Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Jurina

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • paluok
    Bimmer Rookie
    • Apr 2007
    • 69

    E46 Jurina

    Onko Kukaan E46 Omistaja Huomannut Oudon Jurinan Autosta. Jurinaa Ilmenee Kun Vedättää Esim. Isommilla Vaihteilla Kiihdyttäessä. Parhaiten Huomaa Kun Vetää Esim. Kärryä Tai Vaunua. Jurina Kuulostaa Tulevan Takaa Tai Kardaanista.

    Eli Jos Jollakin On Tietoa Asiasta, On Jopa Löytänyt Vian Ja Korjannut Sen Nii Saisko Itsekin Siihen Varmuuden...

    Oma Auto On 320d manuaali laatikolla
    Last edited by paluok; 17-09-2008, 16:05.
  • miccou
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2005
    • 488
    • Iisalmi

    #2
    Onko automaatti?

    Automaattien ongelma on vaihdelaatikon turbiini:

    VW Passat 1.8t -04


    X1 20Da X-Drive -13
    E39 530Da Touring -01
    E39 525iA Touring -01
    E46 325iA Sedan -01
    E46 320D Touring -00
    Audi A3 1.9TDI -01
    VW Multivan 2.5 TDI -05

    Comment

    • sassi
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2008
      • 412
      • Nivala

      #3
      Ja jos kyseessä on manuaali, niin aiheuttaja voi olla elämänsä ehtoopuolella oleva kardaaniin kuminivel ja/tai kardaanin tukilaakeri.

      Minulla esiintyy 330d:ssä tuota jurinaa isoilla vaihteilla kiihdyttäessä. Kuminivel ja laakeri on jo hankittuna, kun pääsisi vielä nosturille ne vaihtamaan. Kerron sitten poistuiko jurina.
      --
      Sassi
      - F10 530d
      - KTM 690 Enduro
      Ex. E90 330d, E46 330d

      Comment

      • paluok
        Bimmer Rookie
        • Apr 2007
        • 69

        #4
        Auto on manuaali. Kertokaapa jos vika tosiaan ilmenee

        Comment

        • sassi
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2008
          • 412
          • Nivala

          #5
          Eilen vaihdettiin kadaanin kuminivel ja jo purkamisvaiheessa kävi selväksi että siinä se vika on.

          Limppu oli entinen, ne metalliholkit oli liki irrallaan, vaikka itse kumi olikin ehyt.

          Tukilaakeri oli myös tarkoitus vaihtaa samalla purkamisella, mutta olipa sitten varaosapulju tilannut liian pienen laakerin, se ei sopinut kuin viereen. Mutta alkuperäinen laakeri oli kuin uusi, niin en jättänyt sen takia levälleen vaan kasasin entisellä laakerilla.

          Samalla tuli vaihdettua myös vaihteiston ja perän öljyt, vaikka ns. ikiöljyt ovatkin. Vaihteistoöljy oli mustaa kuraa ja mukana tuli metallihilettäkin ihan kiitettävästi. (Autolla ajettu nyt 167 000km)
          Peräöljy näytti ja tuntui kuin purkista kaadetulta, vaihdoin silti nekin.
          Vaihteistoon meni öljyä (Castrol SMX-S 75W-85) 1,9l ja perään 1,1l (Castrol SAF-XJ 75W-140).

          Ja nyt jyrinä on tiessään! Nyt on taas mukava kiihdytellä kun veto on tasaista ilman ylimääräisiä värinöitä, varsinkin ohituksissa tuon huomasi kun veto lähtee yleensä aina alle 80km/h nopeudesta isolla vaihteella...

          Laatikon öljynvaihdon vaikutusta en osaa sanoa, kun ei ole sen jälkeen tullut ajettua kuin about 30 km, laatikko on toiminut vanhoillakin öljyillä kuin ajatus. Mutta ei se varmasti ainakaan huononna tilannetta, eikä se vanhan öljyn mukana tullut metallihile ainakaan auta voitelussa
          Onpahan ainakin itsellä levollisempi mieli painella kaasua.
          --
          Sassi
          - F10 530d
          - KTM 690 Enduro
          Ex. E90 330d, E46 330d

          Comment

          • mrcrowley
            Newbiemmer
            • Oct 2008
            • 12

            #6
            Mistä mahtaa johtua outo jurina (voimakas matala ääni). Ääni kuuluu joka nopeudella, mutta kovemmilla nopeuksilla tietenkin kovempaa. Ihan uudella tasaisella asfaltilla auto on äänetön, mutta karkeammalla pinnalla kuuluu kova jurina ja vaihtelee tien karkeuden mukaan. Varsinaiselta rengasääneltäkään se ei kuulosta, vaan on paljon matalampi. Takarenkaat on 255 ja eturenkaat 225 -matalaprofiilirenkaat. Ja jossain luki, että michelinit toimis bemareis parhaiten, mutta nuo eivät ole misukat.
            Ääni kuulostaa lähinnä siltä, että kaikki renkaan resonanssi pääsee suoraan runkoon. Mikä voisi olla kyseessä?

