Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330D lohkolämmitin, mitä maksaa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JTP
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2008
    • 506
    • Hpj

    #16
    Originally posted by Cell View Post
    Vesiletkuun tulevat lämmittimet ovat surullisen kuuluisia kyvystään sekoittaa moottorinohjaukset, rikkoa vesiletkut jne. Eikä tee hyvää koneelle kun käynnistäessä kymmeniä asteita lämpimämpi vesi hurahtaa kylmään pataan. Veden lämmittäminen ei ole itseisarvo, se kun ei loppupeleissä johda lämpöä ihmeemmin. Alavesiletkuun asennettuna vesi ei kierrä yhtään, ylävesiletkussakin vain hyvin vähän koska on lähes korkein paikka järjestelmässä.
    Tuohan se juuri on noitten letkulämppäreiden ongelma, eli suurimmasta osasta nykyisiä autoja ei jäähdytysjärjestelmästä löydy sellaista paikkaa johon asennettuna lämppäri toimisi niinkuin sen on suunniteltu toimivan. Eli lähes aina löytyy järjestelmästä jotain nesteen kiertoa hidastavia / estäviä komponentteja, esim. sähköllä ohjattuja vesiventtiilejä, pumppuja, jne.
    Ja tuosta johtuen lämmitin lämmittää vain pätkän vesiletkua ja vähän lohkon kylkeä! Pahimmissa tapauksissa esim. sylinterikansi lämpiää vain siltä kohdalta missä moottoriohjauksen lämpöanturi sijaitsee, jolloin moottori käynnistyy huonosti tai ei ollenkaan, koska moottorin ohjaus "luulee" moottorin olevan lämmin, vaikka todellisuudessa se on lämmin ainoastaan sen anturin lähistöltä...
    Elikkä nuo letkulämmittimet vaatisivat kirtovesipumpun kaveriksi samoin kun on Webastossa / Eberissä, silloin olisi toiveita että nesteet lämpenisi koko järjestelmässä.
    e90 330i lci -09
    Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
    Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

    Comment

    • JTP
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2008
      • 506
      • Hpj

      #17
      Originally posted by makkenakke View Post
      onko tuota lämmitintä mahdollista käyttää lohkolämppärinä?
      Periaatteessa kyllä, mutta tuo lämmitysvastus haukkaa virtaa lähemmäs 50A, joten akku tyhjenee muutamassa minuutissa!! Eli ei ole mitään järkeä lämmittää sillä ensin moottoria, kun ei sen jälkeen enää riitä virtaa käynnistämiseen....
      e90 330i lci -09
      Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
      Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

      Comment

      • Gonzalez
        BTCF Member
        • Jun 2003
        • 2632
        • Seinäjoki

        #18
        Käytännön kokemuksia 320d tai 330d

        Olisikohan kenelläkään ihan käytännön kokemuksia tuosta letkulämppäristä juuri tässä 3-litraisessa tai sitten 2-litraisessa dieselissä johon sama palikka sopii?

        2-litraisiin näitä on ilmeisesti laiteltu enemmänkin juuri samaan letkunmutkaan, ja ei ole näiden kohdalla kantautunut korviin että sekoittaisi antureita tms. Ongelmista muissa automerkeissä olen kyllä kuullut, ja toisaalta lämmitystehon suhteen myös paremmuusjärjestyksestä lohko-letku-säteilijä, mutta tiedä sitten...

        Nimim.Laitanko sittenkin säteilijän??:think
        Last edited by Gonzalez; 09-10-2008, 09:14.
        530d GT F07 2010
        325i E30 Cabriolet 1987

        Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

        Comment

        • ruikki
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2006
          • 585

          #19
          cellihän se vastas jo mitä itekki mietin lukeneeni jostain aikasemmista jutuista.
          mitä etua saat siitä letkulämppäristä?
          paa vaan säteilijä jos se on oikea vaihtoehto toiminnan kannalta.
          !!! U TOUCHA MA CAR - I`LL FUCK U DOG AN EAR!!!!

          Comment

          • Jisv
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2008
            • 461
            • Pori

            #20
            jos pohditaan tuota letkulämppärihommaa vähän laajemmalti. Kiusana siis on nesteen kiertämättömyys, esteinä sähköisesti ohjatut komponentit, kuten pumput ja läpät jotka joku tossa mainitsikin. Eihän tilanne parane kiertovesipumpulla tuosta?
            Ja tästä päästäänkin siihen, että miten tilanne paranee tästä eberillä tai webastolla? Onhan ne komponentit siellä kierron tiellä siltikin?
            e46 non m-sport touring
            Dieselin kulutus

            Comment

            • JTP
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2008
              • 506
              • Hpj

              #21
              Originally posted by Jisv View Post
              jos pohditaan tuota letkulämppärihommaa vähän laajemmalti. Kiusana siis on nesteen kiertämättömyys, esteinä sähköisesti ohjatut komponentit, kuten pumput ja läpät jotka joku tossa mainitsikin. Eihän tilanne parane kiertovesipumpulla tuosta?
              Ja tästä päästäänkin siihen, että miten tilanne paranee tästä eberillä tai webastolla? Onhan ne komponentit siellä kierron tiellä siltikin?
              Eberi / Webastohan käynnistää auton oman lämppärin puhaltimen, ja samalla aktivoituu myös kiertovesipumppu ja vesiventtiili..
              e90 330i lci -09
              Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
              Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

