Elikkäs seuraava oire M43B19 -moottorilla varustetussa E46 318i:ssä (5/1998) on alkanut pelottamaan & ihmetyttämään.
Autolla ajettu nyt 163 tkm, öljyt ja suodatin vaihdettu viimeksi n. 9 tkm sitten. (syyskuun puolessa välissä).
Ajolämpimänä tyhjäkäynnillä taulussa palaa/vilkkuu satunaisesti punainen öljynpaineen merkkivalo.
(Käsittääkseni se punainen merkkivalo, jossa öljykannun kuva, on samalla vähän öljyn ja vähäisen öljynpaineen merkkivalo?)
Kylmällä koneella ei mitään ongelmaa, mutta kun autolla on ajanut esimerkiksi moottoritie siirtymän 25 km n. 110 km/h - eli rapiat 3000 kierrosta pitempään, niin moottorin pudotessa tyhjäkäynnille syttyy punainen öljykannun kuva tauluun. Öljyä moottorissa on kyllä, onko syynä sitten puutteellinen öljynpaine? Kun kaasulla kierroksia nostaa vähäkään tyhjäkäynnistä, punainen valo sammuu. Kun auto on ollut parkissa hetken (kahvistelut kylässä etc.) ja auton töräyttää tulille, ei valo pala. Mutta taas kun autolla on ajettu tovi, alkaa valo palaa tyhjäkäynnillä. Aina se ei välttämättä pala kokoaikaa, vaan vilkkuu kuin jokin diskovalo.
Vianetsintää, onko tuolla jossain jotain öljynpaineen anturia - se viallinen? Moottorin pohjassa vai öljynsuodattimen jalassa? Öljynsuodattimen jalka on myös hiukan märkä. Siten tiiä johtuuko em. mahdollisesta viasta vai siitä että paukahti öljynsuodattimen kotelon ja korkin välistä tiiviste syksyllä - sotki aika hyvin
Vai lähetäänkö hakemaan jotain vielä isompaa ja kalliimpaa remonttia? Pikkusen välillä tyhjäkäynti humpaa, käy tosi vähänä kierrokset, jonka jälkeen hörähtää normaaliin. Tätä humpausta tapahtuu maks. 2 kertaa peräkkäin kunnes tasoittuu normaaliin. Muuta oleellista häiriötä tällä hetkellä autosta ei löydy
Edit. Vaihdoin juuri moottorin taakse jäähdytysletkun Y-haaran, samalla käytin venttiilikopasta lähtevän huohotin letkun irti. Letkun sisällä oli hieman moskaista paskaa, ja paineilmalla puhaltelin letkun auki. Linkin: http://www.realoem.com/bmw/showparts...14&hg=11&fg=15
Osa nro. 1 "Crank case ventilation valve" -mikä on ko. palikan toimintaperiaate, ja mitä se sisältää, jostain luin että siellä olisi jokin kalvo sisällä, joten en paineilmaa tämän puhdistamiseen käyttänyt, vaan puhalsin itse, ilma kulki läpi hyvin. Em. toimenpiteiden jälkeen, tyhjäkäynti ei humpaa enää, eikä autoa ilmatessa, vaikka kone käytettiin lämpimässä tallissa todella kuumaksi, ei öljyn merkkivalo syttynyt / vilkkunut. Sekä seuraavat 300 km on nyt ajettu ilman mitään ongelmia, mutta taas alkoi punainen valo vilkkua.
Öljynpaineen merkkivalo alkoi vilkutella n. 5 tkm edellisestä öljynvaihdosta, sisällä Castrolin Magnatec 5w-40 öljyt. Pistetäänkö jäykempää sissään seuraavalla kerralla, vai poistammako merkkivalon?
Vinkit auton korjaamiseen ovat erittäin tervetulleita
Autolla ajettu nyt 163 tkm, öljyt ja suodatin vaihdettu viimeksi n. 9 tkm sitten. (syyskuun puolessa välissä).
Ajolämpimänä tyhjäkäynnillä taulussa palaa/vilkkuu satunaisesti punainen öljynpaineen merkkivalo.
(Käsittääkseni se punainen merkkivalo, jossa öljykannun kuva, on samalla vähän öljyn ja vähäisen öljynpaineen merkkivalo?)
Kylmällä koneella ei mitään ongelmaa, mutta kun autolla on ajanut esimerkiksi moottoritie siirtymän 25 km n. 110 km/h - eli rapiat 3000 kierrosta pitempään, niin moottorin pudotessa tyhjäkäynnille syttyy punainen öljykannun kuva tauluun. Öljyä moottorissa on kyllä, onko syynä sitten puutteellinen öljynpaine? Kun kaasulla kierroksia nostaa vähäkään tyhjäkäynnistä, punainen valo sammuu. Kun auto on ollut parkissa hetken (kahvistelut kylässä etc.) ja auton töräyttää tulille, ei valo pala. Mutta taas kun autolla on ajettu tovi, alkaa valo palaa tyhjäkäynnillä. Aina se ei välttämättä pala kokoaikaa, vaan vilkkuu kuin jokin diskovalo.
Vianetsintää, onko tuolla jossain jotain öljynpaineen anturia - se viallinen? Moottorin pohjassa vai öljynsuodattimen jalassa? Öljynsuodattimen jalka on myös hiukan märkä. Siten tiiä johtuuko em. mahdollisesta viasta vai siitä että paukahti öljynsuodattimen kotelon ja korkin välistä tiiviste syksyllä - sotki aika hyvin

Vai lähetäänkö hakemaan jotain vielä isompaa ja kalliimpaa remonttia? Pikkusen välillä tyhjäkäynti humpaa, käy tosi vähänä kierrokset, jonka jälkeen hörähtää normaaliin. Tätä humpausta tapahtuu maks. 2 kertaa peräkkäin kunnes tasoittuu normaaliin. Muuta oleellista häiriötä tällä hetkellä autosta ei löydy

Edit. Vaihdoin juuri moottorin taakse jäähdytysletkun Y-haaran, samalla käytin venttiilikopasta lähtevän huohotin letkun irti. Letkun sisällä oli hieman moskaista paskaa, ja paineilmalla puhaltelin letkun auki. Linkin: http://www.realoem.com/bmw/showparts...14&hg=11&fg=15
Osa nro. 1 "Crank case ventilation valve" -mikä on ko. palikan toimintaperiaate, ja mitä se sisältää, jostain luin että siellä olisi jokin kalvo sisällä, joten en paineilmaa tämän puhdistamiseen käyttänyt, vaan puhalsin itse, ilma kulki läpi hyvin. Em. toimenpiteiden jälkeen, tyhjäkäynti ei humpaa enää, eikä autoa ilmatessa, vaikka kone käytettiin lämpimässä tallissa todella kuumaksi, ei öljyn merkkivalo syttynyt / vilkkunut. Sekä seuraavat 300 km on nyt ajettu ilman mitään ongelmia, mutta taas alkoi punainen valo vilkkua.
Öljynpaineen merkkivalo alkoi vilkutella n. 5 tkm edellisestä öljynvaihdosta, sisällä Castrolin Magnatec 5w-40 öljyt. Pistetäänkö jäykempää sissään seuraavalla kerralla, vai poistammako merkkivalon?

Vinkit auton korjaamiseen ovat erittäin tervetulleita

Comment