Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW:n ensikokemuksia (320D): sähkö- ja nykimisongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ironic32
    Bimmer Rookie
    • Mar 2010
    • 148
    • Finland

    #16
    Originally posted by Temes87 View Post
    Itellä nytkyttää ja vika on automaatissa! Kaasupoljin antaa kyllä vikakoodin, on kuitenki sähkönen osa!
    Itellä automaatti ei anna vikakoodeja, oisko turbiini menossa?!
    Ja eikö tuo ahtopaine anturi jos se menee rikki niin vähenee vedot aika rajusti, eikai se nyt nytkyttämään rupea?
    Itellä menny yks anturi, ei niihin puhistelut auta, se karsta kovettuu sinne sisään!
    Mistä olet päätellyt vian olevan automaatissa? Tuossa kaverinkaan tapauksessa vaihteisto ei anna mitään vikakoodeja ja itse vaihteisto tuntuu muuten pelaavan hienosti. Vaihteet vaihtuu sievästi ja tosiaan esim. täyskaasulla pelaa mainiosti.

    Tuota turbiinin lukittumista mietin itsekin jossain välissä, kun muista E6x 530d:ssä olleen paljon juttua vastaavasta kierrosten heijaamisesta ja turbiiniongelmista. Ei kuitenkaan aivan samalta vaikuta nämä ongelmat.
    E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
    -------------------------------------
    Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

    Comment

    • Ironic32
      Bimmer Rookie
      • Mar 2010
      • 148
      • Finland

      #17
      Tietäiskö muuten kukaan sopiiko tuo E90 320dA:n kaasupedaali E46:een edes testin ajaksi?

      Varaosanumerot on erit ja näyttää tuo kiinnitys hieman poikkeavan, mutta pelaisko tuo sähköjen puolesta?
      E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
      -------------------------------------
      Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

      Comment

      • tuttifrutti
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2011
        • 247
        • Kitee

        #18
        Originally posted by Ironic32 View Post
        Tietäiskö muuten kukaan sopiiko tuo E90 320dA:n kaasupedaali E46:een edes testin ajaksi?

        Varaosanumerot on erit ja näyttää tuo kiinnitys hieman poikkeavan, mutta pelaisko tuo sähköjen puolesta?
        Yhteensopivuudesta en tiedä, mutta jos autossa on vakkari, niin sillä voisi kiihdytellä ja kokeilla ajella tasaisesti. Jos nytkii vieläkin niin vika on jossakin muualla kuin kaasupolkimessa.

        Comment

        • Ironic32
          Bimmer Rookie
          • Mar 2010
          • 148
          • Finland

          #19
          Testattiin juuri äsken tuota E90 320dA:n kaasupoljinta ja kyllä se sopii. Kiinnityksen puolesta ei tokikaan, mutta liitin sopii ja pedaali toimii. WDS:n mukaankin liitännät ja arvot on samat.

          Auto tunti paremmalta, mutta vika ei täysin poistunut. Autossa ei valitettavasti ole vakkaria, jolla tosiaan olis hyvä kokeilla tasaista vauhtia. Tuo E90:n pedaali on hieman jäykempi, eli voinee osittain selittää ainakin mahdollisia jalan liikkeistä tapahtuvia nykimisiä.

          MAF:n, EGR:n ja ahtopaineanturin puhdistuksen jälkeen + E90:n pedaalilla auto tuntui olevan tosissaan parempi. Edelleen kuitenkin on sellainen pieni nyhtäminen hieman alle 60 nopeudessa, kierrosten ollessa n. 1500 hujakoilla. Laatikko taitaa ajella 4-vaihteella tuolloin.

          Manuaalimoodissa en mielestäni saanut tuota ongelmaa toistumaan (4 tai 5 vaihteilla).

          Voisikohan tuo kuitenkin olla vaihteistossa / vaihteiston softassa joku ongelma? Vai olisiko sitten MAF / ahtopaineanturi?
          E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
          -------------------------------------
          Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

          Comment

          • Ironic32
            Bimmer Rookie
            • Mar 2010
            • 148
            • Finland

            #20
            Lisää testiä. Otettiin tuosta E90:stä tuo ahtopaineen anturi (kun näytti olevan samalla osanrolla). E90:ssä sovitus itse anturille on jokseenkin tiukempi, eli jos tuosta välistä vuotaa ilmaa, niin aiheuttanee ongelmia?

            Kuitenkin testilenkillä auto oli taas parempi, eli nykimistä esiintyi paljon vähemmän ja miedompana kuin aiemmin.

            Livedataa kun katseltiin ajossa, niin vaihteiston puolella Solenoid Valves-kohdassa Torque Converter Clutch valo (kuvakaappaus liitteenä) vaihteli pikaisesti ON / OFF -tilassa juuri silloin kun pientä nykimistä esiintyi.

