Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 täristää jarrutuksessa....välillä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Robi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 7606
    • Vantaa

    E46 täristää jarrutuksessa....välillä?

    Ongelma lyhykäisyydessään...autossa Bilstein korkeussäädettävä alusta joka on noin viikon ikäinen, Uudet koiranluut jotka ovat ehkäpä kuukauden ikäiset. Uudet jarrupalat jotka ovat viettäneet aikaa autossa jo lauantaista asti. Tukivarsissa ei väljää ainakaan käsin ja rengasraudalla vääntämällä. Satulat putsattu ja liukutapit rasvattu. Jarrulevyt on ajettu noin 30tkm mutta ei pahemmin kuluneet.

    Auto rupesi täristämään kevyessä jarrutuksessa ja tämä tärinä on pahentunut ajan myötä...laitoin uudet koiranluut..ei vaikutusta. Sitten vaihtui alusta jolla ei silläkään ollut vaikutusta (toki ajettavuuteen muuten oli kyllä) tämän jälkeen vaihdoin vielä jarrupalat eteen kun alustan vaihdon yhteydessä huomasin että yhdestä palasta oli irronnut se "jousi" joka pitää palan kiinni männässä. Oletin vian löytyvän siitä ja kävin hakemassa uudet laadukkaat jarrupalat. Vaihdoin ne ja vika tuntui olevan tiessään...kunnes ilmeisesti levyt lämpesivät ajossa niin alkoi taas sama tuttu tärinä.

    Eli tärinää ilmenee toisinaan. Kun aamulla lähtee niin ei mitään tärinöitä missään, ajat noin kymmenen kilometriä niin jopas alkaa täristämään jarrutuksessa..sitten ajat esim moottoritietä hetken aikaa..kas ei tärisekään, mutta sitten kun pääset taas kaupunkinopeuksiin ja hidastelet liikennevaloihin niin tärisee.

    Nyt mielessä uudet etulevyt, mutta meneekö sekin kokeilu hukkaan vai löytyykö vika jostain muualta. Välillä ajaessa ravistaa myös rattia niin että tuntuu kuin levyt olisivat kierot mutta tätäkään ei ilmene koko ajan.
    Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
    Tiedustelut priva tai 0452210069

    Current
    E61 530d
    E39 530d
    E39 520iA
    E46 330xd
    E28 528i

  • asvirkku
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 514
    • Bern

    #2
    Originally posted by Robi View Post

    Eli tärinää ilmenee toisinaan. Kun aamulla lähtee niin ei mitään tärinöitä missään, ajat noin kymmenen kilometriä niin jopas alkaa täristämään jarrutuksessa..sitten ajat esim moottoritietä hetken aikaa..kas ei tärisekään, mutta sitten kun pääset taas kaupunkinopeuksiin ja hidastelet liikennevaloihin niin tärisee.

    :

    - Mulla johtui samanalainen satunnainen tärinä (e34) jarruMÄNNÄN jumiutumisesta. (Jarrulevy kuumenee holtittomasti normiajossa).
    - Toinen tutkitun kentän ulkopuolelta haettu: vanne ajettu kieroon (näkee kyllä helposti pyörittämällä kun auto ilmassa)

    Levyt ei paljoo maksa, nää vapinat on aina hankalii,

    T AV
    e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

    Comment

    • Esko
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 11680
      • Kouvola

      #3
      Eiköhän tuota ole noilla oireilla järkevin aloittaa niistä jarrulevyistä.

      Comment

      • Robi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2002
        • 7606
        • Vantaa

        #4
        Originally posted by asvirkku View Post
        - Mulla johtui samanalainen satunnainen tärinä (e34) jarruMÄNNÄN jumiutumisesta. (Jarrulevy kuumenee holtittomasti normiajossa).
        - Toinen tutkitun kentän ulkopuolelta haettu: vanne ajettu kieroon (näkee kyllä helposti pyörittämällä kun auto ilmassa)

        Levyt ei paljoo maksa, nää vapinat on aina hankalii,

        T AV
        Männät liikkui ainakin helposti kun kokeilin paloja vaihtaessa. Vanteet on 100% suorat.

