Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW:n ensikokemuksia (320D): sähkö- ja nykimisongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ITI
    Newbiemmer
    • Jan 2006
    • 19
    • Jyväskylä

    BMW:n ensikokemuksia (320D): sähkö- ja nykimisongelmia

    Olen omistanut 13 vuoden aikana useita eri merkkisiä autoja ja viimeisimpänä Audin. Hankin vajaa kolme viikkoa sitten ensimmäisen BMW:n mallia 320D vm.-00 (vakio 136 hp.). Autolla on ajettu n. 160 tkm.

    Tässä ensimmäisten viikkojen kokemuksia bemarista (n. 3500km):
    Tässä on pitkä tarina, mutta tuleepahan kerrottua juurta jaksain vielä kun muistaa.

    Pakkasta on siis ollut tässä kolmen viikon aikana n. 15-25 astetta.

    Sähköongelmia
    Keskuslukko alkoi oirehtia ja vika ilmenee satunnaisesti seuraavasti:
    - avaimen napilla avattaessa takakontti aukeaa ja sisälle syttyy valot, mutta ovet eivät aukea.
    - avaimella kuskin oven lukkoa käännettäessä kuskin ovi aukeaa mutta ei muut ovet, ei edes sisältä kahvasta vääntäessä
    - ajaessa keskikonsolista napista ovet menevät lukkoon, mutta ei välttämättä avaa niitä.
    - ajaessa kuitenkin ovet saa auki sisäpuolelta kahvasta.
    - tankin luukku ei aukea
    - sähkölasit toimivat normaalisti
    - Laakkosella sanoivat että pakkanen tekee tepposiaan. Kannattaa seurata tilannetta…

    - autossa on sadetunnistin ja näin kovien pakkasten aikaan sille ei ole ollut käyttöä, mutta ohjekirjan mukaan sadetunnistimen pitäisi kuitata kerran pyyhkäisemällä lasia, kun pistää viiksen asentoon 1. Kokeilin sadetunnistinta lämpimässä tallissa ja eihän se toiminut vaikka vettä ruiskutti lasille tunnistimen kohdalle. Jossakin vaiheessa ajossa sadetunnistin kuitenkin kuittaa viiksen kääntämisen asentoon 1. Eli sekin toimii joskus.

    - Muutaman kerran on ilmennyt että mittaristoon ei tule tietoa esim. vilkuista, sumuvaloista, pitkistä ja tietoa että esim. ovi on auki. Kuitenkin esim. sumarit ja vilkut toimivat. Vika poistuu kun käyttää virrat pois päältä.

