E46 320d -99 tehojen puutuminen..

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jukka_
    Bimmer Rookie
    • Aug 2009
    • 156
    • finland Keski-suomi

    #61
    Tuli käyty ajamassa 300km lenkki matkaajoa ja kulutus oli aika tasan 7L/100km. Alkaa pikkuhinjaa tuntumaaan tokkopa ilmamäärmittarissa olis jotain vikaa? Eikö näitten pitäs mennä pikkasen pienemmällä aineella
    Vikakoodit kävin lukemassa ja niitä ei ole. Miten testata onko ilmamäärämittarissa vikaa
    Auto on vakio 136hp. Rengastus 225/45/17
    Last edited by Jukka_; 04-11-2009, 15:23.
    Bmw X5 3.0DA 2005

    Comment

    • kalkkuna
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 864
      • vaajakoski

      #62
      Originally posted by Jukka_ View Post
      Tuli käyty ajamassa 300km lenkki matkaajoa ja kulutus oli aika tasan 7L/100km. Alkaa pikkuhinjaa tuntumaaan tokkopa ilmamäärmittarissa olis jotain vikaa? Eikö näitten pitäs mennä pikkasen pienemmällä aineella :think
      Vikakoodit kävin lukemassa ja niitä ei ole. Miten testata onko ilmamäärämittarissa vikaa
      Auto on vakio 136hp. Rengastus 225/45/17
      Mulla on 320dat ja ihan vakio 205/55/16 renkaat ja kesällä matka-ajossa meni 7l/100km. Nurkka-ajossa semmonen 10l. Tuntuu ehkä tehottomalta vaihdoin boschin imm alkukesällä ja sen jälkeen loppui puutuilu aina välillä. Tosin kaupanpäälle tuli ihme vihellys sillon kun on ahtopaineet pelissä. Ei ole enää oikein kiinnostanut tutkia ja kaivella koko linttaa. Olis rahaa ja paikka niin nostasin koko kiukaan pois ja laittasin kaikki uutta. Tuntuu että nämä vehkeet on kaikilta paskana ja mikään korjaus ei tunnu auttavan. Jos se sitten joskus helpottaa.
      VW sharan 1,8T
      e30 318i 4d -89 projekti
      e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

      Comment

      • Jukka_
        Bimmer Rookie
        • Aug 2009
        • 156
        • finland Keski-suomi

        #63
        On se vaan pakko uskoa että nämä 320D mallit kuluttaa matka-ajossa sen 7L/100kmja nurkka ajossa vajaan 10l/100km.:think
        Kokeilin piuhaa irti ilmamäärämittarilta ja sitten se vasta laiskalta tuntu ja kulutus oli korkealla. Vikakoodit lukasin taas uudestaan mutta eipä niitä ole, kaikki tuntuu pelaavan ihan moitteetta.
        Bmw X5 3.0DA 2005

        Comment

        • hattiwatti
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2008
          • 255
          • Vantaa

          #64
          Originally posted by Jukka_ View Post
          On se vaan pakko uskoa että nämä 320D mallit kuluttaa matka-ajossa sen 7L/100kmja nurkka ajossa vajaan 10l/100km.:think
          Kokeilin piuhaa irti ilmamäärämittarilta ja sitten se vasta laiskalta tuntu ja kulutus oli korkealla. Vikakoodit lukasin taas uudestaan mutta eipä niitä ole, kaikki tuntuu pelaavan ihan moitteetta.
          Oletko laskenut itse mikä on kulutus, ajotietokone voi näyttää omiaan? :think

          Comment

          • joni_wt
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2004
            • 3625
            • Yka

            #65
            Omassa 520d:ssä tuntuu kans olevan heposia kateissa. Oireet semmoset, että ensin nykäsee hyvin noin 1500-1700 kierroksessa, sitten hiipuu veto joka palautuu vielä hetkeksi 2300-2500 kohdilla. Veto loppuu taas 3000 kierrosten kohdilla...

