Olen tästä tainnut muutaman kerran aiemminkin paasata. Jos pelkän anturiosan vaihtaa, ei koodausta tarvita. Ainakin Boschin anturin pitäisi vörkkiä, on kokeiltu kaverin pre-facelift 530d, no problems. Ohjelmointi tarvitaan, koska ennen anturia oleva mekaaninen verkko-osa on muuttunut ja vaikuttaa siten eri tavalla anturin arvoihin.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E46 320d -99 tehojen puutuminen..
Collapse
X
-
Mistä pelkkiä anturiosia sitten saa? Kaikki paikat jotka maffia myyvät tarjoavat sen muovikehyksineen päivineen.
Oma tilaamani tarvikemaffi a'50e Saksasta ei vörkkiny alkuunkaan. Käynti meni epätasaiseksi, jopa nykiväksi eikä kiihtyvyysongelma poistunut ollenkaan. Merkkihuollossa kehuivat Boschin maffia, a' 289e.
Surffatessani netissä löysin tämän sivun: http://www.louv.tv/cars/m5/MAF/
Siinä kaveri neuvoo miten anturi putsataan ja kehuu toimenpiteen poistavan kaikki ongelmat maffin kanssa. Kun oma alkuperäismaffi oli joutilaana autotallin pöydällä, ajattelin etten menetä mitään jos kokeilen putsata sitä. Ei muutakuin anturi irti maffin rungosta ja varovainen puhdistus asetonilla ja pumpulipuikoilla. Joku alkoholipohjainen liuotinkin varmaan kävisi, mutta itsellä ei sattunu muuta olemaan. Anturin pinnoista lähti mustaa jonkin verran kun hankasin varovasti jokaista pintaa siitä. Sitten vain anturi takaisin maffiin, maffi autoon ja koeajolle. Bingo!
Auto pelaa niinkuin ennen vanhaan, käy ja kukkuu ja mikä parasta, kiihtyy niinkuin uutena. Nyt vain pitää seurata kestävyyttä. Jenkkipalstalla kaverit kehuvat kyllä putsauksen auttavan pysyvästi, saas nähdä. Toisaalta uudelleen putsaaminenkaan ei ole mikään iso toimenpide enää.
Comment
-
-
No tuohan auttaa siihen jos se maffi on likainen...tai voi auttaa... Mut esim itellä puhdistusta kokeilin heti ekana ja ei apua.. Ja en edes usko että se vika itelläni on maffissa.. se ahtopaineensäätösolenoidi varmaankin.. mut edelleenkään en ala arvailemaan enempää, kunhan saan varmaa tietoa ja kotteron vetämään taas normaalisti.. Pääsis vaan sitä livedataa nyt lähiaikoina lukemaan...
Comment
-
-
Täytyypä palata tähän ongelmaan vielä oman kiesini osalta eli 320d 7/00. Lievä väännön puute tulee esiin siis kaasu pohjassa kiihdyttäen kun saavutetaan 2100-2300 kierrosta: kun ahdot/väännöt saa nousemaan huippuun (esim. ylämäessä) vääntö yht'äkkiä laimenee ja auto vähän nytkähtää. Pikku hiljaa teho palaa 3000 kierrokseen mennessä. Alle 2100 kierrosta väännöt ja teho ovat tallella. Kokeilin eilen lenkkiä ilmamassamittari pois kytkettynä foorumin ohjeiden mukaisesti. Meno oli sellaista puuroa, ettei siitä ottanut selvää johtuuko mittarista vai ei: tuntui, että tehot putosi ainakin puoleen. Pikkuhiljaa tehoa tuli lisää TASAISESTI lähestyttäessä 3000 kierrosta, mitään nytkähdystä ei siis tuntunut. Mutta voiko tästä silti vetää sitä johtopäätöstä, että vika olisi ilmamassamittarissa? Jos noin hitaasti kiihdyttäisi (pintakaasulla) mittari toiminnassa, ei nytkhädystä tuntuisi silloinkaan! Mistä kannattaisi lähteä ongelmaa seuraavaksi etsimään? Onko mitään kotikonsteja vai heti vaan piuhan päähän livedataa mittailemaan? Jos jollain olisi uusi ilmamassamittari, jota voisi kokeilla korvausta vastaan ennen ostopäätöstä, olisi asia tämän suhteen ratkaistu.
Mainittakoon vielä, että toisena ongelmana autossa on se, että sytytysvirtaa pitää pitää muutama sekunti päällä auton seisonnan jälkeen jotta lähtee heti käyntiin - toisin sanoen täytyy hetki ilmata eli polttoainetta palaa putkista ilmeisesti vähän poispäin. Ei liene liittyvän mitekään tähän ongelmaan?Last edited by vaviah; 08-05-2008, 10:29.X1 18d sDrive -18
320i GT xDrive -13
i3 BEV -13
X1 18dA xDrive -16
X5 3.0iA -00
320d Touring -00
528iA Touring -97
325 CiA -93
316i -94
316 -88
Comment
-
-
Originally posted by busa View PostOmassa kotterossa syyksi paljastui ilmamassamittari!Tarvikkeena 78e...päivitystä ei tarvittu,koska oli jo uusin ohjelma ajettu!Hävis kaikki veto-ongelmat mutta tyhjäkäynti notkahtelee välillä,kun ilmastointi päällä?!X1 18d sDrive -18
320i GT xDrive -13
i3 BEV -13
X1 18dA xDrive -16
X5 3.0iA -00
320d Touring -00
528iA Touring -97
325 CiA -93
316i -94
316 -88
Comment
-
-
Ok. Eli näyttää olevan ihan Fixus-kauppias. Täytyypä kysyä sieltä. Näistä tarvike MAFeista on ollut vaan huonojakin kokemuksia. Löysin myös threadin, jossa suositeltiin vaihtamaan pelkkä anturiosa vanhaan runkoon. Saman osan sai Volvolta hintaan 66 euroa:
Jos hinnat ovat noinkin edulliset, kannattaa varmaan koittaa tuota MAFin vaihtoa ihan suosiolla - eihän osa maksa kuin tunnin työn korjaamolla (+ uudelleenkoodaus mikäli tarpeen).
