Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 vaihdekeppi ei keskitä kunnolla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Martti.Kaij
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 356
    • Oulu

    #16
    Originally posted by Clavurion View Post
    Juu ei löydy näköjään osaluettelosta, kuten ei montaa muutakaan vastaavaa settiä. Kyllä sen korjaussarjan tilauksen pitäisi onnistua tuolla osanumerolla.
    Mitä toi setti niiku sit sisältää ja onko mitää hajuu et mitä maksaa?
    E46 328i

    REDLINE OILS
    UUC Motorwerks

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9141
      • Oulu

      #17
      Originally posted by Martti.Kaij View Post
      Mitä toi setti niiku sit sisältää ja onko mitää hajuu et mitä maksaa?
      Hankala sanoa, käy kiusaamassa Wetterin poikia. Todennäköisesti sisältää uusittua (1/2003->) vastaavat osat niihin lukituspinneihin liittyen.
      Asutkin näköjään Oulussa. Jos tarvit noita ohjeita, voin tulostaa.
      Kun tuossa nyt joka tapauksessa laatikko joudutaan irrottamaan, kannattaa harkita myös kytkimen uusimista samoilla tulilla, jos taivalta on jo kertynyt.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • Martti.Kaij
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2006
        • 356
        • Oulu

        #18
        Originally posted by Clavurion View Post
        Hankala sanoa, käy kiusaamassa Wetterin poikia. Todennäköisesti sisältää uusittua (1/2003->) vastaavat osat niihin lukituspinneihin liittyen.
        Asutkin näköjään Oulussa. Jos tarvit noita ohjeita, voin tulostaa.
        Kun tuossa nyt joka tapauksessa laatikko joudutaan irrottamaan, kannattaa harkita myös kytkimen uusimista samoilla tulilla, jos taivalta on jo kertynyt.
        Jos kehtaat tulostaa ni ois tosi hyvä, asiasta toiseen ku tossa huomasin ni pystytkö sää lukee vikakoodit? No toi vehje menossa wetterille sillo 5 päivä, soittelin ainakin 10 oulun korjaamoon ja lähes jokaisessa vastaus oli et parempi ottaa yhteyttä wetteriin Taikka korjausarvio meni parhaimmillaan naurettavaan 900€. Ootko joskus itse sattunut korjaamaan/korjauttamaan tätä vikaa. Mietin itsekkin tuota kytkintä, mittarissa 157 t/km mut en sit tiiä et onko toi kytkin sit vaihtokunnossa. Itse tekisin jos ois paikka ja joku kaverina joka ois tehny ton ennenki, Toisaalta toinen vaihtoehto o et löytys joku muu "ammattitaitoinen" korjaamo ku wetteri joka osais tehä tälle vialle jotain halvempaan hintaan.
        Last edited by Martti.Kaij; 23-10-2007, 20:11.
        E46 328i

        REDLINE OILS
        UUC Motorwerks

        Comment

        • soldia
          Banned
          • Feb 2006
          • 725
          • Planet X

          #19
          Originally posted by FastFred View Post
          Olisko sulla heittää jotain RealOEM kuvaa jotta minäkin saisin tiedon mikä jousi/holkki on kyseessä?
          Tuossa kuva laatikon kyljestä jossa kaikki 3 holkkia jo irroitettu ja merkitty se 5-vaihteen holkin sijainti. Kaikkia ei pidä irroittaa vaan tuo 5-vaihteen holkki riittää.

          Toisessa kuvassa itse holkki jota pitää hioa ohuemmaksi. Jouselle ei tarvitse tehdä mitään jos ehjä.

          Holkin saa ulos kyljestä kun irroittaa nokka-pihdeillä prikan ja muovitiivisteen sitten, jotka näkyy kuvassa kaksi. Ulosvetäjällä tarvittaessa apua itse holkin irroitukseen.

          Ja eikun hionta ja puhdistus niin että liikkuu hyvin reiässä ja kasaan.

          Tiivistemassan kera vanha tiiviste sitten takaisin.

          Aikaa n.4tuntia ja varaosia ei tarvitse välttämättä.
          Attached Files
          Last edited by soldia; 23-10-2007, 20:10.

          Comment

          • FastFred
            Bimmer Rookie
            • Jun 2003
            • 73
            • Helsinki

            #20
            Originally posted by soldia View Post
            Tuossa kuva laatikon kyljestä jossa kaikki 3 holkkia jo irroitettu ja merkitty se 5-vaihteen holkin sijainti. Kaikkia ei pidä irroittaa vaan tuo 5-vaihteen holkki riittää.

