Olen omistanut 13 vuoden aikana useita eri merkkisiä autoja ja viimeisimpänä Audin. Hankin vajaa kolme viikkoa sitten ensimmäisen BMW:n mallia 320D vm.-00 (vakio 136 hp.). Autolla on ajettu n. 160 tkm.
Tässä ensimmäisten viikkojen kokemuksia bemarista (n. 3500km):
Tässä on pitkä tarina, mutta tuleepahan kerrottua juurta jaksain vielä kun muistaa.
Pakkasta on siis ollut tässä kolmen viikon aikana n. 15-25 astetta.
Sähköongelmia
Keskuslukko alkoi oirehtia ja vika ilmenee satunnaisesti seuraavasti:
- avaimen napilla avattaessa takakontti aukeaa ja sisälle syttyy valot, mutta ovet eivät aukea.
- avaimella kuskin oven lukkoa käännettäessä kuskin ovi aukeaa mutta ei muut ovet, ei edes sisältä kahvasta vääntäessä
- ajaessa keskikonsolista napista ovet menevät lukkoon, mutta ei välttämättä avaa niitä.
- ajaessa kuitenkin ovet saa auki sisäpuolelta kahvasta.
- tankin luukku ei aukea
- sähkölasit toimivat normaalisti
- Laakkosella sanoivat että pakkanen tekee tepposiaan. Kannattaa seurata tilannetta…
- autossa on sadetunnistin ja näin kovien pakkasten aikaan sille ei ole ollut käyttöä, mutta ohjekirjan mukaan sadetunnistimen pitäisi kuitata kerran pyyhkäisemällä lasia, kun pistää viiksen asentoon 1. Kokeilin sadetunnistinta lämpimässä tallissa ja eihän se toiminut vaikka vettä ruiskutti lasille tunnistimen kohdalle. Jossakin vaiheessa ajossa sadetunnistin kuitenkin kuittaa viiksen kääntämisen asentoon 1. Eli sekin toimii joskus.
- Muutaman kerran on ilmennyt että mittaristoon ei tule tietoa esim. vilkuista, sumuvaloista, pitkistä ja tietoa että esim. ovi on auki. Kuitenkin esim. sumarit ja vilkut toimivat. Vika poistuu kun käyttää virrat pois päältä.
Nykimistä:
- Olen tankannut auton nyt neljä kertaa. Muistaakseni yhdesti JET:llä ja kahdesti Shell Express asemalla. Eka kertaa en muista missä. Joka kerta olen tarkistanut että mittarista tarjotaan talvilaatua.
- Autossa alkoi ensin ilmetä pientä nykimistä nelos– ja vitosvaihteella 1800-2000 kierroksen kohdilla. Sitten alkoi ilmetä hieman voiman puutetta keskialueella.
- Yksi aamu parin kympin pakkasessa Eberi lämmitti autoa puoli tuntia. Ajoin noin 15 min kunnes pysähdyin puhelimeen noin 10 minuutin ajaksi. Auto siis kerkesi lämmetä hyvin. Jatkoin matkaa ja auto alkoi nykimään tosi pahasti ja vauhti tippui 60-70 paikkeille. Ei siis kulkenut enempää. Onneksi pääsin perille ja matkan oli tarkoitus jatkua iltapäivällä 500 km:n päähän. Soittelin merkkihuoltoon että vaihdettaisko polttoainesuodatin. Sain varattua ajan ja siirtyessä huoltoon (n. 70 km) auto tuntui pelaavan normaalisti. Suodatin vaihdettiin ja samalla luettiin vikamuisti. Koneessa ei ollut sen mukaan mitään vikaa, mutta keskuslukon releestä oli tullut useita ilmoituksia. Samoin muista sähköistä. Sadetunnistimesta ei ollut kuitenkaan mitään ilmoitusta. (sadetunnistin heräsi vikamuistin lukemisen jälkeen eka kerran eloon, mutta on reistaillut senkin jälkeen). Samalla avaimesta luettiin kilometrit ja ne olivat samat kuin mittaristossa.
