Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46, Saako lohkolämmitin olla koko päivän päällä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dsl Bimmer
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2005
    • 358

    E46, Saako lohkolämmitin olla koko päivän päällä?

    E46, Saako lohkolämmitin olla koko päivän päällä?

    Eli kun menen töihin, niin siellä on auton lämmitystolppa ilman kelloa. Auto on siis koko päivän lämmityksessä. Lisäksi lohkolämmitin alkaa suoraan lämmittää ajon jäljeltä jo lämmintä moottoria.

    Voiko liiasta lämmittämisestä tulla ongelmia?
  • v12
    Newbiemmer
    • Dec 2005
    • 21

    #2
    Saa olla. Lämmittimem teho on niin pieni että heti ajon jälkeen laitettuna se vain hidastaa moottorin jäähtymistä kunnes saavutetaan 50 - 60 asteen lämpötila mitä lämmitin pystyy ylläpitämään.

    Ongelmia ei liiasta lämmittämisestä moottorista tule - onhan sylinterien ja pakokanavien seinämät ajossa vähintään yhtä lämpimät kuin vastus.
    Ei pisaralla pitkälle, vaan ämpärillisellä lujaa!


    E32 740i-93 Shadow Line
    MB SEC 560-89
    Mitsubishi Galant GTI dynamic 4 4WD/4WS -91
    www.hhp.fi

    Comment

    • markok
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 3018
      • Kuopio

      #3
      Originally posted by dsl Bimmer
      E46, Saako lohkolämmitin olla koko päivän päällä?

      Eli kun menen töihin, niin siellä on auton lämmitystolppa ilman kelloa. Auto on siis koko päivän lämmityksessä. Lisäksi lohkolämmitin alkaa suoraan lämmittää ajon jäljeltä jo lämmintä moottoria.

      Voiko liiasta lämmittämisestä tulla ongelmia?
      Defan lämmittimen asentajalta kuultua, että lämmitin elementti kyllä kestää olla jatkuvasti päällä, mutta nesteet menettävät nopeammin ominaisuudet. Ei varmaan mitään käytännön vaikutusta jos ei kovin monta vuotta aja samoilla nesteillä. Oma järki kyllä sanoo, että ei tuo elementillekään hyvää tee, mutta en sitten tiedä. Onko muuten muut huomanneet, että M50 moottori kuluttaisi jäähdytysnestettä kun pitää pitkään lohkolämppärissä? Oma ja muutama muu tekevät tämän. Kun lämmitysaikaa lyhentää tuntiin niin kulutus loppuu.
      BMW 530iA Touring -05

      Comment

      • Fahrer
        Bimmer Rookie
        • Feb 2005
        • 45

        #4
        Jos lohkis on koko ajan päällä niin ei ongelmia, mutta omalla työpaikalla tolpat ovat päällä jaksottain tietyn ajan (pituus vaihtelee pakkasen mukaan) kerrallaan. Tämä syklitys lyhentää ainakin Defan mukaan merkittävästi elementin käyttöikää. Muutenhan sillä ei ole merkitystä.

        Tuo nesteen kuluminen tai ominaisuuksien muuttuminen lohkolämmittimen käytön myötä vähän kummaksuttaa. Miten se on mahdollista, koska jäähdytysjärjestelmä on kuitenkin tiiviisti muusta ympäristöstä suljettu kokonaisuus. Ja lämmönvaihtelut ovat normaalissa käytössä huomattasti suurempia kuin lohkiksen vaikutus.

        Comment

        • dsl Bimmer
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2005
          • 358

          #5
          Originally posted by Fahrer
          Jos lohkis on koko ajan päällä niin ei ongelmia, mutta omalla työpaikalla tolpat ovat päällä jaksottain tietyn ajan (pituus vaihtelee pakkasen mukaan) kerrallaan. Tämä syklitys lyhentää ainakin Defan mukaan merkittävästi elementin käyttöikää. Muutenhan sillä ei ole merkitystä.
          Minun tapauksessa kyseessä on juuri myös tällainen jaksotus. Kauankohan elementti mahtaa kestää, kun sitä käytetään päivittäin?

          Comment

          • Rahu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 6463
            • Tuusula

            #6
            Kyllä se vastus siinä kuluu ei lohko, pitemmän aikaa lämmityksessä pitäminen ei hyödytä mitään lähinnä laskee huomattavasti vaan vastuksen ikää ja loppujen lopuksi se vaan poksahtaa paskaksi jolloin polttaa sähkötolpan sulaketta.