            Toisessa kuvassa itse holkki jota pitää hioa ohuemmaksi. Jouselle ei tarvitse tehdä mitään jos ehjä.

            Holkin saa ulos kyljestä kun irroittaa nokka-pihdeillä prikan ja muovitiivisteen sitten, jotka näkyy kuvassa kaksi. Ulosvetäjällä tarvittaessa apua itse holkin irroitukseen.

            Ja eikun hionta ja puhdistus niin että liikkuu hyvin reiässä ja kasaan.

            Tiivistemassan kera vanha tiiviste sitten takaisin.

            Aikaa n.4tuntia ja varaosia ei tarvitse välttämättä.

            Kiitokset harvinaisen selventävästä selvityksestä..
            Mjuussia...

            Comment

            • racing02
              BTCF Member
              • Nov 2004
              • 2027
              • Riihimäki

              #21
              Ohje on aika kattava, mutta voisiko joku homman tehnyt vähän vinkata miten laatikon irrotus onnistuisi kätevästi. Tai oikeastaan ylipäätään onnistuisi! Kattelin juuri montusta käsin ja laatikon torx(tietenkin %¤&!!)-pultit on melko pahoissa paikoissa. En lupaisi kylmiltään edes irrottaa lootaa 4 tunnissa vaikka kokemusta vastaavista hommista vanhempiin leluihin on kyllä.

              Muita seikkoja mitä auttais kun tietäisi etukäteen:
              - minkälaisia avaimia tarvitaan, lähinnä torxit ja muut erikoiset
              - pitääkö kardaani irrottaa muualta kuin etupäästä
              - miten keppi purkenee
              - ...

              Auto mun tapauksessa on 330i touring -02, mutta kai se on aika sama minkä vaan kuutosen tapauksessa.

              EDIT: Löysinkin searchia käyttäen varsin hyvän linkin aiheeseen. Laitetaan se nyt tännekin http://www.my330i.com/mod42.php#C
              Kai se on uskottava että niihin pultteihin pääsee käsiksi jatkoilla ja vähän konetta kallistamalla.

              EDIT: Ja laitetaan nyt vielä jälkipolvien iloksi kokemukset remontin jälkeen.

              Ne tarvittavat torx-hylsyt on E11 ja E14. Puolen tuuman räikän perässä oli jatkoja käytössä noin 70cm verran ja niveltäkin käytettiin. Pultteja oli helvetin vaikeissa paikoissa, mutta kyllä ne sitten kaikki lähti. Jenkkien ohje on pääpiirteissään hyvä mutta vähän epätarkkuuksiakin on. Se peruutusvalon johdon kiinnike on todellisuudessa lambdojen johdoille ja kiinnikkeen irrottaminen sinänsä on epäoleellista. Sama pultti vaan pitää vauhtipyörän etupuolelle jäävää suojapeltiä kytkinkopassa kiinni. Pulttien koot ohjeessa on pääsääntöisesti väärin mutta eihän ne mitään millimitoista ymmärräkään.

              Aikaa meni alkeellisessa autotallimontussa yhden hanttimiehen kanssa noin 9 tehokasta tuntia. Kaljaa vain 4 tölkkiä, siinä määrin kiivas työtahti. Pakoputken etuliitoksen neljästä pultista 2 katkesi ja niitten poraamiseen meni tuosta tunnin verran. Pakoputkeen olis viisasta hankkia tiivisteet etukäteen. Ihan tehtävissä oleva homma mutta eipä tuota kenellekään voi suositella. Ainakaan jos on epävarma taidoistaan ja taskusta löytyy se 4-500e minkä liike ottaa.
              Last edited by racing02; 25-05-2008, 21:24.

              Comment

              • Pasi_K
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2003
                • 679
                • Tyrnävä

                #22
                Eikö tuota mahdu aukaisemaan ilman laatikon poisottoa? Vasta käytin laatikon irti ku tein kytkinrempan vaan ei millään jaksais taas samaa perkeleen purkuruljanssia...
                Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

                Tsekkaa myytävät osat tästä

                Comment

                • racing02
                  BTCF Member
                  • Nov 2004
                  • 2027
                  • Riihimäki

                  #23
                  Ei kyl mitään mahdollisuuksia irrottamatta. Toisella kerrallahan se käy jo paljon sujuvammin.