            Mitähän tuo nyt mahtaisi tarkoittaa? Onko tuo syytä vai seurausta ongelmaan? Minkälaisissa ajotilanteissa / nopeuksissa tuo Torque Converter Clutch on päällä ja minkälaisissa pois?

            EDIT: Lisäksi 2-sylinterin mg/hub arvot hieman poikkesivat muiden sylintereiden arvoista joissakin tilanteissa, mutta korjausarvot (oikea termi?) pysyivät kuitenkin maltillisina. Pääsääntöisesti kaikki arvot olivat 0 - miinus 1 välillä. 2-sylinterin arvo jossakin kohtaa hieman -1 ja -2 välillä. Osaisko joku suomentaa tätäkin, että onko jotain vaikutusta asiaan?
            Attached Files
            Last edited by Ironic32; 04-07-2012, 19:27. Reason: lisätty dataa
            E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
            -------------------------------------
            Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

            Comment

            • Temes87
              Bimmer Rookie
              • May 2009
              • 194
              • Etelä

              #21
              Näkyykö teillä ne nykimiset kierrosmittarissa? Itellä kyllä näkyy ja sen takia vika onkin ilmeisesti KUULEMMA automaatissa.
              Ja voiko liikkeelle lähtö ongelma mikä myös itellä on vain kylmällä moottorilla niin johtua tästä ahtopaine anturista?
              Halpa BMW diesel manuaali haussa! MAX 5000e
              Ex. BMW E39 525dAT '01
              Ex. BMW E46 320dA M-Sport2 '03
              Ex. BMW E39 525dAT '03
              Ex. BMW E46 320dT '01
              Ex. BMW E36 325Ci '94
              Ex. BMW E36 318i '91
              + 12kpl muita merkkejä

              Comment

              • MKV
                Bimmer Rookie
                • Mar 2012
                • 116
                • Kainuu

                #22
                Originally posted by Ironic32 View Post
                Kaverin E46 320dA 2004:sta ollaan nyt päivän verran selvitelty nykimistä jota esiintyy melko kevyellä pintakaasulla n. 40-60 nopeuksissa ja vähän vaihtelevasti 1000-2000 kierroksen välillä.

                Auto lähtee nätisti käyntiin ja käy tasaiseen tyhjäkäyntiä. Myöskään täyskaasulla kiihdytettäessä ei mitään ongelmia. Ongelma on siis tuossa tasanopeudella ajettaessa ja ainakin lämpimällä koneella.

                Mielenkiintoista tässä on myös se, että nykiminen on sellaista pientä nyhtämistä (menen - en mene - menen) ja melkein
                tuntuu, että kaasupolkimen on oltava juuri tietyssä pintakaasuasennossa.
                Minulla E46 320d vm-04 manuaali. Täsmälleen samanlainen ongelmankuvaus. Pientä nyhtämistä tasakaasulla ja 2.-5. vaihteilla ja n. 1000-2000 kierroksilla. Nykiminen loppui kun vaihdettiin kokonaan uusi ahtopaineen säätöventtiili.

                Comment

                • Ironic32
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2010
                  • 148
                  • Finland

                  #23
                  Originally posted by Temes87 View Post
                  Näkyykö teillä ne nykimiset kierrosmittarissa? Itellä kyllä näkyy ja sen takia vika onkin ilmeisesti KUULEMMA automaatissa.
                  Ja voiko liikkeelle lähtö ongelma mikä myös itellä on vain kylmällä moottorilla niin johtua tästä ahtopaine anturista?
                  Originally posted by MKV View Post
                  Minulla E46 320d vm-04 manuaali. Täsmälleen samanlainen ongelmankuvaus. Pientä nyhtämistä tasakaasulla ja 2.-5. vaihteilla ja n. 1000-2000 kierroksilla. Nykiminen loppui kun vaihdettiin kokonaan uusi ahtopaineen säätöventtiili.
                  Kierrokset heijaa myös kierrosmittarissa. En osaa sanoa tuon venttiilin vaikutuksesta, mutta varmuuden vuoksi kyselen, että puhutaanko me nyt samasta osasta, eli tästä (Osa nro 16, vonro: 13 61 7 787 142) = käsittääkseni ahtopaineanturi?:



                  Tuo ahtopaineen säätöventtiili lienee vielä eri asia?