    Nykimistä:
    - Olen tankannut auton nyt neljä kertaa. Muistaakseni yhdesti JET:llä ja kahdesti Shell Express asemalla. Eka kertaa en muista missä. Joka kerta olen tarkistanut että mittarista tarjotaan talvilaatua.
    - Autossa alkoi ensin ilmetä pientä nykimistä nelos– ja vitosvaihteella 1800-2000 kierroksen kohdilla. Sitten alkoi ilmetä hieman voiman puutetta keskialueella.
    - Yksi aamu parin kympin pakkasessa Eberi lämmitti autoa puoli tuntia. Ajoin noin 15 min kunnes pysähdyin puhelimeen noin 10 minuutin ajaksi. Auto siis kerkesi lämmetä hyvin. Jatkoin matkaa ja auto alkoi nykimään tosi pahasti ja vauhti tippui 60-70 paikkeille. Ei siis kulkenut enempää. Onneksi pääsin perille ja matkan oli tarkoitus jatkua iltapäivällä 500 km:n päähän. Soittelin merkkihuoltoon että vaihdettaisko polttoainesuodatin. Sain varattua ajan ja siirtyessä huoltoon (n. 70 km) auto tuntui pelaavan normaalisti. Suodatin vaihdettiin ja samalla luettiin vikamuisti. Koneessa ei ollut sen mukaan mitään vikaa, mutta keskuslukon releestä oli tullut useita ilmoituksia. Samoin muista sähköistä. Sadetunnistimesta ei ollut kuitenkaan mitään ilmoitusta. (sadetunnistin heräsi vikamuistin lukemisen jälkeen eka kerran eloon, mutta on reistaillut senkin jälkeen). Samalla avaimesta luettiin kilometrit ja ne olivat samat kuin mittaristossa.
    - Matka jatkui ja auto tuntui pelaavan. (keskuslukosta en viitsi mainitakaan tässä yhteydessä) Noin sadan kilometrin jälkeen nykiminen alkoi taas, mutta ei niin pahana kuin aamulla. Soitin merkkihuoltoon ja he antoivat vielä vihjeeksi että kannattaa tukkia polttoainepumpun jäähdyttimelle tuleva ilmakanava. Kävin tukkimassa kanavan mutta sekään ei auttanut. Matka jatkui mutta nykiminen & tehon puute raivostutti. Kun painoi vitosella kaasun pohjaan alle 2000 kierroksen niin kulutusmittari nousi vain 10 l/100km kohdalle. Eli tämä voisi viitata siihen että polttoainetta ei tule riittävästi. Toisinaan taas vetoja tuntui olevan normaalisti. Max nopeus oli nyt kuitenkin jopa 120 km/h. Ohitukset olivat haastavia ;-)
    - Ajomatkan aikana sain konsulttiapua että tankkiin on saattanut joutua huonoa polttoainetta ja auto kannattaisi tankata kunnon aineella ja käyttää lämpimässä kunnolla että polttoaine vaihtuu myös putkistossa. Perille saavuttuani polttoaineen merkkivalo syttyi sopivasti ja kaarsin tankille. Mutta ei se perkeleen tankinluukku auennut kun keskuslukko ei toiminut!! Onneksi muistin että BMW on miettinyt asian niin pitkälle että peräkontista löytyy vipu, jolla tankin luukun saa auki. (pakkasta oli enää –14C)
    - Okei. Uudet polttoaineet sisään, auto talliin ja käyntiin. Nostettiin auto ylös ja korjattiin hieman pakoputken tuentaa kun tyhjäkäynnillä tuli pienet resonanssit. Takapenkiltä kamat piti siirtää kuskin oven kautta kun ovet eivät auenneet vieläkään
    - Seuraavana päivänä auto toimi oikein; ei nykinyt, keskuslukko toimi ja jopa sadetunnistin toimi.
    - Päivän kuluttua lähdin ajamaan takaisin ja noin kolmensadan kilometrin jälkeen oli havaittavissa hieman pientä nykimistä. Keskuslukko ei taaskaan toiminut ja mittaristoon ei tullut tietoja pariin kertaan. Auton pysäyttäminen ja sammuttaminen auttoi mittariston vikaan.

    - missään vaiheessa mittaristoon ei ole tullut mitään vikailmoitusta.
    - vikamuistin lukemisessa ei ilmennyt vikaa ilmamassa-anturissa
    - myyjän mukaan näitä vikoja ei ole ollut aiemmin. Olen ollut hänen kanssaan useasti yhteydessä puhelimitse.

    Onneksi ei ole ollut kyytiläisiä kun he olisivat joutuneet käyttämään kuskin ovea. Ainakin yleisöllä olisi hauskaa kun takapenkkiläiset käyttävät bemarissa kuskin ovea.

    Eli voisi sanoa että ei ole mitenkään kehuttavasti alkanut yhteistyö bemarin kanssa. Pyytäisin teiltä nyt neuvoja mistä muualta kuin korvien välistä vikoja kannattaisi lähteä etsimään. Tuohon keskuslukko-ongelmaan on ehdotettu että keskuslukon ohjausyksikkö on saattanut mennä ja sen vaihtaminen voisi auttaa. Onkohan keskuslukon ohjausyksikkö yhteydessä sadetunnistimeen ja mittaristoon?

