Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 takajarru laahaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ikuinen aloittelija
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2003
    • 336
    • maa

    #31
    Satula irti ehdottomasti, ja sitten männän/mäntien irrotus. Mäntä/männät pois esim. rasvaprässillä, jos ottaa tiukkaan. Rasvan joutuu pesemään kyllä pois, mutta se on pikkujuttu.
    Männän puhdistuksen lisäksi on syytä puhdistaa kaikki ruoste pois siitä satulan sylinteriosan sisäpinnalta. Jos männässä on syöpymiä se on syytä uusia. Niitäkin löytyy monenkokoisia esim. Motonetistä.
    Se se sisäpuolella oleva tiivisterengas hoitaa männän palautuksen ( http://www.volkkaripalsta.com/keskus...le.php?id=9156 ).
    Kasatessa ei kannata käyttää normivaseliineja(tietää nopeasti ongelmia) vaan sipaiset tiivisteeseen jarrunestettä liukkariksi. Jarrujen kasaukseen on saatavilla myös omaan voidetta. Pölysuojan vastinpinnatkin on hyvä puhdistaa kunnolla, mitä vähemmän ruostetta sitä pidempi ikäinen korjaus on. Pölysuojan asennuksessa olen laittanut tuota jarruhin tarkoittettu rasvaa. Itse olen yleensä puhdistanut tuon tiivisteen "yläpuoliset" osat hyvin kevyesti hiekkapuhaltamalla. Suurinpiirtein näin tein viimeksikin ate:n satulaan ja kesti 5-vuotta ihan hyvin eikä ollut merkkiäkään jumista, kun purin satulat pari vuotta sitten muusta syystä.
    G30 520d Xdrive Sport -18
    F30 320i Xdrive Limited Ed. -15

    Comment

    • jermu82
      Bimmer Rookie
      • Oct 2008
      • 151

      #32
      nyt katoin niin se tiiviste joka palauttaa mäntää ei oo kunnolla paikoilla. saako sen takasi vai pitääkö mäntä irroittaa? en ainakaan saanu sitä ku yritin..

      Comment

      • Ikuinen aloittelija
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2003
        • 336
        • maa

        #33
        Ettei olisi pölysuoja, jos ilman männän irroitusta näkyy. Se ei palauta mäntää. Tuosta huonosta paikallaanolosta on kuitenkin seuraus huono palautusliike. Eli vesi ja pöly pääsevät tunkeutumaan männän ja sylinterin väliin tunnetuin seurauksin. Tässä vielä kuva rakenteesta : http://www.akebonobrakes.com/oem/bra...ed_caliper.gif
        Sinulla on varmaan irti tuo "piston boot" . Palautuksen tekee "piston seal". Palautus voimaa siinä ei paljoa ole eli lika ja ruoste estävät tehokkaasti palautusliikkeen. Tässä vähän huono kuva, mutta punaisella männäntiivisteen sijainti ja vihreällä pölysuojan kiinnitys satulaan http://www.aijaa.com/v.php?i=5827527.jpg .
        Last edited by Ikuinen aloittelija; 28-02-2010, 21:24.
        G30 520d Xdrive Sport -18
        F30 320i Xdrive Limited Ed. -15

        Comment

        • jermu82
          Bimmer Rookie
          • Oct 2008
          • 151

          #34
          Originally posted by Ikuinen aloittelija View Post
          Ettei olisi pölysuoja, jos ilman männän irroitusta näkyy. Se ei palauta mäntää. Tuosta huonosta paikallaanolosta on kuitenkin seuraus huono palautusliike. Eli vesi ja pöly pääsevät tunkeutumaan männän ja sylinterin väliin tunnetuin seurauksin. Tässä vielä kuva rakenteesta : http://www.akebonobrakes.com/oem/bra...ed_caliper.gif
          Sinulla on varmaan irti tuo "piston boot" . Palautuksen tekee "piston seal". Palautus voimaa siinä ei paljoa ole eli lika ja ruoste estävät tehokkaasti palautusliikkeen. Tässä vähän huono kuva, mutta punaisella männäntiivisteen sijainti ja vihreällä pölysuojan kiinnitys satulaan http://www.aijaa.com/v.php?i=5827527.jpg .

          joo pitää ostaa tuo tiivstesarja
          Last edited by jermu82; 19-03-2010, 20:27.

          Comment

          • jermu82
            Bimmer Rookie
            • Oct 2008
            • 151

            #35
            nyt vaihoin toiseen satulaan tiiviste sarjan ja molemmat levyt ja palat taakse. kuinka hyvin rengas pitää pyöriä ku on tunkattuna ilmaan? toisella puolella joutuu vähän voimaa käyttää.. ja nyt ku tulin pari kilsaa tallilta kotiin nii toinen levy kuumeni ettei sormella kärsiny koskea ja toinen ei kuumentu juuri mitään.. kuitenki tasalla pystyi ihan hyvin autoa työntämään.