                  MKV:n viestin perusteella pientä toivoa voisi siis olla, ettei vika olisikaan laatikon puolella?
                  Last edited by Ironic32; 05-07-2012, 09:24.
                  E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
                  -------------------------------------
                  Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

                  Comment

                  • Temes87
                    Bimmer Rookie
                    • May 2009
                    • 194
                    • Etelä

                    #24
                    Ja mulla tosiaan se nykytys on yli 90km/h vauhdeissa. Joskus pienemmillä nopeuksissa kun ihan kevyesti painaa kaasua niin niin kierrokset hieman LASKEE ja kiihtyy jurraamalla hitaasti!
                    Halpa BMW diesel manuaali haussa! MAX 5000e
                    Ex. BMW E39 525dAT '01
                    Ex. BMW E46 320dA M-Sport2 '03
                    Ex. BMW E39 525dAT '03
                    Ex. BMW E46 320dT '01
                    Ex. BMW E36 325Ci '94
                    Ex. BMW E36 318i '91
                    + 12kpl muita merkkejä

                    Comment

                    • Ironic32
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2010
                      • 148
                      • Finland

                      #25
                      Originally posted by Ironic32 View Post
                      Kierrokset heijaa myös kierrosmittarissa. En osaa sanoa tuon venttiilin vaikutuksesta, mutta varmuuden vuoksi kyselen, että puhutaanko me nyt samasta osasta, eli tästä (Osa nro 16, vonro: 13 61 7 787 142) = käsittääkseni ahtopaineanturi?:



                      Tuo ahtopaineen säätöventtiili lienee vielä eri asia?

                      MKV:n viestin perusteella pientä toivoa voisi siis olla, ettei vika olisikaan laatikon puolella?
                      Päivitystä tilanteeseen. Laatikkon vaihdettu uusi Sachs:n turbiini sekä öljyt. Vika ei poistunut

                      Hieman oli metallisilppua suodattimessa ja asiantuntijan arvio, että peräisin laatikon öljypumpusta.

                      Kysymys nyt kuuluukin, että vieläkö vika voi olla laatikossa, eli lähinnä tuossa öljypumpussa? Jos se ei riitä tuottamaan öljynpainetta, niin miten se vaikuttaa tuohon lukituksen solenoidin toimintaan?

                      Tässä siis se vika, että kun auto tekee nykimistä (pahimillaan jossain 50-60km/h ja n. 1500 rpm), niin INPA:n mukaan torque converter clutch vilkkuu on/off. Tosin laatikkorempan jälkeen ei ole vielä käytetty piuhan nokassa, että onko samaa ilmiötä.

                      Pitää tuo ahtopaineventtiili käyttää vielä auki ja tutkia sieltä myös letkut, mutta olisiko kellään heittää edes hyviä arvauksia, mistä vikaa voisi seuraavaksi koittaa metsästää?

                      Onko näihin saatavissa jotain softapäivityksiä, jotka vois auttaa asiaan?
                      E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
                      -------------------------------------
                      Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

                      Comment

                      • Ironic32
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2010
                        • 148
                        • Finland

                        #26
                        Kyselläänpä lisää. Tähän mennessä siis tehty / kokeiltu:

                        - MAF puhdistus
                        - EGR puhdistus
                        - MAF irti
                        - Ahtopaineanturi (imusarjan takana) puhdistus
                        - Ahtopaineanturi toimivasta autosta
                        - Kaasupoljin toimivasta autosta
                        - Uusi turbiini vaihdettu
                        - Laatikkoon uudet öljyt
                        - Ahtopaineen säätöventtiili käytetty irti. Letkuissa ei vuotoja.
                        - Laatikon adaptaatioarvot nollattu INPAlla

                        Mikään em. toimenpiteistä ei ole auttanut ongelmaan. Tästä manuaalista (http://e38.org/transfund1.pdf) kun koitin lueskella, niin TCC:n pitäisi käsittääkseni olla ON aina suuremmilla nopeuksilla?

                        Tuossa E90 320dA:ssa on toki eri laatikko, mutta sillä live data näyttää TCC:n olevan "Open D" tilassa lähes koko ajan. Ainoastaan alle 40km/h tuo käy välillä "Closed" -tilassa.

                        Tässä ongelmatapauksessa (E46 320dA) TCC näyttää INPAn mukaan vilkkuvan ON/OFF sillon kun auto nykii.

                        Osaisko kukaan sanoa, että onko esim. laatikon pohjassa olevien solenoidien / säätimien rooli tuon TCC:n suhteen minkälainen. Siis tässä kuvassa, esim. osat nr. 3, 4, 5:



                        Tai osaisko kukaan edes sanoa, että minne autoa seuraavaksi kannattais tyrkätä huoltoon?
                        Last edited by Ironic32; 19-07-2012, 09:49. Reason: lisää infoa
                        E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
                        -------------------------------------
                        Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

                        Comment

                        • Ironic32
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2010
                          • 148
                          • Finland

                          #27
                          Edelleen olisin kiinnostunut, jos joku osaisi tähän yllämainittuun ongelmaan antaa edes hyviä arvauksia :think
                          E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
                          -------------------------------------
                          Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

                          Comment

                          • Ironic32
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2010
                            • 148
                            • Finland

                            #28
                            Päivitystä tilanteeseen. Auto kävi marmorilla letkun nokassa ja laatikon softa päivitettiin. Vaikuttaisi ongelma poistuneen.

                            Kiitokset Lallevihtinen -nicille avusta ja vinkeistä!
                            E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
                            -------------------------------------
                            Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