    Joka tapauksessa auto on menossa Laakkoselle parin viikon sisään ja siihen asennetaan ajotietokone ja vakionopeudensäädin. Ei vain enää jaksa kuunnella selitystä että pakkanen tekee tepposiaan ja sitten aletaan jossakin vaiheessa summan mutikassa vaihteleen boxeja. Ymmärtääkseni autot on tarkoitettu käytettäväksi myös pakkasella.
  • ari79
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 230

    #2
    Mullakin on 320d touring ollut reilu kuukauden ajettu 194000km.
    se ei lähde kunnolla käyntiin,pitää sahata helvetisti.kahesti ovat jo sitä koranneet----> uusittu hehkut ja egr-venttiili...egr:n vaihto autto just tohon nykimiseen mitä toikin teki mu käyntiin se ei kunnolla lähe!!
    luulin jo ku hain sen huollosta että nyhän tää pelaa vaan mitä sitä paskaa sama homma ku ennenkin
    kylmänä lähtee suurinpiirtein oikein käyntiin!!!
    eihän huono akku voi vaikuttaa tollaseen?
    prkl että ahistaa ku eivät saa kuntoon!!!
    Exät: 316i e30, 324Td touring e30, 316i e36, 325i e36,320 e30,4*520 e34, 320D e46, 525 e34, 535 e34,320i e36.


    Plus hirvee määrä muita resuja

    Comment

    • jaki
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2003
      • 2978
      • Uusimaa

      #3
      Itsellä 318i samanikäinen, joten en ota kantaa moottoriin.
      Enpä usko, että keskuslukon yksikkö olisi hajalla.
      Onko auto saanut kuivua KUNNOLLA lämpimässä tallissa? Yksi yö ei ole mitään. Vaan mielellään pari yötä minimissään ja tietenkin niin, että sillä ei ajeta välillä. Samoin kannattaa pitää kaikki ovet auki ja kaikki ikkunat kokonaan auki.
      Näin loppui kokonaan temppuilut E39:ssä ja tuossa E46:ssa ei ole mitään ongelmia ollutkaan, koska ainakin pesun jälkeen se on saanut kuivua em menetelmällä.
      BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

      Comment

      • Balle
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 3413
        • UKI, Suomen New York

        #4
        Noihin kiisseliongelmiin musta ei ole avuksi, mutta tois keskuslukko härdelli tulee pomminvarmasti kuntoon kun vaihdatat keskuslukko/valo moduulin.
        Mulla on ollut 4kpl E46:a ja ainoastaan tossa tuoreimmassa versiossa EI ole ollut ongelmia keskuslukon kanssa (varmasti sekin aika tulee ) ja joka kerta ongelma on ollut juuri tuo em. kikkulassa.
        Possuja ja Bemareita

        Comment

        • veku
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6317
          • P-Pohjanmaa

          #5
          Ei ole 46:sta mulla mutta oli ennen dti vectra vm 99..
          Veikkaisin että ilmamassamittari on syy tuohon puutteelliseen voimaan ,varsinkin jos tunne on sellainen että sitä voimaa tulee ei tule tulee jne.
          Samanlainen ongelma on nyt mun 530d:ssä ja käynkin jossain vaiheessa mittauttamassa massamittarin arvot joista näkee onko ko. pömpeli kunnossa.
          Mulla meni vectrassa 2 ilmamassamittaria 100 tkm aikana ja oireet olivat juuri epätasainen veto turbon vetoalueella.