            Koitin ajaa IMM piuha irti jolloin auto tuntui 200d mersulta, joten ainakin osittain IMM pelaa. Ajattelin kuitenkin aloittaa vian etsimisen IMM puhdistuksesta ja kaikkien letkujen tarkistuksella. Ja se yks ?alipainesäiliö? pitää myös katsastaa.

            Sitte kysymyksiä:
            Missäs päin muuten tuo ahtopaineanturi sijaitsee konehuoneessa?
            Voiko tuon IMM ja ahtopaineanturin toimivuutta mitata jotenkin kotikonstein esim. yleismittarilla?
            e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

            Comment

            • tonttu81
              Bimmer Rookie
              • Dec 2008
              • 37
              • Joensuu

              #66
              Itellä ainakin 320d -03 touring manuaali ja laskettu keskikulutus nyt 205/55/16 renkailla pyörii 5,6-6,0 litran tietämillä, kesä renkailla 225/45/17 kulutus noin 5,9-6,5 ja 1/3 nurkka ajoa, loput matkaa..ajotietokonehan ainakin mulla näyttää nyt talvirenkailla 4,8-5,3 välillä. Että kai teillä jotain häikkää on jos 7 vie matkassa ja 10 nurkka ajossa.. Mites nuo kiihtyvyydet/sitkeys vedot, mitä aikoja ootte niissä saanu? Niistä kai nyt voi alkuun miettiä onko kaikki kottaraiset tallella koneessa. Oma 9,2 0-100km/h ja 80-120km/h 7,5-8,0 välillä ja sitkeys sillain että mittarissa 80 ja siitä kaasu pohjaan 120 asti..eli aikalailla samoja mitä tehtaan lupaamat suurinpiirtein.

              Comment

              • kalkkuna
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2004
                • 864
                • vaajakoski

                #67
                Mulla ei ole edes ajotietokonetta. Ihan tripistä kilsat ja sitten paljon tankkiin menee ja eikun ynnäilemään. Ahtopaineanturi on imusarjassa rintapellin puoleisessa päädyssä. Mulla ei puhdistus auttanu. Pitäs varmaan ostaa uusi ja kokeilla. Meinasin uusia kaikki alipaine letkut ja sen ahtopaineen rajoitinventtiilin. Kai se alipainepurkki pitäs myös uusia tai heittää mäkeen. Niin ja nyt taas oireilee pakoputki myös .Yllättäen se etuosa. Pääpiirteittäin hyviä vehkeitä.
                VW sharan 1,8T
                e30 318i 4d -89 projekti
                e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

                Comment

                • Janzu
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2005
                  • 483
                  • Vantaa

                  #68
                  Originally posted by joni_wt View Post
                  Omassa 520d:ssä tuntuu kans olevan heposia kateissa. Oireet semmoset, että ensin nykäsee hyvin noin 1500-1700 kierroksessa, sitten hiipuu veto joka palautuu vielä hetkeksi 2300-2500 kohdilla. Veto loppuu taas 3000 kierrosten kohdilla...

                  Koitin ajaa IMM piuha irti jolloin auto tuntui 200d mersulta, joten ainakin osittain IMM pelaa. Ajattelin kuitenkin aloittaa vian etsimisen IMM puhdistuksesta ja kaikkien letkujen tarkistuksella. Ja se yks ?alipainesäiliö? pitää myös katsastaa.

                  Sitte kysymyksiä:
                  Missäs päin muuten tuo ahtopaineanturi sijaitsee konehuoneessa?
                  Voiko tuon IMM ja ahtopaineanturin toimivuutta mitata jotenkin kotikonstein esim. yleismittarilla?
                  Nostellaas vähän.

                  Löytyikö tähän mitään ratkaisua? Omassa 520d:ssä täsmälleen samanlaista ominaisuutta. Kiihtyy n. 2000 rpm asti, hyytyy hetkeksi ja herää uudestaan kunnes taas hyytyy hetkeksi n. 3000 rpm kohdalla. Vauhdista tai vaihteista riippumatta.

                  Pitää käydä nollaamassa vikamuisti ja ajaa lenkki ennen vikamuistin lukua, kun ei yhtään tietoa milloin viimeksi luettu.

