Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 kulkee takapää kallellaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • osilpi
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2003
    • 486
    • Espoo

    #16
    Voi ne jouset katkeilla helpostikin. Vikaa esim lämpökäsittelyssä tai kylmämuokkauksessa (riippuu, että miten jouset on tehty), niin äkkiä katkeaa.

    Korkeapaineinen yksiputkikaasuiskunvaimennin nostaa kyllä koria paljonkin, jos on huonot jouset, mutta silloin tietää, että ne ei tule kestämään pitkään ellei uusi jousiakin.
    E34 525i 12v 1990
    Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

    ex-BMW:t
    E28 520iA 1983
    E28 520iA 1985

    Comment

    • EMG
      Bimmer Rookie
      • May 2008
      • 34
      • Itä-Suomi

      #17
      Originally posted by unskelotti View Post
      Maahantuojalta tuli siis uudet jouset, ja ne asennettiin pari viikkoa sitten. Vaikuttaisi vähän kummalliselta, että taas oikealta puolelta ois jousi katkennut näin lyhyen ajan sisällä.
      Ei kyllä ainakaan itsellä tulis mieleen muuta kuin että huonoa tuuria on , ei ainakaan itsellä ole ollut eibachin jousien kanssa mitään ongelmaa mutta olisiko sattunut sulle parit maanantai kappaleet :think...

      Comment

      • unskelotti
        Bimmer Rookie
        • Oct 2007
        • 92
        • Espoo

        #18
        Originally posted by EMG View Post
        Ei kyllä ainakaan itsellä tulis mieleen muuta kuin että huonoa tuuria on , ei ainakaan itsellä ole ollut eibachin jousien kanssa mitään ongelmaa mutta olisiko sattunut sulle parit maanantai kappaleet :think...

        Täytyypi tunkata auto ylös ja tsekata jousien tilanne...
        E91 325d (04/2008)
        Ex: E46 330iAT (10/2000)

        Comment

        • Kim
          Bimmer Rookie
          • May 2003
          • 151
          • Uusimaa

          #19
          Originally posted by unskelotti View Post
          Täytyypi tunkata auto ylös ja tsekata jousien tilanne...
          Nostetaanpas tämä topicci ylös. Selvisikö tämä matalan kulman syy? Itselläni on e46 vastaava tilanne, eli oikea takakulma on n. 15-20mm vasempaa matalammalla. Autoon vaihdettiin jouset ja iskarit, mutta ongelma ei hävinnyt. Puslat yms. vaikuttavat ehjiltä. Mistä muusta ko. vika voisi johtua? Tuskin näin suuri korkeusero vasemman ja oikean puolen välillä on normaaliakaan?
          E53 X5 3.0d Sport Individual '07

          Comment

          • Dani
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2007
            • 3847
            • Espoo

            #20
            Miten katkennut takakallistuksenvakaajan koiranluu vaikuttaa kulmien nojailuun?
            Suoralla ei varmaan mitenkään, mutta mutkissa varmaan jo vaikuttaakin..en tiedä miten se tähän liittyy mutta kannattaa tutkia asia.
            sigpic
            Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

            Comment

            • Kim
              Bimmer Rookie
              • May 2003
              • 151
              • Uusimaa

              #21
              Originally posted by Dani View Post
              Miten katkennut takakallistuksenvakaajan koiranluu vaikuttaa kulmien nojailuun?
              Suoralla ei varmaan mitenkään, mutta mutkissa varmaan jo vaikuttaakin..en tiedä miten se tähän liittyy mutta kannattaa tutkia asia.
              Koiranluut vaikuttavat ehjiltä. Mutkissa auto käyttäytyy hyvin, joten ainoa "vika" on tuo oikean takakulman roikkuminen lepotilassa.

              Lueskelin tuossa jotakin e36 malliin liittyvää vanhaa ketjua, jossa keskusteltiin samasta asiasta. Ilmeisesti ainakin e36 kohdalla on tyypillistä, että oikea tapakulma on vasempaa matalammalla. Olisiko tämä myös e46 kohdalla ominaisuus eikä vika? Siis nimenomaan M-sport tai ylipäätään madalletulla alustalla? Itselläni tämä ilmiö esiintyi siis sekä m-sport että H&R jousilla. Vakiojoususta ei kokemusta.
              E53 X5 3.0d Sport Individual '07

              Comment

              • Dani
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2007
                • 3847
                • Espoo

                #22
                Mittasit siis pyörän navasta lokarikaareen tuon 15-20mm?
                Olisko laittaa valokuva tosta perästä, vaikuttaa että auto olis aika kenossa?

                Itselläni tuo H&R CupKit ja auto näyttäis suoralta, tosin takapumput vois vaihtaa Bilsteinin B8, nyt vähän turhan löysä kuormalla.
                sigpic
                Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                Comment

                • NokiLeka
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2341
                  • Eurajoki

                  #23
                  Mä laitoin omaani M3:n kallistuksenvakaajan eteen säädettävillä koiranluilla. Säädin koiranluut täsmälleen samanmittaisiksi molemmilla puolilla ja huomasin auton alaslaskun jälkeen, että auto oli kallellaan hantin puolelle päin. Tarkistin kaikki vieteri ym. paikat joista ero voisi tulla ja lopulta huomasin, että kallistuksenvakaaja oli hieman vääntynyt ja väänsi toista puolta alaspäin.

                  Eli siinä yksi tarkistuksen arvoinen kohde. Autosta koko etupää tai takapää ylös ja mittailemaan etäisyyksiä navasta kaareen.
                  "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                  Comment

                  • ockelbo4500
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 923
                    • Sotkamo--Oulu

                    #24
                    vaikuttaako polttoaineen määrä tankissa tuohon auton asentoon.

