Announcement

Collapse
No announcement yet.

320d / 330d e46 tyyppiviat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jamppa1983
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 739
    • Pirkanmaa

    320d / 330d e46 tyyppiviat

    Ois tarkoitus laittaa kumpi jompi, mutta kumpi näistä on se varmempi paketti? Molemmista lukenut turbo, jakajapumppu, suutin , imusarjanläppä yms viosta. Mutta miten paljo näitä todellisuudessa sitten on ja mille kilometreille(todellisille)? Aina on joku syy ja seuraus, koska nämä ei minun mielestä ei ole mitään "kulutus" osia, niinkuin laturinhiilet tai pyöränlaakerit yms. Entäs kuinka kyseiset "tyyppiviat" voi testata helposti esim kyseista kampetta hankkiessa.

    Mitkä on korjaavat toimen piteet ennen kun kilahtaa vai voiko näitä ennekoida? Liian pitkä öljynvaihtoväli / huonolaatuiset öljyt, öljyn kierto temppuilee? Vai kannattaako laittaa suoraan uutta garrettilaista kehiin?

    Imusarjan läpät, voi poistaa. Onko 320d jos on niin missä kone/vuosimallissa?

    Suuttimet? Näkeekö läppärillä ja jos näkee niin millä ohjelmalla.

    Jakajapumppu?

    Muut?
    Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

    M3 e90 & "M3" e30 turbo
  • asvirkku
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 514
    • Bern

    #2
    Originally posted by Jamppa1983 View Post
    Ois tarkoitus laittaa kumpi jompi, mutta kumpi näistä on se varmempi paketti?
    136 hv 320dssä on paska pumppu, ja 150hv 320dssa on paska turbo. ts tuo uudempi 150hv, käytettynä johon jossain vaiheessa turbo vaihdettu mun arvion mukaan varmempi.

    Mielestäni näissä on alustan osat kulutuskamaa tyyliin vaihda kaikki puslat ja nivelet 200tkm kohdalla.

    330d:stä ei omakohtaista omistaja kokemusta, ajokokemukset ovat kyllä olleet erinomaisia.

    Lähtökohtasesti turhaa verrata 330d ja 320d keskenään kun ovat aivan eri autoja ajokulttuuriltaan. Jos pakko diiselillä ajaa niin <100tkm ajettu 330d jossa liikkeen 12kk takuu, saa joskus hymynkin huulille ja chippausvaraa. Muuten ostat sen osamaksulla, osa kuussa...

    T AV
    Last edited by asvirkku; 18-12-2008, 16:52.
    e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

    Comment

    • eddiew
      Bimmer Rookie
      • Jan 2006
      • 77
      • Lievestuore

      #3
      Itellä 320d -99vm, ajettu 300tkm. Ja vikoja jotka on tullu vastaan itellä ja useammassa samanlaisessa kamppeessa. Alapallonivel (menee koko tukivarsi kerralla vaihtoon). Kytkinakseli kuivaa ja likaantuu, ilmenee vaihteiden takkuilemisena. Sit se kuuluisa turbo, joka itellä meni 260tkm kohalla, tai en tiiä miten kauan oli ollu jo rikki, ku se oli ostaessa ja korjattiin liikkeen piikkiin. Mut mitä oon kuullu nii semmosen reilu 200tkm se kestää riippuen millasessa ajossa ollu.

      Mut muutenpa on saanu ajella ilman isompia ongelmia 40tkm reiluun vuoteen ku on vaan muistanu tankata ja öljyt vaihtaa joskus.
      BMW 320Ci Cabriolet M-Sport II

      Comment

      • Jamppa1983
        BTCF Member
        • Jan 2005
        • 739
        • Pirkanmaa

        #4
        Sen turbon paineen näkee varmaan läppärillä? En ole käyttänyt bmw:n ohjelmaa mutta esim: VAG-COM näät paljon kone haluaa painetta ja mitä se saa. Tällä ainakin näkis että onko osto hetkellä kaikki paukut turbossa sallessa.
        Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

        M3 e90 & "M3" e30 turbo

        Comment

        • Jamppa1983
          BTCF Member
          • Jan 2005
          • 739
          • Pirkanmaa

          #5
          Lähtökohtasesti turhaa verrata 330d ja 320d keskenään kun ovat aivan eri autoja ajokulttuuriltaan. Jos pakko diiselillä ajaa niin <100tkm ajettu 330d jossa liikkeen 12kk takuu, saa joskus hymynkin huulille ja chippausvaraa. Muuten ostat sen osamaksulla, osa kuussa...