          Käyntiinlähtöongelmia oli kanssa vectrassa ja silloin vikana oli vuotavat suuttimen paluuletkut eli olivat aikoijen saatossa haprastuneet jolloin auton seistessä pari päivää oli soppaa vuotanut väärään paikkaan ja sahausta oli tiedossa.
          Tämän korjattua piti vielä vaihtaa suuttimen o-renkaat joka aiheutti kanssa samat ongelmat kun nuo vuotavat paluuletkut.
          Molemmissa tapauksissa näki löpösuodatimesta että jotain oli vialla -> se oli mustunut pohjasta.
          Eli eri merkki kyseessä vikojen suhteen mutta varmaan samat diagnoosit pätee näihin baijerilaisiinkin
          F11 M550D
          E39 M5
          F26 3.0 Da M-Sport
          E61 535D M-Sport

          Comment

          • Vezku
            Newbiemmer
            • May 2004
            • 16
            • Varsamattila

            #6
            Tarkistakaa suodattimelta lähtevät letkut. Saattapi olla että letkuihin hinkkaantuu reikä ja alkaa hörppimään ilmaa sieltä. Parkissa ollessaan letkut ehtivät kerätä ilmaa ja näinollen käynnistys voi olla vaikeaa.

            Comment

            • samiharju
              Bimmer Rookie
              • Jun 2003
              • 63
              • Ilimajoki

              #7
              mä ostin elämäni ekan pemarin (E36 325TD) ja nyt vituttaa taas kun just laitoin uuden vesipumpun, termarin, kannentiivisteen, kansi tarkistettiin ja oikaistiin... 600e meni rahaa pelkkiin em. juttuihin, auto pelas 5 päivää ja 800km hyvin ja nyt taas vesi ei kierrä... PERKELE kun voi vastustaa.. tänään siis tultiin käyden jatkona kotiin matkalta pakkasessa varpaat jäässä..

              jos jollakulla muuten on E36 sopiva HINAUSLENKKI niin saa kaupata privalla... sitä tuntuu tässä tarvitsevan!

              UGH olen puhunut.
              www.voorttimies.org

              Comment

              • ITI
                Newbiemmer
                • Jan 2006
                • 19
                • Jyväskylä

                #8
                Vika löytyi

                Sähköongelmat:
                Nyt on sitten auto saatu pelaamaan. Kolmisen viikkoa sitten Laakkosella selvittivät keskuslukko-ongelmaa ja vikamuistilukija kehoitti vaihtamaan korimoduulin eli keskuslukon ohjainyksikön aivan kuten neuvoitte. Ohjainyksikkö pistettiin tilaukseen ja asennettiin viimeviikolla. Tuon väliajan keskuslukko toimi kuitenkin normaalisti. Hintaa tuli tälle kaikenkaikkiaan noin 500 Eur.

                Sadetunnistimesta ja mittariston merkkivalojen häiriöistä Laakkosella ei löytynyt mitään vikaa. Nyt ne ovat kuitenkin toimineet.

                Nykiminen:
                Kolmisen viikkoa sitten selvitettiin myös syytä nykimiseen ja voimattomuuteen. Laakkosella saatiin selville että autoon on ajettu uusi ilmamassamittarin ohjelma keväällä 2005, mutta ei ollut tietoa onko ilmamassamittari vaihdettu samalla. Ilmamassamittari antoi huollossa arvon 490 (joku arvo mikä lie, eivät tienneet huollossakaan). Uudella mittarilla huoltomiehen mukaan tyypillinen arvo on 550. Tuo 490 ei ole kuitenkaan välttämättä huono arvo, mutta nykiminen/tehonpuute voisi kuulemma johtua siitäkin. Huoltomies kävi mutkan ajamassa ja silloin tuntui olevan vedot kohdallaan. Sain auton huollosta, mutta nykiminen ja tehon puute kuitenkin vain pahentui. Autossa ei yksinkertaisesti ollut tehoa alle 3000 kierroksen ja 1600-2400 kierroksella tasaisella kaasulla auto teki pientä nykimistä. Kierroslukumittarista sitä ei havainnut, mutta tuntui selvästi penkissä ja vaihdekepin nuppi tärisi niinkuin olisi ajanut huonoa soratietä.