                  Comment

                  • wmb330d
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2009
                    • 184
                    • KS

                    #69
                    330D ja puutuminen alkoi kun kelit pikkasen lämpeni taas,eli tasa ajossa yhtäkkiä voima puutuu, ei vaikutusta vaikka kaasua pumppailee pitää kyllä yleensä vauhdin samassa ei vaan kiihdy,kulutusmittari näyttää 10 ja ahdot 0,5 siitä ei tahdo saada nousemaan vasta kun kaasua pitää yläällä vähän aikaa niin sitten alkaa toimii , ei nykimisiä eikä mitään muuten kuin että ei vetoja kun ajaa vähän aikaa tasakaasulla. Vika ei ilmene jos ajelee pumppukaasulla ja ei hyytyile aina, on satunnaista. Kovilla pakkasilla ei juurikaan esiintynyt uupuilua ja luulin jo siitä päässeeni mutta ei. Vastaavia vkoja jollain?:think
                    Last edited by wmb330d; 02-02-2010, 17:34.

                    Comment

                    • Sampza
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2006
                      • 1398
                      • Rovaniemi

                      #70
                      Originally posted by wmb330d View Post
                      330D ja puutuminen alkoi kun kelit pikkasen lämpeni taas,eli tasa ajossa yhtäkkiä voima puutuu, ei vaikutusta vaikka kaasua pumppailee pitää kyllä yleensä vauhdin samassa ei vaan kiihdy,kulutus näyttää 10 ja ahdot 0,5, ei nykimisiä eikä mitään muuten kuin että ei vetoja kun ajaa vähän aikaa tasakaasulla. Vika ei ilmene jos ajelee pumppukaasulla ja ei hyytyile aina, on satunnaista. Kovilla pakkasilla ei juurikaan esiintynyt uupuilua ja luulin jo siitä päässeeni mutta ei. Vastaavia vkoja jollain?:think

                      Entiedä vastaavista ja onhan meillä aivan eri moottoritkin autoissa.

                      omassani commonrail 2.0d

                      Mutta siis jos otan vähän kantaa tuohon ilmanlämpötilaan niin oma erittäintarkka persdyno kertoo et autossa on voima parhaimmillaan -10-15C´tietämillä


                      Sen huomaa kaikesta muustakin; esim tätä normaalia mustansavun tupsauttelua ei tapahtu edellämainituissa lämpotiloissa vaikka vähän kenkisikin.

                      mutta laitetaampa kelit plussanpuolelle niin auto tuntuu väännöttömältä ja savuttaa jo hävettävästi mustaa normaalikiihdytyksissäkin.

                      Ynnämuuta kaikkea mukavaa "ominaisuutta" näissä on aina..

                      -vasta vaihdettu uusi ilmamassamittari + ohjelmointi
                      -uusi turbo noin 20tkm sitten (siis uusi, ei tehdaskunnosteltu)
                      -polttoainesuodatin, imuilmansuodatin..

                      -Ei vikakoodeja ,seurasin turbonvaihdon jälkeen kuukausittain tilannetta.

                      Sitten tuohon kulutukseen. Viimeviiikon torstaina kävin paivälenkin Rovaniemi-Kuopio-Rovaniemi yht 1057km ja tripistä laskettuna kulutus oli tarkalleen 5,77L/100km ja keskituntinopeus oli 89km/h ja ulkoilman lämpötila tasaisesti vaihdellen -22-25C välillä.

                      Kulutuksista lisää voit katsoa sigun linkistä.
                      320d touring M-sport -09
                      320d -02
                      1250 Bandit S

                      Comment

                      • joni_wt
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2004
                        • 3625
                        • Yka

                        #71
                        Originally posted by Janzu View Post
                        Nostellaas vähän.

                        Löytyikö tähän mitään ratkaisua? Omassa 520d:ssä täsmälleen samanlaista ominaisuutta. Kiihtyy n. 2000 rpm asti, hyytyy hetkeksi ja herää uudestaan kunnes taas hyytyy hetkeksi n. 3000 rpm kohdalla. Vauhdista tai vaihteista riippumatta.

