memebuy23buy

e46 330XDA Jarrut täristää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teamwerner
    Bimmer Rookie
    • Jan 2008
    • 175
    • Tampere/Kangasala

    #16
    Itse painiskelin tuon tärinän kanssa menneenä syksynä. Auto ei tosin ole xd, vain pelkkä 330d mutta tuskin vaikuttaa tähän. Aluksi vaihdatin alatukivarren takapuslat, kuten kollegat ja palstalaiset suositteli. Ei vaikutusta asiaan. Syy löytyi jarrulevyistä, sekä jarrupaloista. Olivat jarrulevyt päässeet "urautumaan" sen verran, että ei enää pyörinyt tasaisesti. Nämä osat vaihtamalla täristys on jäänyt taakse ja taas niellään maantietä kovasti. Mutta hyvä sinänsä, että alatukivarrren takapuslat vaihdettiin, koska jossain vaiheessa ne kuitenkin olis mennyt vaihtoon

    Joten suosittelen tarkistamaan myös tuon jarruasian, jos ei halua suinpäin vaihtaa noita takapuslia.

    Comment

    • teamwerner
      Bimmer Rookie
      • Jan 2008
      • 175
      • Tampere/Kangasala

      #17
      Täydennän vielä, että minullakin satulat huollettiin huollossa jne. Jolla eliminoitiin virhemarginaalit, että oltaisiin vain vaihdettu uudet levyt + palat.

      Comment

      • make78
        Bimmer Rookie
        • Nov 2004
        • 34
        • joensuu

        #18
        Nuo jarrut on vielä todella helppo tsekata,joten ihan alkuun kävisin katsomassa missä kunnossa nuo yleensä ovat, ennen kuin mitään puslia vaihtaisin.
        Itse vaihdoin nuo alatukivarren puslat sen takia kun auto veteli urissa niin nyt mennään kiltisti suoraan.
        E46 330 D touring
        EX-BMW 523i e39
        EX-VW Golf TDI 180hp

        Comment

        • TiK
          Bimmer Rookie
          • Jun 2008
          • 109
          • suomi

          #19
          Originally posted by Heguli 31 View Post
          Ihan pakko kysäistä,että teittekö te yleensä noille jarrusatuloille minkäänlaista huoltoa siinä vaiheessa,kun vaihtelitte mittavan määrän osia?Vai tuliko satulatkin uusittua kokonaan,kun "kaikki jarruhilut" vaihdettiin?Tämä nyt vaan tuli ensimmäiseksi mieleen.

          En väitä,että vika olisi satuloissa,mutta yleensä porukat vaan lukemani perusteella uusii levyt ja palat ja sitten takaisin ajoon ilman satuloiden kunnollista huoltoa.Niihinkin olisi joskus suoritettava täydellinen puhdistus ja kasattava sitten uusilla tiivisteillä ja liukusarjoilla.

          Remontti tehtiin korjaamolla, autoa viedessäni sanoin että katsokaa että satulat liikku ja herkistäkää.
          Se miten hyvin ne liikuu tai ei liikkunut sitä en sitten tiedä muuta kun toivon mukaan joku on asiaan kiinnittänny huomiota.
          - Vihellys ja Pauke -

          E91 320dA Touring -06

          Comment

          • Jonezu
            Bimmer Rookie
            • Mar 2008
            • 55
            • Oulu

            #20
            Originally posted by Jonezu View Post
            Auto on e46 330XDA vm.2002, ajettu 200tkm. Jarrut edellisen omistajan mukaan uusittu 20tkm sitten (ilmeisesti ainakin palat + levyt).

            Jarrut on alkaneet noin 5tkm sitten täristää, tasaisessa ajossa ei täristä. Tärinä on pahin kun jarruttaa kovemmassa vauhdissa "normaalisti", kevyellä jarrulla ja kunnolla painamalla tärinä ei niin paha. Jostain syystä tärinä myös heikkenee kun lämpötila on plussalla ja auto sulaa täysin, lumikelillä ja pakkasella pahenee. Mutta aina silti täristää enemmän tai vähemmän.

            Ilmeisesti etuvetonivel on väljä, kun ratti linkussa kiihdyttää reilusti (tiedän, ei niin saa tehdä!) niin oikealla edessä rutisee. Eli normaalisti ajettaessa tätä ei huomaa ollenkaan. Voiko väljä vetonivel aiheuttaa jarrujen täristämistä?

