Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 318i M43B19 1998 vilkauttelee punaista öljyn merkkivaloa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vesku1
    Photographer
    • Jun 2005
    • 1401
    • Haukipudas

    E46 318i M43B19 1998 vilkauttelee punaista öljyn merkkivaloa

    Elikkäs seuraava oire M43B19 -moottorilla varustetussa E46 318i:ssä (5/1998) on alkanut pelottamaan & ihmetyttämään.
    Autolla ajettu nyt 163 tkm, öljyt ja suodatin vaihdettu viimeksi n. 9 tkm sitten. (syyskuun puolessa välissä).

    Ajolämpimänä tyhjäkäynnillä taulussa palaa/vilkkuu satunaisesti punainen öljynpaineen merkkivalo.
    (Käsittääkseni se punainen merkkivalo, jossa öljykannun kuva, on samalla vähän öljyn ja vähäisen öljynpaineen merkkivalo?)

    Kylmällä koneella ei mitään ongelmaa, mutta kun autolla on ajanut esimerkiksi moottoritie siirtymän 25 km n. 110 km/h - eli rapiat 3000 kierrosta pitempään, niin moottorin pudotessa tyhjäkäynnille syttyy punainen öljykannun kuva tauluun. Öljyä moottorissa on kyllä, onko syynä sitten puutteellinen öljynpaine? Kun kaasulla kierroksia nostaa vähäkään tyhjäkäynnistä, punainen valo sammuu. Kun auto on ollut parkissa hetken (kahvistelut kylässä etc.) ja auton töräyttää tulille, ei valo pala. Mutta taas kun autolla on ajettu tovi, alkaa valo palaa tyhjäkäynnillä. Aina se ei välttämättä pala kokoaikaa, vaan vilkkuu kuin jokin diskovalo.

    Vianetsintää, onko tuolla jossain jotain öljynpaineen anturia - se viallinen? Moottorin pohjassa vai öljynsuodattimen jalassa? Öljynsuodattimen jalka on myös hiukan märkä. Siten tiiä johtuuko em. mahdollisesta viasta vai siitä että paukahti öljynsuodattimen kotelon ja korkin välistä tiiviste syksyllä - sotki aika hyvin

    Vai lähetäänkö hakemaan jotain vielä isompaa ja kalliimpaa remonttia? Pikkusen välillä tyhjäkäynti humpaa, käy tosi vähänä kierrokset, jonka jälkeen hörähtää normaaliin. Tätä humpausta tapahtuu maks. 2 kertaa peräkkäin kunnes tasoittuu normaaliin. Muuta oleellista häiriötä tällä hetkellä autosta ei löydy

    Edit. Vaihdoin juuri moottorin taakse jäähdytysletkun Y-haaran, samalla käytin venttiilikopasta lähtevän huohotin letkun irti. Letkun sisällä oli hieman moskaista paskaa, ja paineilmalla puhaltelin letkun auki. Linkin: http://www.realoem.com/bmw/showparts...14&hg=11&fg=15
    Osa nro. 1 "Crank case ventilation valve" -mikä on ko. palikan toimintaperiaate, ja mitä se sisältää, jostain luin että siellä olisi jokin kalvo sisällä, joten en paineilmaa tämän puhdistamiseen käyttänyt, vaan puhalsin itse, ilma kulki läpi hyvin. Em. toimenpiteiden jälkeen, tyhjäkäynti ei humpaa enää, eikä autoa ilmatessa, vaikka kone käytettiin lämpimässä tallissa todella kuumaksi, ei öljyn merkkivalo syttynyt / vilkkunut. Sekä seuraavat 300 km on nyt ajettu ilman mitään ongelmia, mutta taas alkoi punainen valo vilkkua.

    Öljynpaineen merkkivalo alkoi vilkutella n. 5 tkm edellisestä öljynvaihdosta, sisällä Castrolin Magnatec 5w-40 öljyt. Pistetäänkö jäykempää sissään seuraavalla kerralla, vai poistammako merkkivalon?

