memebuy23buy

E46 säädettävä alusta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janne30
    BTCF Member
    • Apr 2011
    • 2198
    • Vantaa

    #46
    Mulla oli tynnyrimalliset, ja kyllä se jousen kantavuus saattaa vaikuttaa korkeuteen. Ei mee pahasti pieleen tolla 160mm 8/10kg jousella, oli sitte tynnyri tai suora. Toivottavasti

    Toinen vaihtoehto on sitten kokonaan uus alusta.
    G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
    E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


    1 x F20
    3 x E30
    2 x E36
    5 x E46
    3 x E9X

    Comment

    • |makke
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 847
      • Vaasa

      #47
      Originally posted by janne30 View Post
      Mulla oli tynnyrimalliset, ja kyllä se jousen kantavuus saattaa vaikuttaa korkeuteen. Ei mee pahasti pieleen tolla 160mm 8/10kg jousella, oli sitte tynnyri tai suora. Toivottavasti

      Toinen vaihtoehto on sitten kokonaan uus alusta.
      Kumman ite ottaisit, tynnyrin vai suoran? Olis toi ehkä ihan testaamisen arvoinen setti, koska jouset ja säätöpala maksaa vain 150€.

      Comment

      • janne30
        BTCF Member
        • Apr 2011
        • 2198
        • Vantaa

        #48
        Originally posted by |makke View Post
        Kumman ite ottaisit, tynnyrin vai suoran? Olis toi ehkä ihan testaamisen arvoinen setti, koska jouset ja säätöpala maksaa vain 150€.
        Tynnyrin, sinne ne on suunniteltu. Mistä nuo säätöpalat? Jouset taitaa olla 40-45€/kpl
        Last edited by janne30; 29-09-2016, 17:22.
        G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
        E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


        1 x F20
        3 x E30
        2 x E36
        5 x E46
        3 x E9X

        Comment

        • |makke
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 847
          • Vaasa

          #49
          Originally posted by janne30 View Post
          Tynnyrin, sinne ne on suunniteltu. Mistä nuo säätöpalat? Jouset taitaa olla 40-45€/kpl
          Joskus kun kysyin, niin Mamasanilta vastattiin näin: "Yksi vaihtoehto on ostaa jouset ja säätöpalat jolloin korkeutta voi säätää. Tällaisen setin hinta on 150€". Eli eiköhän niillä säätöpalat sitten löydy.
          Tässä linkki eri vaihtoehtoihin.
          160 mm jousta tynnyrin mallisena on kahdella eri ulkohalkaisijalla, 115 mm ulkohalkaisijalla 6, 7 tai 9 kg/mm ja 120 mm ulkohalkaisijalla 8 kg/mm.

          Yks vaihtoehto olis tietenkin 150 mm ja 10 kg/mm.

          Comment

          • 330Driver
            BTCF Member
            • Feb 2015
            • 461
            • Pori

            #50
            Jouset

            kaverilla oli toukassa 140mm 12kg jouset eikä saanut sitä tarpeeksi alas nuilla. Itse suosittelen taakse jäykkiä jousia!
            E36 ///M3 evolution cabriolet
            E36 316i Sedan -95 (m52b28 swap)
            E91 330D Käyttis
            Vuokrataan S14/S38/S50 venttiilivälys säätötyökalut
            Koodit/koodaukset PORI
            ___________________________
            EX E92 335D LCI 405hp/801nm
            EX E46 330D Touring
            EX 4x E36, 1x E34, 1x E30

            Comment

            • |makke
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2006
              • 847
              • Vaasa

              #51
              Originally posted by 330Driver View Post
              kaverilla oli toukassa 140mm 12kg jouset eikä saanut sitä tarpeeksi alas nuilla. Itse suosittelen taakse jäykkiä jousia!
              Paljonko piti tiputtaa? Mulle riittää M-sportin madallus, kun on 19x10" ET35 265/30 kumilla. Tarttis olla ET isompi että mahtuis kunnolla, mutta sille nyt ei voi tällä hetkellä mitään.

              Comment

              • 330Driver
                BTCF Member
                • Feb 2015
                • 461
                • Pori

                #52
                .