            Lueskelin, että vika voisi olla melkein missä vaan etupäässä, joten mistä kannattaa aloittaa tutkiskelu?

            P.S. Tiedän että jarrujen tärinöistä on täällä ollut jo juttua. En vaan löytänyt searchilla nelivetoisten e46 jarrutärinöistä juuri mitään.
            Korjaamolta ilmoittivat, että alatukivarren taemmat puslat väljät.

            Jarrulevyt oli todettu suoriksi heittokellolla ja itse alatukivarretkin olivat ok kunnossa. Eli ongelma lienee ratkaistu.
            Saksantuonti e46 330xda vm. 2002

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #21
              En muista oliko joku tekninen tiedote (en varmaksi muista lähdettä, saattaa olla ollut vaan Autodata), mutta jostain luin että e46 jarrutärinöitä voi aiheuttaa virheelliset pyöränkulmat.

              Mutta noita viimeisenä tarkastamaan, ensiksi tarkastaa alapallot, helat, muut etualkseliston väljät.
              Muistui nyt vaan tämmönen mieleen..

              Itsellä lähes hävisi jarrutärinä kevyesti jarruttaessa kun uusin tukivarren helat. Tosin en juuri koskaan kevyesti jarruta joten ei häirinnyt
              Last edited by petrolhead; 04-03-2009, 19:49.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • Jonezu
                Bimmer Rookie
                • Mar 2008
                • 55
                • Oulu

                #22
                Originally posted by Jonezu View Post
                Korjaamolta ilmoittivat, että alatukivarren taemmat puslat väljät.

                Jarrulevyt oli todettu suoriksi heittokellolla ja itse alatukivarretkin olivat ok kunnossa. Eli ongelma lienee ratkaistu.
                Eipä sittenkään ollut vielä ratkaistu.

                Korjamolla laittoivat uudet alatukivarsien puslat heloineen, jolloin jarrutärinät katosivat lähes täysin. Mutta ei siis kokonaan.

                Olivat todenneet aiemmin heittokellolla jarrulevyissä pientä kieroutta, joka oli silti hyväksyttävien arvojen sisällä. Vaihtoivat kuitenkin seuraavana uudet jarrulevyt ja tärinä lakkasi kokonaan. Jarrupaloja ei vaihdettu, koska olivat hyväkuntoiset.

                Jokohan sitä nyt pääsis nauttimaan huolettomista kilometreistä..
                Saksantuonti e46 330xda vm. 2002

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  #23
                  Originally posted by Jonezu View Post
                  Eipä sittenkään ollut vielä ratkaistu.

                  Korjamolla laittoivat uudet alatukivarsien puslat heloineen, jolloin jarrutärinät katosivat lähes täysin. Mutta ei siis kokonaan.

                  Olivat todenneet aiemmin heittokellolla jarrulevyissä pientä kieroutta, joka oli silti hyväksyttävien arvojen sisällä. Vaihtoivat kuitenkin seuraavana uudet jarrulevyt ja tärinä lakkasi kokonaan. Jarrupaloja ei vaihdettu, koska olivat hyväkuntoiset.

                  Jokohan sitä nyt pääsis nauttimaan huolettomista kilometreistä..
                  Uusille levyille vanhat palat? ei meilläpäin
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • Jonezu
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2008
                    • 55
                    • Oulu

                    #24
                    Originally posted by petrolhead View Post
                    Uusille levyille vanhat palat? ei meilläpäin
                    Etujarrulevyt ja palat on vaihdettu 20 000 km sitten. Sanoivat korjaamolla, että sekä levyt että palat olivat aivan kuin uudet, paitsi levyt hitusen kierot. Hyvin tuntui pelaavan käytetyillä paloillakin..
                    Saksantuonti e46 330xda vm. 2002

                    Comment

                    • Smistik
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2009
                      • 1130
                      • Kanta-Häme

                      #25
                      Jarruttaessa ratti vatkaa täälläkin. Luultavasti levyissäkin on jotain vialla, mutta haluaisin aloittaa puslista. Osaisiko joku ehdottaa paikkaa, josta kannatta tilata etupään Powerflexit? Osanumerot yms. menisi sitten oikein tilattaessa. Vaihtopaikalla/firmalla ei liene väliä.
                      ex E91 320d käsiaskilla
                      ex E46 330dat
                      japski
                      ranu

                      ex E30 316i 4d

                      Comment

                      • Antsah
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2009
                        • 1776
                        • Oulu

                        #26
                        Itse tilasin just ainakin www.tocar.fi ne powerflexit

                        Comment

                        • Jonezu
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2008
                          • 55
                          • Oulu

                          #27
                          Originally posted by Jonezu View Post
                          Eipä sittenkään ollut vielä ratkaistu.