                  Comment

                  • Tommy T
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2004
                    • 268

                    #24
                    Mulla oli tuota samaa ongelmaa lähes päivittäin, mutta ei oo ollu kohta vuoteen. Poistui, kun vaihdoin laatikkoon Red Linen öljyt. Auto on 330xi -02.
                    ix---xi

                    Comment

                    • Pasi_K
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2003
                      • 679
                      • Tyrnävä

                      #25
                      Vaihdoin laatikkoon Castrol SMX-S 75W-85 ja sen jälkeen huomasin että rupes tekemään tuota kylmänä. Ainut vaan samoihin aikoihin lämpötilat laski niin ei osaa sanoa olisiko pykinyt entisilläkin öljyillä...

                      Originally posted by Tommy T View Post
                      Mulla oli tuota samaa ongelmaa lähes päivittäin, mutta ei oo ollu kohta vuoteen. Poistui, kun vaihdoin laatikkoon Red Linen öljyt. Auto on 330xi -02.
                      Helpottavaa kuulla jos jollain vika hävinnyt öljynvaihdon myötä. Onhan se toki mielessä käynyt että haenko marmoritiskiltä "orkkis"-öljyt ja kokeilen niillä. Mitäs Red Lineä laitoit?
                      Last edited by Pasi_K; 16-09-2009, 18:44.
                      Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

                      Tsekkaa myytävät osat tästä

                      Comment

                      • Tommy T
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2004
                        • 268

                        #26
                        Originally posted by Pasi_K View Post
                        Vaihdoin laatikkoon Castrol SMX-S 75W-85 ja sen jälkeen huomasin että rupes tekemään tuota kylmänä. Ainut vaan samoihin aikoihin lämpötilat laski niin ei osaa sanoa olisiko pykinyt entisilläkin öljyillä...



                        Helpottavaa kuulla jos jollain vika hävinnyt öljynvaihdon myötä. Onhan se toki mielessä käynyt että haenko marmoritiskiltä "orkkis"-öljyt ja kokeilen niillä. Mitäs Red Lineä laitoit?
                        En muista enää öljyn tyyppiä. Maahantuojalta ennen vaihtoa kyseltiin, mitä kannattas laittaa. Oli kaks vaihtoehtoa, riippuen laatikossa olevan öljytarran väristä. En ole varma, mutta tais olla tuo D4 ATF. http://www.roadmachine.fi/ATF.html
                        Last edited by Tommy T; 17-09-2009, 17:20.
                        ix---xi

                        Comment

                        • ruokve
                          Newbiemmer
                          • Oct 2009
                          • 12
                          • Iisalmi

                          #27
                          On se hyvä, että on olemassa teitä jotka tietävät näistä meidän vehkeistä jotain. Aloitetaanpa tarina alusta.

                          Viime viikon lauantaina ajelin kemistä rovaniemeä kohti. Pääsin 13 kilometriä kemistä rovaniemelle päin, kun auto pukkasi öljyt venttiilikopan välistä pihalle. Auto meni hinurilla Kemin Wetterille. Soittelin maanantaina työnjohtajalle että laittakaa uudet tiivisteen ja huohottimet. Se tuntui olevan niille selvää.

                          Sanoin, että tehkääpä samalla myös vaihdelaatikkoon pieni huolto, eli juurikin vaihdekepin keskitys kuntoon. Oli kaverille täyttä hepreaa että miten semmonen tehdään. Kirjotteli lapulle ylös kun luettelin että missä on koko systeemi ja mitä sille pitää tehdä.
                          Lähetin uuden kytkimen jonka oon ostanu jo heinäkuussa, odottamaan juurikin kyseistä remppaa. Aikoivat tehdä remontit ja soitella jos on kysyttävää ja kyseinen työnjohtaja kuulemma vastaa myös kysymyksiin jos olis itellä jotain kysyttävää.
                          Keskiviikkona soittelin työnjohtajalle lukuisia kertoja, ei vastausta. Sama torstaina, ei vastausta. Torstaina myös wetterin kuumanlinjan kautta soittopyyntö. Ei soittoa torstaina eikä myöskään perjantaina.

                          Käskin kaverin mennä kattomaan, että onko se auto ees enää siellä. Olihan se siellä. Ens viikon keskiviikkona aletaan tekee remppaa. Oli kuulemma niin kiire ettei aikasemmin kerkeä, eikä myöskään sen takia ole kerennyt vastaamaan puhelimeen. Uskomatonta. Työnjohtaja ei kerkea koskaan vastaamaan henkilökohtaiseen puhelimeen, eikä soittamaan takaisin.

