Announcement

Collapse
No announcement yet.

3. sarjan peristä kysyttävää..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tossmi
    Newbiemmer
    • Mar 2023
    • 24
    • Pirkanmaa

    3. sarjan peristä kysyttävää..

    Potilaana E46 320i -99, eli prefacelift 150hp M52TUB20 koneella. Ajettu 440tkm ja nyt taitaa alkaa olla perä tiensä päässä. Kalahtelee liikkeellelähdöissä ja pakituksessa erityisesti kun painaa kytkimen pohjaan kesken vedätyksen (kumilimpun vääntö purkautuu??? ja perässä kalahtaa, sellainen nopea klang klang). Samoin kun vaihtaa 1-2 ja 2-3 niin kalahtaa. Kokeilein välyksiä niin käsijarru kytkettynä ja vaihde vapaalla tyhjää on sen verran, että kardaanin kiinnityskehä peränpäässä pyörähtää noin 1 cm ellei hieman enemmän. Tuskin on normaalia?
    Onko näissä 3- sarjan E46 korisissa miten samat perät käytössä ja onko kaikissa jonkinmoinen lukko olemassa? Onko dieseleissä sama perä käytössä? Talvella kun tuo etenee tosi hyvin..
    Muuten perä ei suuremmalti äännä, ei ulise tms.
    Lähinnä tieto helpottaa vaihtoperän etsintää käytettyjen rintamalta..jos siihen päätyy.
    Mulla on videota auton alta mutta en osaa liitellä niitä tänne..

    t Mika
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5257
    • Pirkkala

    #2
    Ainoa e46 jossa lukko on m3.
    kolinan syitä kannattaa etsiä perän kiinnityksistä sekä vetarien nivelistä.
    e46 on saanut ainanin 2 erikokoisella perämurikalla ja lukuisilla eri välityksillä

    Tutki niitä bmwfans.info sivulta tai realoem.com

    Perän sisään jos katsot niin katso onko ristitappi väljä

    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • Tossmi
      Newbiemmer
      • Mar 2023
      • 24
      • Pirkanmaa

      #3
      Jok ikinen perän pusla on vaihdettu viime kesänä. Vetarit toki voi olla myös kuluneet. Perämurikassa oli mainitsemani väljä siten, että verarit eivät liikahtaneet yhtään. Eli kaikki väljä perän sisällä. Pitää tutustua noihin sivuihin josko vaikka saisi jotain vinkkiä.
      Uskon kyllä että perä on jo kulunut ekat 400tkm on mennyt samoilla öljyillä, vedettykin taakkaa jonkun verran. Saa kai se jo kuluakin tälle ikää..

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16418
        • Asikkala

        #4
        Originally posted by Tossmi View Post
        ekat 400tkm on mennyt samoilla öljyillä
        Miksi ?

        Comment

        • Tossmi
          Newbiemmer
          • Mar 2023
          • 24
          • Pirkanmaa

          #5
          Niin, siinäpä kymysys.. Ite sain auton appivanhemmalta käyttöön 417 tkm ajettuna. Vaihdoin heti voimansiirron öljyt. Huollatettu välillä huoltoohjelman mukaan, välillä vaan moottoriöljyä vaihtaen (15tkm välein). Tuskin on mihinkään huolto ohjelmaan edes kuulunut? Eikös ne ole virallisesti auton käyttöiän "kestävät" öljyt. Ainakin vaihteistossa...

          Comment

          • Freak
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2003
            • 2540
            • .

            #6
            Originally posted by Tossmi View Post
            Jok ikinen perän pusla on vaihdettu viime kesänä. Vetarit toki voi olla myös kuluneet. Perämurikassa oli mainitsemani väljä siten, että verarit eivät liikahtaneet yhtään. Eli kaikki väljä perän sisällä. Pitää tutustua noihin sivuihin josko vaikka saisi jotain vinkkiä.
            Uskon kyllä että perä on jo kulunut ekat 400tkm on mennyt samoilla öljyillä, vedettykin taakkaa jonkun verran. Saa kai se jo kuluakin tälle ikää..
            Perässä pitäisi kyllä tapahtua aika paljon asioita, että hammaskosketukseen tulisi noin paljon väljää ja se kyllä aiheuttaisi myös ääntä ajossa. Ennemmin epäilen sisäpään niveliä. Saatko kokeiltua niin, että pidät toisella kädellä vetarista kiinni ja toisella aivan perän vierestä vetoakselin tumpista ja joku kaveri pyörittää rengasta edes-takas?

