Announcement

Collapse
No announcement yet.

320d / 330d e46 tyyppiviat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kurre
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2003
    • 384
    • Veteli

    #31
    Sampzan linkissä näyttäisi olevan -9/99 asti oleva lämmitin..faceliftiin tuo muuttui tuohon uudempaan malliin. Mitään sen kummempaa tietoa ei äkkiseltään muistu mieleen, mutta ei mielestä kauhean vikaherkkiä kapistuksia ole (tai ainakaan ei muistu mieleen mitään tapauksia) :think

    BMW antaa nämä vikakoodit ko. lämmittimeen liittyen:

    64121911 Electric through-flow heater (EDH) Occasional failure
    64121912 Electric through-flow heater (EDH) Permanent failure
    64121948 Electric through-flow heater (EDH) Leaking
    64121979 Electric through-flow heater (EDH) incorrect connection /contact
    641219XX Electric through-flow heater (EDH)

    Itse voisin veikata, että on jostain jännitekeikahduksesta johtuva vikakoodi tms joka lähtee nollaamalla. Vai onko tässä ollut oikein havaittavaa vikaa sitten?
    sigpic
    Nykyiset: BMW E91 320dA -11, E46 320d -02, BMW E30 M50 projekti
    ex: BMW E91 320dA -08, MB E200cdi -06, E36 316i -96, E30 316i -89

    Comment

    • Iltsu
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2004
      • 778
      • Espoo

      #32
      Samoja oireita kun toisessa topicissa porukalla kun ollut EGR-termari rikki.
      Mutta ei tosiaan sellasesta antanu koodia, vaan electric heater.
      Eli oireena koneen hidas lämpeäminen ja ajossa tapahtuva lämpötilan heittely.
      Tesla Model Y Performance
      E36 318iS "jäärata/rallicross"

      Comment

      • dieselisti
        Newbiemmer
        • Jan 2009
        • 2

        #33
        Mielenkintoisaa keskustelua näistä 330d:n ja 320d:n välisistä suoritusarvoista. Itse ostin vuonna 2007 käytetyn 320d facelift manuaalin, ensirekisteröity 2002, reilut 100000km ajettu. Autoa myytiin minulle vakiokuntoisena, mutta jo koeajolla tuntui siltä, että onpas helv***etin tehokas 150hv nokivasara.
        Ostin sitten kärryn ja ajelen nyt 170000km paikkeilla tyytyväisenä ilman vikoja voimansiirrossa jne.. Tosiaan, sen mitä nyt on kaduilla päässyt "kisailemaan", niin tuntuu 204hv 330d:llä olevan hankalaa pärjätä tälle 2-litraselle nuhapumpulle.
        Saman vaikutelman sain koeajajessani vm. -04 330cd:tä. Persdyno kertoi, että samoissa lukemissa mennään. -00 330xda (eli 184hv) touring-koeajo oli täysi pettymys. Ei tuntunut kulkevan sitten yhtään mihkään. Mutta ei sitten automaatti suostunut edes ottamaan täysiä kierroksia nasta laudassa (johonkin reilun 4000 rpm paikkeille pyöritti). En ole tarpeeksi mekaanikko arvioimaan missä vika, mutta vissiin susi koko kyseinen yksilö.:think
        Oman auton huoltokirjaa tutkiessani totesin, että turbo on vaihdettu vuonna -04. Liittyyköhän näihin 320d:n tyyppivikoihin...???
        Mutta sitä vaan olen mietiskellyt, että onkohan autoon isketty sitten joku IHAN eri turbo, tai jotain lastu-virityksiä, tai näiden yhdistelmä, kun kulkee kokoisekseen niiiiin simona. Ei tosiaan viimeisimmät e46 330d:t pärjää viivalla. Ja kaiken lisäksi kärry on tosiaan kestänyt n. 60tkm rankkaa ajoa ilman vaivoja moottori- tai voimansiirtopuolella...
        Osaako muuten joku viisaampi kertoa, onko e46 320d:ssä ja 330d:ssä erilaiset vaihdeloorat/kytkimet??? Mietin vaan niitä vakiokuntoisten vääntöeroja....:think
        Last edited by dieselisti; 01-03-2009, 23:17.

        Comment

        • stts
          Bimmer Rookie
          • Aug 2011
          • 70
          • Finland

          #34
          Topiccia ylös pimennosta.