              Comment

              • Jisv
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2008
                • 461
                • Pori

                #22
                Totta, paitsi asennuksissa joissa ei puhallinta ole kytketty hommaan mukaan. Näitäkin on nähty!
                e46 non m-sport touring
                Dieselin kulutus

                Comment

                • JTP
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2008
                  • 506
                  • Hpj

                  #23
                  Originally posted by Jisv View Post
                  Totta, paitsi asennuksissa joissa ei puhallinta ole kytketty hommaan mukaan. Näitäkin on nähty!
                  On sitten mukava lähteä ajelemaan pakkasaamuna kun lasit on umpijäässä...
                  e90 330i lci -09
                  Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
                  Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

                  Comment

                  • Kari hoo
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2008
                    • 85
                    • Kymenlaakso

                    #24
                    Originally posted by JTP View Post
                    On sitten mukava lähteä ajelemaan pakkasaamuna kun lasit on umpijäässä...

                    ...eikä auto ees starttaile kun akku tyhjenee jatkuvasta webaston käytöstä. Viime talvena olin aikeissa asentaa kello-ohjauksella toimivan webaston talvilämmitystä varten, mut omat jatkuvat työmatkat kun ovat luokkaa 5km suuntaansa, olis akkua saanut latailla jatkuvasti, kun suositukset ajomäärissä oli luokkaa puoli tuntia latausta ajossa/ kertalämmitys.. että silleen!

                    Päädyin itte defan sätelijään ja sisätilan lämppäriin. (onha noissa kuitenkin webasto automaattisena lisälämppärinä, joten pelit lämpenee nopsaan kun auton höräyttää tulille)

                    ps. Toi säteilylämppäri on kyllä pirun hyvä peli kun se lämmittää just ton öljyn eikä sitä helkatin JÄÄHDYTYSnestettä. Ja lähteehän Diisseli nyt normitalvena ku palmun alta...

                    Comment

                    • makkenakke
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2008
                      • 121

                      #25
                      Tänään kysäsin laakkoselta säteilijän+johtosetit hintaa nii se o siinä 300 pintoihin. Mitäköhän mahtaa maksaa motonetissä tai vastaavassa putiikissa?

                      Comment

                      • miccou
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2005
                        • 488
                        • Iisalmi

                        #26
                        Originally posted by makkenakke View Post
                        Tänään kysäsin laakkoselta säteilijän+johtosetit hintaa nii se o siinä 300 pintoihin. Mitäköhän mahtaa maksaa motonetissä tai vastaavassa putiikissa?
                        Itse kyselin AD varaosasta e46 325i koneeseen säteilylämmitintä ja siellä hinnat oli lämmittimelle 105€ ja johtosarjalle ~50€.... Asennus sitten vielä päälle, mutta tuohan pitäisi olla tosi helppo asentaa. Ei varmaan lämmittimen osalta ole merkitystä ostaako merkkiliikkeestä vai jostain tarvikeliikkeestä.
                        VW Passat 1.8t -04


                        X1 20Da X-Drive -13
                        E39 530Da Touring -01
                        E39 525iA Touring -01
                        E46 325iA Sedan -01
                        E46 320D Touring -00
                        Audi A3 1.9TDI -01
                        VW Multivan 2.5 TDI -05

                        Comment

                        • Vecara
                          BTCF Member
                          • Jul 2003
                          • 342
                          • Rovaniemi

                          #27
                          Originally posted by makkenakke View Post
                          Tänään kysäsin laakkoselta säteilijän+johtosetit hintaa nii se o siinä 300 pintoihin. Mitäköhän mahtaa maksaa motonetissä tai vastaavassa putiikissa?
                          Motonetissä:
                          DEFA-vaihtovastus BMW-330d 45-9870 131.90


                          Itse hain paketin Autoasi-liikkeestä, vastus + johtosarja + sisätilahaara yhteensä 220€.
                          ** S203 C250 CDI 4Matic ** Ski-Doo MXZ X-RS 850 **

                          Comment

                          • surface
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2008
                            • 257

                            #28
                            Kuka myy tuota letkulämppäriä ja missä hinnoissa ne pyörivät? Mielummin tuollaisen hommaisi, kun eikös tuo ole kuitenkin tehokkaampi kuin säteilyversio?
                            E46 -03 330d * 160 kw * 500 Nm

                            Comment

                            • JTP
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2008
                              • 506
                              • Hpj

                              #29
                              Originally posted by surface View Post
                              Kuka myy tuota letkulämppäriä ja missä hinnoissa ne pyörivät? Mielummin tuollaisen hommaisi, kun eikös tuo ole kuitenkin tehokkaampi kuin säteilyversio?
                              Eiköhän noita lämmittimiä löydy jokaisesta autotarvikkeita myyvästä liikkeestä, jos ei muuten niin tilaamalla.
                              Tuon Calixin lämmittimen tyyppi on RE480, http://www.calix.se/consumer/soka.asp ja hinta lienee jossain satasen kieppeillä...
                              e90 330i lci -09
                              Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
                              Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

                              Comment

                              • makkenakke
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2008
                                • 121

                                #30
                                defa elementti 132 johtosarja 44 haar.sarja 72 = 248~
                                calix elementti 87 johtosarja 48 haar.sarja 60 = 195~

                                näin motonetissä.. onko toi calix mistää kotosi?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