.......Taas searcilla tulee vastauksia, mutta selvyyttä en saa, mikä olisi se oikea ratkaisu. Elikkäs autona e46 320d vm 02. Ja muistaakseni kingwoodin jälkiasennus xenonit vai mitkä ne oli(hommasin annelin silmä umpiot joissa kiinni lähivalolla xenonit) Alussa paketti toimi ilman mitään ongelmia vaan nyt kun autoa starttaa kylmänä/ pari tuntia seisoneena ja kääntää valot päälle niin trippi mittari ja navikaattorin näytöstä kello, pvm ja kieli nollautuu. ja mittaristossa viisarit käy toimimattomina. Ns lämpimänä ei tee kyseistä "nollausta" Paljon ollu näistä näköjään puhetta, mutta jos vielä saisi tarkennusta kiitos
Joo eli testailtu on. Valot toimii niin kuin pitääkin kun antaa auton pyöriä jonkun 10 sekunttia, että kerkeää paikat lataantua, mutta jos heti laittaa valot päälle niin kaikki nollautuu... eli alussa on virran puutetta ja sen takia mittaristo ottaa siitä ihteensä. virran saannille pitäisi jotain tehdä tai sitten aina malttaa odottaa hieman kun kylmänä käynnistää.
Eiköhän se ongelmien juuri ole se bemarin ajovalojärjestelmä. Kun xenoni vilkkuu, se on sen merkki että jännite on liian pieni. Bemarissa on halogeeneilla jännitteenalennussysteemi käytössä. En ole oskilloskoopilla katsonut, mutta oletettavasti PWM-modulaatiollahan tuo hoidetaan:
Näitä samantyyppisiä jännitteenalennusvirityksiä on käytössä muissakin lähinnä eurooppalaisissa autoissa.
Mahdollinen jännitteenalennus on tehty ainoastaan päiväajovalotoimintoa varten polttimoiden iän pidentämiseksi. Kytkettäessä valot normaalisti, auton mallista tai merkistä riippumatta, on niillä aina täysi jännite.
Xenonvalojen syttymisongelmat tai syttymisen aiheuttamat ongelmat muualla ovat jännitteen notkahduksen aiheuttamia. Kun auto on kylmäkäynnistetty on akun jännite laskenut ja suuri osa laturin energiasta menee tällöin akulle. Sopiva virtapiikki järjestelmässä voi tällöin aiheuttaa jännitteen käymisen liian alhaalla jolloin varoitusvaloja voi syttyä eri järjestelmille, niille jotka eivät saaneet koko ajan riittävää jännitettä tai mittariston yms toiminta voi hetkellisesti häiriintyä. Varsinaista vikaa tilanne ei synnytä.
Ongelman ratkaisuja:
-paremmin virtaa luovuttavan/vastaanottavan akkutyypin käyttö (tai akun vaihto ehjään...).
-akkukaapeloinnin liitosten kunnon tarkastus
-laturin kunnon tarkistus / kapasiteetin kasvattaminen / hihnapyörän halkaisijan pienentäminenb
-suurikapasitanssisten kondensaattoreiden kytkentä valojenohjausmoduulin virransyöttöön. Alkuperäisten halogeenipolttimoiden johtojen rinnalle ei kannata kytkeä kovinkaan suurikapasitanssisia kondensaattoreita koska se kuormittaa valojenohjausmoduulia.
Mikäli virta ei relejohtosarjalla riitä niin ei se riitä muista (osin edellämainituista) syistä. Todennäköisesti faradin hifikonkan asiallisesti asentaneilla ei sivutuotteena myöskään ole edes tarvikexenon ongelmia...
Käyttämällä parempilaatuisia ballasteja ongelma myös poistuu kokonaan.
Käyttämällä parempilaatuisia ballasteja ongelma myös poistuu kokonaan.
Tässäpä tuo ongelman ydin kiteytettynä että miksi kannattaisi käyttää alkuperäisosia.
BMW Service P.o4oo925441 [email protected] Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat
Tässäpä tuo ongelman ydin kiteytettynä että miksi kannattaisi käyttää alkuperäisosia.
Tässä kun nyt oikeastaan on kahta eri ongelmaa, xenonin vilkkuminen ja mittareiden/eri järjestelmien resetoituminen xenonien sytytyksessä. Tuohon resetoitumisongelmaan nimenomaan ratkaisu on hyvälaatuiset ballastit, joissa on sytytystä "pehmennetty" virtapuolelta katsoen. Mutta ainut vaihtoehto ei ole alkuperäinen ballasti, kun Kiinasta saa tänä päivänä vähintään samantasoisia ballasteja tarvikkeenakin, kun ei vaan osta sitä Kiinan halvinta rojua. Uskomatonta mutta totta! Tietenkin jos ei varmuudella tiedä mitä on ostamassa, niin helpointa on ostaa alkuperäistä. Mutta siltikin lopputulos voi olla strobovalo.