          Viime syksynä diesel-auton tarpeeseen vaihtoehtoina vuosimalliväliltä 01-05 mm. Ford Mondeo, Volvo V40 ja V70, VW Golf ja Passat, Audi A4 ja A6, sekä BMW 320d ja 330d. Kaikkia luetelluista en lähtenyt koeajamaan, vaan perheen pääluvun (toistaiseksi 2) vuoksi koin V70, Passatin ja A6 suurikorisiksi nykytarpeisiini, eikä kärryjäkään tai muuta suurempaa kuormaa ole tarvetta usein kuljetella. Mondeota olen ajanut vain 1,8 bensakoneella, mutta muutoinkin auton laatuvaikutelma (tarinat korin tai ovien ruostumisesta) eivät houkutelleet. Lisäksi Mondeon diesel-mallissa esim. suutinremppa on kuultuna erityisen arvokas verrattuna vastaaviin autoihin. Fordin alusta on myös hieman "lulla" parhaisiin toteutuksiin nähden. VAG-konsernin autojen yleiset huoltokulut olen käsittänyt keskimääräistä korkeammiksi. Noissa jäljellejääneistä Golf ja A4 olivat potentiaalisia, ensimmäinen hieman hajuttomampana ja mauttomampana. A4:ssä alusta on mielestäni napakampi ja varustetaso yleisesti parempi. A4:stä ajoin B5 korista etuvetoisena, kun ei sopivan hintaista (maltillisilla kilometreillä) ollut tuolloin tarjolla. V40 on kaiketi suhteellisen järkevä huoltokuluiltaan ja varsinkin taloudellinen ajaa, mutta yleinen sisä-/tavaratila ei ole auton vahvuuksia. Valinnassa koitin huomioida monipuolisesti polttoainetaloudellisuuden, tyyppivikojen laadun ja korjauskustannukset, laatuvaikutelman, monikäyttöisyyden, riittävän suorituskyvyn, ajotuntuman, verotuksen. Bmw:n 330d:stä kokemuksen sain ~240hv/580nm Touringista, mikä ei kyllä jättänyt kylmäksi, mutta rapiat 300tkm ajettuna automaattilootalla epäilytti voimansiirron kunto. Ajotuntuma ja suorituskyky oli mahtava, mutta joku minussa suhtautuu hieman varoen ei-vakioihin.

          Päädyin vakioon 320d:hen (150hv) manuaaliaskilla, tehtaan napakammalla alustalla. Kieltämättä jää suorituskyvyltään mielettömästi tuohon koeajamaani 330d:hen, mutta en ole kuitenkaan osannut katua päätöstäni. Suorituskyky on minulle riittävä 80 motari-maantie / 20 taajama ajoon. Toki budjetin merkitystä en voi vähätellä, mutta en myöskään tykkää kovin rassailla (ei tiloja tai kaluja) autoa ylimääräisiä. 320d oli ajettu hieman päälle 240tkm viimeisen 150tkm sisään oli vaihdettu ainakin edestä alatukivarret, ahdin (n. 150tkm kohdalla) ja jarruosaa, sekä jotain muuta pienempää. Viimevuoden loppusyksystä vaihdatin autoon öljyt, ö.-suodattimen, i.-suodattimen, raitisi.-suodattimen, jäähdytinnesteet, jarrunesteet, perän ja vaihteiston öljyt. Toistaiseksi olen säästynyt vioilta. Talviaikana auto on käynnistynyt hyvin tolppalämmöllä ja lämpenee nopeasti sisältäkin (pitäen lämmöt säästä riippumatta klo12 asennossa). Etupäässä kuului teiden röykyissä pientä "kolinaa" kovimmilla pakkasilla, mutta taas -5 asteessa, eli olisiko puslta vaan niin kovina. Voi myös olla, että huhtikuun katsastukseen pitää tarkastaa asia ja vaihdattaa tarvittaessa. Suuttimetkin kaiketi vielä kondiksessa, kun ei ongelmia talvikäynnistyksessä, auton käynnissä tai täyskaasukiihdytyksissä. Myöskään mustaa savua ei pukkaa kuin lievästi täyskiihdytyksien alussa. Vaihteet meinaa hieman tökkia pakkasella, mutta muutaman kilometrin ajon jälkeen vaihteet vaihtuvat aina hyvin. 320d on mielestäni asiallinen käyttöpeli, mutta suorituskykymittarit ovat yksilölliset. Alkuun pääsee 320d:tä hankkiessa, kun tiedostaa "tyyppiviat" ja kuuntelee, sekä testaa toiminnan huolellisesti ostaessa. Keskiarvokulutus (noin 18t ensimmäistä kilometriä) tankkikuiteista/trippilukemista on 5,95 l/100km ja talven jälkeen todennäköisemmin 6-6,1. Ajotetokone näyttää keskimäärin 1,45 litraa pienempää kulutusta. Alimmillaan on keskikulutus ollut 5,2-5,3 l/100km ja ylimmillään 6,8-6,9. Voi olla, että törmään oman 320d:n kohdalla esim. suutinremonttiin lähitulevaisuudessa. Muistaakseni huoltohistoriassa ei kyseistä toimenpidettä ole tehtynä. Täytyy varata reilu tuhatlappunen sivuun odottamaan.
          -03 E46 320d Touring