                Tuollasilla vanteilla vois suositella esim 10-14kg 140mm suoria.
                Jos jäykempiä niin sitten menee ehdottomasti 120mm koska se jousi ei sitten enää mene kauheesri kasaan.
                Itellähän siis tällä hetkellä pelkät 120mm 18kg jouset ilman säätöjä.
                Asiahan on vähän eri kun taka kaaria on muokattu ylös ja ulospäin


                E36 ///M3 evolution cabriolet
                E36 316i Sedan -95 (m52b28 swap)
                E91 330D Käyttis
                Vuokrataan S14/S38/S50 venttiilivälys säätötyökalut
                Koodit/koodaukset PORI
                ___________________________
                EX E92 335D LCI 405hp/801nm
                EX E46 330D Touring
                EX 4x E36, 1x E34, 1x E30

                Comment

                • Vicious_e36
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2015
                  • 849
                  • Hämeenlinna

                  #53
                  Mikäs ero noissa halppis coilessa on kun kaikki vielä samaa hintaluokkaa? Kyse siis TA-Technix ja JOM blue-/redline? Paskaahan ne on mut saa ne mehut paremmistaki pihalle jos ei osaa ajaa
                  e36 325 ’92 (HöntsäDee) Coupe

                  ex:
                  e36 328i ’95 Touring,
                  e91 330d ’06 Touring, e91 330d '06 Touring,
                  e36 328i ’95 Coupe, e90 330i ’06 Sedan,
                  e46 320d ’03 Touring, e60 530d ’04 Sedan,
                  e36 323i '98 Sedan, e36 318iS '95 Coupe,
                  e36 316i '96 Sedan, e46 330d '04 Touring,
                  e46 316i '03 Sedan, e36 320i '95 Touring,
                  e36 320i '95 Coupe, e36 325i '92 Sedan,
                  e36 316i '97 Touring, e30 316i '89 2d Sedan.

                  Comment

                  • Kylli-Täti
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2012
                    • 499
                    • Tampere

                    #54
                    Originally posted by jvsvmvsv View Post
                    Mikäs ero noissa halppis coilessa on kun kaikki vielä samaa hintaluokkaa? Kyse siis TA-Technix ja JOM blue-/redline? Paskaahan ne on mut saa ne mehut paremmistaki pihalle jos ei osaa ajaa
                    Itellä JOMin blueline korkeussäädettävä ja paljon parempi ajaa mitä ta-technixin korkeussäädettävä e36:ssa. Väittäisin, että tää jom on parempi mitä vakio m-sport alustae46:ssa. Ehkä vähän pintakova, mut ei paljoo. Renkailla tietenkin myös vaikutusta onko kiinalaiset ja matalaa profiilia. Suht normirenkailla ei todellakaan huono ajaa verrattuna vakioon.

                    Laillisekshan näitä on tosi vaikee muutoskatsastaa nykyään jos vähänkin madaltaa. Itellä just muutoskatsastus menossa kun tuli kahdesta kohtaa hylky. Kulmat pitäs olla kaikki ohjearvoissa, näin sanottiin ekalla konttorilla enkä edes muutoskatsastanu siellä koska kaikki kulmat on ihan päin vittua tietenkin, vaikkakin on ihan unelma ajaa kulmiensäädön jälkeen. Menin toiselle konttorille, jossa sanottiin samaa, mutta lappuun tuli vaan merkintä caster-kulmasta, eli ts. "liian matala". Vaikka ei oo ees alimmassa mahdollisessa kohdassa madallus niin jousi silti pyörii käsin, joka aiheutti toisen hylkykohdan muutoskatsastuslappuun. 1 kk aikaa korjata viat, eli käytännössä pitää nostaa alustaa ja toivoo et caster-kulmat asettuu raja-arvoihin ja kelpaa katsurille, vaikka muut arvot muuttuukin samalla ekasta katsastuskerrasta (eikä välttämättä vieläkään oo ohjearvoissa).