            Autoni 320Ci -99 aj. 210tkm
            Last edited by mrcrowley; 09-10-2008, 12:43.

            Comment

            • JTP
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2008
              • 506
              • Hpj

              #7
              Originally posted by mrcrowley View Post
              Mistä mahtaa johtua outo jurina (voimakas matala ääni). Ääni kuuluu joka nopeudella, mutta kovemmilla nopeuksilla tietenkin kovempaa. Ihan uudella tasaisella asfaltilla auto on äänetön, mutta karkeammalla pinnalla kuuluu kova jurina ja vaihtelee tien karkeuden mukaan. Varsinaiselta rengasääneltäkään se ei kuulosta, vaan on paljon matalampi. Takarenkaat on 255 ja eturenkaat 225 -matalaprofiilirenkaat. Ja jossain luki, että michelinit toimis bemareis parhaiten, mutta nuo eivät ole misukat.
              Ääni kuulostaa lähinnä siltä, että kaikki renkaan resonanssi pääsee suoraan runkoon. Mikä voisi olla kyseessä?

              Autoni 320Ci -99 aj. 210tkm
              Eiköhän vika ole vain ja ainoastaan renkaissa, eli ei kannata vikaa muualta etsiä!
              Omassa autossa just samat oireet, tosin kovemmassa vauhdissa tuo jurina hieman vaimenee. Ja uudella sileällä asfaltilla ei metelöi hitaammillakaan nopeuksilla.
              Eli renkaan jäykkä runko, kova kumiseos ja Suomen tunnetusti karkeat tienpinnat tuon melun aiheuttaa..
              Jos vaan sullakin on alla Bridgestonen Potenzat, niin vikaa ei tarvitse muualta etsiä!
              e90 330i lci -09
              Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
              Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

              Comment

              • mrcrowley
                Newbiemmer
                • Oct 2008
                • 12

                #8
                Originally posted by JTP View Post
                Eiköhän vika ole vain ja ainoastaan renkaissa, eli ei kannata vikaa muualta etsiä!
                Omassa autossa just samat oireet, tosin kovemmassa vauhdissa tuo jurina hieman vaimenee. Ja uudella sileällä asfaltilla ei metelöi hitaammillakaan nopeuksilla.
                Eli renkaan jäykkä runko, kova kumiseos ja Suomen tunnetusti karkeat tienpinnat tuon melun aiheuttaa..
                Jos vaan sullakin on alla Bridgestonen Potenzat, niin vikaa ei tarvitse muualta etsiä!
                Hyvä tietää ja kiitos.

                Comment

                • dumppi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 4351
                  • sotkamo

                  #9
                  Originally posted by sassi View Post
                  Eilen vaihdettiin kadaanin kuminivel ja jo purkamisvaiheessa kävi selväksi että siinä se vika on.

                  Limppu oli entinen, ne metalliholkit oli liki irrallaan, vaikka itse kumi olikin ehyt.

                  Tukilaakeri oli myös tarkoitus vaihtaa samalla purkamisella, mutta olipa sitten varaosapulju tilannut liian pienen laakerin, se ei sopinut kuin viereen. Mutta alkuperäinen laakeri oli kuin uusi, niin en jättänyt sen takia levälleen vaan kasasin entisellä laakerilla.

                  Samalla tuli vaihdettua myös vaihteiston ja perän öljyt, vaikka ns. ikiöljyt ovatkin. Vaihteistoöljy oli mustaa kuraa ja mukana tuli metallihilettäkin ihan kiitettävästi. (Autolla ajettu nyt 167 000km)
                  Peräöljy näytti ja tuntui kuin purkista kaadetulta, vaihdoin silti nekin.
                  Vaihteistoon meni öljyä (Castrol SMX-S 75W-85) 1,9l ja perään 1,1l (Castrol SAF-XJ 75W-140).

                  Ja nyt jyrinä on tiessään! Nyt on taas mukava kiihdytellä kun veto on tasaista ilman ylimääräisiä värinöitä, varsinkin ohituksissa tuon huomasi kun veto lähtee yleensä aina alle 80km/h nopeudesta isolla vaihteella...