- Matka jatkui ja auto tuntui pelaavan. (keskuslukosta en viitsi mainitakaan tässä yhteydessä) Noin sadan kilometrin jälkeen nykiminen alkoi taas, mutta ei niin pahana kuin aamulla. Soitin merkkihuoltoon ja he antoivat vielä vihjeeksi että kannattaa tukkia polttoainepumpun jäähdyttimelle tuleva ilmakanava. Kävin tukkimassa kanavan mutta sekään ei auttanut. Matka jatkui mutta nykiminen & tehon puute raivostutti. Kun painoi vitosella kaasun pohjaan alle 2000 kierroksen niin kulutusmittari nousi vain 10 l/100km kohdalle. Eli tämä voisi viitata siihen että polttoainetta ei tule riittävästi. Toisinaan taas vetoja tuntui olevan normaalisti. Max nopeus oli nyt kuitenkin jopa 120 km/h. Ohitukset olivat haastavia ;-)
- Ajomatkan aikana sain konsulttiapua että tankkiin on saattanut joutua huonoa polttoainetta ja auto kannattaisi tankata kunnon aineella ja käyttää lämpimässä kunnolla että polttoaine vaihtuu myös putkistossa. Perille saavuttuani polttoaineen merkkivalo syttyi sopivasti ja kaarsin tankille. Mutta ei se perkeleen tankinluukku auennut kun keskuslukko ei toiminut!! Onneksi muistin että BMW on miettinyt asian niin pitkälle että peräkontista löytyy vipu, jolla tankin luukun saa auki. (pakkasta oli enää –14C)
- Okei. Uudet polttoaineet sisään, auto talliin ja käyntiin. Nostettiin auto ylös ja korjattiin hieman pakoputken tuentaa kun tyhjäkäynnillä tuli pienet resonanssit. Takapenkiltä kamat piti siirtää kuskin oven kautta kun ovet eivät auenneet vieläkään
- Seuraavana päivänä auto toimi oikein; ei nykinyt, keskuslukko toimi ja jopa sadetunnistin toimi.
- Päivän kuluttua lähdin ajamaan takaisin ja noin kolmensadan kilometrin jälkeen oli havaittavissa hieman pientä nykimistä. Keskuslukko ei taaskaan toiminut ja mittaristoon ei tullut tietoja pariin kertaan. Auton pysäyttäminen ja sammuttaminen auttoi mittariston vikaan.
- missään vaiheessa mittaristoon ei ole tullut mitään vikailmoitusta.
- vikamuistin lukemisessa ei ilmennyt vikaa ilmamassa-anturissa
- myyjän mukaan näitä vikoja ei ole ollut aiemmin. Olen ollut hänen kanssaan useasti yhteydessä puhelimitse.
Onneksi ei ole ollut kyytiläisiä kun he olisivat joutuneet käyttämään kuskin ovea. Ainakin yleisöllä olisi hauskaa kun takapenkkiläiset käyttävät bemarissa kuskin ovea.
Eli voisi sanoa että ei ole mitenkään kehuttavasti alkanut yhteistyö bemarin kanssa. Pyytäisin teiltä nyt neuvoja mistä muualta kuin korvien välistä vikoja kannattaisi lähteä etsimään. Tuohon keskuslukko-ongelmaan on ehdotettu että keskuslukon ohjausyksikkö on saattanut mennä ja sen vaihtaminen voisi auttaa. Onkohan keskuslukon ohjausyksikkö yhteydessä sadetunnistimeen ja mittaristoon?
Joka tapauksessa auto on menossa Laakkoselle parin viikon sisään ja siihen asennetaan ajotietokone ja vakionopeudensäädin. Ei vain enää jaksa kuunnella selitystä että pakkanen tekee tepposiaan ja sitten aletaan jossakin vaiheessa summan mutikassa vaihteleen boxeja. Ymmärtääkseni autot on tarkoitettu käytettäväksi myös pakkasella.
