Originally posted by Clavurion
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E46 vaihdekeppi ei keskitä kunnolla
Collapse
X
-
Originally posted by Martti.Kaij View PostMitä toi setti niiku sit sisältää ja onko mitää hajuu et mitä maksaa?
Asutkin näköjään Oulussa. Jos tarvit noita ohjeita, voin tulostaa.
Kun tuossa nyt joka tapauksessa laatikko joudutaan irrottamaan, kannattaa harkita myös kytkimen uusimista samoilla tulilla, jos taivalta on jo kertynyt.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by Clavurion View PostHankala sanoa, käy kiusaamassa Wetterin poikia. Todennäköisesti sisältää uusittua (1/2003->) vastaavat osat niihin lukituspinneihin liittyen.
Asutkin näköjään Oulussa. Jos tarvit noita ohjeita, voin tulostaa.
Kun tuossa nyt joka tapauksessa laatikko joudutaan irrottamaan, kannattaa harkita myös kytkimen uusimista samoilla tulilla, jos taivalta on jo kertynyt.Last edited by Martti.Kaij; 23-10-2007, 20:11.E46 328i
REDLINE OILS
UUC Motorwerks
Comment
-
-
Originally posted by FastFred View PostOlisko sulla heittää jotain RealOEM kuvaa jotta minäkin saisin tiedon mikä jousi/holkki on kyseessä?
Toisessa kuvassa itse holkki jota pitää hioa ohuemmaksi. Jouselle ei tarvitse tehdä mitään jos ehjä.
Holkin saa ulos kyljestä kun irroittaa nokka-pihdeillä prikan ja muovitiivisteen sitten, jotka näkyy kuvassa kaksi. Ulosvetäjällä tarvittaessa apua itse holkin irroitukseen.
Ja eikun hionta ja puhdistus niin että liikkuu hyvin reiässä ja kasaan.
Tiivistemassan kera vanha tiiviste sitten takaisin.
Aikaa n.4tuntia ja varaosia ei tarvitse välttämättä.Last edited by soldia; 23-10-2007, 20:10.
Comment
-
-
Originally posted by soldia View PostTuossa kuva laatikon kyljestä jossa kaikki 3 holkkia jo irroitettu ja merkitty se 5-vaihteen holkin sijainti. Kaikkia ei pidä irroittaa vaan tuo 5-vaihteen holkki riittää.
Toisessa kuvassa itse holkki jota pitää hioa ohuemmaksi. Jouselle ei tarvitse tehdä mitään jos ehjä.
Holkin saa ulos kyljestä kun irroittaa nokka-pihdeillä prikan ja muovitiivisteen sitten, jotka näkyy kuvassa kaksi. Ulosvetäjällä tarvittaessa apua itse holkin irroitukseen.
Ja eikun hionta ja puhdistus niin että liikkuu hyvin reiässä ja kasaan.
Tiivistemassan kera vanha tiiviste sitten takaisin.
Aikaa n.4tuntia ja varaosia ei tarvitse välttämättä.
Kiitokset harvinaisen selventävästä selvityksestä..Mjuussia...
Comment
-
-
Ohje on aika kattava, mutta voisiko joku homman tehnyt vähän vinkata miten laatikon irrotus onnistuisi kätevästi. Tai oikeastaan ylipäätään onnistuisi! Kattelin juuri montusta käsin ja laatikon torx(tietenkin %¤&!!)-pultit on melko pahoissa paikoissa. En lupaisi kylmiltään edes irrottaa lootaa 4 tunnissa vaikka kokemusta vastaavista hommista vanhempiin leluihin on kyllä.
Muita seikkoja mitä auttais kun tietäisi etukäteen:
- minkälaisia avaimia tarvitaan, lähinnä torxit ja muut erikoiset
- pitääkö kardaani irrottaa muualta kuin etupäästä
- miten keppi purkenee
- ...
Auto mun tapauksessa on 330i touring -02, mutta kai se on aika sama minkä vaan kuutosen tapauksessa.
EDIT: Löysinkin searchia käyttäen varsin hyvän linkin aiheeseen. Laitetaan se nyt tännekin http://www.my330i.com/mod42.php#C
Kai se on uskottava että niihin pultteihin pääsee käsiksi jatkoilla ja vähän konetta kallistamalla.
EDIT: Ja laitetaan nyt vielä jälkipolvien iloksi kokemukset remontin jälkeen.