    Vinkit auton korjaamiseen ovat erittäin tervetulleita
    Last edited by Vesku1; 16-12-2008, 14:13.
  • arska84
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 1356
    • Seinäjoki

    #2
    Onkos osanumero 16 kunnossa? http://www.realoem.com/bmw/showparts...69&hg=11&fg=10
    BMW PREMIUM

    BMW E46 318

    Comment

    • siksta
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 675
      • Orimattila

      #3
      Originally posted by arska84 View Post
      Välttämättä en kyllä ekana lähtis syyttämään öljyntaso-anturia tuosta. :think
      Vaan ennemminkin juuri paine-anturia tai sitten itse öljypumppua.
      Paine-anturi:
      Tässä kuvassa osa nro. 10

      Kannattaisi melkein ajaa johkun korjaamolle ja sanoa siellä, että mittaavat
      nuo öljynpaineet.

      Kuulostaa oireet ihan samalta, kun mulla yhdessä autossa oli.
      Siinä oli loppuen lopuks öljypumppu paskana.
      No, mutta se olikin Audi.
      F25 3.0D M-sport, F20 118i M-sport

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #4
        Jos auto herjaa öljynpainetta niin se pitää mittarilla mitata. Mitkä on ohjearvot, ei tietoa. Onko käyntiääni ihan normaali? Meinaan jos öljykierrosta löytyy paljon "moskaista paskaa" niin siellähän voi olla jotain öljykierrosta tukossa.
        Forten voi laittaa pyörimään koneeseen, se sitten avaa mahdollisen tukoksen tai ei. Tosin jos vaikka öljysihti on tukossa niin ei Forte saa niitä moskapaskoja irtoamaan verkosta.

        Originally posted by Vesku1 View Post

        Vianetsintää, onko tuolla jossain jotain öljynpaineen anturia - se viallinen? Moottorin pohjassa vai öljynsuodattimen jalassa?
        Eiköhän se ole osa numero 10. Öljynpaine usein mitataan ruuvaamalla pressure switch irti ja ruuvaamaalla sen tilalle mittari.

        Originally posted by siksta View Post
        Siinä oli loppuen lopuks öljypumppu paskana.
        No, mutta se olikin Audi.
        1,8T ?
        Last edited by petrolhead; 17-12-2008, 08:35.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • Vesku1
          Photographer
          • Jun 2005
          • 1401
          • Haukipudas

          #5
          Mjoo, pitänee käyä tuossa lähikorjaamolla mittauttamassa öljynpaineet. Mietin kans tuota öljyn tasoanturia, mutta kun se valo on kerralla punainen mitä se vilkuttelee, eikä missään vaiheessa keltaista välillä...

          Kellään mitään hajua tuon moottorin ohjearvoista öljynpaineille?
          Vai luotetaanko sokeasti siihen, mitä korjaamon sedät sanoo? Ja ei, en ole viemässä Oulun merkkihuoltoon - ainakaan Wetterille

          Käyntiääni ei mielestäni ole muuttunut mihinkään ajamani 40 tkm aikana. Ei tyhjäkäynnillä eikä veto kierroksilla.

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9081
            • Oulu

            #6
            Kuinkas öljyvalo toimii E46:ssa, kun E39:ssä sama valo keltaisena herjaa öljyn määrästä ja punaisena paineista.

            Öljynpaine käyntilämpöisenä tyhjäkäynnillä min 0,5 bar, kierroksilla reguloitu paine 4,3 +/- 0,2 bar.

            Helppo tarkistuskohde on myös suodatinkannen keskitapin alapäässä olevat o-renkaat. Voi falskata niistä osan paineista suodatinkotelosta suoraan öljypohjaan.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • fastandfurious
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 1731
              • Tampesteri

              #7
              Originally posted by Clavurion View Post
              Kuinkas öljyvalo toimii E46:ssa, kun E39:ssä sama valo keltaisena herjaa öljyn määrästä ja punaisena paineista.

