.

                            Mielestäni melko selvä anturivika ja vahvasti epäilen ilmamassamittaria, joka on jo hieman heikentynyt. "Ongelma" on vielä niin pieni, että en ole konkreettisiin toimiin ryhtynyt, mutta jos kone alkaa risteyksissä sammuilemaan, niin kyllä sitten pitää tutkia tarkemmin. Kierrokset kyllä käyvät aina vain alempana ja alempana (n. 400 rpm), joten sammuminen ei ole enää kovin kaukana.

                            Onko vika jo korjattu?? Itsellä samaa vikaa E46 316i vm. 2002, mutta ilmamassamittari on vaihdettu, eli vika ei ole siinä. Autosta kuuluu myös jonkinlainen "sihahdus" vaihteenvaihdon yhteydessä (kun nostaa kaasun ylös). Ääni kuullostaa vähän niinkuin turbon hukkaportin ääneltä (Vain turbo puuttuu, äänet on jo valmiina :lol: )

                            BTW tänään sammui sitten jo puhallinkin. Se on tehnyt jo pitkään sitä, että puhallusteho on vaihdellut moottorin kierroksien(?) mukaan. Onko kellään samanlaisia kokemuksia??
                            Itse en ole korjannut, kun eipä tuo ole tuostansa pahentunut. Tänään kun oli ensimmäinen jo hieman "lämpimämpi" ilma niin, tuli esille taas tuo hengettömyys siinä alta 2000 rpm:n. Mielenkiintoinen oire, kun sitä ei kylminä aikoina juuri esiinny.

                            Tuo "suhahdus" on omassakin selvästi, erityisesti kylmällä koneella, erottuva ääni. En tiedä kuuluko se imusarjan läpästä tai tyhjäkäyntimoottorin säätömekanismista. Miten lie, äänteleekö se kampikammion tuuletusventtiili mitenkään?

                            Tuossa Altsi mainitsikin, että lambda-anturin vaihdolla loppui tuo tyhjäkäynnin seilaaminen. Vois kyllä joku kerta vähän mittailla noita antureita, kun ei oikein turhaan viitsisi toimivaa vaihdella, kun eivät kovin halpojakaan ole.

                            Kävin iltapäivällä ajelemassa E90 325xia:lla niin on vähän fiilikset taas kuunnella neloskonetta. Tosin onhan mulla ne "dumpin suhahdukset"

                            Comment

                            • Northstar
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2003
                              • 745
                              • Järvenpää

                              #15
                              Originally posted by E46
                              BTW tänään sammui sitten jo puhallinkin. Se on tehnyt jo pitkään sitä, että puhallusteho on vaihdellut moottorin kierroksien(?) mukaan. Onko kellään samanlaisia kokemuksia??
                              On.
                              Se oli se puhaltimen "siili", itse vaihdatin ihan Laakkosella mutta boardilta löytyy searchilla ohjeita sen itse vaihtamiseenkin. Niiden mukaan ei mikään kovin paha homma, tiedä siitä sitten.
                              sääliä saa lahjaksi, kateus pitää ansaita

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