Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 ilmastointi / lämmityslaitteen sekoilu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • patton
    Newbiemmer
    • Mar 2006
    • 8

    E46 ilmastointi / lämmityslaitteen sekoilu

    Terve,
    onko kellään ollut vastaavanlaisia ongelmia E46:n ilmastoinnin / lämppärin kanssa? Eli vm.04 olevan autoni automaatti-ilmastointi puhaltaa jalkatilaan kuumaa ilmaa (n. 50 astetta, mittasin digitaalilla), vaikka pyyntö automaatilta olisi viileämpää (21). Asettamalla puhallus kokonaan jalkatilaan puhellattavan ilman lämpötila asettuu aika lähelle tuota pyydettyä 21, mutta palattaessa takaisin automaatille tilanne on taas sama kuin alussa.

    Ulkolämpötilan ollessa suomessa extriimit yli 20 ilmastointi toimii normaalisti. Noilla välimallin lämpötiloilla ei myöskään digitaalisella asetuksella tunnu olevan sanottavasti vaikutusta myöskään etusuuttimista tulevan ilman lämpötilaan vaan sitä pitää aina viritellä tuolla manuaalisella rullasäätimellä. Esim n.5-10 asteen lämpötilassa ei tule lämmintä (siis muualta kuin jalkatilasta), jos rulla ei ole kolmella punaisella täpällä.

    Liittyykö tämäkin tuohon paljon puhuttuun kelaongelmaan. Muistaakseni laite sammui kerran itsestään, mutta myöhemmin sitä ei ole tapahtunut. Autoni on käynyt takuuhuollossa tämän takia, mutta korjausta asiaan ei tullut.

    Lisäksi huollon jälkeen (niikuin tapana on) mittariston valaistuksen himmennin ei toimi kuin toisinaan. Säädetty valaisutaso ei myöskään pysy eli valot palautuvat maksimiin epäsäännöllisin väliajoin. Kun auto seisoo yön yli seuraavana päivänä säätö saattaa taas toimia, mutta ei yleensä edes sitä päivää. Kirkkaat valot tuppaavat yöllä ajaessa käydä silmille. Voivatkohan nämä liittyä yhteen vai onko sattumaa?

    Olipa vähän sekava selostus, mutta löytyskö apua ennen kuin takuu umpeutuu.
  • docjones
    Bimmer Rookie
    • Mar 2005
    • 127

    #2
    e46 automaatti-ilmastointi

    Moi

    Tämä tuntuu lähinnä olevan e46:sen automaatti-ilmastoinnin ominaisuus. Omani teki aikanaan ihan samaa. Tarkoitushan on ilmeisesti kuivattaa jalkatila mahdollisimman nopeasti ettei sinne pääse kertymään kosteutta. Tosin tuntuu että suunnittelijalta on jäänyt muutama seikka ottamatta huomioon noin Suomen talvea ajatellen. Tuota ongelmaa pystyy pienentämään sillä että laittaa ilmastoinnin puhaltamaan kohtuullisen viileää(~18C) ja säätää lämmön sitten keskiventtiilien puhaltaman ilman lämpöä säätämällä. Tämä tosin sitten kumoaa koko automaatti-ilmastoinnin olemassaolon syyn.
    Lisäksi olen antanut itseni ymmärtää että tätä suhdetta olisi mahdollisuus muuttaa huollossa. Ainakin briteissä on paikallisille ollut "softapäivitystä" huollosta tarjolla kun sumuisessa maassa ikkuna on vetänyt huuruun liian herkästi. En tosin koskaan kysellys asiaa sen tarkemmin huollon yhteydessä.

    Comment

    • patton
      Newbiemmer
      • Mar 2006
      • 8

      #3
      Ongelma korjaantui vaihtamalla ilmastoinnin keskusyksikkö. Tosin tuota mainitsemaasi huurtumisongelmaa se tuskin poistaa. Mutta olen tyytyväinen edes tähän. Eihän tämä mikään automaatti todellakaan ole, tosin tämän laatuluokan autoissa luulisi jo olevan. Mittariston valaistuksen säätökin yllättäen toimii jälleen.

      Itse piti taas asia järjestellä maahantuojan kanssa, että joku x-pertti kävi kattelemassa autoa. On se kumma homma, että mitään ei saada aikaiseksi ilman asian eskaloimista jonnekin ylemmäksi.
      Last edited by patton; 14-07-2006, 23:30.

      Comment

      • appracing
        Bimmer Rookie
        • Aug 2004
        • 118
        • Riihimäki

        #4
        Olisiko tähän tullut jollekin uutta tietoa? Eli pystyykö E46 automaatti-ilmastointia säätämään ohjelmalla.