              Samanlailla se on e46:ssa.
              ---------------------------------------------------
              E91 325d M-Sport
              ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
              E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

              Comment

              • arska84
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2006
                • 1356
                • Seinäjoki

                #8
                Originally posted by fastandfurious View Post
                Samanlailla se on e46:ssa.
                Aika paska systeemi on sitten.. Keltainen valohan tarkoittaa että saa jatkaa matkaa,"mutta kaikki ei ole niin kun pitää".. Mitä jos öljyä ei ole ollenkaan ja kuski vaan porskuttaa menemään kun ajattelee että "pieni vajaus vaan öljyissä"..
                BMW PREMIUM

                BMW E46 318

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9081
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by arska84 View Post
                  Aika paska systeemi on sitten.. Keltainen valohan tarkoittaa että saa jatkaa matkaa,"mutta kaikki ei ole niin kun pitää".. Mitä jos öljyä ei ole ollenkaan ja kuski vaan porskuttaa menemään kun ajattelee että "pieni vajaus vaan öljyissä"..
                  Kyllä se keltaisen jälkeen syttyy punaisena, jos öljyä on niin vähän, että öljynpaine laskee alle hälytysrajan.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • arska84
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2006
                    • 1356
                    • Seinäjoki

                    #10
                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Kyllä se keltaisen jälkeen syttyy punaisena, jos öljyä on niin vähän, että öljynpaine laskee alle hälytysrajan.
                    edit... ei mitään
                    Last edited by arska84; 17-12-2008, 21:26.
                    BMW PREMIUM

                    BMW E46 318

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9081
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by arska84 View Post
                      Juuri tätä ajoin takaa tuolla aivan ensimmäisellä postauksella tähän.. Jos tuo tasoanturi on rikki ja ilmoittaa että "öljy on vähissä" ja punainen valo killittää..
                      En minä siltikään ymmärrä tuota sinun logiikkaa. Keltainen öljyvalo = määrän tasoanturi, punainen = öljynpaineanturi. Ja öljynpaineen varoitus syttyy täysin riippumatta tasoanturin tilanteesta.

                      Edit:
                      Last edited by Clavurion; 17-12-2008, 21:30.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • nos_touring
                        Newbiemmer
                        • Feb 2006
                        • 13
                        • Helllsinki-Kitttee-Turgu

                        #12
                        Täällä on samanlainen ongelma e34 525ia -89 kanssa. eli kylmänä ei mitään häikkää eikä pienen ajonkaan jälkeen. mutta kun kone on lämmin niin lämpimänä öljynpaine valo tyhjäkäynnillä -->discovalo! hiukan jos nostaa kierroksia niin valo sammuu...kun taas jättää tyhjäkäynnille niin humppaa parikertaa ja käynti tasoittuu mutta valo vilkkuu....kertokaa mullekkin jos keksitte vikaa!

                        Comment

                        • juhomo
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2007
                          • 636
                          • Kempele

                          #13
                          korjauskirjan mukaan 0.5bar öljynpaine minimissään tyhjäkäynnillä
                          Automyynti, Korjaamo, Rengasmyynti, Hinaus yms:

                          www.jsautomoto.fi

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            #14
                            Originally posted by juhomo View Post
                            korjauskirjan mukaan 0.5bar öljynpaine minimissään tyhjäkäynnillä
                            ..Eli silloin paineanturin kytkeytyminen on about 0,5 barissa. Jos punavalo ei pala kierroksilla se ei silti tarkoita että paine nousisi tuonne 4,3:een. Eli öljynpainemittari kiinni sinne.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • Vesku1
                              Photographer
                              • Jun 2005
                              • 1401
                              • Haukipudas

                              #15
                              Mjoh, piti ajaa tuommonen vajaan 200 km siirtymä, puolessa välissä kahvin hakupaussi... takas tien päälle niin piti nostaa 3500 kierroksen, jonka jälkeen sammu valo... Siinä vaiheessa meni hermo, ajatukset oli jo luokkaa palakoon perkele vaikka koko pommi Merkkivalo palo aikansa ja sammu, ja taas kun kytkimellä kokeilin niin jossain 1800 - 1500 rpm välillä syttyi uudestaan, ja kierrokset sen yli niin sammui. Alkoi jo epäilyttää että oisko juuri öljypumppu finaalissa, ettei jaksa enää pikkukierroksilla pumpata, voisiko moinen olla mahdollista?

                              Ajattelin ensihätään hommata uuden öljynpaineanturin ja kokeilla sillä. Autoasilla ei juuri kympi yli moinen maksa.

                              Tosin kohta pitää öljyt vaihtaa, niin vois toivoa että se on niissä suodatinkannen jalan O-renkaissa

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