Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 323i Huoltaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Caikkone
    Bimmer Rookie
    • Jun 2005
    • 95
    • Tornio

    #16
    Originally posted by Driver22 View Post
    Käsitinköhän nyt ihan oikein Eli jos tuon uuden asentamani valomodulin ja auton tietokoneen kilometrien välinen ero on yli 120mailia, se muuttaa autoni kilometreiksi siis auton oikeat kilometrit + valomoduulin kilometrit?!

    Eli kun autollani on nyt ajettu 235tkm, ja moduulilla joka on ollut toisessa autossa esim 100tkm, muuttaa se tietokoneeni lukemaksi 335tkm!?!

    Ei se taida ihan noin mennä et plussaa ne lukemat. Vaihdoikko käytetyn vai uuden valomoduulin vanhan tilalle? Jos laitoit käytetyn niin siinä on vin numero väärä ja silloin valomoduuliin ei tallennu enää kilometrit ja pallukka syttyy mittaristoon. Eli vin numero pitää vaihtaa oikeaksi, jolloin kilsat alkaa taas tallentumaan oikein ja pallukka sammuu. Jos uusi laitettiin liikkeessä niin kannattaa varmaan sit ottaa yhtettä sinne.



    ex. e36 325iA Coupe -94

    Nyt.
    e46 330i Sedan -02
    e70 X5 xDRIVE 35d -10

    Ski-Doo MXZ 600sdi XRS -07
    CAN-AM DS250 -06

    Comment

    • Driver22
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 2093
      • *

      #17
      Originally posted by Caikkone View Post
      Ei se taida ihan noin mennä et plussaa ne lukemat. Vaihdoikko käytetyn vai uuden valomoduulin vanhan tilalle? Jos laitoit käytetyn niin siinä on vin numero väärä ja silloin valomoduuliin ei tallennu enää kilometrit ja pallukka syttyy mittaristoon. Eli vin numero pitää vaihtaa oikeaksi, jolloin kilsat alkaa taas tallentumaan oikein ja pallukka sammuu. Jos uusi laitettiin liikkeessä niin kannattaa varmaan sit ottaa yhtettä sinne.
      Käytetyn, taitaa uuden hinta olla jotain käsittämätöntä. Pitääpäs soitella wetterille päin mitä mieltä ovat asiasta... vaikka eipä tuo pallukka siellä mittaristossa mitään haittaa.
      F31 330D Xdrive M-Sport

      Comment

      • MayheM
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2008
        • 521
        • Oulu

        #18
        On hitto vie kallista lystiä tuo Bemarin huoltaminen. Näin uutena Bemarin omistajana ennen ensi huoltoa sain tuon todeta. Insp 2 olisi siis tiedossa. Turun Metro-Autossa ilmoitettiin hinta-arvioksi noin 500 euroa, johon tulisi päälle yhteensä 80 km ajoa työpäivän molempiin päihin lisättynä. Lisäksi sijaisauton vuokraa pitäisi maksella min. 53 eskoa. Paikallinen nyrkkipaja Paraisilla sen sijaan ilmoitti huolto-ohjelman mukaisen huollon osineen kustantavan noin 550 eskoa, tosin jollain moottoripesulla varustettuna. Eikö tosiaan saa Bemaria halvemmalla huollettua?

        Olen kyllä aina aiemmin autoihini suorittanut jonkunlaiset huollot itse, mutta nyt oli tarkoitus huoltaa auto kunnolla ja viimeisen päälle toimintakyvyn ylläpitämiseksi sekä myynnin helpottamiseksi(/ auton arvon ylläpitämiseksi) huoltokirjan avulla.

        Vinkkaisko joku mitä tuosta insp2:n listasta voisi jättää pois (tai mitä pitäisi ehdottomasti tehdä) 120 tkm ajetussa hyväkuntoisessa E46 323i:ssä, jota on aiemmin huollettu tämän threadin ensimmäisen postauksen mukaan. Melkein voisin helpoimmat huollot suorittaa itse ja käyttää sellaiset vaativammat "pakolliset" tarkistukset ja huollot teettämässä nyrkkipajalla, jos saisi kohtuu hintaan näin homman hoidettua. Vinkkiä?
        BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
        BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
        BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
        BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
        VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
        BMW E46 323i -98 (2008-2011)
        Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
        Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
        Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

        Comment

        • jake2710
          Bimmer Fanatic
          • May 2004
          • 828

          #19
          Onko se nyt niin kallista 50tkm välein tehdä isompi huolto?

          Comment

          • MayheM
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2008
            • 521
            • Oulu

            #20
            Originally posted by jake2710 View Post
            Onko se nyt niin kallista 50tkm välein tehdä isompi huolto?
            Mielestäni on.