                Kokeilin ajaa autolla myös ilmamassamittarin johto irrotettuna. Tehoa oli vielä vähemmän.

                Soittelin Volvolle ja kysyin Volvon ilmamassamittarin hintaa (varaosanumero 8670263) ja hinta oli noin 330 Eur eli Volvo on nostanut hintaa aika reippaasti. Pierburgin mittarin, jota mm. Mersu käyttää (varaosanumero 7.22684.07.0) sain hankittua asennettuna hintaa 100 Eur. Tarvikeliikkeessä anturi maksaa 75 Eur. Bemarin oma mittari olisi maksanut asennettuna noin 400 Eur. Ilmamassamittarin vaihtokaan ei auttanut nykimiseen/tehon puutteeseen. Tehdas ilmoittaa kiihtyvyydeksi 80-120km/h nelosvaihteella 8.7s. Kännykän kellolla mitattuna sain omalle autolle tuloksia 11,5-14s. Bemarin omassa ilmamassa-mittarissa oli valmistuskuukausi 09/04 eli mittari oli erittäin todennäköisesti vaihdettu keväällä 2005.

                Otin sitten auton talliin ja aloimme käymään läpi kaikkia mahdollisia nykimisen vikoja mitä täältä foorumista vain löytyi diesel-bemareihin. Kävimme läpi mm. turbon letkut ja alipainesäiliön, turbon ahtopaineen säätöventtiilin (tarkistin oliko puhdas), kokeilin tukkia EGR:n jne… Oireet eivät kuitenkaan viitanneet polttoainepumppuun tai jakajapumppuun, koska auto lähti hyvin käyntiin ja tyhjäkäynti oli OK.

                Tarkistin myös että johdot ovat kunnossa polttoaineen syötön painetunnistimella (fuel injection system-pressure sensor) varaosanumero 13622246977. Tämän linkin takana osa numero 17:


                Omalla selvittämisellä ei löytynyt mitään vikaa. Olin reissun päällä ja vein auton Bemarin huoltoon ja sanoin että minä en löydä vikaa. Huolto luki taas vikamuistin ja nyt se kehoitti vaihtamaan turbon ahtopaineen anturin (varaosanumero 13622246977) ja osa menee tilaukseen. Huomasin vasta myöhemmin että varaosanumero on sama kuin yllä mainitsemani polttoaineen syötön painetunnistimella. Soitin sitten huoltoon että miten tällainen voi olla mahdollista; sama varaosanumero ja se mittaa toisen tiedon mukaan ahtopainetta ja toisen tiedon mukaan polttoaineen painetta. Tällainen yksinkertainen asiakas ei ymmärrä. Huollossa sanottiin että kyllä se on yksi ja sama anturi joka mittaa ahtopainetta.

                Vein oli siis viime viikolla Laakkosella huollossa ja vikamuisti näytti muutaman päivän sisällä (n. 600 km) ahtopainetunnistimelle kuusikymmentä hälytystä. Nykimistä oli varmasti enemmänkin, mutta vikailmoitus tuli vain pahimmista nykimisistä. Auton käynnistämisiä ei sen sijaan ollut kuitenkaan kuuttakymmentä. Ahtopaineanturi sijaitsee imusarjassa moottorin ja rintapellin välissä. Se mittaa siis moottoriin menevän ilman painetta. Anturi irrotettiin ja se oli aivan paskanen. Heitin huoltomiehelle että oisko anturi ollut vaan niin likainen ettei enää toiminut oikein. Hän sanoi että voihan sekin olla mahdollista mutta kyllä testeri näytti ihan sähkövikaa. Olisi saattanut auttaa jos olisin itse ottanut edellisenä viikonloppuna anturin irti ja vain puhdistanut sen. Uusi anturi paikoilleen ja koeajolle. AVOT!!! AUTO PELAA!!! Kysyin taas huoltomieheltä että olisiko EGR liannut imusarjan niin pahasti että anturikin menee tukkoon. Tämä on kuulemma mahdollista ja minulla olisikin tarkoitus nyt käyttää imusarja irti ja puhdistaa samalla EGR ja sitten tukkia se. Ahtopaineen anturi ja sen vaihto maksoivat noin 100 Eur. Imusarjan irrotus pitäisi onnistua kuulemma kohtuu helposti ja uusia tiivisteitäkään ei tarvita.