          T AV[/QUOTE]

          No miten sen nyt ottaa. Yleensä molempia saa hyvillä varusteilla. Kummalakin voi ajaa edullisesti matkaa ja pääsee tarvittaessa ohi. Toisella vaan paremmin. Samanverran sisällä tilaa ja kulutuskin matka-ajossa varmaan aika liki sama. Kummalakaan ei oikein voi kesällä "leikkiä" (eikä tarvi siihen on muut vermeet) mutta talvella voi kummalakin. Toisella vaan paremmin. OK! On niissä eroja, mutta tässä tapauksessa ei niin suurta merkitystä sen tehon suhteen.
          Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

          M3 e90 & "M3" e30 turbo

          Comment

          • Gonzalez
            BTCF Member
            • Jun 2003
            • 2632
            • Seinäjoki

            #6
            Ei kai tässä nyt oikeasti ole kahta sanaa kumpi noista on parempi ja mukavampi peli ajella. Jos se 330 nyt viekin vaikka litran enemmän niin mitä sitten, ellei aja tasaista 80/100kmh vauhtia 50tkm vuodessa jolloin joku voisi ehkä vedota kulutukseen. Toisaalta nuokin kilometrit voi ajella mukavammin, tarjoaa se 330 tuplana enemmän iloa ajellessa. Eikä kuulosta kutosena läheskään niin paljon työkoneelta kun nuo kakslitraiset nelosdieselit.

            Suosittelen topikin aloittajaa käymään koeajamassa molemmat, ratkaisu on sen jälkeen tuskin vaikea tehdä...
            530d GT F07 2010
            325i E30 Cabriolet 1987

            Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

            Comment

            • jussi_r
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 1655
              • Nurmijärvi

              #7
              Originally posted by Jamppa1983 View Post
              Kummalakin voi ajaa edullisesti matkaa ja pääsee tarvittaessa ohi. Toisella vaan paremmin. Samanverran sisällä tilaa ja kulutuskin matka-ajossa varmaan aika liki sama. Kummalakaan ei oikein voi kesällä "leikkiä" (eikä tarvi siihen on muut vermeet) mutta talvella voi kummalakin. Toisella vaan paremmin. OK! On niissä eroja, mutta tässä tapauksessa ei niin suurta merkitystä sen tehon suhteen.
              Ööö.. Tota. Ehkä mä sitten olen joku kummajainen, mutta mun mielestä noi nelosdieselit on laamoja paskoja. Olen juuri Saksassa ja vuokralla bränes 318d (2L, 143hv?) ja se ei sitten mene mihinkään! Tuntuu, että koko ajan saa vetää urku auki ja silti pettyy. Pääsis jo kotiin ja oman 330d:n rattiin.

              Leikkimiseen 330d käy myös oikein hyvin. Ajelin kesällä pari kertaa muutaman kierroksen vetoja Apparalla, ja sen perusteella voin sanoa että tervetuloa vaikka E34 M5:lla haistelemaan nokea. Kiinni et todennäköisesti vakiota 330d Touringia saa. Tai ainakaan kovana kuskina pitämäni kaveri ei saanut.

              Koeajo tosiaan paljastaa mikä kullekin sopii. Jos on valmis maksamaan hankinnassa ja ehkä hyvin vähän kulutuksessakin preemiota, niin saa alleen halpakulkuisen nokipadan, joka tekee arkiajosta ennennäkemättömän hyvää hinta/laatu-suhteeltaan. Sillä nelosdieselillä sitten saa itsensä siirrettyä siinä missä millä muulla säästömallilla tahansa.
              M3 Cabrio Individual
              530d GT xDrive
              GL420 CDI
              ZX-12R

              Comment

              • Sampza
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2006
                • 1398
                • Rovaniemi

                #8
                jaa jampalla on jo ongelma ennenku on kumpaakaan vaihtoehdoista laittanu