        Originally posted by Esko View Post
        Eiköhän tuota ole noilla oireilla järkevin aloittaa niistä jarrulevyistä.
        Mutta eikö kiero levy tuntuisi jatkuvasti? Eli tärinä ei katoaisi missään tilanteessa.
        Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
        Tiedustelut priva tai 0452210069

        Current
        E61 530d
        E39 530d
        E39 520iA
        E46 330xd
        E28 528i

        Comment

        • Esko
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 11680
          • Kouvola

          #5
          Originally posted by Robi View Post
          Mutta eikö kiero levy tuntuisi jatkuvasti? Eli tärinä ei katoaisi missään tilanteessa.
          Kyllä periaatteessa. Oletko tarkistanu, ettei esim. pyöränlaakereissa ole yhtään klappia. Saattaahan toi olla, että esim jarrupala kevyesti laahaa ja kun levy sopivasti lämpeää, niin lämpölaajenemisen johdosta alkaa täristämään

          Comment

          • Robi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2002
            • 7606
            • Vantaa

            #6
            Originally posted by Esko View Post
            Kyllä periaatteessa. Oletko tarkistanu, ettei esim. pyöränlaakereissa ole yhtään klappia. Saattaahan toi olla, että esim jarrupala kevyesti laahaa ja kun levy sopivasti lämpeää, niin lämpölaajenemisen johdosta alkaa täristämään
            Jep..kaikki väljät on tutkittu tarkkaan...missään ei ole pienintäkään klappia...molemmat pyörät pyörii vapaasti eikä tunnu että kummallakaan puolella laahaisi. Toki en ole kokeillut nostaa autoa heti ajon jälkeen ilmaan niin se lämpölaajenemisjuttu on periaatteessa kokeilematta.
            Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
            Tiedustelut priva tai 0452210069

            Current
            E61 530d
            E39 530d
            E39 520iA
            E46 330xd
            E28 528i

            Comment

            • NokiLeka
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2341
              • Eurajoki

              #7
              Etualatukivarren takimmaiset puslat tai alapallot? Silloin voisi tärinä johtua pyörän liikkumisesta jarrutuksen aikana. Jarrulevyjen vaihdolla se selviää äkkiä ja on melkein kaikkein helpoin tapa. Jos silti tärisee niin veikkaisin puslia.
              "I do everything my Rice Crispies tell me to"

              Comment

              • j328
                Bimmer Fanatic
                • May 2004
                • 310
                • Vantaa

                #8
                Omalle kohdalle on osunut pari jarrutuksissa täristävää Bemaria ja molemmista vika löytyi eturenkaista. Rengaskoneessa kumit näytti hyvältä ja painot kohdalla, mutta jarrutuksessa ravisti. Tärinään vaikutti asfaltin karheus ja paljonko jarrua painoi. Kevyessä jarrutuksessa täristi ja voimakkaassa ei ollenkaan.

                Comment

                • theelekrep
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2003
                  • 1653
                  • Vantaa

                  #9
                  Yleensä tärinää aiheuttaa vialliset etutuennan helat. Ei maksa edes paljoa. Noi kannattaisi kaikkien vaihtaa ekana ennen kuin alkaa jarrulevyjä runkkaamaan...

                  Lainaus Motonetin sivulta:
                  ETUTUENNAN HELAT BMW 500-SARJA E39 96--03
                  Hinta / 1 kpl
                  500 E39 Tukitangon helasarja (1/auto, ei V8). . . . . . . . 18-2048 29.90 ???
                  V8-535/540 E39 Tukitangon helasarja (1/auto). . . . . . . . 18-2773 55.50 ???
                  Vihje: Ylläm auttaa etujarrujen ravistukseen
                  500 E39 Tukivarren hela (2/auto). . . . . . . . . . . . . . ei saatavana

                  e30 320i Touring • e34 525i • e36 325i sedan • e39 523iA • e46 320d sedan • e36 325 coupe • e36 323 coupe • e87 120d • e83 X3 3.0d • Harley Davidson XL1200 Nightster

                  Comment

                  • Dani
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2007
                    • 3847
                    • Espoo

                    #10
                    theelekrep, kyse oli E46 eikä E39

                    Mikä liike vaihtais powerflexin FullKitin puslat näppärästi pk-alueella?
                    Saa ehdottaa niin sais nekin joskus kiinni.

