Originally posted by Terde
View Post
Itse ratkaisin ongelman siten, että otin jalkatilan läpän tangon irti siitä säätömoottorin pyörästä ja sidoin tangon viereiseen tukeen kiinni niin, että läpät on auki -asennossa. Eli nyt siis puhaltaa jatkuvasti jalkatilaan riippumatta siitä miten säädintä pyörittelee, nyt saa tulemaan tuulilasille, sivulaseille (+ keskelle) ja jalkatilaan lämmintä
Sisätila lämpiää huomattavasti nopeammin nyt ja lämmöntuotto on tasaista. Aiemmin meinasi kuivaa silmät päähän, kun piti luukuttaa lämmintä tuulilasin ja konsolin suulakkeiden kautta. Lämmin ilmahan nousee luonnostaan ylöspäin, joten jalkatilaan puhaltamalla (menee tietysti samalla myös takajalkatilaan) koko kabiini lämpiää nopeammin ja tasaisemmin.
Myös kesällä ilmastointia käytettäessä huomattavasti parempi näin, ei tule sitä vedon tunnetta ja jäähtyy tasaisesti.
Ainut haitta jatkuvasta jalkatilan puhalluksesta on silloin, kun auto on vielä kylmä ja kengissä ja vaatteissa tulee paljon kosteutta sisätilaan (esim. kovalla räntäsateella), silloin pitäisi saada kaikki puhallus hetkeksi pelkästään tuulilasille ja sivulaseille huurteen poistamiseksi. Jalkatilaan puhallus vain nostaa lisää kosteutta sisäilmaan ja huurtuneita ikkunoita ei tahdo saada auki. Tälle syksylle yhden kerran on ollut tällainen tilanne ja viime talvena taisi olla kans kerran. Tuonkin ongelman ratkaisee raottamalla takaikkunoita hitusen, että ilma kiertää paremmin ja kosteus pääsee poistumaan. Kun sisätilat lämpiää tarpeeksi, ongelma poistuu (ja tietysti ilmastointi auttaa kovasti huurteenopoistossa)
Eli tämän toimenpiteen hyödyt vs. haitat on omasta mielestä 10 - 1
PS. Tuon homman tekemiseen riittää kun irroittaa hanskalokeron, sitä kautta pääsee käsiksi.
PS2. Ja sitten kun on myymässä/vaihtamassa autoa jossain vaiheessa, tuo kannattaa myös mainita sitten uudelle omistajalle, tai vaihtoehtoisesti laittaa sen tangon paikalleen, ettei aiheuta uudelle omistajalle ihmetystä.
Comment