                No turboviat 150hp mallissa,vedottomuutta,kuluttaa liikaa, alusta paska = kuuluu kuluviin vaihto-osiin. ja käyntiin ei lähde jos et muista laittaa roikkaan ja yllättää yli -20c pakkaset (enkä ite laittaskaan vaikka lähtiskin)

                mutta sanompa silti että varmatoiminen peli itsellä nyt mittarissa 266tkm

                ja eihän siinä ole kahta sanaa kumpi se kannattis laittaa mutta monella meistä lompakko määrää, ei kaikilla ole ämmiä pihassa ja kauppakasseina 330d jne, vaikka oliski niin pideetääs nyt jalat silti maassa vai mitä jussi r
                320d touring M-sport -09
                320d -02
                1250 Bandit S

                Comment

                • jussi_r
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 1655
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Originally posted by Sampza View Post
                  pideetääs nyt jalat silti maassa vai mitä jussi r
                  Eipä noilla mun vessoilla paljoa pysty pullistelemaan.

                  Se vaan, että kun hain aikanaan vakavissani 320d:tä, niin huomasin että loppuviimein aika pienellä preemiolla sai sen 330d:n alle. Meinaan kun listasi varusteita sen mitä halusi, niin huomasi että hinnanero Saksassa ei montaa tonnia ollut. 330d:ssä kun tapasi olla nuo paremmat varusteet liki kaikissa. Verossa toki vielä 3% päälle, ja markkina-arvossa kanssa, mutta loppuviimein ei lähelläkään siinä suhteessa mitä moottoreissa on eroa.

                  Toisaalta onhan se hyvä, että on mistä valita. Ei se 320d todellakaan mikään huono valinta ole, se vaan ei paina selkää penkkiin.
                  M3 Cabrio Individual
                  530d GT xDrive
                  GL420 CDI
                  ZX-12R

                  Comment

                  • sassi
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2008
                    • 412
                    • Nivala

                    #10
                    Kun tämän nykyisen menopelin ostin, niin vaihtoehdot olivat juurikin nuo samat..

                    Ensin kävin koeajamassa 320d:n (150Hv) ja petyin siihen moottoriin.
                    Karkea käyntiääni, olematon alavääntö ja omituinen tehottomuus vaivasi.
                    Silloinen 136Hv Ford Focukseni tuntui kaikin puolin pirteämmältä. Lisäksi tuo yksilö oli varusteiltaan vähän karvalakki...

                    Sen jälkeen kävin koeajamassa nykyisen 330d:ni, heti käynnistyksen jälkeen äänet kuultuani olin
                    Ja pitkähköllä koeajolla vaikutelma vain parani, siitä alkaen olenkin ollut tyytyväinen AUTON omistaja.

                    Ostaessa oli reilut 100tkm, nyt 172tkm.
                    Vaihdettuja osia: Etujarrulevyt ja palat, ajovaloumpioiden lasit (olivat kivenhakkaumilla), etutukivarsien taemmat puslat ja kardaanin "rättinivel".
                    Lisäksi poistin imusarjan läpät ja tulppasin EGR:n.

                    Yleensä autokuume on tullut 2 vuoden välein, mutta nyt ei, ei vaikka kävin koeajamassa 07 -mallista 330da m-sporttia...
                    Tämä 330d on niin makea peli, että jatkan tyytyväisenä kilometrien keräämistä
                    --
                    Sassi
                    - F10 530d
                    - KTM 690 Enduro
                    Ex. E90 330d, E46 330d

                    Comment

                    • teamwerner
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2008
                      • 175
                      • Tampere/Kangasala

                      #11
                      Täytyy itsekin myöntää, että vuosi sitten painiskelin saman ongelman kanssa. Päädyin 330d touringin valintaan ja olen kyllä ollut enemmän kuin tyytyväinen. Ajan työkseni paljon ja täytyy kyllä sanoa, että jokainen kilometri tällä autolla tuntuu nautinnolta. Tästä 6-dieselistä tykkään erittäin paljon ja auto on muutenkin mukavan sporttinen. Aikanaan jäi harmittamaan, että en löytänyt 330xd mallia kun vedän paljon raskasta venettä perässä, mutta tällä "takatuupparillakin" vene tulee perässä niin että ei edes huomaa.

