Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 330XDA Jarrut täristää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jonezu
    Bimmer Rookie
    • Mar 2008
    • 55
    • Oulu

    e46 330XDA Jarrut täristää

    Auto on e46 330XDA vm.2002, ajettu 200tkm. Jarrut edellisen omistajan mukaan uusittu 20tkm sitten (ilmeisesti ainakin palat + levyt).

    Jarrut on alkaneet noin 5tkm sitten täristää, tasaisessa ajossa ei täristä. Tärinä on pahin kun jarruttaa kovemmassa vauhdissa "normaalisti", kevyellä jarrulla ja kunnolla painamalla tärinä ei niin paha. Jostain syystä tärinä myös heikkenee kun lämpötila on plussalla ja auto sulaa täysin, lumikelillä ja pakkasella pahenee. Mutta aina silti täristää enemmän tai vähemmän.

    Ilmeisesti etuvetonivel on väljä, kun ratti linkussa kiihdyttää reilusti (tiedän, ei niin saa tehdä!) niin oikealla edessä rutisee. Eli normaalisti ajettaessa tätä ei huomaa ollenkaan. Voiko väljä vetonivel aiheuttaa jarrujen täristämistä?

    Lueskelin, että vika voisi olla melkein missä vaan etupäässä, joten mistä kannattaa aloittaa tutkiskelu?

    P.S. Tiedän että jarrujen tärinöistä on täällä ollut jo juttua. En vaan löytänyt searchilla nelivetoisten e46 jarrutärinöistä juuri mitään.
    Last edited by Jonezu; 12-01-2009, 21:40.
    Saksantuonti e46 330xda vm. 2002
  • ruikki
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 585

    #2
    viimetalvena oli samaa hommaa. keräs jäätä vanteisiin sen verran että tärräs ja sitte niitä puhistellessa lähti painoja vanteista ja täryytti.
    painepesurilla ku piti vanteet puhtaana nii ei tärryyttäny.
    jonku verran tärrää joskus vieläki ja luultavasti etu alatukivarren takimmaiset puslat heloineen menee vaihtoon tässä joskus.
    niistä ne kuulemma nuo jarrutärinät johtuu ku jarryttaessa renkaat pääsee liikkumaan väljien puslien takia.
    elä ainakaan mee ensimmäisenä levyjä vaihtamaan.
    mullaki on 330xd.
    !!! U TOUCHA MA CAR - I`LL FUCK U DOG AN EAR!!!!

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Alatukivarret puslineen vaihtoon.

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17507
        • Turku

        #4
        Mullakin oli tuota vikaa jo vuonna 2007 talvella lähes 50tkm sitten. Itsestään vika hävisi ja on muutamaan otteeseen uusiutunut häviten sitten taas itsestään . Tällä hetkellä vikaa ei ole pitkään aikaan ilmennyt (*koputtaa puuta*). Oudointa tosiaan on se, etten ole putsaillut vanteita, enkä tehnyt asialle juuri mitään. Levyt ja palat yhä alkuperäiset. Auto ajettu siis n. 110tkm ja 330xda touring -02.
        Näillä mennään:
        - BMW E81 118i since 2017
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • Jonezu
          Bimmer Rookie
          • Mar 2008
          • 55
          • Oulu

          #5
          Kiitos kaikille vastauksista! Entäs etuvetonivel, voiko vaikuttaa jos on väljä? En tunne ollenkaan etupään rakennetta...

          Ruikille: Olis mukava kuulla korjaantuiko vika, jos vaihdat tukivarret ja puslat heloineen.. Ellen sitten itte ehdi ensin, siitä kai minäkin sitten aloitan korjailun..
          Last edited by Jonezu; 13-01-2009, 13:44.
          Saksantuonti e46 330xda vm. 2002

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #6
            Originally posted by Jonezu View Post
            Kiitos kaikille vastauksista! Entäs etuvetonivel, voiko vaikuttaa jos on väljä? .
            Ei tämä pitäisi mitenkään vaikuttaa jarrutärinöihin.
            Jos kaikki nivelet ovat 100% välyksettömiä, on vika etutukivarsien takapään löystyneissä puslissa. Missään tapauksessa ongelma ei johdu jarrulevyistä.