                Laakkosen huollon mukaan Pierburgin ilmamassa-anturia ei tarvitse uudelleen ohjelmoida.

                Vikamuisti ei siis lukenut ahtopainetunnistimen vikaa ennen kuin nykiminen oli tarpeeksi paha. Hermot meni kyllä moneen kertaan ennen vikailmoitusta.

                Joka seuraavaksi taistelee diesel-bemarin nykimisen kanssa kannattaa käyttää tuo ahtopaineen anturi irti ja puhdistaa. Se voi olla yksi vian aiheuttaja.

                Jospa nyt pääsisi nauttimaan siitä AJAMISEN ILOSTA ja voisi jättää huoltamisen stressin vähemmälle.

                Comment

                • Jussi.R
                  BTCF Member
                  • Oct 2005
                  • 7
                  • Mikkeli

                  #9
                  Itelläni on E46 318:ssa täsmälleen samanlainen keskuslukko-ongelma. Mietin vaan, että eikö kukaan ole avannut tota ohjainboksia ja selvittäny, et mikä sieltä menee rikki? Todennäköistähän on, että joku transistori (tms.) on alimitoitettu ja se kärähtää aina ensimmäisenä vaikka tuo muutaman satasen laatikko olis muuten ihan kunnossa.

                  Onko ITI:llä muuten toiminut tuo keskuslukko nyt niinkun pitää??

                  Comment

                  • maneesi
                    Bimmer Rookie
                    • May 2006
                    • 185
                    • E-P

                    #10
                    moi vaan. itsellä omassa 320d samoja nykimisongelmia ja ajattelinkin putsata tuon anturin mistä oli puhetta.
                    mitä hilppeitä joutuu moottoritilasta purkamaan että pääsee käsiksi tuohon,johtuen todella takana olevasta moottorista...

                    Comment

                    • rmax
                      Newbiemmer
                      • Dec 2009
                      • 15
                      • P-Karjala

                      #11
                      Täsmälleen samaa nykimis vikaa ilmeni n. viikon jälkeen kun ostin omani (320d.vm-00) ja täsmälleen sama aiheuttajakin. Ehti jo tuskanhiki nousta että nyt se syöttöpumppu on sökö vaan eipä ollutkaan. Tuon saman anturin vaihoin ja ajoittainen nykiminen katosi. Oli aika karstanen ja öljynen se anturin pää kun otin irti..Ja ongelmaanhan löyty ratkaisu siis tältä foorumilta

                      Comment

                      • Ironic32
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2010
                        • 148
                        • Finland

                        #12
                        E46 320dA 2004 nykiminen

                        Lainataanpa topiccia.

                        Kaverin E46 320dA 2004:sta ollaan nyt päivän verran selvitelty nykimistä jota esiintyy melko kevyellä pintakaasulla n. 40-60 nopeuksissa ja vähän vaihtelevasti 1000-2000 kierroksen välillä.

                        Auto lähtee nätisti käyntiin ja käy tasaiseen tyhjäkäyntiä. Myöskään täyskaasulla kiihdytettäessä ei mitään ongelmia. Ongelma on siis tuossa tasanopeudella ajettaessa ja ainakin lämpimällä koneella.

