Ei ole mitään sammutussolenoidia commonrail-koneessa. Kun virrat katkaistaan, suuttimet eivät enää saa avautumisaktivointia DDE:ltä ja PA-siirtopumput sammuvat. Ongelma kuulostaa erikoiselta, enkä siihen osaa vastausta tähän hätään antaa.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Sellaisenkin tapauksen olen kuullut että, turbovikaisessa alkoi öljy palaa ennen turbon vaihtoa ja kävi niin kauan kierrokset tapissa kunnes kone laukesi...
-Aapo-
520da touring Lci M-sport -07
1600-2 -68 (kaveriprojekti)
Chevrolet Avalanche LTZ -09
Sea Ray 230 sundancer -94
Sellaisenkin tapauksen olen kuullut että, turbovikaisessa alkoi öljy palaa ennen turbon vaihtoa ja kävi niin kauan kierrokset tapissa kunnes kone laukesi...
Toi ei oo mitenkään harvinaista dieseleissä. Tai no on tietenkin, muttei ennenkuulumatonta. Tosin en ole ennen kuullut autoissa moista tapahtuneen. Öljyä polttamalla kone voi kiertää ihan helvetisti ja äkkiä se sitten hajoaakin. Käytännössä ainoa tapa sammuttaa kone on tukkia ilmanotto.
Toi ei oo mitenkään harvinaista dieseleissä. Tai no on tietenkin, muttei ennenkuulumatonta. Tosin en ole ennen kuullut autoissa moista tapahtuneen. Öljyä polttamalla kone voi kiertää ihan helvetisti ja äkkiä se sitten hajoaakin. Käytännössä ainoa tapa sammuttaa kone on tukkia ilmanotto.
Youtubessa löytyy videopätkiäkin todennäköisesti vastaavanlaisista tapauksista. Runoilee sinne Lontoonmurteella 3.0d ei sammu tms... X5:sta ainakin pari pätkää olen kattonu em. tavalla.
Toi ei oo mitenkään harvinaista dieseleissä. Tai no on tietenkin, muttei ennenkuulumatonta. Tosin en ole ennen kuullut autoissa moista tapahtuneen. Öljyä polttamalla kone voi kiertää ihan helvetisti ja äkkiä se sitten hajoaakin. Käytännössä ainoa tapa sammuttaa kone on tukkia ilmanotto.
Manuaalilla 5. silmään ja kytkin ylös jarru pohjassa? eiköhän se siihen tussahda..
Manuaalilla 5. silmään ja kytkin ylös jarru pohjassa? eiköhän se siihen tussahda..
Voi tussahtaa huonolla tuurilla paljon muutakin
Itse en ole kokenut, mutta muutama ammattiautoilija kertonut tarinaa, ei saa jarrulla pyähtymään jos sattuu vauhdista ja vapaalle laittamalla kiertää itsensä hengiltä.
Puukolla ahtoletku ennen imusarjaa poikki. Ruiskii öljyt kartanolle, mutta kone voi säästyä. Voi sitä ilmanottoakin koittaa tukehduttaa, mutta älkää ainakaan omaa kättä siihen laittako.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Youtubessa löytyy videopätkiäkin todennäköisesti vastaavanlaisista tapauksista. Runoilee sinne Lontoonmurteella 3.0d ei sammu tms... X5:sta ainakin pari pätkää olen kattonu em. tavalla.
sigpic
Originally Posted by jari kihlman "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.
Meillä aikoinaan olleessa ford p100 1.8td pick-upissa kävi juuri tuolleen, että alkoi polttaa öljyä. Koneessa oli perustavaa laatua oleva vika, mistä tuo johtui. Eli koneen vanhetessa ja väljistyessä, pääsi öljyä jonnekin väärään paikkaan ilmeisesti huohottimen kautta. Kun öljyä kerääntyi tarpeeksi, alkoi se palaa. Autosta pukkasi silloin aivan pikimustaa savua, mutta onneksi menoa pystyi kuitenkin jarrulla vielä hillitsemään, sillä tuo öljyn poltto loppui muutaman sekunnin kuluttua, ilmeisesti väärään paikkaan joutunut öljy loppui. Kuolonisku kyseiselle koneelle tuli, kun se teki saman tempun kaupungissa, missä menoa ei pystynyt jarrulla hillitsemään, vaan täytyi painaa kytkin pohjaan. Kone kävi muutaman sekunnin aivan tajuttomilla kierroksilla, joka päätyi pahaan kolinaan ja moottorin kuolemaan.
Eli kannattaa laittaa kuntoon turbot ym. paikat, ettei moottori pääse polttaan öljyä. Bemareissa on sen verta tehokkaat myllyt, että niitä ei varmaan pysty jarrulla pysäyttämään ja jos vielä saa kokoajan uutta öljyä poltettavakseen, niin moottorin tuho on enemmän kuin todennäköinen.
Eli kannattaa laittaa kuntoon turbot ym. paikat, ettei moottori pääse polttaan öljyä. Bemareissa on sen verta tehokkaat myllyt, että niitä ei varmaan pysty jarrulla pysäyttämään ja jos vielä saa kokoajan uutta öljyä poltettavakseen, niin moottorin tuho on enemmän kuin todennäköinen.
Kyllä jarruissa löytyy voimaa kone sammuttaa. Tämä tietenkin edellyttää, että voimansiirto on manuaalinen ja kytkinkin on ehjä. Automaatin tapauksessa en halua edes arvailla mi(t)kä osa(t) hajoaisi(vat) prosessissa.
Juu ei käsiä parane mihinkään työnnellä, työntää vaikka haalarit. Taannoin eräässä yleisötapahtumassa yks viritelty traktori, kasikoneinen, villiinty ja eihän sitä mikään jarruilla kikkailu pysäytä. Tilanne näytti varsin uhkaavalta, kun yleisö ei tajunnu, että kohta saattaa lentää kyljestä rautaa pihalle ja lujaa. Onneksi paikalta löytyi kovahermoinen vanhan koulukunnan konemies, marssi takaa koneen luo ja löi haalarit ilmanottoon.
Tässä tapauksessa ei olis turbon putken katkaisu auttanut, koska kone oli muistaakseni vapari. Öljyä saadaan polttoaineeksi muualtakin.
Last edited by Jisv; 02-01-2009, 22:59.
Reason: typo
Comment