                        Pitää käydä nollaamassa vikamuisti ja ajaa lenkki ennen vikamuistin lukua, kun ei yhtään tietoa milloin viimeksi luettu.
                        Eipä ole ratkaisua tullut, kun ei oo saanu aikaseksi ottaa livedataa tuosta pirssistä Auto on kuitenkin joka päiväisessä ajossa, eikä tilanne ole muuttunut suuntaan taikka toiseen.

                        Mutta nyt on kuitenkin koitettu laittaa ehjästä autosta ahtopaineanturia ja ilmanmassamittaria, eikä muutosta tapahtunut.. Tiedä sitten, auttaisiko uusi IMM:n ohjelma/päivitys asiaan?

                        No, pitää nyt kuitenkin saada tuo ensimmäiseksi tietokoneen nokkaan. Sitten ollaan varmasti viisaampia.
                        e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

                        Comment

                        • Sakemanneri
                          Newbiemmer
                          • Feb 2007
                          • 19

                          #72
                          puutumisominaisuus pois ohjelmoimalla

                          Itellä -99 320d, jossa puutumisviat poistuivat uudelleenohjelmoinnilla (eli ohjainlaitteen numeron muutoksella).

                          IMM oli vaihdettu jo aiemman omistajan toimesta ns. merkkiliikkeessä ja ohjelmoitukin. Muistaakseni vuonna -04 ja 076-loppuinen IMM.

                          Ostin uuden mittarin jälleen samalla numerolla ja ns. merkkilliikkeestä ja vika pysyi täsmälleen samana samoin livedatan arvot.
                          Vein auton liikkeeseen, josta mittari ostettu ja sanoin, että katsoisivat tarviiko ohjelmistoa päivittää. No sieltähän löytyi uusi päivitys tai ainakin eri numero eli joko aiempi ohjelmointi on tehty väärin tai softaan on tullut muutos 2004 ja 2010 välillä. Pääasia, että auto toimii nyt paremmin(vääntä alhaalta asti tasaiseen) ja kuluttaakin vähemmän.

                          Ainoastaan uutena vikana on jo aiemmin ilmaantunut nykiminen kylmällä ilmalla ja lämpimällä moottorilla. Luulisin johtuvan EGR:n ohituksesta (korvattu suoralla putkella) ja poistuvan, kun poistaa moottorinohjauksesta EGR-pyynnön. Kellään parempaa tietoa tästä...

                          Comment

                          • _Hämis_
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2009
                            • 238
                            • Raahe

                            #73
                            Originally posted by Sakemanneri View Post
                            Ainoastaan uutena vikana on jo aiemmin ilmaantunut nykiminen kylmällä ilmalla ja lämpimällä moottorilla.

                            Tuolla jotain tarinaa aiheesta.
                            320d -02
                            Golf Variant 4motion 1.9tdi -00
                            Astra 1.6 -00

                            Comment

                            • sallu
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2003
                              • 232
                              • Kuortane-Seinäjoki

                              #74
                              Originally posted by Janzu View Post
                              Nostellaas vähän.

                              Löytyikö tähän mitään ratkaisua? Omassa 520d:ssä täsmälleen samanlaista ominaisuutta. Kiihtyy n. 2000 rpm asti, hyytyy hetkeksi ja herää uudestaan kunnes taas hyytyy hetkeksi n. 3000 rpm kohdalla. Vauhdista tai vaihteista riippumatta.

                              Pitää käydä nollaamassa vikamuisti ja ajaa lenkki ennen vikamuistin lukua, kun ei yhtään tietoa milloin viimeksi luettu.
                              Itsellä ollut kahden 320d:n (136hv ja 150 hv) kanssa ongelmia tuon voiman katoamisen kanssa..Eli veto loppuu n. 2300 kierrosalueella ja sitten ei tapahdu mitään ns. veto loppuu kokonaan ja taas siellä 3000 kierroksen paikkeilla alkaa vetämään uudestaan. Ja tosiaan myös kulutusmittari tippuu sinne 10l paikkeille.

                              Ennen kuin vika löydettiin niin kokeiltiin seuraavia temppuja:
                              -ilmamassamittari
                              -ahtopaineanturi
                              -toiseen vahdettiin turbo
                              -live-data katsottiin

                              Vika korjaantui kun otin pakoputken pois ja koitin ajaa...