                          Ei niillä ollut kuulemma vieläkään mitään käsitystä mitä sille vaihdekepille pitää tehä. Oli kuulemma ottanu selvää joka paikasta, kaikki wetterin huippuasentajatkin olivat nostaneet kätensä pystyyn. No sanoin, että laitan sulle postia jossa kerron mitä pitää tehdä, Laitoin täältä kuvat liitteiksi, että varmaan osaa.
                          Lisäksi sanoin, että jos ne huippuasentajat ei pysty lupamaan, että tekevät homman alle viidessä tunnissa ni unohtakaa koko homma. Löytyy varmasti jostain muualta liike joka siihen pystyy.

                          Että tämmöstä. Myönnetään, kauheaa vuodatusta. Joten kiitos kaikille jotka ovat kirjotteleen tietonsa tänne ja kiitos näille foorumeille. Ootellaan nyt sitten keskiviikkoon että mites siinä käy.
                          BMW 523I E39 Touring
                          EX: BMW 328i E46 Touring. Ex: BMW 328i E46 Sedan
                          Ex: BMW 518i E28 Sedan. Ex: Liuta hondia ja toyotia

                          Comment

                          • Antti O
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6935
                            • N/A

                            #28
                            Vaivaako tämä sama ongelma myös E36? Minulla kun on ilmeisesti ZF:n laatikko tuossa 328i ja vaihdekeppi on mielestäni liian oikealla "vapaa-asennossa" eli vitonen menee käytännössä päälle kun tökkää suoraan ylöspäin vaihteen. Ja vasemmalle keppi liikkuu vapaalla reilusti ikäänkuin jousta vastaan mutta oikealle taas tulee stoppi samantien eli keppi on aivan oikeassa laidassa jatkuvasti.
                            Mietin tuossa että varmaan samalla kannattaa sitten kytkin uusia jos tuota laatikkoa lähtee jumppaamaan irti. Ensikevään projekteja kyllä sitten. Ei tuo nyt niin paljon loppujenlopuksi ajoa haittaa kun tuon vain tietää.
                            Last edited by Antti O; 17-06-2010, 07:53.

                            Comment

                            • e36coupe
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2004
                              • 719
                              • Nokia

                              #29
                              Itsellä oli kanssa tuota ongelmaa, ettei vaihdekeppi keskittänyt kunnolla. Päädyin ostamaan bmw:ltä uuden seegerirenkaan, uuden sen tiiviste korkin ja uuden holkin.

                              VAIHDOIN OSAT LAATIKKOA IRROITTAMATTA.

                              Projekti hoitui pihassa peruuttamalla takarenkaat kakkosnelosten päälle ja nokka tunkilla ylös ja pukeille. Irroitin pakoputken kannakkeen vaihdelaatikosta ja sen vaihdelaatikon tuen. Nämä kaksi kun poisti niin sai kättä tarpeeksi korkealle/syvälle kardaanitunneliin. Jossakin kohtaa myös peruutusvalon anturin piuha alkoi oleen tiellä, joten otin sen myös irti liittimestään. Työkaluina oli 90 asteen kulmalla olevat seegeritongit, pieni talttapäinen ruuvari, jonka taitoin myös 90 asteen kulmaan ja kärkipihdit, jotka myöskin 90 kulmassa. Lisäks sit tietty räikkä ja hylsyt pakoputken kiinnikettä ja laatikon tukea varten. Tolla ruuvarilla sai ton korkin pois ja jousihan lensi ihan itekseen pihalle sen jälkeen. Holkkia tarvi heiluttaa vaihdekepillä ja kiskoo noilla kärkipihdeillä. Takaspäin osat meni käsin laittamalla hollille ja noilla työkaluilla paikalleen. Muistaa vain pistää pakin päälle niin se jousi menee mukavammin perille asti...

                              Holkkia tuli hiottua ja koitettua käsin paikalleen aina välillä, kunnes holkki liukui vaivattomasti. Eli vanha holkki riittäis, mutta uus korkki ja seegeri oli tarpeen.
                              Attached Files
                              Last edited by e36coupe; 29-01-2018, 17:06.
                              Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

                              Työn alla: E21 320/6
                              Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

                              Comment

                              • jussssssi
                                Newbiemmer
                                • Feb 2009
                                • 21
                                • Seinäjoki

                                #30
                                Teikkö E36 vai E46 irroottamatta laatikkoa?
                                F30 316D 2012 Autom.

                                EX: E91 320dA M-sport 2007 Lemans Blue
                                EX: E46 330D Touring 2002
                                EX: E46 316 1998 1.9 Autom.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