                  Laatikon öljynvaihdon vaikutusta en osaa sanoa, kun ei ole sen jälkeen tullut ajettua kuin about 30 km, laatikko on toiminut vanhoillakin öljyillä kuin ajatus. Mutta ei se varmasti ainakaan huononna tilannetta, eikä se vanhan öljyn mukana tullut metallihile ainakaan auta voitelussa
                  Onpahan ainakin itsellä levollisempi mieli painella kaasua.
                  kertokaapas viisaammat ja asiasta kokemusta omaavat voisko mulla olla kans tuo rättinivel/tukilaakeri/molemmat paskana tai menossa paskaks kun kiihdyttäessä vaimea jurina/tärinä tuntuu perseessä... Tärinä esiintyy parhaiten ku risteyksestä/valoista lähtee 2vaihteella liikenteeseen (pitäis jaksaa vääntää ja lähteä liikenteeseen ihan ilman mitään jurinoita, ainakin ex 325 jaksoi) ja jos kiihdyttää vaikka kakkosella reippaammin ja kolmosellakin kiihdyttäessä vielä tuntuu... Isolla vaihteella vedätettäessä tuntuu myös tärinää mutta erilailla ku pienellä vaihteella.... Auto tuo sigun 323
                  Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
                  e36 325i coupé R.I.P
                  e30 316 2d
                  e36 318is coupé
                  e36 323i 4d ac schnitzer replica


                  Käyttis: e39 523i 4d
                  Originally posted by rizzo
                  Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
                  |Sotkamo Connection|

                  Comment

                  • sassi
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2008
                    • 412
                    • Nivala

                    #10
                    Originally posted by dumppi View Post
                    kertokaapas viisaammat ja asiasta kokemusta omaavat voisko mulla olla kans tuo rättinivel/tukilaakeri/molemmat paskana tai menossa paskaks kun kiihdyttäessä vaimea jurina/tärinä tuntuu perseessä... Tärinä esiintyy parhaiten ku risteyksestä/valoista lähtee 2vaihteella liikenteeseen (pitäis jaksaa vääntää ja lähteä liikenteeseen ihan ilman mitään jurinoita, ainakin ex 325 jaksoi) ja jos kiihdyttää vaikka kakkosella reippaammin ja kolmosellakin kiihdyttäessä vielä tuntuu... Isolla vaihteella vedätettäessä tuntuu myös tärinää mutta erilailla ku pienellä vaihteella.... Auto tuo sigun 323
                    Oireet kuulostaa tutulta.

                    Varmuuden asialle saat, kun käytät pohjamuovit irti ja vaihde päällä nitkuttelet kardaania puolelta toiselle, huomaat kyllä jos kuminivelessä on väljää.
                    Tukilaakeri ilmeisesti hajoaa sitten, jos tuo kuminivel on riittävän kauan rikki. Minulla tukilaakeri ja sen kumituenta oli vielä uudenveroinen, vaikka rättinivel olikin finaalissa.

                    Toinen ei niin yleinen värinän aiheuttaja on luetun perusteella se kardaanin takaosassa oleva vaikionopeusnivel, eli jos se takertelee, aiheuttaa myöskin värinää.
                    --
                    Sassi
                    - F10 530d
                    - KTM 690 Enduro
                    Ex. E90 330d, E46 330d

                    Comment

                    • dumppi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 4351
                      • sotkamo

                      #11
                      joo pitääpä purkaa tuossa ensviikon aikana jos ehtii... ilmeisesti tämä rättinivel ja tukilaakerin gummi kannattanee vaihtaa molemmat samaan aikaan??:think
                      Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
                      e36 325i coupé R.I.P
                      e30 316 2d
                      e36 318is coupé
                      e36 323i 4d ac schnitzer replica


                      Käyttis: e39 523i 4d
                      Originally posted by rizzo
                      Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
                      |Sotkamo Connection|

                      Comment

                      • paluok
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2007
                        • 69

                        #12
                        Originally posted by dumppi View Post
                        joo pitääpä purkaa tuossa ensviikon aikana jos ehtii... ilmeisesti tämä rättinivel ja tukilaakerin gummi kannattanee vaihtaa molemmat samaan aikaan??:think

                        Itsellä oli tosiaan tuo jurina ongelma ja vaihdoin rättinivelen sekä molemmat kannatinlaakerit ja jurina senkuin jatkui! Vika kuitenkin selvisi ja se johtui vetonivelistä. Varsinkin sisemmät vetonivelet olivat jumineet ja sisällä oleva rasva kovettunut. Käytin vetoakselit pöydällä, purin ne ja laitoin grafiittirasvat sisään ja jurina loppu siihen...

                        Comment

                        • hanes
                          Newbiemmer
                          • Mar 2009
                          • 8
                          • Haukipudas

                          #13
                          matala taajuuksien jurina

                          Originally posted by sassi View Post
                          Oireet kuulostaa tutulta.

                          Varmuuden asialle saat, kun käytät pohjamuovit irti ja vaihde päällä nitkuttelet kardaania puolelta toiselle, huomaat kyllä jos kuminivelessä on väljää.
                          Tukilaakeri ilmeisesti hajoaa sitten, jos tuo kuminivel on riittävän kauan rikki. Minulla tukilaakeri ja sen kumituenta oli vielä uudenveroinen, vaikka rättinivel olikin finaalissa.