                              Syyllinen molemmissa autoissa oli tukkeutunut katalysaattori (jälkimmäinen), joka oli karstoittunut aivan umpeen. No katille näytettiin kaasupilliä ja sisuskalut poltettiin pois.

                              Toinen autoista muuten savutti huomattavasti ja toisen savutus oli aivan normaali. Tukkeutunut katalysaattori muuten todennäköisesti ehti aiheuttaa vielä kaiken lisäksi tuon 136hv:n kannen halkeamisen, koska luultavasti pakopaineet pääsivät nousemaan ja samalla lämpötila nousi pakopuolella niin suureksi, että se halkaisi kannen.

                              No joka tapauksessa tuloksena vedot tulivat takaisin ja vika poistui.
                              Tämä vian mahdollisuus kannattaa tutkia kaikissa, jossa on ollut noita veto ongelmia. Suhteellisen helppo todeta, kun ottaa pakoputken irti turbon perästä ja käy heittämässä pienen lenkin ja kokeilee onko muutosta.
                              -MB 350 CLS-
                              -Fiat Ducato-
                              -Volkswagen Vento 1.8-
                              -Yamaha R1-

                              Autonosturit, rengaskoneet, korjaamokoneet edullisesti:
                              http://www.eduel-asennus.fi

                              Comment

                              • Janzu
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2005
                                • 483
                                • Vantaa

                                #75
                                Originally posted by sallu View Post
                                Itsellä ollut kahden 320d:n (136hv ja 150 hv) kanssa ongelmia tuon voiman katoamisen kanssa..Eli veto loppuu n. 2300 kierrosalueella ja sitten ei tapahdu mitään ns. veto loppuu kokonaan ja taas siellä 3000 kierroksen paikkeilla alkaa vetämään uudestaan. Ja tosiaan myös kulutusmittari tippuu sinne 10l paikkeille.

                                Ennen kuin vika löydettiin niin kokeiltiin seuraavia temppuja:
                                -ilmamassamittari
                                -ahtopaineanturi
                                -toiseen vahdettiin turbo
                                -live-data katsottiin

                                Vika korjaantui kun otin pakoputken pois ja koitin ajaa...

                                Syyllinen molemmissa autoissa oli tukkeutunut katalysaattori (jälkimmäinen), joka oli karstoittunut aivan umpeen. No katille näytettiin kaasupilliä ja sisuskalut poltettiin pois.

                                Toinen autoista muuten savutti huomattavasti ja toisen savutus oli aivan normaali. Tukkeutunut katalysaattori muuten todennäköisesti ehti aiheuttaa vielä kaiken lisäksi tuon 136hv:n kannen halkeamisen, koska luultavasti pakopaineet pääsivät nousemaan ja samalla lämpötila nousi pakopuolella niin suureksi, että se halkaisi kannen.

                                No joka tapauksessa tuloksena vedot tulivat takaisin ja vika poistui.
                                Tämä vian mahdollisuus kannattaa tutkia kaikissa, jossa on ollut noita veto ongelmia. Suhteellisen helppo todeta, kun ottaa pakoputken irti turbon perästä ja käy heittämässä pienen lenkin ja kokeilee onko muutosta.
                                Täytyykin muuten tsekata tuo, kun tuolla omalla on jo ajettu jonkin verran (kts. avatar). Sinänsä saattaisi olla ihan loogista, kun IMM saa arvoja happitunnistimelta katin jälkeen ja jos katti on tukkoinen, niin varmaan vaikuttaa johonkin. Sitten kun näillä yleensä ajetaan matalilla kierroksilla, niin nokea saattaa jäädä johonkin matkan varrella.:think

                                Vaikuttaako tuo katin sisuskalujen poisto mihinkään? Esim. päästömittaus ja OBD?

                                On muuten aika ärsyttävä ominaisuus, kun kiihdytyskaistalla sovitat nopeutta moottoritielle ja yhtäkkiä meno hyytyy hetkeksi.

                                Comment

                                Working...
                                X