                          Korjamolla laittoivat uudet alatukivarsien puslat heloineen, jolloin jarrutärinät katosivat lähes täysin. Mutta ei siis kokonaan.

                          Olivat todenneet aiemmin heittokellolla jarrulevyissä pientä kieroutta, joka oli silti hyväksyttävien arvojen sisällä. Vaihtoivat kuitenkin seuraavana uudet jarrulevyt ja tärinä lakkasi kokonaan. Jarrupaloja ei vaihdettu, koska olivat hyväkuntoiset.

                          Jokohan sitä nyt pääsis nauttimaan huolettomista kilometreistä..
                          Hetken sitä iloa riitti.. Nyt on taas alkanut ilmaantua silloin tällöin pientä nykimistä jarruttaessa ja ratti alkaa hienoisesti vatkata jarruttaessa. Vielä ei haittaa ajoa, mutta merkit vaikuttaa pahalta....

                          Mitähän nyt kokeilis?
                          Last edited by Jonezu; 09-06-2009, 20:03.
                          Saksantuonti e46 330xda vm. 2002

                          Comment

                          • surface
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2008
                            • 257

                            #28
                            Itselläni vähän samaa probleema ilmassa. Ensiksi vaihdoin jarrulevyt eteen ja tärinä lakkasi kokonaan (tämä tärinä johtui selvästi jarrulevyistä). No ei siinä mennyt kuin muutama viikko, niin tärinää alkoi taas ilmaantumaan, tosin huomattavasti pienemmässä määrin. No tämän jälkeen alatukivarsien puslien vaihto (powerflex) ja jälleen tärinät lakkasit. Meni sitten taas reilu viikko ja alkoi taas täristämään hiukan, kun kovemmasta (yli 100) vauhdista jarruttaa voimakkaammin. Pyöränkulmat ovat kohdillaan, renkaat tasapainoitettu ja jarrut (liukutapit) herkistetty. On tämä kyllä ihme ongelma näköjään.
                            E46 -03 330d * 160 kw * 500 Nm

                            Comment

                            • NokiLeka
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 2341
                              • Eurajoki

                              #29
                              Originally posted by petrolhead View Post
                              En muista oliko joku tekninen tiedote (en varmaksi muista lähdettä, saattaa olla ollut vaan Autodata), mutta jostain luin että e46 jarrutärinöitä voi aiheuttaa virheelliset pyöränkulmat.
                              TIS kertoo ainakin tärinälle vielä toisenkin syyn, eli jos puslat ja nivelet sekä jarrut on käyty läpi eikä silti lopu tärinä / vapina jarrutuksessa, niin syynä saattaa olla etupään jarruissa oleva "paineen tasaaja" tai vastaava.. Voin sen tiedotteen illalla koneelta kaivaa, mutta lyhyesti siellä kuuluisi olla jonkinlainen tasaaja venttiili, joka jumittaessaan jakaa jarrupainetta epätasaisesti.

                              Mutta ennenkuin kirjoitan enempää kakaa, niin tarkistan sen illalla koneelta..
                              "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                              Comment

                              • surface
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2008
                                • 257

                                #30
                                Originally posted by NokiLeka View Post
                                TIS kertoo ainakin tärinälle vielä toisenkin syyn, eli jos puslat ja nivelet sekä jarrut on käyty läpi eikä silti lopu tärinä / vapina jarrutuksessa, niin syynä saattaa olla etupään jarruissa oleva "paineen tasaaja" tai vastaava.. Voin sen tiedotteen illalla koneelta kaivaa, mutta lyhyesti siellä kuuluisi olla jonkinlainen tasaaja venttiili, joka jumittaessaan jakaa jarrupainetta epätasaisesti.

                                Mutta ennenkuin kirjoitan enempää kakaa, niin tarkistan sen illalla koneelta..
                                Mielenkiintoista, oletko löytänyt tiedotetta?
                                E46 -03 330d * 160 kw * 500 Nm

                                Comment

                                Working...
                                X