                        Kokeiltiin ensimmäiseksi ottaa MAF:n johto irti ja auto lähti edelleen nätisti käyntiin ja toimi aikalailla samalla tavalla, eli MAF:n johdon irrotuksella ei ollut mitään vaikutusta auton kulkuun. Onkos MAF siis ok vai ei? Aika erikoista, ettei antanut vikavaloa, vaikka MAF:n johto oli irti. INPA:lla antoi kyllä vikakoodin MAF:sta, mutta INPA:n ilmoittaman km-lukeman perusteella olisi tullut ennen MAF:n irrotusta.

                        Puhdistettiin spraylla tuota MAF:a tämän jälkeen, mutta ei vaikutusta.

                        Käytettiin myös EGR irti ja puhdistettiin. Oli aika karstainen, mutta EGR:n puhdistuksella ei ollut vaikutusta
                        auton käyttäytymiseen.

                        Sitten irrotettiin myös tuo ahtopaineanturi ja hieman oli karstainen / öljyinen päästä. Puhdisteltiin tuotakin spraylla
                        ja paineilmalla, mutta tämäkään ei vaikuttanut mitään.

                        INPA antaa vikakoodeiksi jatkuvasti elec. spare heater, mutta tällä ei liene vaikutusta asiaan? Sitten satunnaisesti
                        antaa myös vikakoodeja 1, 2 ja 4 -sylintereiden hehkuista. Voisiko vika olla hehkuissa? Auto kuitenkin lähtee nätisti
                        käyntiin ja eikös nuo hehkut ole pois pelistä lämpimällä koneella tasakaasulla?

                        Imuvuotoja koitettiin tutkiskella, mutta letkut näyttivät ok:lta ja mitään ihmeellistä ei löydetty / suhinoita ei mielestäni kuulunut.

                        Mistähän tuota vikaa seuraavaksi voisi etsiskellä? Voisiko tuo ahtopaineen anturi kuitenkin olla syyllinen. Pelkkä puhdistus ei ainakaan auttanut.

                        Mielenkiintoista tässä on myös se, että nykiminen on sellaista pientä nyhtämistä (menen - en mene - menen) ja melkein
                        tuntuu, että kaasupolkimen on oltava juuri tietyssä pintakaasuasennossa. Voisiko vika olla kaasupolkimessa?

                        Kiitoksia jo etukäteen kaikista mahdollisista vinkeistä!
                        E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
                        -------------------------------------
                        Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

                        Comment

                        • tuttifrutti
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2011
                          • 247
                          • Kitee

                          #13
                          Originally posted by Ironic32 View Post
                          Lainataanpa topiccia.

                          Kaverin E46 320dA 2004:sta ollaan nyt päivän verran selvitelty nykimistä jota esiintyy melko kevyellä pintakaasulla n. 40-60 nopeuksissa ja vähän vaihtelevasti 1000-2000 kierroksen välillä.

                          Auto lähtee nätisti käyntiin ja käy tasaiseen tyhjäkäyntiä. Myöskään täyskaasulla kiihdytettäessä ei mitään ongelmia. Ongelma on siis tuossa tasanopeudella ajettaessa ja ainakin lämpimällä koneella.

                          Kokeiltiin ensimmäiseksi ottaa MAF:n johto irti ja auto lähti edelleen nätisti käyntiin ja toimi aikalailla samalla tavalla, eli MAF:n johdon irrotuksella ei ollut mitään vaikutusta auton kulkuun. Onkos MAF siis ok vai ei? Aika erikoista, ettei antanut vikavaloa, vaikka MAF:n johto oli irti. INPA:lla antoi kyllä vikakoodin MAF:sta, mutta INPA:n ilmoittaman km-lukeman perusteella olisi tullut ennen MAF:n irrotusta.

                          Puhdistettiin spraylla tuota MAF:a tämän jälkeen, mutta ei vaikutusta.

                          Käytettiin myös EGR irti ja puhdistettiin. Oli aika karstainen, mutta EGR:n puhdistuksella ei ollut vaikutusta
                          auton käyttäytymiseen.