          Comment

          • Sampza
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2006
            • 1398
            • Rovaniemi

            #35
            Originally posted by Iltsu View Post
            Onko tietoa tästä vastuksesta? Varaosanumero tai osan nimi englanniksi tms? Antoi vikakoodin jostain electric heaterista.
            no jotain.MUTUILISIN TÄTÄ



            Paskaa olen puhunut vuonna 2009 (linkki väärään osaan). Electric heater on eilen todettu rikkinäiseksi omasta autosta ja sen todellakin huomaa jos se ei pelaa. On antanut vuosikaudet vikakoodia välillä siitä mutta ilmeisemmin on johtunut jostain jännitteen laskusta tai muusta pienemmästä "viasta". Tilannehan on -4c pakkasella se että lämmöt ei nouse edes 20km ajomatkan aikana kun sinisen ja ensimmäisen viivan väliin mittarista katsottaessa. Huuattamalla saa lämmöt nousemaan näyttämään normaalia mutta laskee välittömästi jos laittaa puhaltimen tuottamaan kabiiniin kuumaa.

            Hintapoliitiikka on 409€ ovh tuolle mötikälle. Ei noita onneksi ole kyllä mennyt wetterin tiedon mukaan kun kaksi heidän historiassaan....

            320d touring M-sport -09
            320d -02
            1250 Bandit S

            Comment

            • bmnoob
              Newbiemmer
              • Sep 2011
              • 11
              • Turku

              #36
              Originally posted by dieselisti View Post
              Mielenkintoisaa keskustelua näistä 330d:n ja 320d:n välisistä suoritusarvoista. Itse ostin vuonna 2007 käytetyn 320d facelift manuaalin, ensirekisteröity 2002, reilut 100000km ajettu. Autoa myytiin minulle vakiokuntoisena, mutta jo koeajolla tuntui siltä, että onpas helv***etin tehokas 150hv nokivasara.
              Ostin sitten kärryn ja ajelen nyt 170000km paikkeilla tyytyväisenä ilman vikoja voimansiirrossa jne.. Tosiaan, sen mitä nyt on kaduilla päässyt "kisailemaan", niin tuntuu 204hv 330d:llä olevan hankalaa pärjätä tälle 2-litraselle nuhapumpulle.
              Saman vaikutelman sain koeajajessani vm. -04 330cd:tä. Persdyno kertoi, että samoissa lukemissa mennään. -00 330xda (eli 184hv) touring-koeajo oli täysi pettymys. Ei tuntunut kulkevan sitten yhtään mihkään. Mutta ei sitten automaatti suostunut edes ottamaan täysiä kierroksia nasta laudassa (johonkin reilun 4000 rpm paikkeille pyöritti). En ole tarpeeksi mekaanikko arvioimaan missä vika, mutta vissiin susi koko kyseinen yksilö.:think
              Oman auton huoltokirjaa tutkiessani totesin, että turbo on vaihdettu vuonna -04. Liittyyköhän näihin 320d:n tyyppivikoihin...???
              Mutta sitä vaan olen mietiskellyt, että onkohan autoon isketty sitten joku IHAN eri turbo, tai jotain lastu-virityksiä, tai näiden yhdistelmä, kun kulkee kokoisekseen niiiiin simona. Ei tosiaan viimeisimmät e46 330d:t pärjää viivalla. Ja kaiken lisäksi kärry on tosiaan kestänyt n. 60tkm rankkaa ajoa ilman vaivoja moottori- tai voimansiirtopuolella...
              Osaako muuten joku viisaampi kertoa, onko e46 320d:ssä ja 330d:ssä erilaiset vaihdeloorat/kytkimet??? Mietin vaan niitä vakiokuntoisten vääntöeroja....:think
              0-100 ajan kun vielä mittaat omastasi niin ihan voi teoretisoida enemmänkin sitten niitä hepoja suhteessa vakioon..

              On-topic niin alipaineletkut ainakin omasta 150kW 330d:stä oli kaikki haperoa tavaraa autoa ostaessa.. 150tkm ajettu tuolloin. Helppo ja halpa korjata ja auttoi aika paljon tota menopuolta myös. Varmaan pätee kyllä muihinkin malleihin ja moottoreihin.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