Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 alapallot ja tukivarret sun muut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MazterI
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 312
    • Jyväskylä

    E46 alapallot ja tukivarret sun muut

    Moro,

    heti pohjustukseksi: kyllä searchia käyttelin ahkerasti ja lueskelin nettiä, mutta silti ajattelin että voisin asiasta kysäistä niin saisi jonkinlaisen kokonaisvaltaisen käsityksen.

    Eli eilen renkata ruuvaillessa huomasin että oman e46 320 (-00) sedanin kuskinpuolen alapallo vähän klonksuu. Eli ei muuta kuin miettimään vaihtoa. Oma autotallia kun ei ole niin heti soitto Laakkoselle, jossa tukivarren hinta 170€, puslasarja 90€ ja asennusta 100€. Eli hinnaksi tulee siis reilu 350€:tä puolelle. (vähän vähempi toiselle, puslat tuli samassa sarjassa kai...) Ajattelin että ei kai tuo voi ihan kauheen paha rasti olla itsekään vaihtaa ja säästää satku, mutta entäs osat? siispä pari kysymystä:

    - Onko tarvikeosat tuomittu? KL-varaosilla ollaan hyvin Laakkosen hinnoissa, mutta Motonetissä vähän halvempaa? Onko säästöä väärässä paikassa?

    - Entäs kannattaako kumpikin vaihtaa kerralla? Eli vasemmalla oli vain väljää, mutta oisiko suotavaa vaihtaa kumpikin tukivarsi laakista? Laakkosella sanottiin että vain väljä, joissain postauksissa jne. että kumpikin kandeisi.

    - Onko kukaan vaihtanna ite? Tuleeko ongelmia vastaan asennuksessa? Tarviiko erikoistyökaluja ja mitä kannattaa ottaa huomioon?

    - Ja oiskos kellään bemukan sitä työohjetta tähän hommaan, mulla ei oo sitä softaa nyt koneella....

    Kiitoksia ennakkoon.

    t.Pekka
    Last edited by MazterI; 02-05-2007, 19:34.
  • Antza
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2002
    • 2143
    • Espoo

    #2
    Ostin oman setin Ebaysta, merkkinä Meyle mikä ainakin itse väittää että "exceeds oe specifications" . Ulkomaisilla foorumeilla ainakin kehuttu Meyleä parhaaksi non-oem. Molemmille puolille puslasarjoineen n. 250e sis postikulut.

    Molemmat tukivarret kannattaa vaihtaa kerralla, samoin puslat sekä koiranluut. Alapallonivel voi olla jo käytännössä väljä vaikkei sitä kädellä heiluttamalla tunnekaan. Jos meinaat itse vaihtaa, kannattaa aluksi hommata kunnon työkalut sekä aikaa. Söörtsäile vaikka e46fanatics.comista, löytyy paljon juttua vaadittavista työkaluista ja mahdollisista ongelmista. Itse päätin loppujen lopuksi viedä vaihdettavaksi, ettei käy ainakaan niin että auto jää tukivarren toinen pää kiinni makaamaan jonkun TI-halliin nosturin päälle
    Current rides:
    F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

    Previous rides:
    E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

    Comment

    • Bimmer328
      Bimmer Rookie
      • May 2006
      • 19

      #3
      Originally posted by MazterI View Post
      Moro,

      heti pohjustukseksi: kyllä searchia käyttelin ahkerasti ja lueskelin nettiä, mutta silti ajattelin että voisin asiasta kysäistä niin saisi jonkinlaisen kokonaisvaltaisen käsityksen.

      Eli eilen renkata ruuvaillessa huomasin että oman e46 320 (-00) sedanin kuskinpuolen alapallo vähän klonksuu. Eli ei muuta kuin miettimään vaihtoa. Oma autotallia kun ei ole niin heti soitto Laakkoselle, jossa tukivarren hinta 170€, puslasarja 90€ ja asennusta 100€. Eli hinnaksi tulee siis reilu 350€:tä puolelle. (vähän vähempi toiselle, puslat tuli samassa sarjassa kai...) Ajattelin että ei kai tuo voi ihan kauheen paha rasti olla itsekään vaihtaa ja säästää satku, mutta entäs osat? siispä pari kysymystä:

      - Onko tarvikeosat tuomittu? KL-varaosilla ollaan hyvin Laakkosen hinnoissa, mutta Motonetissä vähän halvempaa? Onko säästöä väärässä paikassa?