Ne tarvittavat torx-hylsyt on E11 ja E14. Puolen tuuman räikän perässä oli jatkoja käytössä noin 70cm verran ja niveltäkin käytettiin. Pultteja oli helvetin vaikeissa paikoissa, mutta kyllä ne sitten kaikki lähti. Jenkkien ohje on pääpiirteissään hyvä mutta vähän epätarkkuuksiakin on. Se peruutusvalon johdon kiinnike on todellisuudessa lambdojen johdoille ja kiinnikkeen irrottaminen sinänsä on epäoleellista. Sama pultti vaan pitää vauhtipyörän etupuolelle jäävää suojapeltiä kytkinkopassa kiinni. Pulttien koot ohjeessa on pääsääntöisesti väärin mutta eihän ne mitään millimitoista ymmärräkään.
Aikaa meni alkeellisessa autotallimontussa yhden hanttimiehen kanssa noin 9 tehokasta tuntia. Kaljaa vain 4 tölkkiä, siinä määrin kiivas työtahti. Pakoputken etuliitoksen neljästä pultista 2 katkesi ja niitten poraamiseen meni tuosta tunnin verran. Pakoputkeen olis viisasta hankkia tiivisteet etukäteen. Ihan tehtävissä oleva homma mutta eipä tuota kenellekään voi suositella. Ainakaan jos on epävarma taidoistaan ja taskusta löytyy se 4-500e minkä liike ottaa.Last edited by racing02; 25-05-2008, 21:24.
Comment
-
-
Vaihdoin laatikkoon Castrol SMX-S 75W-85 ja sen jälkeen huomasin että rupes tekemään tuota kylmänä. Ainut vaan samoihin aikoihin lämpötilat laski niin ei osaa sanoa olisiko pykinyt entisilläkin öljyillä...
Originally posted by Tommy T View PostMulla oli tuota samaa ongelmaa lähes päivittäin, mutta ei oo ollu kohta vuoteen. Poistui, kun vaihdoin laatikkoon Red Linen öljyt. Auto on 330xi -02.Last edited by Pasi_K; 16-09-2009, 18:44.
Comment
-
-
Originally posted by Pasi_K View PostVaihdoin laatikkoon Castrol SMX-S 75W-85 ja sen jälkeen huomasin että rupes tekemään tuota kylmänä. Ainut vaan samoihin aikoihin lämpötilat laski niin ei osaa sanoa olisiko pykinyt entisilläkin öljyillä...
Helpottavaa kuulla jos jollain vika hävinnyt öljynvaihdon myötä. Onhan se toki mielessä käynyt että haenko marmoritiskiltä "orkkis"-öljyt ja kokeilen niillä. Mitäs Red Lineä laitoit?Last edited by Tommy T; 17-09-2009, 17:20.ix---xi
Comment
-
-
On se hyvä, että on olemassa teitä jotka tietävät näistä meidän vehkeistä jotain. Aloitetaanpa tarina alusta.
Viime viikon lauantaina ajelin kemistä rovaniemeä kohti. Pääsin 13 kilometriä kemistä rovaniemelle päin, kun auto pukkasi öljyt venttiilikopan välistä pihalle. Auto meni hinurilla Kemin Wetterille. Soittelin maanantaina työnjohtajalle että laittakaa uudet tiivisteen ja huohottimet. Se tuntui olevan niille selvää.
Sanoin, että tehkääpä samalla myös vaihdelaatikkoon pieni huolto, eli juurikin vaihdekepin keskitys kuntoon. Oli kaverille täyttä hepreaa että miten semmonen tehdään. Kirjotteli lapulle ylös kun luettelin että missä on koko systeemi ja mitä sille pitää tehdä.
Lähetin uuden kytkimen jonka oon ostanu jo heinäkuussa, odottamaan juurikin kyseistä remppaa. Aikoivat tehdä remontit ja soitella jos on kysyttävää ja kyseinen työnjohtaja kuulemma vastaa myös kysymyksiin jos olis itellä jotain kysyttävää.
Keskiviikkona soittelin työnjohtajalle lukuisia kertoja, ei vastausta. Sama torstaina, ei vastausta. Torstaina myös wetterin kuumanlinjan kautta soittopyyntö. Ei soittoa torstaina eikä myöskään perjantaina.