            Kyllä nuo hinnat yllättivät itseni kun aiemmin on autot pysyneet ihan hyvässä kuosissa kun on suodattimia ja nesteitä vaihdellut itse silloin tällöin ja öljyjä vähän useammin. Yleensä huolto- ja korjauskustannukset ovat olleet näin murto-osan tästä mihin se bemarilla asettuu, jos huolto-ohjelman mukaan huoltaa.

            Toki jos tuntuu siltä että Bemari ei ehkä ei kestä ilman perusteellista huoltoa niin täytynee ehkä harkita sitten huolto-ohjelman noudattamista. Jotenkin vain epäilen että ilman tuota 500-600 eskon uhraamistakin luulisi auton vielä kulkevan. Täytynee vielä harkita asiaa ja siksi täältä muilta mielipiteitä vielä kyselinkin.
            BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
            BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
            BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
            BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
            VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
            BMW E46 323i -98 (2008-2011)
            Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
            Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
            Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

            Comment

            • Smack
              BTCF Member
              • May 2005
              • 320
              • Oulu

              #21
              Originally posted by MayheM View Post
              Mielestäni on.

              Kyllä nuo hinnat yllättivät itseni kun aiemmin on autot pysyneet ihan hyvässä kuosissa kun on suodattimia ja nesteitä vaihdellut itse silloin tällöin ja öljyjä vähän useammin. Yleensä huolto- ja korjauskustannukset ovat olleet näin murto-osan tästä mihin se bemarilla asettuu, jos huolto-ohjelman mukaan huoltaa.

              Toki jos tuntuu siltä että Bemari ei ehkä ei kestä ilman perusteellista huoltoa niin täytynee ehkä harkita sitten huolto-ohjelman noudattamista. Jotenkin vain epäilen että ilman tuota 500-600 eskon uhraamistakin luulisi auton vielä kulkevan. Täytynee vielä harkita asiaa ja siksi täältä muilta mielipiteitä vielä kyselinkin.
              Eikös ne bemarissakin oo niitä suodattimien vaihtoja yms? Tietenkin lisäksi vaihellaan vaihelaatikko ja peräöljyjä, mitä ei vissiin tavallisissa autoissa yleensä tehä. Ja on niitä kaikenlaisia tarkistuksia muidenkin autojen huolto-ohjelmissa, jos vaan niiden mukaan haluaa tehä.

              Comment

              • Driver22
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2006
                • 2093
                • *

                #22
                Originally posted by MayheM View Post
                Mielestäni on.

                Kyllä nuo hinnat yllättivät itseni kun aiemmin on autot pysyneet ihan hyvässä kuosissa kun on suodattimia ja nesteitä vaihdellut itse silloin tällöin ja öljyjä vähän useammin. Yleensä huolto- ja korjauskustannukset ovat olleet näin murto-osan tästä mihin se bemarilla asettuu, jos huolto-ohjelman mukaan huoltaa.

                Toki jos tuntuu siltä että Bemari ei ehkä ei kestä ilman perusteellista huoltoa niin täytynee ehkä harkita sitten huolto-ohjelman noudattamista. Jotenkin vain epäilen että ilman tuota 500-600 eskon uhraamistakin luulisi auton vielä kulkevan. Täytynee vielä harkita asiaa ja siksi täältä muilta mielipiteitä vielä kyselinkin.
                Tee niinkun edellä kerroin, hae jostain varaosapuljusta tarvittavat tarvikkeet, vie jollekkin pienemmälle pajalla ja käske vaihtaa ja lyödä leima ja merkata inspII yms. Säästät siinä paljon, mutta säästämisen takia ei kannata jättää mitään vaihtamatta.
                F31 330D Xdrive M-Sport

                Comment

                • bmw e34
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2002
                  • 633
                  • raahe

                  #23
                  Originally posted by MayheM View Post
                  Mielestäni on.

                  Kyllä nuo hinnat yllättivät itseni kun aiemmin on autot pysyneet ihan hyvässä kuosissa kun on suodattimia ja nesteitä vaihdellut itse silloin tällöin ja öljyjä vähän useammin. Yleensä huolto- ja korjauskustannukset ovat olleet näin murto-osan tästä mihin se bemarilla asettuu, jos huolto-ohjelman mukaan huoltaa.

                  Toki jos tuntuu siltä että Bemari ei ehkä ei kestä ilman perusteellista huoltoa niin täytynee ehkä harkita sitten huolto-ohjelman noudattamista. Jotenkin vain epäilen että ilman tuota 500-600 eskon uhraamistakin luulisi auton vielä kulkevan. Täytynee vielä harkita asiaa ja siksi täältä muilta mielipiteitä vielä kyselinkin.
                  juurikin tästä syystä toimin itse niin että katson TIS :stä inspection I/II huollon kohteet ja tulostan tarvittavan sivun, teen tarvittavat huollot itse ja merkkaan ne siihen lappuun päiväyksen ja kilometrien kanssa. ei tule leimaa mutta eipä kyllä maksakkaan 450-600€. sitten joskus auton myyntitilanteessa toimenpiteiden kirjallisesta evidenssistä saattaa olla jotain hyötyä. jos osaa/pystyy niin IMO ei kannata maksaa muille siitä minkä voi tehdä itse.