EDIT: Jos vaihtaa tarvike-MAFin, tuleeko mukana koko osa runkoineen? Jos tulee, saako tuon osan välistä pois raottamalla vai pitääkö ilmaputkia purkaa MAF-rungon etupuolelta pois? Real-OEM:n mukaan ilmanputsari kiinnittyisi suoraan MAFin runo-osaan, jolloin pitäisi varmaan purkaa myös koneen takakuori ja samalla raitisilmasuodatinkotelo. Volvon osalla pääsisi helpommalla siis.Last edited by vaviah; 08-05-2008, 12:03.X1 18d sDrive -18
320i GT xDrive -13
i3 BEV -13
X1 18dA xDrive -16
X5 3.0iA -00
320d Touring -00
528iA Touring -97
325 CiA -93
316i -94
316 -88
Comment
-
-
Mukana tulee myös runko.Ite vaihdoin pelkän anturin...pääsee paljon helpommalla.En sen tarkemmin katsonut mitä olis tarvinnu purkaa,että olis päässy koko osan vaihtamaan mutta muistelisin ettei kovin iso homma ole?!Mulla ainakin tuo tarvike osa toimii hyvin lukuunottamatta tyhjäkäynnin notkahduksia...jos se nyt edes ilmamassamittarista johtuu?!
Comment
-
-
Niinpä. Sitten pääsisi mahdollisesti vielä kympin halvemmalla jos ostaisi tuon osan Volvolta. Siinä taisi toisaalta olla vähän erilainen liitin ja hankalat 5-sakaraiset TORXit.X1 18d sDrive -18
320i GT xDrive -13
i3 BEV -13
X1 18dA xDrive -16
X5 3.0iA -00
320d Touring -00
528iA Touring -97
325 CiA -93
316i -94
316 -88
Comment
-
-
Originally posted by vaviah View PostNiinpä. Sitten pääsisi mahdollisesti vielä kympin halvemmalla jos ostaisi tuon osan Volvolta.
Ei se Boschin anturiosa nyt kuitenkaan mahdottomia maksa, jos haluaa kokeilla ei-orkkiksella.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by Clavurion View PostEikös Volvo nostanut oman osansa hinnoittelua jo aikoja sitten?
Ei se Boschin anturiosa nyt kuitenkaan mahdottomia maksa, jos haluaa kokeilla ei-orkkiksella.X1 18d sDrive -18
320i GT xDrive -13
i3 BEV -13
X1 18dA xDrive -16
X5 3.0iA -00
320d Touring -00
528iA Touring -97
325 CiA -93
316i -94
316 -88
Comment
-
-
Kyllä nyt lisää foorumia luettuani alan uskoa, että vika ei ole MAFissa. Mitään kierrosten tai kulutuksen heijausta ei tapahdu ja kulutus menee kyllä tappiin 20 litraan myös tuolla katvealueella. Joku myös väitti, että auto toimisi paremmpin kun MAF on pois toiminnasta jos vika on siinä. Kyllä minulla muuttui meno sellaiseksi puuroksi että ero oli kuin yöllä ja päivällä MAFin kiinikytkemisen eduksi. Menen luetuttamaan livedataa asiantuntijalle heti kun saan ajan varattua eli mahd. ensi viikolla. Sitten ollaan viisaampia.X1 18d sDrive -18
320i GT xDrive -13
i3 BEV -13
X1 18dA xDrive -16
X5 3.0iA -00
320d Touring -00
528iA Touring -97
325 CiA -93
316i -94
316 -88
Comment
-
-
Ei mullakaan sököllä maffilla ollut kierrosten heijaamista ja kulutusmittari meni tappiin asti.Ainoat viat oli väännön puute alak.ja kiihtyvyys ongelmat.Kokeilin myös itekkin testilenkkiä maffin piuhat irti ja meno oli kuin olis ollu käsijarru päällä.Eikä testerikään ilmottanu vika koodia...siks et itekkään alussa uskonu,että vika olis ollu maffissa mutta.....
Comment
-
-
Originally posted by busa View PostEi mullakaan sököllä maffilla ollut kierrosten heijaamista ja kulutusmittari meni tappiin asti.Ainoat viat oli väännön puute alak.ja kiihtyvyys ongelmat.Kokeilin myös itekkin testilenkkiä maffin piuhat irti ja meno oli kuin olis ollu käsijarru päällä.Eikä testerikään ilmottanu vika koodia...siks et itekkään alussa uskonu,että vika olis ollu maffissa mutta.....X1 18d sDrive -18
320i GT xDrive -13
i3 BEV -13
X1 18dA xDrive -16
X5 3.0iA -00
320d Touring -00
528iA Touring -97
325 CiA -93
316i -94
316 -88
Comment
-
Comment