Auto on e46 330XDA vm.2002, ajettu 200tkm. Jarrut edellisen omistajan mukaan uusittu 20tkm sitten (ilmeisesti ainakin palat + levyt).
Jarrut on alkaneet noin 5tkm sitten täristää, tasaisessa ajossa ei täristä. Tärinä on pahin kun jarruttaa kovemmassa vauhdissa "normaalisti", kevyellä jarrulla ja kunnolla painamalla tärinä ei niin paha. Jostain syystä tärinä myös heikkenee kun lämpötila on plussalla ja auto sulaa täysin, lumikelillä ja pakkasella pahenee. Mutta aina silti täristää enemmän tai vähemmän.
Ilmeisesti etuvetonivel on väljä, kun ratti linkussa kiihdyttää reilusti (tiedän, ei niin saa tehdä!) niin oikealla edessä rutisee. Eli normaalisti ajettaessa tätä ei huomaa ollenkaan. Voiko väljä vetonivel aiheuttaa jarrujen täristämistä?
Lueskelin, että vika voisi olla melkein missä vaan etupäässä, joten mistä kannattaa aloittaa tutkiskelu?
P.S. Tiedän että jarrujen tärinöistä on täällä ollut jo juttua. En vaan löytänyt searchilla nelivetoisten e46 jarrutärinöistä juuri mitään.
Jarrut on alkaneet noin 5tkm sitten täristää, tasaisessa ajossa ei täristä. Tärinä on pahin kun jarruttaa kovemmassa vauhdissa "normaalisti", kevyellä jarrulla ja kunnolla painamalla tärinä ei niin paha. Jostain syystä tärinä myös heikkenee kun lämpötila on plussalla ja auto sulaa täysin, lumikelillä ja pakkasella pahenee. Mutta aina silti täristää enemmän tai vähemmän.
Ilmeisesti etuvetonivel on väljä, kun ratti linkussa kiihdyttää reilusti (tiedän, ei niin saa tehdä!) niin oikealla edessä rutisee. Eli normaalisti ajettaessa tätä ei huomaa ollenkaan. Voiko väljä vetonivel aiheuttaa jarrujen täristämistä?
Lueskelin, että vika voisi olla melkein missä vaan etupäässä, joten mistä kannattaa aloittaa tutkiskelu?
P.S. Tiedän että jarrujen tärinöistä on täällä ollut jo juttua. En vaan löytänyt searchilla nelivetoisten e46 jarrutärinöistä juuri mitään.
Comment