                          Toinen ei niin yleinen värinän aiheuttaja on luetun perusteella se kardaanin takaosassa oleva vaikionopeusnivel, eli jos se takertelee, aiheuttaa myöskin värinää.
                          Hain Ruotsista 320da vm2003 ajettu 120000km. Erittäin siisti ja uuden auton oloinen. Jo koe ajossa huomasin noin 60-70 vauhdisssa matalataajuksista jurinaa/kuminaa ja aivankuin auton veto olisi hieman heikentynyt. Vääntelin Stereoita pienemmälle ja samalla tietenkin hölläsin kaasua ja kumina hävisi. Nyt ostettuani auton ilmiö toistuu usein ja jos antaa olla samat kierrokset eikä vedätä niin kumina jatkuu. Pieni vedon lisäys tai kaasun nosto niin kumina häviää. Ajattelin että tulee talvirenkaista kun ovat 18" ja paine korkea. Laskin painetta mutta oireet jatkuu. Voisiko olla kardaanissa, ristikkonivelessä vai vaihteistossa vikaa.
                          Muuten huippu auto ajaa toistaiseksi.

                          Comment

                          • MTK530dA
                            Newbiemmer
                            • May 2009
                            • 18
                            • Kymenlaakso

                            #14
                            Originally posted by hanes View Post
                            Hain Ruotsista 320da vm2003 ajettu 120000km. Erittäin siisti ja uuden auton oloinen. Jo koe ajossa huomasin noin 60-70 vauhdisssa matalataajuksista jurinaa/kuminaa ja aivankuin auton veto olisi hieman heikentynyt. Vääntelin Stereoita pienemmälle ja samalla tietenkin hölläsin kaasua ja kumina hävisi. Nyt ostettuani auton ilmiö toistuu usein ja jos antaa olla samat kierrokset eikä vedätä niin kumina jatkuu. Pieni vedon lisäys tai kaasun nosto niin kumina häviää. Ajattelin että tulee talvirenkaista kun ovat 18" ja paine korkea. Laskin painetta mutta oireet jatkuu. Voisiko olla kardaanissa, ristikkonivelessä vai vaihteistossa vikaa.
                            Muuten huippu auto ajaa toistaiseksi.
                            Onko selvinnyt mitään mistä asia johtuu/johtui? Itselläni saattaa olla sama ongelma. Auto 530dA Touring E61 2005, 124tkm. Eilen (4.4.2009) havaitsin asian ensimmäisen kerran kun ajoin moottoritietä 30km ja sen jälkeen saavuin kaupunkiin. Ensin kuullosti siltä että esim. pakoputki olisi vähän rikki jostain, mutta se kun ei ole. Ja moottoritiellä ajaessani saattoi olla että auton eteneminen olisi ollut välillä vähän "nihkeää"...?
                            Olin parkissa reilun tunnin (kylässä) ja sen jälkeen kun lähdin liikkeelle ei ääntä enää kuulunut, eikä myöskään tänään aamulla töihin tullessani.
                            Olisi kiva saada tietää syitä tähän, ettei tulisi vaihdatettua "turhia" osia.

                            Comment

                            • dumppi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 4351
                              • sotkamo

                              #15
                              lainataas taas tätä.. eli nuo edelliset kysymykset tärinästä johtui runkovikaisista renkaista ja loppu kun vaihdoin takaa eteen.. ens talveksi sit uudet... nyt oireet hieman erit.. täristää aina matkaajossa vaihdejarrutuksella (kun vaikka risteys lähestyy ja vaihdan kolmosen ja rupean vaihteella jarraamaan, kylillä ei niinkään tunnu mitään) vain sen ajan kun kytkintä nostaa.. heti kun kytkin täysin ylhäällä niin vaimenee ja loppuu.. sama homma välillä liikkeelle lähtiessä jos ei tarpeeksi kaasua paina.. tärinä tulee melko varmasti takapäästä autoa mutta vaikea mennä sanomaan tarkkaan.. nii ja mainittakoon nyt että auto tuli juuri pari viikkoa sitten nelipyöräsuuntauksesta ja vaihdettuja osia oli takaa alatukivarsien etummaiset puslat... ja edestä joitain puslia mutta ne tuskin vaikuttaa... kiitos jo etukäteen jos joku osais sanoa mistä lähteä vikaa etsimään..

                              EDIT: autohan oli siis e36
                              Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
                              e36 325i coupé R.I.P
                              e30 316 2d
                              e36 318is coupé
                              e36 323i 4d ac schnitzer replica


                              Käyttis: e39 523i 4d
                              Originally posted by rizzo
                              Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
                              |Sotkamo Connection|

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