Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46: Alatukivarren vaihto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vaviah
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 632
    • Turku

    #16
    Originally posted by Touring View Post
    Motonetissä tulee ainakin alatukivarteen pusla tuon helan mukana.
    Tuleeko Motonetin alatukivarren mukana myös hela + pusla? Siellä on nimittäin myynnissä myös erikseen alatukivarren helasarja. Pystyykö vaihtamaan pelkästään tuon helasarjan alkuperäisiin alatukivarsiin? Autosta kuuluu pieni kolahdus oikealta edestä kuoppiin ja kaivonkansiin ajaessa. Koiranluut on vaihdettu juuri molemmille puolille. Nyt siis ilmeisesti nämä alatukivarret olisi syytä vaihtaa vai voiko siellä kolista joku muu?
    X1 18d sDrive -18
    320i GT xDrive -13
    i3 BEV -13
    X1 18dA xDrive -16
    X5 3.0iA -00
    320d Touring -00
    528iA Touring -97
    325 CiA -93
    316i -94
    316 -88

    Comment

    • NokiLeka
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2341
      • Eurajoki

      #17
      Originally posted by vaviah View Post
      Tuleeko Motonetin alatukivarren mukana myös hela + pusla? Siellä on nimittäin myynnissä myös erikseen alatukivarren helasarja. Pystyykö vaihtamaan pelkästään tuon helasarjan alkuperäisiin alatukivarsiin? Autosta kuuluu pieni kolahdus oikealta edestä kuoppiin ja kaivonkansiin ajaessa. Koiranluut on vaihdettu juuri molemmille puolille. Nyt siis ilmeisesti nämä alatukivarret olisi syytä vaihtaa vai voiko siellä kolista joku muu?
      Ei, alatukivarren mukana ei tule helaa eikä puslaa, mutta helan mukana tulee pusla. Pelkän helasarjan voi vaihtaa, mutta voisin suositella samalla vaihdettavaksi koko alatukivarren, koska alapalloniveltä ei saa erikseen ja se on kuluvaa kamaa.

      Voit ensimmäiseksi kokeilla sellaista, että kiristät sen koiranluun molemmista päistä, sen ei tarvitse olla paljonkaan löysässä niin aiheuttaa ikävän kolahduksen kuopissa. Eli laitat, muistaakseni 17mm avaimen sinne nivelen puolelle ja kiristät mutterit. Jos mutteri on kiristetty ilman tuota vastapuolella olevaa avainta niin koiranluu jää varmasti löysäksi, koska nivel pyörii mutterin mukana. Toinen mitä voit tehdä, niin katsot paljonko alatukivarren pusla antaa myöden kun heilutat rengasta pitkittäissuunnassa. Sitä varten ei tarvitse edes nostaa autoa ylös, vaan katsot lampulla kun toinen heiluttaa rengasta. Kolmas vaihtoehto on alapallonivel ja neljäs iskarin ylätukilaakeri.
      "I do everything my Rice Crispies tell me to"

      Comment

      • vaviah
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2003
        • 632
        • Turku

        #18
        Kiitos - tuo selvensi asiaa kummasti. Ääni kuulostaa ihan samalta kuin edellisessä E39:ssä tuli koiranluusta, ja edellinen omistaja on nuo koiranluut juuri vaihtanut, joten koitan kiristää. Ei toki varmaan olisi pahitteeksi jos vaihtaisi uudet alatukivarret ja helat + puslat molemmille puolille kun autolla on ajettu 200 tkm... Mutta kun ajettaessa tai jarrutettaessa ei ole kertakaikkiaan minkäänlaisia oireita niin tuo 350 euron sijoitus Motonet osillakin tuntuu vähän turhalta...
        X1 18d sDrive -18
        320i GT xDrive -13
        i3 BEV -13
        X1 18dA xDrive -16
        X5 3.0iA -00
        320d Touring -00
        528iA Touring -97
        325 CiA -93
        316i -94
        316 -88

        Comment

        • vaviah
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2003
          • 632
          • Turku

          #19
          Koiranluu oli edellisen omistajan mukaan reilun vuoden/30 tkm vanha, ja kiristin sitä reilusti. Tämä ei kuitenkaan auttanut kolahdukseen yhtään. Kokeilin vielä varmuuden vuoksi vaihtaa uuden (Motonet: Delphi 14,90) ja nyt kolinat ovat etupäästä täysin poissa. Tiedä sitten puhuiko edellinen omistaja totta vai voivatko nämä hajota näin pienillä kilometreillä. Koiranluu oli nimittäin niin ruostunut kiinni, että jouduin rälläkällä ajamaan yläpultin takaosan pois. Sitten täytyisi vielä ihmetellä mikä aiheuttaa takapäässä samantyypisen äänen. Ovatko tuollakin koiranluut se ensimmäisenä hajoava osa? Ainakaan eivät olisi kovin kalliit vaihtaa.
          X1 18d sDrive -18
          320i GT xDrive -13
          i3 BEV -13
          X1 18dA xDrive -16
          X5 3.0iA -00
          320d Touring -00
          528iA Touring -97
          325 CiA -93
          316i -94
          316 -88

          Comment

          • NokiLeka
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2341
            • Eurajoki

            #20
            Jos edellinen koiranluu on ollut koko ajan hieman löysässä niin on varmaankin syönyt sen nopeaan tahtiin. Takapäästä kannattaa ensin katsoa jouset, ne pakkaavat katkeilemaan sieltä yläpäästä. Eli nostat autoa ylös, irroitat iskarin alapään ja painat takakelkkaa sen verran alaspäin että saat jousen pois välistä. Nuo ei yleensä oireile mitään hirveästi, mutta voivat kolahtaa montuissa sen verran että huomaa. Toinen saattaa olla iskarin yläpään tukikumi, jos se on kulahtanut niin kolahtaa montuissa ja heitoissa. Koiranluusta tuskin on kyse takana, näet kyllä miksi kun katsot niitä, mutta kyllä nekin kannattaa vaihtaa kun aloittaa.
            "I do everything my Rice Crispies tell me to"

            Comment

            • vaviah
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2003
              • 632
              • Turku

              #21
              Ok kiitos. Tuo jousien katkeaminen olikin tiedossa että on tyyppivika. Takapään ääni on kyllä aika voimakas ja tulee auton sisälle niin, että melkein kuvittelisi onkun olevan tavaratilassa irti. Tuon puolesta voisi sopia iskarin yläpäähän kun kantautuu niin selvästi sisälle? Vaihtoa varten tarvinnee sitten purkaa takaluukun verhoilut, mutta täytyy ihmetellä lokarista käsin ensin kunhan ehtii... Ja tosiaan jos iskarit ottaa irti, kannattanee samalla laittaa uudet koiranluut kun maksavat vain 10 euroa/kpl.
              X1 18d sDrive -18
              320i GT xDrive -13
              i3 BEV -13
              X1 18dA xDrive -16
              X5 3.0iA -00
              320d Touring -00
              528iA Touring -97
              325 CiA -93
              316i -94
              316 -88

              Comment

              • NokiLeka
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2341
                • Eurajoki

                #22
                Koiranluut on ihan helppo vaihtaa, ne on toisesta päästä pelkästään työnnetty kallistuksenvakaajan päähän. Se takakontin purkaminen vie melkein enemmän aikaa kuin nuo muut hommat yhteensä, joten kannattaa varata aikaa sen suhteen.
                "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