                    Ainakin omassa E34:ssa näin tekee, koska tankista suurin osa on oikealla puolella. Räjäytyskuvan perusteella näin näyttäisi olevan myös e46 touringissa

                    BMW E84 X1 18dXdrive -14

                    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                    Ex, E46 320 d Touring -01
                    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                    Comment

                    • Dani
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2007
                      • 3847
                      • Espoo

                      #25
                      65L tankki ja jos oikealla puolella on vaikka 40L niin ei 40kg pitäis autoa madaltaa 15-20mm
                      Monissa autoissa ei ole edes jaettua pikkusta 65L tankkia, mutta tuo teoria oli hyvä mutta en usko että se sitä tekee.

                      EDIT: sehän tarkoittaa että jokainen E46 olis tolleen kallellaan. Ääni kallistuksenvakaajalle kuten NokiLeka tossa jo vihkasi.
                      sigpic
                      Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                      Comment

                      • ockelbo4500
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 923
                        • Sotkamo--Oulu

                        #26
                        Juu ei se polttoaine nyt 15-20mm tosiaan vaikuta, mutta jotain kuitenkin.

                        Tuon painoisen auton jousien jousivakio on luultavasti noin 30-40N/mm+ vakajaan tuoma lisäjäykkyys. Madallusjousilla voi kyllä olla hieman jäykempi tuo alusta.
                        Tuolla perusteella esim. tuo 40kg toisella laidalla vois sen noin 10mm maksimissaan tuoda eroa siihen korkeuteen.
                        Last edited by ockelbo4500; 15-06-2010, 15:19.
                        BMW E84 X1 18dXdrive -14

                        Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                        Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                        Ex, E46 320 d Touring -01
                        Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                        Comment

                        • unskelotti
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2007
                          • 92
                          • Espoo

                          #27
                          Originally posted by Kim View Post
                          Nostetaanpas tämä topicci ylös. Selvisikö tämä matalan kulman syy? Itselläni on e46 vastaava tilanne, eli oikea takakulma on n. 15-20mm vasempaa matalammalla. Autoon vaihdettiin jouset ja iskarit, mutta ongelma ei hävinnyt. Puslat yms. vaikuttavat ehjiltä. Mistä muusta ko. vika voisi johtua? Tuskin näin suuri korkeusero vasemman ja oikean puolen välillä on normaaliakaan?
                          Moro,

                          Tässähän on tullutkin jo hyviä ehdotuksia. Mun ongelma oli tosiaan katkenneesta jousesta kiinni, ja nyt on TAAS menossa takajouset vaihtoon oikean jousen katkeamisen takia.

                          Vittu sentään. Täytynee hommata jotkut tasapaksusta langasta tehdyt vieterit, kun nuo päätä kohti kapenevat ei näköjään vaan kestä.

                          Onkos H&R CupKitin takajouset tasapaksulla langalla? Lesjöforsin Sport-sarja ainakin on, mut siitä pitäis ostaa koko kiekka.
                          E91 325d (04/2008)
                          Ex: E46 330iAT (10/2000)

                          Comment

                          • NokiLeka
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 2341
                            • Eurajoki

                            #28
                            Originally posted by unskelotti View Post
                            Onkos H&R CupKitin takajouset tasapaksulla langalla? Lesjöforsin Sport-sarja ainakin on, mut siitä pitäis ostaa koko kiekka.
                            Taisi olla tasapaksut. Varmaksi en muista, mutta sen muistan että kierteitä on huomattavasti enemmän kuin M-sporteissa ja lepotilassa H&R on pidempi kuin M-sport. Ja lanka on ohuempaa.
                            "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                            Comment

                            • unskelotti
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2007
                              • 92
                              • Espoo

                              #29
                              Originally posted by NokiLeka View Post
                              Taisi olla tasapaksut. Varmaksi en muista, mutta sen muistan että kierteitä on huomattavasti enemmän kuin M-sporteissa ja lepotilassa H&R on pidempi kuin M-sport. Ja lanka on ohuempaa.
                              Mitenköhän mahtaa olla kuormatilanteiden kanssa... Pro-Kit on ehkä hitusen liian löysä. Kevyelläkin kuormalla ahteri painuu jo aika paljon.

                              Petrolhead mainitsi, että Lesjöforsin normaalijousen HD-versio lyhennettynä toimii ihan kivasti, mutta menee taas vähän kustomoinniksi. Joku hyllystä löytyvä ratkaisu ois parempi. M-Sportia en välttämättä halua, kun sellainenkin on tosiaan jo katkennut.
                              E91 325d (04/2008)
                              Ex: E46 330iAT (10/2000)

                              Comment

                              • Garash
                                BTCF Member
                                • Nov 2009
                                • 524
                                • Joensuu

                                #30
                                Olisko jollain vielä ideoita mistä lähteä etsimään tuota takapään heittoa? Sachs super touring iskarit ja h&r jouset. Noin 20mm takapäässä eroa, oikea puoli alempana.
                                Oon vaihtanut jouset ja iskarit puolelta toiselle eli niissä tuskin vika. Tukivarsissa ei halkeamia eikä peräkään ole revennyt.
                                Takavakaajan koiranluu molemmat katkennut, mutta saattoi kyllä katketa kun kampesin hätäpäissään jousia väkisin paikoilleen ilman puristimia
                                Eikä pitäs kyllä nekään vaikuttaa noin paljoa.

                                Etupäässä noin 10mm korkeuseroa, sielläkin oikea puoli kallellaan.
                                E30 325iA
                                F31 320xd

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