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #24
                    Originally posted by bmw e34 View Post
                    juurikin tästä syystä toimin itse niin että katson TIS :stä inspection I/II huollon kohteet ja tulostan tarvittavan sivun, teen tarvittavat huollot itse ja merkkaan ne siihen lappuun päiväyksen ja kilometrien kanssa.
                    OT: Mistä saa TIS:sin?

                    Comment

                    • Matula
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2007
                      • 1706

                      #25
                      Originally posted by Bmw Master View Post
                      OT: Mistä saa TIS:sin?
                      Tästä topicista löytyy vinkkejä.

                      Comment

                      • Vana
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2006
                        • 49
                        • Vantaa

                        #26
                        Originally posted by MayheM View Post
                        On hitto vie kallista lystiä tuo Bemarin huoltaminen. Näin uutena Bemarin omistajana ennen ensi huoltoa sain tuon todeta. Insp 2 olisi siis tiedossa. Turun Metro-Autossa ilmoitettiin hinta-arvioksi noin 500 euroa, johon tulisi päälle yhteensä 80 km ajoa työpäivän molempiin päihin lisättynä. Lisäksi sijaisauton vuokraa pitäisi maksella min. 53 eskoa. Paikallinen nyrkkipaja Paraisilla sen sijaan ilmoitti huolto-ohjelman mukaisen huollon osineen kustantavan noin 550 eskoa, tosin jollain moottoripesulla varustettuna. Eikö tosiaan saa Bemaria halvemmalla huollettua?
                        Inspektion 2 maksoi mulla 320dA -01 autoon n. 330 euroa (Oulussa tosin).

                        Vaikuttaneeko automallin ero noin paljon, vai oliko tuo 330 sitten poikkeuksellisen halpa hinta..?

                        -edit-

                        ei merkkiliikkeessä tosin.

                        Comment

                        • Driver22
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2006
                          • 2093
                          • *

                          #27
                          Originally posted by Vana View Post
                          Inspektion 2 maksoi mulla 320dA -01 autoon n. 330 euroa (Oulussa tosin).

                          Vaikuttaneeko automallin ero noin paljon, vai oliko tuo 330 sitten poikkeuksellisen halpa hinta..?

                          -edit-

                          ei merkkiliikkeessä tosin.
                          Varmaankin vaikuttaa aika paljon vaihdetaanko jäähdytin- ja jarrunesteet, ei ne nesteet kauheasti maksa mutta se työ taas...
                          F31 330D Xdrive M-Sport

                          Comment

                          • Dandy
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2003
                            • 1438
                            • ....

                            #28
                            Kun tekee itse tuon inspection 2:n selviää reilulla parilla sadalla. Itse olen tuossa huollossa vaihtanut aina seuraavat:

                            -Moottoriöljy+suodatin
                            -Ilmansuodatin
                            -Tulpat
                            -Vaihteistoöljy
                            -Peräöljy
                            -Jarruneste

                            Joku sanoi, että jarru- ja syylärinesteet pitäisi vaihtaa parin vuoden välein. Eiköhän tuo ole kuitenkin enemmän kilometreistä kiinni. Jäähdytinnestettä en ole ikinä vaihtanut kakkoshuollon yhteydessä.

                            Sen verran yksinkertainen huolto tehtäväksi ettei viitsi alkaa yli 500 euroa maksamaan ja tietääpä, että tulee kunnolla vaihdetuksi kun tekee itse.

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9142
                              • Oulu

                              #29
                              Originally posted by Dandy View Post
                              Joku sanoi, että jarru- ja syylärinesteet pitäisi vaihtaa parin vuoden välein. Eiköhän tuo ole kuitenkin enemmän kilometreistä kiinni. Jäähdytinnestettä en ole ikinä vaihtanut kakkoshuollon yhteydessä.
                              Jarrunesteet pitäisi aina vaihtaa kahden vuoden välein. Hygroskooppisena se sitoo hanakasti kosteutta, vaikka autolla ei ajettaisi metriäkään.

                              Samoin jäähdytysnesteen hapettumista estävät komponentit heikkenevät ajan kuluessa.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              • Bmw Master
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 13155
                                • Kokomo

                                #30
                                Automaatiin ei ainakaan öljynvaihto kuulu, mites manuaaliin? Peräkin taitaa olla huoltovapaa?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