      - Entäs kannattaako kumpikin vaihtaa kerralla? Eli vasemmalla oli vain väljää, mutta oisiko suotavaa vaihtaa kumpikin tukivarsi laakista? Laakkosella sanottiin että vain väljä, joissain postauksissa jne. että kumpikin kandeisi.

      - Onko kukaan vaihtanna ite? Tuleeko ongelmia vastaan asennuksessa? Tarviiko erikoistyökaluja ja mitä kannattaa ottaa huomioon?

      - Ja oiskos kellään bemukan sitä työohjetta tähän hommaan, mulla ei oo sitä softaa nyt koneella....

      Kiitoksia ennakkoon.

      t.Pekka

      Itse kävin vaihdattamassa alatukivarret, helasarjat sekä koiranluut molemmille puolelle pari viikkoa sitten Voin sanoa, että ei tod. kannata ite alkaa vaihtamaan... oli meinaan todella lujassa pallonivelet!! Asentajakin sai pieksää lekalla semmoista "haarukkaa" missä oli metrinen varsi, jonka se laitto rungon ja tukivarren väliin... Meinas alkaa jo hirvittää Paikka oli siis Bochcarservice!

      Nelipistemittauksen joutuu tämän jälkeen tietenkin tekemään, koska kulmat muuttuu...

      Ja osat ostin Motonetistä!

      - alatukivarsi 139€/kpl
      - helasarja 100€/molemmin puolin
      - koiranluut 60€/kpl

      Ja töitä 1,5 tuntia + 70 ekee nelipistemittaus... Tulipa taas hintaa Ja nyt oon menossa vaihdattamaan iskarit ympäriinsä

      Semmoista se on, halpaa kuin SAIPPUA!!!!

      Comment

      • ttsalo
        Bimmer Rookie
        • Mar 2006
        • 38
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by MazterI View Post
        - Onko tarvikeosat tuomittu? KL-varaosilla ollaan hyvin Laakkosen hinnoissa, mutta Motonetissä vähän halvempaa? Onko säästöä väärässä paikassa?
        Kokeilepa katsoa osille vaikka Lemförderin tuotenumerot täältä http://www.webcat.zf-trading.com/ ja kysäise hintoja jostain varaosaputkasta. (Koivunen Oy on Lemförderin maahantuoja) Pitäisi olla alkuperäistä vastaavaa kamaa ja halvemmalla kuin Laakkosen tiskillä.

        Itse pistin justiinsa tilaukseen 525ix:ään: raidetangon sisä- ja ulkopäät, tukivarren sisäpuolen pallonivelet, tukivarren puslat, vakaajan pallonivelet, vakaajan puslat. Noille olisi tulossa hinnaksi n. 500€ (sis. yhteensä 8 palloniveltä ja 4 puslaa). Tähän sitten päälle vielä itse kolmiotukivarret joissa on yksi pallonivel itsessään kiinni (200€/kpl Laakkoselta, ei löytynyt Lemförderin kataloogista). Halpaa kuin saippua!
        2003-2005 315 '83
        2005-2011 525ix '94
        2011-2017 330xi '00
        2017-???? 525i '04

        Comment

        • 535SD
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2005
          • 1068
          • Lahti

          #5
          näyttäis olevan powerflexin puslat halvemmat kuin motonetin kumiset. powerflexit maksaa n 70€ pari
          Olleita ja menneitä
          1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

          Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

          Comment

          • theelekrep
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2003
            • 1653
            • Vantaa

            #6
            Originally posted by Bimmer328 View Post
            Ja osat ostin Motonetistä!