                    Kannattaa miettiä ennen madallusta saako tehtyä kulmiensäätölappua, jossa kaikki on ohjearvoissa, tai tunteeko ketään katsuria joka kattoo sormien läpi madallettua autoo ohjearvojen ulkopuolisilla arvoilla. Helpointahan on säätää kulmat normikorkeudessa ja toivoo et ne saa kaikki ohjearvoihin. Muutoskatsastuksen jälkeen vasta säätää autoo enemmän tonttiin jos näin haluaa, tosin sitä pitää sit joka vuos nostella ja laskeskella katsastusta varten.

                    edit: Unohdin kirjottaa tohon väliin, että halpissarjojen valmistajat ei oo tehny omia ohjearvoja ainakaan bemareille. Katsurille kun käy joko BMW:n ohjearvoihin säädetyt todistukset TAI jos madallussarjan valmistaja on julkassu alustalle omat käyvät ohjearvot niin ne kelpaa myös, mutta kuulemma niitä ei oo kuin Eibachilla, jos silläkään (kuulemma oli kuullu et ne ois julkasemassa sellasta, mut ei oo viel näkyny).
                    Last edited by Kylli-Täti; 01-10-2016, 19:30.

                    Comment

                    • Vicious_e36
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2015
                      • 849
                      • Hämeenlinna

                      #55
                      Originally posted by Kylli-Täti View Post
                      Itellä JOMin blueline korkeussäädettävä ja paljon parempi ajaa mitä ta-technixin korkeussäädettävä e36:ssa. Väittäisin, että tää jom on parempi mitä vakio m-sport alustae46:ssa. Ehkä vähän pintakova, mut ei paljoo. Renkailla tietenkin myös vaikutusta onko kiinalaiset ja matalaa profiilia. Suht normirenkailla ei todellakaan huono ajaa verrattuna vakioon.

                      Laillisekshan näitä on tosi vaikee muutoskatsastaa nykyään jos vähänkin madaltaa. Itellä just muutoskatsastus menossa kun tuli kahdesta kohtaa hylky. Kulmat pitäs olla kaikki ohjearvoissa, näin sanottiin ekalla konttorilla enkä edes muutoskatsastanu siellä koska kaikki kulmat on ihan päin vittua tietenkin, vaikkakin on ihan unelma ajaa kulmiensäädön jälkeen. Menin toiselle konttorille, jossa sanottiin samaa, mutta lappuun tuli vaan merkintä caster-kulmasta, eli ts. "liian matala". Vaikka ei oo ees alimmassa mahdollisessa kohdassa madallus niin jousi silti pyörii käsin, joka aiheutti toisen hylkykohdan muutoskatsastuslappuun. 1 kk aikaa korjata viat, eli käytännössä pitää nostaa alustaa ja toivoo et caster-kulmat asettuu raja-arvoihin ja kelpaa katsurille, vaikka muut arvot muuttuukin samalla ekasta katsastuskerrasta (eikä välttämättä vieläkään oo ohjearvoissa).

                      Kannattaa miettiä ennen madallusta saako tehtyä kulmiensäätölappua, jossa kaikki on ohjearvoissa, tai tunteeko ketään katsuria joka kattoo sormien läpi madallettua autoo ohjearvojen ulkopuolisilla arvoilla. Helpointahan on säätää kulmat normikorkeudessa ja toivoo et ne saa kaikki ohjearvoihin. Muutoskatsastuksen jälkeen vasta säätää autoo enemmän tonttiin jos näin haluaa, tosin sitä pitää sit joka vuos nostella ja laskeskella katsastusta varten.

                      edit: Unohdin kirjottaa tohon väliin, että halpissarjojen valmistajat ei oo tehny omia ohjearvoja ainakaan bemareille. Katsurille kun käy joko BMW:n ohjearvoihin säädetyt todistukset TAI jos madallussarjan valmistaja on julkassu alustalle omat käyvät ohjearvot niin ne kelpaa myös, mutta kuulemma niitä ei oo kuin Eibachilla, jos silläkään (kuulemma oli kuullu et ne ois julkasemassa sellasta, mut ei oo viel näkyny).
                      Kiitos tästä! helpoin varmaan muutoskatsastaa ihan normi korkeuksilla ja leimalle nostaa aina korin ylös
                      e36 325 ’92 (HöntsäDee) Coupe