            Comment

            • ruikki
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2006
              • 585

              #7
              varmaan kerkeät ennen minua vaihtaa ne puslat.
              mullon niin sama ku lakulla että vika toimii vaihtelevasti ja en oo itekkää nyt putsaillu vanteita.
              se oli vaa sillo yks talvi ku tartti sitä tehä.
              oon kuitenki kysyny etutukivarsien takapään puslia: wetteriltä 83,26 kpl
              kl-varaosat vastas näin: Nelivetoisiin sopivat maksaa 70 eur / sarja. Ja ovat pelkät puslat, toisin
              kuin takavetoisissa (tulevat helojen kanssa).
              Löytyvät hyllystä.

              että jos tuo "sarja" tarkottaa kahta puslaa nii on tosi halvat mutta epäilen kuitenki että ois kappale??
              mutta jos on molemmissa kpl hinta nii kl-varaosilta saa 13,26e halvemmalla /kpl.
              !!! U TOUCHA MA CAR - I`LL FUCK U DOG AN EAR!!!!

              Comment

              • make78
                Bimmer Rookie
                • Nov 2004
                • 34
                • joensuu

                #8
                Normi 330D farkkuun vaihdoin krapulassa sunnuntaina(11.1) puslat eteen. Eli juuri nuo alatukivarren takimmaiset puslat.
                Ostin ne muuten "moponetistä" ja sarja maksoi jotain 80 euroa,joten siinä tuli molemmat puolet mukana.
                En usko että puslat voivat maksaa tuplaten nelikkomalliin.
                Rohkeasti vaan vaihtamaan,sillä auton käytös voi muuttua merkittävästi.
                Itse en vaihtanut koko alatukivartta,sillä katsoin että niillä on vielä käyttöikää.
                E46 330 D touring
                EX-BMW 523i e39
                EX-VW Golf TDI 180hp

                Comment

                • TiK
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2008
                  • 109
                  • suomi

                  #9
                  Omassa autossa vaihdettu kaikki jarruhilut, alatukivarret puslineen ja raidetangot muutama tuhat kilometriä takoperin ja nyt alkoi taas kevyessä jarrutuksessa ravistamaan.
                  En keksi enää muuta kun renkaat/vanteet tai pyöränlaakerit...
                  Tulee ihan mieleen ajat kun oli sierra...
                  - Vihellys ja Pauke -

                  E91 320dA Touring -06

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 9990
                    • KVLA

                    #10
                    Originally posted by TiK View Post
                    Omassa autossa vaihdettu kaikki jarruhilut, alatukivarret puslineen ja raidetangot muutama tuhat kilometriä takoperin ja nyt alkoi taas kevyessä jarrutuksessa ravistamaan.
                    En keksi enää muuta kun renkaat/vanteet tai pyöränlaakerit...
                    Tulee ihan mieleen ajat kun oli sierra...
                    Ihan pakko kysäistä,että teittekö te yleensä noille jarrusatuloille minkäänlaista huoltoa siinä vaiheessa,kun vaihtelitte mittavan määrän osia?Vai tuliko satulatkin uusittua kokonaan,kun "kaikki jarruhilut" vaihdettiin?Tämä nyt vaan tuli ensimmäiseksi mieleen.

                    En väitä,että vika olisi satuloissa,mutta yleensä porukat vaan lukemani perusteella uusii levyt ja palat ja sitten takaisin ajoon ilman satuloiden kunnollista huoltoa.Niihinkin olisi joskus suoritettava täydellinen puhdistus ja kasattava sitten uusilla tiivisteillä ja liukusarjoilla.