            - alatukivarsi 139€/kpl
            - helasarja 100€/molemmin puolin
            - koiranluut 60€/kpl
            Kusettiko ne sua?
            Koiranluut maksaa motonetissa 14,90e / kpl

            Alkuperäiseen kysymykseen sen verran että osa Motonetin varaosista on samalta tehtaalta tullut kuin alkuperäisetkin. Niillä vaihtelee muutenkin osatarjonta aika lailla, eli kannattaa kysyä vaihtoehtoja. Monista osista ne aluksi tyrkyttää jotain Made in Italy "skeidaa", mutta kun kyselee niin kyllä sieltä löytyy sitten ihan Made in Germany osaa. Esim. Iskarit saat motonetista ihan alkuperäiset Sachsit melkein puolet halvemmalla kuin BMW-varaosista ja tukivarsiakin löytyy myös ihan alkuperäisiä puolet lähes halvemmalla.
            e30 320i Touring • e34 525i • e36 325i sedan • e39 523iA • e46 320d sedan • e36 325 coupe • e36 323 coupe • e87 120d • e83 X3 3.0d • Harley Davidson XL1200 Nightster

            Comment

            • Loju
              Bimmer Rookie
              • Jul 2005
              • 55
              • Oulu

              #7
              Itekki vaihautin tukivarret ja helat talvella. kokeeksi otin jotain italialaisia tarvikkeita, kun ei näyä nuo alkuperäisetkään niin hyvin kestävän. Korijaamolla kuitenkin sanottiin, ettei pyöränsuuntausta tarvi tehdä. Eikä niitä tehty.
              E46 328 Sedan

              Comment

              • Juice
                BTCF Member
                • Apr 2003
                • 820

                #8
                _________________________
                Last edited by Juice; 18-03-2012, 12:46.

                Comment

                • puppezed
                  Newbiemmer
                  • Jun 2007
                  • 12

                  #9
                  Kun en löytänyt btcf:stä enempää tietoa Meylen osista, niin semmoista kysyisin, että onko porukalla kokemusta noista Meylen HD tukivarsi yms osista? Mistä kannattaa ostaa? Kohteena E46.

                  Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin alkuperäisissä E46:n tukivarsissa on pallonivel on kiinteästi kiinni, mutta Meyle on uudelleensuunnitellut nuo osat siten, että pallonivelkin on erikseen vaihdettavissa. Autobildin mukaan Meylen tukivarsilla on 30v takuu.




                  Control arm:

                  Ball joint:

                  Buhsings:

                  Comment

                  • Sampza
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2006
                    • 1398
                    • Rovaniemi

                    #10
                    Originally posted by MazterI View Post
                    - Onko tarvikeosat tuomittu? KL-varaosilla ollaan hyvin Laakkosen hinnoissa, mutta Motonetissä vähän halvempaa? Onko säästöä väärässä paikassa?
                    Motonettiin en itse ole sekaantunut koska meillä on KL- varaosat "naapurissa".

                    No KL:stä juuri kysyin noista varaosista niin vannoivat että heidän osat ovat myös samalta tehtaalta kuin alkuperäisetkin, ilman jotain bmw:n merkintää. esim koiranluiden hinnaksi ilmoittivat KL:ssä 23€/kpl, Lemforder-merkkistä kamaa siis..

                    Tottakai kävin kysymässä Wetterin hinnan molemmille alatukivarsille ja taaemmille puslille niin ei siellä hintaeroa ollut KL:n osiin verrattuna kuin noin +50€ luokkaa / satsi. Säästöä kuitenkin KL:stä ostettuna.

                    Originally posted by MazterI View Post
                    - Entäs kannattaako kumpikin vaihtaa kerralla?
                    Kyllä itse vaihdan aina kummankin kerralla, sama pätee kaikessa. jarrut, iskarit, puslat jne,jne. Aina pareittain. Ei tarvitse sitten mietiskellä että millonhan tuo toinenpuoli alkaa koliseen, eikä tolla "toinenpuoli kerrallaan"-hommalla oikeesti säästä yhtään missään. Haaskaa aikaa vaan.

                    Originally posted by theelekrep View Post
                    Kusettiko ne sua?
                    Koiranluut maksaa motonetissa 14,90e / kpl

                    kyllä sieltä löytyy sitten ihan Made in Germany osaa.
                    oisko toi made in germany osat ollut juurikin Lemforder-merkkiä??
                    jos on niin aika hyvään hintaan pystyvät myymään..
                    Selvittäisin ensin kuitenkin Motonetin osien valmistajan ennenkun laittaisin omaani mitään sieltä. Toki käyttäjien kokemuksethan kertoo parhaiten Motonetin varaosista.
                    320d touring M-sport -09
                    320d -02
                    1250 Bandit S

                    Comment

                    • jyrbba69
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2008
                      • 2394
                      • Kouvola

                      #11
                      Kaivetaas vanha topicci pystyyn ku tarviin vähän tietoa.