            Jos liian kauan pitää lämmityksessä niin vastuksen ympärille muodostuu "tyhjiö" jonka seurauksena vastus ylikuumenee ja käyttöikä' vastaavasti pienenee.

            Itselläni joskus kävi näin kun oli jatkuvasti lämmityksessä, eli kannatta käyttää kelloa.
            BMW Service
            P.o4oo925441
            [email protected]
            Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
            Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

            Comment

            • Rocla
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2002
              • 7692
              • Kajaani

              #7
              Pitkäaikainen lämppärin päälläpito hävittää öljykalvon sylinterinseinistä, tosin niin tekee seisottaminenkin...

              Pitkässä juoksussa ehkä jotain merkitystä mutta ei varmasti mitään radikaalia.
              Olli.

              Comment

              • JiiEee
                Newbiemmer
                • Jan 2006
                • 6
                • Vähäkyrö

                #8
                Defan lämmitin meni juuri vaihtoon ... 2 vuotta vanha.
                Työpaikalla juuri tommonen "pätkittäänen" lämmitys
                .... auto e36 325 tds

                Comment

                • DerPastor
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2005
                  • 145
                  • Tku

                  #9
                  Originally posted by JiiEee
                  Defan lämmitin meni juuri vaihtoon ... 2 vuotta vanha.
                  Työpaikalla juuri tommonen "pätkittäänen" lämmitys
                  .... auto e36 325 tds
                  Niin mikä lämmitin?? Lohko? Säteily? Letku? Sisätila? Joku muu, mikä?

                  Comment

                  • Fahrer
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2005
                    • 45

                    #10
                    Työpaikalla, jossa on siis jaksottainen lämmitys, on joiltakin mennyt lohkolämmittimiä kohtuu lyhyessä ajassa (2-4 vuotta). Kyselivät siitä Defalta ja sieltä meinattiin että jatkuva, päivittäinen on/off -syklitys voi lyhentää elementin käyttöiän kymmeneosaan, tai vieläkin lyhemmäksi.

                    Mikä lie lohkolämmittimen keskimääräinen kestoikä? Käsittääkseni oikein käytettynä ja kohdeltuna ne kestää melko pitkään

                    Comment

                    • Luntti
                      2Wheel Driver
                      • Jul 2003
                      • 5021
                      • Yka

                      #11
                      Ja kai sinne ilmaantuu kalkkeutumaakin, kuten vaikka teekeittimissä ja höyrystimissä.

                      Comment

                      • TheLoial
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 1109
                        • Helsinki

                        #12
                        Ite oon huomannu että lohkolämmittimen pitkä käyttö syö jäähdytinnestettä. Tähänkin on teoriaa muttei varmaa...

                        Comment

                        • markok
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 3018
                          • Kuopio

                          #13
                          Originally posted by TheLoial
                          Ite oon huomannu että lohkolämmittimen pitkä käyttö syö jäähdytinnestettä. Tähänkin on teoriaa muttei varmaa...
                          Kerropa oma teoriasi tähän. Itse olen huomannut saman ilmiön mistä kerroinkin aikaisemmin, mutta kukaan ei oikein sanonut siihen mitään.
                          BMW 530iA Touring -05

                          Comment

                          • jopeh
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2003
                            • 694
                            • Tampere

                            #14
                            Olen kuullut, että joissain tapauksissa tolppa on muutaman minuutin päällä ja muutaman pois päältä. Tuossa tapauksessa lämmityksiä tapahtuu jopa kymmeniä kertoja päivässä, elikkä kuluu huomattavasti nopeammin kuin jatkuvalla virrassa. Minulla oli Calix edellisessä autossa ja se pamahti alle vuodessa.
                            "Everything works out in the end. If it hasn't worked out, it's not the end."

                            Comment

                            • heicci
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2006
                              • 64

                              #15
                              Eilen sain pistettyä autoon lohkolämppärin (just kun pakkaset loppu), ja pihan tolpissa on jatkuva virta, eli ei mitään kelloja. Saa nähdä miten kauan lämppäri kestää, kun se on lämpimänä kymmenenkin tuntia vuorokaudessa...
                              Kuka käski olla läski?
                              Last.fm

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