        Ongelma sama kuin topicin aloittajalla. Jalat palaa kun pakkasilla ajelee, muualla kabiinissa on kyllä hyvä olla. Ilmastoinnin säätely puhaltemaan kylmempää ja sitten taas yläritilöistä kuumempaa ei voi olla vaihtoehto. :think
        Nissan Skyline GT-R 1992 TA
        BMW 525dA M-Sport 2003

        ja silloin kun mikään ylemmistä ei toimi: Toyota Hilux

        Comment

        • appracing
          Bimmer Rookie
          • Aug 2004
          • 118
          • Riihimäki

          #5
          Ei hemmetti... Tänään kun oli -6C pakkasta niin jaloille puski aivan tulikuumaa. Jotain tuolle täytyy tehdä? Onko kellään mitään vinkkiä vai pitääkö viedä huoltoon?

          En meinaan edes tiedä mistä aloittaisin.
          Nissan Skyline GT-R 1992 TA
          BMW 525dA M-Sport 2003

          ja silloin kun mikään ylemmistä ei toimi: Toyota Hilux

          Comment

          • zyxop
            Newbiemmer
            • May 2005
            • 9

            #6
            Sama ongelma täällä. 2 viikkoa ollut alla 320d -02 ja tänään viimeksi meinasi jalat todenteolla grillaantua kun ilmastointi puskee tulikuumaa jalkatilaan.

            Muutenkin tuntuu että edelliseen autoon verrattuna (Audi) ilmastoinnin lämpötila pitää pitää melko alhalisena (18-19 astetta) jotta lämpö on sopiva.

            Jos jollain on vinkkejä niin otetaan vastaan.

            Comment

            • vaviah
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2003
              • 632
              • Turku

              #7
              Mahtaako tuo nyt kuitenkaan olla ominaisuus? Onkohan näissä vuosimallien tms. välillä ohjelmoinnissa jotain eroja. Itsellä 320d -00 autossa ei todellakaan ole tuollaista ongelmaa. Haluaisin ennemminkin vieläkin vähän lämpimämpää jaloille. En tiedä sitten vaikuttaako asiaan, että en pidä säädettäviä keskisuuttimia talvisaikaan ollenkaan auki. Lasit kyllä huurtuu vähänkin kosteammalla ilmalla heti eikä tuo kompressori suostu toimimaan kuin yli +5 asteen lämpötiloissa joten siitäkään ei huurtumiseen ole apua. Lämpötila on mielestäni juurikin oikea eli pidemmillä matkoilla ilman ulkotakkia tulee nostettua matkan aikana 21.5:een tai 22 asteeseen. Ullkotakin kanssa +19-20 on sopiva. Tällä ongelmalla ei ainakaan ole todennäköisesti mitään tekemistä siilin eli etuvastauksen kanssa. Itselläni se alkaa olla vaihtokunnossa: tietyillä nopeuksilla puhallin puhaltaa pumppamalla edestakaisin eri nopeuksien välillä (kuin vääntäisi nuppia 1-4-1-4 edestakaisin).
              X1 18d sDrive -18
              320i GT xDrive -13
              i3 BEV -13
              X1 18dA xDrive -16
              X5 3.0iA -00
              320d Touring -00
              528iA Touring -97
              325 CiA -93
              316i -94
              316 -88

              Comment

              • miccou
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2005
                • 488
                • Iisalmi

                #8
                Originally posted by vaviah View Post
                Mahtaako tuo nyt kuitenkaan olla ominaisuus? Onkohan näissä vuosimallien tms. välillä ohjelmoinnissa jotain eroja. Itsellä 320d -00 autossa ei todellakaan ole tuollaista ongelmaa. Haluaisin ennemminkin vieläkin vähän lämpimämpää jaloille. En tiedä sitten vaikuttaako asiaan, että en pidä säädettäviä keskisuuttimia talvisaikaan ollenkaan auki. Lasit kyllä huurtuu vähänkin kosteammalla ilmalla heti eikä tuo kompressori suostu toimimaan kuin yli +5 asteen lämpötiloissa joten siitäkään ei huurtumiseen ole apua. Lämpötila on mielestäni juurikin oikea eli pidemmillä matkoilla ilman ulkotakkia tulee nostettua matkan aikana 21.5:een tai 22 asteeseen. Ullkotakin kanssa +19-20 on sopiva. Tällä ongelmalla ei ainakaan ole todennäköisesti mitään tekemistä siilin eli etuvastauksen kanssa. Itselläni se alkaa olla vaihtokunnossa: tietyillä nopeuksilla puhallin puhaltaa pumppamalla edestakaisin eri nopeuksien välillä (kuin vääntäisi nuppia 1-4-1-4 edestakaisin).
                Minusta tuo on kyllä ominaisuus. Omassa e46 -00 320D:ssä olen pitänyt automaattipuhalluksen siinä 21 asteessa. Alussa puhallus on jaloille-tuulilasille ja kun auto lämpiää niin puhallus siirtyy muille suuttimille kanssa. Keskisuuttimet ovat kanssa auki, koska muuten sivulasit huurtuu helpommin.

                Isällä on -02 320DA ja siinä joutuu pitämään lämpötilan 17 asteessa, koska 21:een asetettuna auto on kuin sauna. Lisäksi kävin koeajamassa 320iA -02 ja siinä oli sama homma: 21 asteen asetus oli aivan liian lämmin ja piti pudottaa 17 asteeseen.