                    Sorry Robi että käytän vähän sun threadia hyväkseen
                    sigpic
                    Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                    Comment

                    • Vilbero
                      Newbiemmer
                      • Mar 2006
                      • 23
                      • Helsinki

                      #11
                      TERVE!

                      Mulla oli samanlainen ilmiö tuossa reilu kuukausi takaperin... itse asiassa sillon, kun kävin sulle näyttämäs tota e46:sta (Kiitoksia! ... ei oo ollu enään ongelmia valojen kaa). Tärinä alkoi, kun olin vaihtanut levyt. Rasvat ja kuparitahnat laitoin ja kaikki tarvittavat palikat liikku kyllä herkästi, eikä klappia ollu missään kun tarkistin, mut välillä täristi melkosesti. Purin pariin kertaan pelkääjän puolen jarruhilpakkeet (ainakin tuntu siltä, että siltä puolelta täristi) mut tärinä ei hävinny. Lopulta tärinä katos itsestään muutaman päivän ajelun jälkeen, eli tais vaan hakea palat hiukan paikoilleen.
                      Muutaman hiukan rivakamman jarrutuksen kyllä tein.

                      Comment

                      • NokiLeka
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 2341
                        • Eurajoki

                        #12
                        Originally posted by Dani View Post
                        Mikä liike vaihtais powerflexin FullKitin puslat näppärästi pk-alueella?
                        Saa ehdottaa niin sais nekin joskus kiinni.

                        Sorry Robi että käytän vähän sun threadia hyväkseen


                        Jos vaan hiukankin pysyy työkalut kädessä niin ei ole paha homma vaihtaa itsekään, kunhan saa auton nosturille. Kyllä siinä tuntipalkoille pääsee kun liikkeet ottaa siinä 300-500€ hujakoilla vaihtotyöstä. Tarvitset ruuvimeisselin, 16mm hylsyn, ulosvetäjän, puukon, viilapenkin, rautasahan, taltan, vasaran ja osien jämähtämisestä riippuen aikaa sekä pari asennus kaljaa
                        Last edited by NokiLeka; 05-09-2007, 10:02.
                        "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                        Comment

                        • softboot
                          Bimmer Rookie
                          • May 2006
                          • 28

                          #13
                          Onko Robi löytynyt syy tärinään? Itsellä täysin sama ongelma. Alkoi hieman takajarrurempan jälkeen jos sillä mitään merkitystä. Eikä budjetti antaisi periksi kokeiluihin. Alkaa jo olla sen verran häiritsevää että jo ennen jarruttamista alkaa v.tuttaa.

                          Comment

                          • softboot
                            Bimmer Rookie
                            • May 2006
                            • 28

                            #14
                            Tähän ajoittain tapahtuvaan jarrutushetkutukseen ei ilm. ole tyhjentävää vastausta löytynyt..??

                            Comment

                            • Tozi
                              BTCF Member
                              • Jun 2003
                              • 2056
                              • Epsoo

                              #15
                              Oletko tarkastanut ne jarrusylinterit kunnolla? Että männät liikkuu kunnolla?
                              Itsellä oli ainakin ongelmana että sylinteri jumi välillä, joka taas aiheutti levyn kuumenemisen ja tärinän.

                              BMW varaosat, tuning & styling!

                              E92 335i -06
                              ex E46 330Ci -02
                              ex E46 328i Coupe -99
                              ex E36 325i Coupe -92

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