                          Sitten irrotettiin myös tuo ahtopaineanturi ja hieman oli karstainen / öljyinen päästä. Puhdisteltiin tuotakin spraylla
                          ja paineilmalla, mutta tämäkään ei vaikuttanut mitään.

                          INPA antaa vikakoodeiksi jatkuvasti elec. spare heater, mutta tällä ei liene vaikutusta asiaan? Sitten satunnaisesti
                          antaa myös vikakoodeja 1, 2 ja 4 -sylintereiden hehkuista. Voisiko vika olla hehkuissa? Auto kuitenkin lähtee nätisti
                          käyntiin ja eikös nuo hehkut ole pois pelistä lämpimällä koneella tasakaasulla?

                          Imuvuotoja koitettiin tutkiskella, mutta letkut näyttivät ok:lta ja mitään ihmeellistä ei löydetty / suhinoita ei mielestäni kuulunut.

                          Mistähän tuota vikaa seuraavaksi voisi etsiskellä? Voisiko tuo ahtopaineen anturi kuitenkin olla syyllinen. Pelkkä puhdistus ei ainakaan auttanut.

                          Mielenkiintoista tässä on myös se, että nykiminen on sellaista pientä nyhtämistä (menen - en mene - menen) ja melkein
                          tuntuu, että kaasupolkimen on oltava juuri tietyssä pintakaasuasennossa. Voisiko vika olla kaasupolkimessa?

                          Kiitoksia jo etukäteen kaikista mahdollisista vinkeistä!
                          Kulunut kaasupolkimen potikka aiheuttaa tuonkaltaisia oireita, mutta luultavasti vian pitäisi olla kokoajan päällä ja samalla kohdalla.. Toimiiko muuttuvasiipisen ahtimen ohjaus?

                          Comment

                          • Ironic32
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2010
                            • 148
                            • Finland

                            #14
                            Originally posted by tuttifrutti View Post
                            Kulunut kaasupolkimen potikka aiheuttaa tuonkaltaisia oireita, mutta luultavasti vian pitäisi olla kokoajan päällä ja samalla kohdalla.. Toimiiko muuttuvasiipisen ahtimen ohjaus?
                            Turbo on vasta vaihdettu. Ainakaan vikakoodeja ei asian tiimoilta löydy. Miten tuota voisi tarkistaa?

                            Itse asiassa tuo kaasupolkimen asento tuntuu olevan juuri se vaikuttava tekijä, eli reippaalla kaasun painamisella ei ole mitään ongelmia, mutta kevyellä pintakaasulla on. Samalla kierrokset saattaa heijata 300-500 kierrosta ylös alas.

                            Vika itseasiassa vaikuttaa olevan koko ajan päällä.
                            E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
                            -------------------------------------
                            Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

                            Comment

                            • Temes87
                              Bimmer Rookie
                              • May 2009
                              • 194
                              • Etelä

                              #15
                              Itellä nytkyttää ja vika on automaatissa! Kaasupoljin antaa kyllä vikakoodin, on kuitenki sähkönen osa!
                              Itellä automaatti ei anna vikakoodeja, oisko turbiini menossa?!
                              Ja eikö tuo ahtopaine anturi jos se menee rikki niin vähenee vedot aika rajusti, eikai se nyt nytkyttämään rupea?
                              Itellä menny yks anturi, ei niihin puhistelut auta, se karsta kovettuu sinne sisään!
                              Last edited by Temes87; 01-07-2012, 09:35.
                              Halpa BMW diesel manuaali haussa! MAX 5000e
                              Ex. BMW E39 525dAT '01
                              Ex. BMW E46 320dA M-Sport2 '03
                              Ex. BMW E39 525dAT '03
                              Ex. BMW E46 320dT '01
                              Ex. BMW E36 325Ci '94
                              Ex. BMW E36 318i '91
                              + 12kpl muita merkkejä

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