Käskin kaverin mennä kattomaan, että onko se auto ees enää siellä. Olihan se siellä. Ens viikon keskiviikkona aletaan tekee remppaa. Oli kuulemma niin kiire ettei aikasemmin kerkeä, eikä myöskään sen takia ole kerennyt vastaamaan puhelimeen. Uskomatonta. Työnjohtaja ei kerkea koskaan vastaamaan henkilökohtaiseen puhelimeen, eikä soittamaan takaisin.
Ei niillä ollut kuulemma vieläkään mitään käsitystä mitä sille vaihdekepille pitää tehä. Oli kuulemma ottanu selvää joka paikasta, kaikki wetterin huippuasentajatkin olivat nostaneet kätensä pystyyn. No sanoin, että laitan sulle postia jossa kerron mitä pitää tehdä, Laitoin täältä kuvat liitteiksi, että varmaan osaa.
Lisäksi sanoin, että jos ne huippuasentajat ei pysty lupamaan, että tekevät homman alle viidessä tunnissa ni unohtakaa koko homma. Löytyy varmasti jostain muualta liike joka siihen pystyy.
Että tämmöstä. Myönnetään, kauheaa vuodatusta. Joten kiitos kaikille jotka ovat kirjotteleen tietonsa tänne ja kiitos näille foorumeille. Ootellaan nyt sitten keskiviikkoon että mites siinä käy.BMW 523I E39 Touring
EX: BMW 328i E46 Touring. Ex: BMW 328i E46 Sedan
Ex: BMW 518i E28 Sedan. Ex: Liuta hondia ja toyotia
Comment
-
-
Vaivaako tämä sama ongelma myös E36? Minulla kun on ilmeisesti ZF:n laatikko tuossa 328i ja vaihdekeppi on mielestäni liian oikealla "vapaa-asennossa" eli vitonen menee käytännössä päälle kun tökkää suoraan ylöspäin vaihteen. Ja vasemmalle keppi liikkuu vapaalla reilusti ikäänkuin jousta vastaan mutta oikealle taas tulee stoppi samantien eli keppi on aivan oikeassa laidassa jatkuvasti.
Mietin tuossa että varmaan samalla kannattaa sitten kytkin uusia jos tuota laatikkoa lähtee jumppaamaan irti. Ensikevään projekteja kyllä sitten. Ei tuo nyt niin paljon loppujenlopuksi ajoa haittaa kun tuon vain tietää.Last edited by Antti O; 17-06-2010, 07:53.
Comment
-
-
Itsellä oli kanssa tuota ongelmaa, ettei vaihdekeppi keskittänyt kunnolla. Päädyin ostamaan bmw:ltä uuden seegerirenkaan, uuden sen tiiviste korkin ja uuden holkin.
VAIHDOIN OSAT LAATIKKOA IRROITTAMATTA.
Projekti hoitui pihassa peruuttamalla takarenkaat kakkosnelosten päälle ja nokka tunkilla ylös ja pukeille. Irroitin pakoputken kannakkeen vaihdelaatikosta ja sen vaihdelaatikon tuen. Nämä kaksi kun poisti niin sai kättä tarpeeksi korkealle/syvälle kardaanitunneliin. Jossakin kohtaa myös peruutusvalon anturin piuha alkoi oleen tiellä, joten otin sen myös irti liittimestään. Työkaluina oli 90 asteen kulmalla olevat seegeritongit, pieni talttapäinen ruuvari, jonka taitoin myös 90 asteen kulmaan ja kärkipihdit, jotka myöskin 90 kulmassa. Lisäks sit tietty räikkä ja hylsyt pakoputken kiinnikettä ja laatikon tukea varten. Tolla ruuvarilla sai ton korkin pois ja jousihan lensi ihan itekseen pihalle sen jälkeen. Holkkia tarvi heiluttaa vaihdekepillä ja kiskoo noilla kärkipihdeillä. Takaspäin osat meni käsin laittamalla hollille ja noilla työkaluilla paikalleen. Muistaa vain pistää pakin päälle niin se jousi menee mukavammin perille asti...
Holkkia tuli hiottua ja koitettua käsin paikalleen aina välillä, kunnes holkki liukui vaivattomasti. Eli vanha holkki riittäis, mutta uus korkki ja seegeri oli tarpeen.Last edited by e36coupe; 29-01-2018, 17:06.Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20
Työn alla: E21 320/6
Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21
Comment
-
Comment