            Jos vain mahdollista, niin kannattaa tutkia asioita toinen rengas maassa ja verrata niitä molemmat renkaat ylhäällä+vaihde päällä oleviin tilanteisiin. Näin saadaan pyöritysliike kulkemaan tasauspyörästön tai välityksen kautta.

            Yleensä perät ovat kyllä niin kestäviä, ettei niihin suurta välystä voi tulla. Kovia äkkilähtöjä otettaessa kyllä vetarin tumpeissa olevat boorit saattavat rikkoutua tai sitten boorien vastanäyttelijä eli tasauspyörästön sisällä olevat rattaat. Nämäkään eivät yleensä pääse kulumaan, koska kosketus on koko ajan tasainen ja pettävät yleensä sitten kokonaan voiman edessä.
            Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

            Vanha Uuden liiton mies...

            Comment

            • Tossmi
              Newbiemmer
              • Mar 2023
              • 24
              • Pirkanmaa

              #7
              Moi, ensiviikolla selviää, saan silloin tutkittua paremmin. Vetarit mietityttää kyllä, nekin alkuperäiset alkuperäisillä rasvoilla..
              Saattaahan toki kaikki väljä mitä voimansiirtoon on kertynyt niin kertautua nyt klonkseena. Aina lähtien vaihdelaatikosta päätyen renkaan navalle.
              Saatetaan ihan innostua kurkistamaan perän sisällekin.

              Comment

              • Tossmi
                Newbiemmer
                • Mar 2023
                • 24
                • Pirkanmaa

                #8
                No niin, väljää vähän kaikkialla..Vetarien sisemmät ja uloimmat nivelet hieman väljiä. Perässä itsesään aivan aavistus välystä. Selittänee kolistelun. LIsäksi viime vuonna vaihdatin rättinivelen ja kardaanin tukilaakerin. Huomasin senkin, että rättinivel taitaa olla pultattu vääriin reikiin..

                Comment

                • Jarger
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2005
                  • 3705
                  • Finnland

                  #9
                  Lifetime fluidit on hyviä, kyllä ne osan käyttöiän kestää
                  Osan käyttöikä kyllä lyhenee dramaattisesti öljyjä vaihtamatta
                  Negatiiviset kauppakokemukset:
                  Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7393
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by Tossmi View Post
                    Huomasin senkin, että rättinivel taitaa olla pultattu vääriin reikiin..
                    Mikä tuossa kuvassa on väärin? En ole koskaan tämmöistä asentanut niin en kyllä hoksaa mitä tarkoitat.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • Jarger
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2005
                      • 3705
                      • Finnland

                      #11
                      Käsittääkseni limpun asennus menee niin että paksumpiin lenkkeihin kohdistuu veto eteenpäin ajettaessa. Ostin Meylen moisen X5 etukardaaniin joskus, en asentanut sitä sen nuolten mukaan vaan siten miten alkuperäinen tuote viivoiltaan ja pyörimissuunnaltaan neuvoi. Mahdollisesti tarkoitettu alunperin toiseen suuntaan pyörivään sovellukseen ja siihen asennuksen viivat.

                      Negatiiviset kauppakokemukset:
                      Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                      Comment

                      • Tossmi
                        Newbiemmer
                        • Mar 2023
                        • 24
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Juurikin niin, vedon tulisi kohdistua juuri paksumpiin lenkkeihin kun ajetaan eteenpäin. Käsittääkseni pyörii perästä päin katsottuna vastapäivään, eli vaihdelaatikon laipan pultti siten, että työntää edellään paksusta lenkistä kardaanin laipan pulttia? Hankalasti selitetty...Tiedä nyt sitten miten vaikuttaa..ehkä kannataa kääntää. Onnistunee kun vaan irrottaa pultit..

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