                Minusta noissa facelift malleissa ilmastointi on vaan ohjelmoitu erilailla kuin aikaisemmin. Lisäksi facelift mallissa ei enää lukenut "auto" asetusta näytössä, kun automaattipuhallus on päällä.
                VW Passat 1.8t -04


                X1 20Da X-Drive -13
                E39 530Da Touring -01
                E39 525iA Touring -01
                E46 325iA Sedan -01
                E46 320D Touring -00
                Audi A3 1.9TDI -01
                VW Multivan 2.5 TDI -05

                Comment

                • uti
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2005
                  • 195

                  #9
                  Lämpöanturit

                  Onkohan kaikki lämpöanturit ihan oikeassa vireessä.

                  Comment

                  • Laku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 17507
                    • Turku

                    #10
                    Originally posted by miccou View Post
                    Lisäksi facelift mallissa ei enää lukenut "auto" asetusta näytössä, kun automaattipuhallus on päällä.
                    Mulla kyllä lukee :think....
                    Näillä mennään:
                    - BMW E81 118i since 2017
                    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                    Comment

                    • zyxop
                      Newbiemmer
                      • May 2005
                      • 9

                      #11
                      Niin lukee myös täällä.

                      Tuntuu että toi jalkojen grillaus on aika lailla riippuvainen myös ulkolämpötilasta. Esimerkiksi tänään (ulkolämpötila n. -1.0 astetta) ei ongelmaa työmatkalla esiintynyt ja ilmastoinnin asetus oli 19 astetta, joka oli erittäin sopiva. Kun pakkanen laskee n. -5 asteeseen, niin tuntuu että jalat palavat ja muutenkin kabiinissa on turhan lämmin samoilla asetuksilla. Ehkä tuo sitten tosiaan on ominaisuus.

                      Comment

                      • jiiärr
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2006
                        • 552
                        • Wanda

                        #12
                        ei tuo koske pelkästään E46 malleja , itselläni oli E36:ssa myös samaa jalkojen grillaamista havaittavissa.
                        Founder of Team Kalsari kaenni ....

                        Comment

                        • MrTiM
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2007
                          • 32
                          • Nummela

                          #13
                          Onkos muuten ihan normaalia taas tämmönen, että kun kaikki puhaltimet on päällä tai automaatti päällä niin sivuikkunoiden puhaltimet puhaltaa aina vaan kylmää?
                          BMW E46 330Ci -01

                          Comment

                          • miccou
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2005
                            • 488
                            • Iisalmi

                            #14
                            Originally posted by MrTiM View Post
                            Onkos muuten ihan normaalia taas tämmönen, että kun kaikki puhaltimet on päällä tai automaatti päällä niin sivuikkunoiden puhaltimet puhaltaa aina vaan kylmää?
                            Kokeileppas pyöritellä sitä rullaa mikä on keskellä olevien puhallinsuuttimien välissä että onko vaikutusta. Keskisuuttimille/sivulaseillehan voi laitttaa vaikka puhaltamaan kylmää, kun taas jaloille ja tuulilasille puhaltaisi tulikuumaa.
                            VW Passat 1.8t -04


                            X1 20Da X-Drive -13
                            E39 530Da Touring -01
                            E39 525iA Touring -01
                            E46 325iA Sedan -01
                            E46 320D Touring -00
                            Audi A3 1.9TDI -01
                            VW Multivan 2.5 TDI -05

                            Comment

                            • Smack
                              BTCF Member
                              • May 2005
                              • 320
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by vaviah View Post
                              Mahtaako tuo nyt kuitenkaan olla ominaisuus? Onkohan näissä vuosimallien tms. välillä ohjelmoinnissa jotain eroja. Itsellä 320d -00 autossa ei todellakaan ole tuollaista ongelmaa. Haluaisin ennemminkin vieläkin vähän lämpimämpää jaloille. En tiedä sitten vaikuttaako asiaan, että en pidä säädettäviä keskisuuttimia talvisaikaan ollenkaan auki. Lasit kyllä huurtuu vähänkin kosteammalla ilmalla heti eikä tuo kompressori suostu toimimaan kuin yli +5 asteen lämpötiloissa joten siitäkään ei huurtumiseen ole apua. Lämpötila on mielestäni juurikin oikea eli pidemmillä matkoilla ilman ulkotakkia tulee nostettua matkan aikana 21.5:een tai 22 asteeseen. Ullkotakin kanssa +19-20 on sopiva. Tällä ongelmalla ei ainakaan ole todennäköisesti mitään tekemistä siilin eli etuvastauksen kanssa. Itselläni se alkaa olla vaihtokunnossa: tietyillä nopeuksilla puhallin puhaltaa pumppamalla edestakaisin eri nopeuksien välillä (kuin vääntäisi nuppia 1-4-1-4 edestakaisin).
                              Ihtelläkin aluksi puhallin pumppaa nopeutta ees takas. Lisäksi joskus pitää laittaa 17 asteeseen lämpö kun ajelee ilman takkia ja joskus saa olla 20-21c:kin. Mitä siis pitää vaihtaa että näistä ominaisuuksista pääsee eroon?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