            Comment

            • Ikuinen aloittelija
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2003
              • 336
              • maa

              #36
              Onhan jarruletkut ehjät? Joskus olen törmännyt sellaiseen missä oli letkun sisukset pa...na ja estivät paineen poistumisen. Liikkuuko sinulla nuo palat nätisti "urissaan" ja eihän käsijarru jumita? Minulla jumi omassa se eikä satulan männät. Ne käsijarrun vivut oli ruostunu aivan jumiin eivätkä palauttaneet.
              G30 520d Xdrive Sport -18
              F30 320i Xdrive Limited Ed. -15

              Comment

              • _Larry_
                Bimmer Rookie
                • Jan 2008
                • 51

                #37
                Noniin, varmaan enemmän tai vähemmän tyyppivika noissa e46. Edellisessa 318 e46 meni vasen takajarru jumiin, alkoi toimimaan pelkästään putsaamalla kunnolla. Nytten meni sitten 330i e46 vasen takajarru jumiin, tietysti ulkomailla, eli eipä tarvi itte rupee putsaileen. Toivottavasti noi korjaamon tollot saavat sen kuntoon ilman sen suurempia remontteja. Pieni kielimuurihan tuossa on

                Comment

                • nyyppa
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2010
                  • 43
                  • Etelä-suomi

                  #38
                  Itselläni nyt kanssa sama ongelma takajarrun kanssa, se jää laahaamaan siinä määrin, että levy kuumenee huomattavasti.

                  Vaihtoehtoina lienee: jarrusatuloiden vaihto (tehdaskunnostettuihin)
                  tai osien vaihto

                  Olenko ymmärtänyt oikein, että osien vaihdossa kyse olisi:
                  - Jarrujen liukutappisarja (16e @ fixus)
                  - Männän tiivisteet (18e @ schmiedman)
                  - Mäntä? (X euroa?)

                  vai olenko ihan pihalla?
                  Tehdaskunnostetut jarrusatulat saa 80e kappale, joten ei varmaan kannata alkaa irto-osilla korjaamaan?
                  E92 - 325xi N53 - 2008

                  Comment

                  • Antsah
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2009
                    • 1776
                    • Oulu

                    #39
                    Liukutapit joudut hankkimaan vaikka ostaisit satulat, koska sitä carrier osaa ei yleensä tule kunnostetun satulan mukana, pelkästään se varsinainen satulaosa, jossa on mäntä.

                    Comment

                    • Dani
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2007
                      • 3847
                      • Espoo

                      #40
                      Originally posted by nyyppa View Post
                      tai osien vaihto

                      Olenko ymmärtänyt oikein, että osien vaihdossa kyse olisi:
                      - Jarrujen liukutappisarja (16e @ fixus)
                      - Männän tiivisteet (18e @ schmiedman)
                      - Mäntä? (X euroa?)
                      Mäntää et tarvitse ellei ole oikeesti pahasti hapettunut jota epäilen.
                      Liuottimilla peset männän ja kevyt putsaus 2000 vesihiomapaperilla niin saat kaikki hapettumat pois männän päältä, se riittää.
                      Uudet tiivisteet kiinni ja uudet liukutapit niin avot!
                      sigpic
                      Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                      Comment

                      • nyyppa
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2010
                        • 43
                        • Etelä-suomi

                        #41
                        Ongelmana on myös se, ettei ole tiloja eikä työkaluja alkaa remppaamaan itse. Jos huoltomiehen laittaa hiomaan mäntiä, niin tulee äkkiä kalliiksi (~70e tunti kai ne on)..

                        Pitää nyt kuitenkin kysyä vielä millaista kustannusarviota antavat tuommoiselle työlle (vaihdetaan tiivisteet, tapit ja tarvittaessa hiotaan...)
                        E92 - 325xi N53 - 2008

                        Comment

                        • VaiJuPe
                          Newbiemmer
                          • Feb 2009
                          • 1
                          • Alavus

                          #42
                          Ittellä ollu sama ongelma e46 -01 mallin kans etujarruus. Esiinty tärinänä rattiin ja jarrujen kuumenemisena. Ensin kuskin puoli ja myöhemmin apukuskin puoli.
                          Korjaus: marmorilta jarrujen korjaussarja (25€/kpl), jarrut auki, mäntä irti sylinteristä ja hiottavaksi paikalliseen sylinterihiomoon. Pientä kikkailua vaati saada mäntä irti sylinteristä -> oli tosissaan jumis. Pesin sylinterin putipuhtaaksi 2000 hiomapaperi käsittelyn jälkeen.
                          Männän hiomisen jälkeen mäntä takaasi jarrusylinteri rasvan kera uusine tiivisteineen, jarrujen ilmaus ja ei muutaku kovaa ajoa.
                          Operaatiosta nyt n. puoli vuotta eikä ainakaa toistaaseksi oo uusiutunu..

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            #43
                            Uusi satula 99€ vaihto-osan kanssa. Eipä tulis äkkiä mieleen alkaa herkistelemään ja leikkimään tiivisteiden kanssa.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • Antsah
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2009
                              • 1776
                              • Oulu

                              #44
                              Originally posted by petrolhead View Post
                              Uusi satula 99€ vaihto-osan kanssa. Eipä tulis äkkiä mieleen alkaa herkistelemään ja leikkimään tiivisteiden kanssa.
                              Harmi vaan kun niitä carriereja ei tule yleensä mukana.

                              Comment

                              • nyyppa
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2010
                                • 43
                                • Etelä-suomi

                                #45
                                Uusi satula 99€ vaihto-osan kanssa. Eipä tulis äkkiä mieleen alkaa herkistelemään ja leikkimään tiivisteiden kanssa
                                Originally posted by Antsah View Post
                                Harmi vaan kun niitä carriereja ei tule yleensä mukana.
                                Mistä tuohon hintaan ja mitkä carrierit? ts. mitä pitää vielä ostaa?
                                E92 - 325xi N53 - 2008

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