                      ex:
                      e36 328i ’95 Touring,
                      e91 330d ’06 Touring, e91 330d '06 Touring,
                      e36 328i ’95 Coupe, e90 330i ’06 Sedan,
                      e46 320d ’03 Touring, e60 530d ’04 Sedan,
                      e36 323i '98 Sedan, e36 318iS '95 Coupe,
                      e36 316i '96 Sedan, e46 330d '04 Touring,
                      e46 316i '03 Sedan, e36 320i '95 Touring,
                      e36 320i '95 Coupe, e36 325i '92 Sedan,
                      e36 316i '97 Touring, e30 316i '89 2d Sedan.

                      Comment

                      • |makke
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2006
                        • 847
                        • Vaasa

                        #56
                        Originally posted by 330Driver View Post
                        Tuollasilla vanteilla vois suositella esim 10-14kg 140mm suoria.
                        Jos jäykempiä niin sitten menee ehdottomasti 120mm koska se jousi ei sitten enää mene kauheesri kasaan.
                        Itellähän siis tällä hetkellä pelkät 120mm 18kg jouset ilman säätöjä.
                        Asiahan on vähän eri kun taka kaaria on muokattu ylös ja ulospäin
                        Miksi muuten ottaisit suoran jousen? Vai kokemuksen mukaan?
                        Mietin jos tilaisi 140 mm 10 kg tynnyrimallin jousen ja ne säätöpalat.

                        Onko muuten hajuakaan mitä M-sport jousien jäykkyys on? 6-8 kg/mm? Toki nyt on niin vanhat jouset että varmasti on löysemmät.

                        Comment

                        • 330Driver
                          BTCF Member
                          • Feb 2015
                          • 461
                          • Pori

                          #57
                          tynnyri vs. suora

                          no itellä vaan kokemusta ettei noi tynnyrit kestä yhtä hyvin kun suora.
                          sinne on kuitenkin ihan sama minkä laittaa.
                          tynnyrit tahtoo vaan katketa lopuksi.
                          Msportit taitaa olla 5-7kg väliltä luulisin.
                          Mamasan väitti ainakin ta technixien takajousia noin 7kg:ksi
                          Last edited by 330Driver; 08-10-2016, 12:35. Reason: lisäys
                          E36 ///M3 evolution cabriolet
                          E36 316i Sedan -95 (m52b28 swap)
                          E91 330D Käyttis
                          Vuokrataan S14/S38/S50 venttiilivälys säätötyökalut
                          Koodit/koodaukset PORI
                          ___________________________
                          EX E92 335D LCI 405hp/801nm
                          EX E46 330D Touring
                          EX 4x E36, 1x E34, 1x E30

                          Comment

                          • Kettma
                            Newbiemmer
                            • Sep 2016
                            • 11
                            • riihimäki

                            #58
                            Säädettävään alustaan iskarit?

                            Ostin pari kk sit e46, 328 touringin jossa säädettävä alusta. Mistä tietää mitkä iskarit käy alustaan? Etupäässä alkaa vasen puoli vuotaa. Muutenkin mielenkiitoisia virityksiä alustassa. Koiranluut oli katkastu ja hitsattu lyhyemmäksi. Otteessa on merkintä muutoskatsastuksesta muutama vuosi sitten, 3% muutos alustan osalta. Mitä lie tarkoittaa. Jostakin luin, että sininen tai punainen iskari. Mistä tietää kumpi? Alusta toimii hemmetin hyvin ja on todella matala. Oliko tarpeeksi monimutkaisesti selitetty tietämättömältä?

                            Comment

                            • EPDM
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2005
                              • 4624
                              • Lahti.

                              #59
                              Minulla on TA tecknixin alusta omassa e46 330i touring talviautossa. Se on liian matala minun makuun ( asutaan skuugessa) vaikka onkin jo korkein mahdollinen säädöissä.

                              Jos joku haluaa vaihtaa sen orkis sport alustaan niin privailkaa.
                              Viviendo en Lahiti
                              BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
                              Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
                              Vw Corrado vr6

                              Comment

                              Working...
                              X