Tuohon vilkkumiseen ei alkuperäinenkään ballasti välttämättä auta mitään(niin kuin esim. tuossa ylempänäkin kirjoitetaan). Kun ei riitä että halogeenipolttimon tilalle lätkäistään ballasti+xenonpolttimo, vaan automallista riippuen pitäisi myös valomoduli vaihtaa tai auto ohjelmoida xenoneille, että saadaan jännitteenalennus pois. Silloin pelaisi valot varmuudella vilkkumatta.
Kaikkein helpointa tietenkin on mennä marmoritiskille, iskeä muutama tuhatlappusta pöytään ja sanoa että "laittakaa mulle alkuperäiset xenonit". Lopputulosta ei tarvitse arvailla.
Mahdollinen jännitteenalennus on tehty ainoastaan päiväajovalotoimintoa varten polttimoiden iän pidentämiseksi. Kytkettäessä valot normaalisti, auton mallista tai merkistä riippumatta, on niillä aina täysi jännite.
Saako esim. VAG-konsernin autoista pitkiltä jännitteenalennuksen pois valokatkaisijaa kääntämällä? Eipä taida.
ei se alkuperäinen oo sen kummenpaa LAATUA.. ostin e46:seen faceliftiin alkuperäiset uudet bixenon-umpiot keulalle ja välkkyy ihan sikana kun laittaa valot päälle. n.10s ennenkuin syttyy.
Uskomatos homma kyllä, mutta kun laitoin tuon xenonkaupan kondensaattoripiuhan tai mikä ikinä se onkaan, niin kaikki ongelmat hävis... Näytti ihmeellisiä vikoja mittaristossa ja xenonit välkkyi varmaan 15sek. ennenkuin syttyi. Nyt kaikki pelaa!!!
Mulla siis alkuperäiset xenonumpiot jotka vaihdoin halogeenien tilalle!!!
ja auto on facelift e46
Uskomatos homma kyllä, mutta kun laitoin tuon xenonkaupan kondensaattoripiuhan tai mikä ikinä se onkaan, niin kaikki ongelmat hävis... Näytti ihmeellisiä vikoja mittaristossa ja xenonit välkkyi varmaan 15sek. ennenkuin syttyi. Nyt kaikki pelaa!!!
Mulla siis alkuperäiset xenonumpiot jotka vaihdoin halogeenien tilalle!!!
ja auto on facelift e46
Saisko linkkiä kyseiseen piuhaan(kun ei tuolla nimellä silmään pistä):think
Saako esim. VAG-konsernin autoista pitkiltä jännitteenalennuksen pois valokatkaisijaa kääntämällä? Eipä taida.
Tarkoittanet varmaankin malleja joissa polttimoita syötetään hakkurin kautta, tämä ei alenna jännitettä vaan vakavoi sen koko ajan olemaan 14,4 volttia jolloin saavutetaan paras valoteho. Jännitteenalennusta varsinaisilla ajovaloilla pitkistä puhumattakaan ei ole käytössä missään ajoneuvoissa. Ainoastaan päiväajovalotoiminnolla on käytössä jännitteen alennus joissakin automalleissa joko diodikytkennällä tai tehoelektroniikalla toteutettuna.
ei se alkuperäinen oo sen kummenpaa LAATUA.. ostin e46:seen faceliftiin alkuperäiset uudet bixenon-umpiot keulalle ja välkkyy ihan sikana kun laittaa valot päälle. n.10s ennenkuin syttyy.
Joo ongelma hävis tuolla xenonkaupan kondensaattoripiuhalla (n.10€), minkä autoon laitoin. Toinen, joskin kalliimpi tapa olisi ollut viedä auto laakkoselle ja koodauttaa xenoneille. Minua tuo ylimääräinen piuhanpätkä konehuoneessa ei haittaa, joten hyvä näin.
Ja auto meni katsastuksesta läpi ilman aut.korkeudensäätöä
Tarkoittanet varmaankin malleja joissa polttimoita syötetään hakkurin kautta, tämä ei alenna jännitettä vaan vakavoi sen koko ajan olemaan 14,4 volttia jolloin saavutetaan paras valoteho. Jännitteenalennusta varsinaisilla ajovaloilla pitkistä puhumattakaan ei ole käytössä missään ajoneuvoissa. Ainoastaan päiväajovalotoiminnolla on käytössä jännitteen alennus joissakin automalleissa joko diodikytkennällä tai tehoelektroniikalla toteutettuna.
Hyvinkin pitkälti paskapuhetta. Otappa oskilloskooppi ja tökkää piuhat kiinni ajovalon piuhoihin niin sieltä piruvie tulee kanttiaaltoa. joka pudottaa jännitettä.(ps auto käynnissä ja halogeenivalot PÄÄLLÄ) Näin ainakin e46 ja siitä uudemmat bmw:t. Ei ole mikään kumma jos tseenonit välkkyy
Ja jos e46 laittaa orkkis xenon umpiot vaatii se myös valomoduulin että kaikki toimii niinkuin pitääkin.
Comment