                    Comment

                    • Jamppa
                      BTCF Member
                      • Jul 2002
                      • 387
                      • Kerava

                      #11
                      Originally posted by TiK View Post
                      Omassa autossa vaihdettu kaikki jarruhilut, alatukivarret puslineen ja raidetangot muutama tuhat kilometriä takoperin ja nyt alkoi taas kevyessä jarrutuksessa ravistamaan.
                      En keksi enää muuta kun renkaat/vanteet tai pyöränlaakerit...
                      Tulee ihan mieleen ajat kun oli sierra...
                      Itsellä sama tilanne... Alkaa ideat loppumaan tärinän eliminoinnissa.. :(

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #12
                        Satuloista se syy kieroihin levyihin useimmiten löytyy, jumittaa jostain kohtaa. Sekin riittää että on ollut vettä jarrunesteessä ja männät hapettuneet hieman.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • Dani
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2007
                          • 3847
                          • Espoo

                          #13
                          Originally posted by Heguli 31 View Post
                          Ihan pakko kysäistä,että teittekö te yleensä noille jarrusatuloille minkäänlaista huoltoa siinä vaiheessa,kun vaihtelitte mittavan määrän osia?Vai tuliko satulatkin uusittua kokonaan,kun "kaikki jarruhilut" vaihdettiin?
                          Kyllä, itse tein just jarrurempan niin vaihdettiin satulaan kaikki tiivisteet, liukutappien korkit+mäntää hiottiin kevyeesti 1200 hiekkapaprulla kaikki kupru pois / per satula. Uudet rasvat tapeille myös.
                          Sitten uudet navat (pyöränlaakerit), uudet levyt+palat, jarrunesteet niin nyt toimii kun unelma.

                          ..rupes vituttamaan tuo vatkaus niin tehtiin sitten perusteellinen korjaus.
                          sigpic
                          Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                          Comment

                          • ruikki
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2006
                            • 585

                            #14
                            Originally posted by ruikki View Post
                            varmaan kerkeät ennen minua vaihtaa ne puslat.
                            mullon niin sama ku lakulla että vika toimii vaihtelevasti ja en oo itekkää nyt putsaillu vanteita.
                            se oli vaa sillo yks talvi ku tartti sitä tehä.
                            oon kuitenki kysyny etutukivarsien takapään puslia: wetteriltä 83,26 kpl
                            kl-varaosat vastas näin: Nelivetoisiin sopivat maksaa 70 eur / sarja. Ja ovat pelkät puslat, toisin
                            kuin takavetoisissa (tulevat helojen kanssa).
                            Löytyvät hyllystä.

                            että jos tuo "sarja" tarkottaa kahta puslaa nii on tosi halvat mutta epäilen kuitenki että ois kappale??
                            mutta jos on molemmissa kpl hinta nii kl-varaosilta saa 13,26e halvemmalla /kpl.
                            Originally posted by make78 View Post
                            Normi 330D farkkuun vaihdoin krapulassa sunnuntaina(11.1) puslat eteen. Eli juuri nuo alatukivarren takimmaiset puslat.
                            Ostin ne muuten "moponetistä" ja sarja maksoi jotain 80 euroa,joten siinä tuli molemmat puolet mukana.
                            En usko että puslat voivat maksaa tuplaten nelikkomalliin.
                            Rohkeasti vaan vaihtamaan,sillä auton käytös voi muuttua merkittävästi.
                            Itse en vaihtanut koko alatukivartta,sillä katsoin että niillä on vielä käyttöikää.
                            varmaan wetterin hinta ollu sitten kans tarkotettu parin hinnaksi vaikka äijä kirjotti että kpl.
                            !!! U TOUCHA MA CAR - I`LL FUCK U DOG AN EAR!!!!

                            Comment

                            • Heguli 31
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 9990
                              • KVLA

                              #15
                              Originally posted by Dani View Post
                              Kyllä, itse tein just jarrurempan niin vaihdettiin satulaan kaikki tiivisteet, liukutappien korkit+mäntää hiottiin kevyeesti 1200 hiekkapaprulla kaikki kupru pois / per satula. Uudet rasvat tapeille myös.
                              Näinhän se kunnolla pitäisi tehdäkkin,mutta harvoin vaan kukaan osaa tai viitsii.Sitten ihmetellään muutaman tonniin ajon jälkeen,että ompas taas nopeasti uudet jarrulevyt kierot...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