Tässä ensimmäisten viikkojen kokemuksia bemarista (n. 3500km):
Tässä on pitkä tarina, mutta tuleepahan kerrottua juurta jaksain vielä kun muistaa.
Pakkasta on siis ollut tässä kolmen viikon aikana n. 15-25 astetta.
Sähköongelmia
Keskuslukko alkoi oirehtia ja vika ilmenee satunnaisesti seuraavasti:
- avaimen napilla avattaessa takakontti aukeaa ja sisälle syttyy valot, mutta ovet eivät aukea.
- avaimella kuskin oven lukkoa käännettäessä kuskin ovi aukeaa mutta ei muut ovet, ei edes sisältä kahvasta vääntäessä
- ajaessa keskikonsolista napista ovet menevät lukkoon, mutta ei välttämättä avaa niitä.
- ajaessa kuitenkin ovet saa auki sisäpuolelta kahvasta.
- tankin luukku ei aukea
- sähkölasit toimivat normaalisti
- Laakkosella sanoivat että pakkanen tekee tepposiaan. Kannattaa seurata tilannetta…
- autossa on sadetunnistin ja näin kovien pakkasten aikaan sille ei ole ollut käyttöä, mutta ohjekirjan mukaan sadetunnistimen pitäisi kuitata kerran pyyhkäisemällä lasia, kun pistää viiksen asentoon 1. Kokeilin sadetunnistinta lämpimässä tallissa ja eihän se toiminut vaikka vettä ruiskutti lasille tunnistimen kohdalle. Jossakin vaiheessa ajossa sadetunnistin kuitenkin kuittaa viiksen kääntämisen asentoon 1. Eli sekin toimii joskus.
- Muutaman kerran on ilmennyt että mittaristoon ei tule tietoa esim. vilkuista, sumuvaloista, pitkistä ja tietoa että esim. ovi on auki. Kuitenkin esim. sumarit ja vilkut toimivat. Vika poistuu kun käyttää virrat pois päältä.
Nykimistä:
- Olen tankannut auton nyt neljä kertaa. Muistaakseni yhdesti JET:llä ja kahdesti Shell Express asemalla. Eka kertaa en muista missä. Joka kerta olen tarkistanut että mittarista tarjotaan talvilaatua.
- Autossa alkoi ensin ilmetä pientä nykimistä nelos– ja vitosvaihteella 1800-2000 kierroksen kohdilla. Sitten alkoi ilmetä hieman voiman puutetta keskialueella.
- Yksi aamu parin kympin pakkasessa Eberi lämmitti autoa puoli tuntia. Ajoin noin 15 min kunnes pysähdyin puhelimeen noin 10 minuutin ajaksi. Auto siis kerkesi lämmetä hyvin. Jatkoin matkaa ja auto alkoi nykimään tosi pahasti ja vauhti tippui 60-70 paikkeille. Ei siis kulkenut enempää. Onneksi pääsin perille ja matkan oli tarkoitus jatkua iltapäivällä 500 km:n päähän. Soittelin merkkihuoltoon että vaihdettaisko polttoainesuodatin. Sain varattua ajan ja siirtyessä huoltoon (n. 70 km) auto tuntui pelaavan normaalisti. Suodatin vaihdettiin ja samalla luettiin vikamuisti. Koneessa ei ollut sen mukaan mitään vikaa, mutta keskuslukon releestä oli tullut useita ilmoituksia. Samoin muista sähköistä. Sadetunnistimesta ei ollut kuitenkaan mitään ilmoitusta. (sadetunnistin heräsi vikamuistin lukemisen jälkeen eka kerran eloon, mutta on reistaillut senkin jälkeen). Samalla avaimesta luettiin kilometrit ja ne olivat samat kuin mittaristossa.