                      Eli itelläkin noi alatukivarret väljänä ja olen nyt niitä piakkoin vaihtamassa. Meinasin noita Meylen kamoja ebaysta, mutta siellä lukee ettei sovi m-sport II:seen (ainaski yhdessä tuotteessa) ja ETK näyttää eri varaosat m-sportille.

                      Onko näin että joudun tilaamaan sitten marmoritiskiltä tavarat vai onko missään tarvikkeita myynnissä?

                      -Jyri
                      2015 AMG GTS
                      -----------------------------

                      www.fotomonza.com kamerat ja tarvikkeet. Forumilaisille erikoishinnat!
                      [email protected]

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16464
                        • Asikkala

                        #12
                        Kl-varaosat, merteil ja tocar.fi näin äkkiä mietittynä ?

                        Comment

                        • Dani
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2007
                          • 3847
                          • Espoo

                          #13
                          Itse hommasin omat motonetistä (vuosi sitten) ja hyvin ovat toimineet, tänään just katsastin auton niin kysyin että onko etualatukivarsissa väljyyttä niin ei ole.
                          Powerflexit pistin mm. helaan.

                          EDIT: siis onko etualatukivarrella eri tuotenumero vai tukivarren helalla?
                          Muistaakseni itselläni oli eri numero pelkästään helalle vs. ei M-Sport
                          Last edited by Dani; 13-10-2008, 19:24.
                          sigpic
                          Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                          Comment

                          • jyrbba69
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2008
                            • 2394
                            • Kouvola

                            #14
                            Dani: Just toisinpäin, eli tukivarrella on eri numero ja helalla sama.
                            2015 AMG GTS
                            -----------------------------

                            www.fotomonza.com kamerat ja tarvikkeet. Forumilaisille erikoishinnat!
                            [email protected]

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              #15
                              Originally posted by Bimmer328 View Post
                              Itse kävin vaihdattamassa alatukivarret, helasarjat sekä koiranluut molemmille puolelle pari viikkoa sitten Voin sanoa, että ei tod. kannata ite alkaa vaihtamaan... oli meinaan todella lujassa pallonivelet!! Asentajakin sai pieksää lekalla semmoista "haarukkaa" missä oli metrinen varsi, jonka se laitto rungon ja tukivarren väliin... Meinas alkaa jo hirvittää Paikka oli siis Bochcarservice!

                              Nelipistemittauksen joutuu tämän jälkeen tietenkin tekemään, koska kulmat muuttuu...

                              Ja osat ostin Motonetistä!

                              - alatukivarsi 139€/kpl
                              - helasarja 100€/molemmin puolin
                              - koiranluut 60€/kpl

                              Ja töitä 1,5 tuntia + 70 ekee nelipistemittaus... Tulipa taas hintaa Ja nyt oon menossa vaihdattamaan iskarit ympäriinsä

                              Semmoista se on, halpaa kuin SAIPPUA!!!!
                              Sivusta päin vasaroimalla yleensä lähtee. Kangella ei tarvitse kuin vähän auttaa alaspäin. Jos kanki tms haarukka on koria/ apurunkoa (=peltiä) vasten en sitä kankea hirveästi itse moukaroisi.
                              Miksi kulmat muuttuu kun pallonivel vaihdetaan e46:een?

                              Originally posted by Juice View Post
                              Paja kuullut koskaan ulosvetäjästä, jossa pulttikiriste eli lähtee irti pelkällä paineilmavääntimellä? Välillä toki melko ison pamauksen saattelemana...
                              e46 sisemmän pallonivelen päälle on aika vmäinen alkaa ulosvetäjää sovittamaan.

                              EDIT: Oho , tuli vastattua vuoden vanhoihin juttuihin. Noh, modet voi laittaa deleteä jos hyväksi katsoo.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