                      Runsas kuukausi sitten kaverini, joka ajelee 320d:llä ajoi yhden etapin autollani. Lopputulos ei ollut hyvä - kaverilla on kaupat vireillä 330d:stä

                      Itse olen hämmästellyt auton pientä kulutusta, joka on kyllä harvinaisen pieni tässä moottoriluokassa. Sanoi muut mitä tahansa, kyllä vastaavan ikäiset muut 3.0d koneet ovat aivan eri luokkaa kulutuksen suhteen.
                      Itselläkin on ollut 320d ja onhan sekin mainio kulkupeli ja tiedän hyvin "stereotypian", joille kyseinen auto sopii. Siis ei missään huonossa mielessä. Onhan tuon 320d kulutus aivan omaa luokkaansa ja ihmiselle, jolle auto kuitenkin on vain auto, niin tuo 320d riittää enemmän kuin hyvin. Mutta sitten meille, joille auto edustaa enemmän kuin vain kulkupeliä, niin tarjoaa 330d sitä mitä useampi autoltaan hakee. Etenkin nyt kun olen vuoden omistanut 330d:n, en voisi kuvitella muuta. Kohta kun perheenlisäystä on tulossa, niin tulee kysymykseen siirtyminen isompaan 530d tai 535d malliin.

                      Mutta jokaisella on omat kriteerinsä ja onneksi on vaihtoehtoja.

                      Itse olen joutunut vuoden aikana vaihtamaan
                      - Jarrulevyt + palat
                      - Etutukivarren takapuslat
                      - Siilin, puhaltimen etuvastuksen
                      - Akun

                      Comment

                      • Jamppa1983
                        BTCF Member
                        • Jan 2005
                        • 739
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Hieno homma että kyseinen aihe on herättänyt keskustelua. Täytyy varmaan tehdäkkin juuri niin että koe ajaa molemmat ja sitten miettiä kumpi on parempi vaihtoehto.
                        Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

                        M3 e90 & "M3" e30 turbo

                        Comment

                        • sassi
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2008
                          • 412
                          • Nivala

                          #13
                          Olen samaa mieltä tuosta kulutuksesta, minulle myös tuli yllätyksenä miten vähällä tuo kulkee.

                          Talvirajoitukset, talvirenkaat (kitkat) ja työmatkaa 60km / päivä, siihen päälle kaupunkiajoa sekalaisesti, niin keskikulutus pyörii 5,2 - 5,8l/100km

                          Eilen kävin ison kuomullisen ison kelkkakärryn kanssa (kelkka kyytillä tietysti) 250km reissun heittämässä, reissun kulutus oli 6,8l/100km
                          Ja se kuomu on iso, joten ilmanvastusta löytyy...
                          --
                          Sassi
                          - F10 530d
                          - KTM 690 Enduro
                          Ex. E90 330d, E46 330d

                          Comment

                          • Laku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 17474
                            • Turku

                            #14
                            Olen monasti kommentoinut tuota kulutusasiaa. Mulla TODELLINEN (ei ajotietokoneen) kulutus on sekalaisessa talviajossa polttoainelämppäriä vähän käyttäen nyt n. 8L/100km. Auto siis 135kW touring 330xDa.
                            Näillä mennään:
                            - BMW E81 118i since 2017
                            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                            Comment

                            • jonne
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2006
                              • 248
                              • Rusko

                              #15
                              Originally posted by jussi_r View Post

                              Leikkimiseen 330d käy myös oikein hyvin. Ajelin kesällä pari kertaa muutaman kierroksen vetoja Apparalla, ja sen perusteella voin sanoa että tervetuloa vaikka E34 M5:lla haistelemaan nokea. Kiinni et todennäköisesti vakiota 330d Touringia saa. Tai ainakaan kovana kuskina pitämäni kaveri ei saanut.

                              .



                              Ahaa.. pitänee näissä virityksissä ottaa huomioon polttoaine, vai mistä on kyse ?

                              Jos 150 kW Dieselillä haistattelee nokea 231...250 kW E34 M-malleille jotka vieläpä vääntävät bensavapareiksi mukavat 360...400Nm, pitänee tuottaa/kehitellä julkisuuteen uudet tehomittausnormit jotka saavat kertoimensa käytetyn polttoaineen suhteen.
                              Mikä laulaen tulee, se tulee.

                              BMW E39 M5, vm. 2002

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