- Matka jatkui ja auto tuntui pelaavan. (keskuslukosta en viitsi mainitakaan tässä yhteydessä) Noin sadan kilometrin jälkeen nykiminen alkoi taas, mutta ei niin pahana kuin aamulla. Soitin merkkihuoltoon ja he antoivat vielä vihjeeksi että kannattaa tukkia polttoainepumpun jäähdyttimelle tuleva ilmakanava. Kävin tukkimassa kanavan mutta sekään ei auttanut. Matka jatkui mutta nykiminen & tehon puute raivostutti. Kun painoi vitosella kaasun pohjaan alle 2000 kierroksen niin kulutusmittari nousi vain 10 l/100km kohdalle. Eli tämä voisi viitata siihen että polttoainetta ei tule riittävästi. Toisinaan taas vetoja tuntui olevan normaalisti. Max nopeus oli nyt kuitenkin jopa 120 km/h. Ohitukset olivat haastavia ;-)
- Ajomatkan aikana sain konsulttiapua että tankkiin on saattanut joutua huonoa polttoainetta ja auto kannattaisi tankata kunnon aineella ja käyttää lämpimässä kunnolla että polttoaine vaihtuu myös putkistossa. Perille saavuttuani polttoaineen merkkivalo syttyi sopivasti ja kaarsin tankille. Mutta ei se perkeleen tankinluukku auennut kun keskuslukko ei toiminut!! Onneksi muistin että BMW on miettinyt asian niin pitkälle että peräkontista löytyy vipu, jolla tankin luukun saa auki. (pakkasta oli enää –14C)
- Okei. Uudet polttoaineet sisään, auto talliin ja käyntiin. Nostettiin auto ylös ja korjattiin hieman pakoputken tuentaa kun tyhjäkäynnillä tuli pienet resonanssit. Takapenkiltä kamat piti siirtää kuskin oven kautta kun ovet eivät auenneet vieläkään
- Seuraavana päivänä auto toimi oikein; ei nykinyt, keskuslukko toimi ja jopa sadetunnistin toimi.
- Päivän kuluttua lähdin ajamaan takaisin ja noin kolmensadan kilometrin jälkeen oli havaittavissa hieman pientä nykimistä. Keskuslukko ei taaskaan toiminut ja mittaristoon ei tullut tietoja pariin kertaan. Auton pysäyttäminen ja sammuttaminen auttoi mittariston vikaan.
- missään vaiheessa mittaristoon ei ole tullut mitään vikailmoitusta.
- vikamuistin lukemisessa ei ilmennyt vikaa ilmamassa-anturissa
- myyjän mukaan näitä vikoja ei ole ollut aiemmin. Olen ollut hänen kanssaan useasti yhteydessä puhelimitse.
Onneksi ei ole ollut kyytiläisiä kun he olisivat joutuneet käyttämään kuskin ovea. Ainakin yleisöllä olisi hauskaa kun takapenkkiläiset käyttävät bemarissa kuskin ovea.
Eli voisi sanoa että ei ole mitenkään kehuttavasti alkanut yhteistyö bemarin kanssa. Pyytäisin teiltä nyt neuvoja mistä muualta kuin korvien välistä vikoja kannattaisi lähteä etsimään. Tuohon keskuslukko-ongelmaan on ehdotettu että keskuslukon ohjausyksikkö on saattanut mennä ja sen vaihtaminen voisi auttaa. Onkohan keskuslukon ohjausyksikkö yhteydessä sadetunnistimeen ja mittaristoon?
Joka tapauksessa auto on menossa Laakkoselle parin viikon sisään ja siihen asennetaan ajotietokone ja vakionopeudensäädin. Ei vain enää jaksa kuunnella selitystä että pakkanen tekee tepposiaan ja sitten aletaan jossakin vaiheessa summan mutikassa vaihteleen boxeja. Ymmärtääkseni autot on tarkoitettu käytettäväksi myös pakkasella.
Comment