Onko tässä autossa joku jarrupaineen säädin/jakaja tms. joka voisi aiheuttaa jarruongelmia? Jos on, niin missä se sijaitsee, onko paha vaihtaa jne?
e46 330XDA Jarrut täristää
Collapse
X
-
Voiko väljä raidetanko aiheuttaa täristämistä jarruttaessa? Vai johtuuko tärinä aina alatukivarsista tai heloista?
Yritin parkkiksella kokeilla, että mistä löytyis väljää ja kuskin puolella raidetangon sisäpäässä tuntuis olevan väljyyttä kun piti raidetangosta vastaan ja kaveri heilutteli rattia autosta. Vänkärin puolella ei moista tuntunut raidetangossa. Samalla on tullut huomattua, että ratti olisi kääntyny ehkä 1 asteen oikealle kun ajaa suoraan.
Ne isot alatukivarren helat on jo vaihdettu powerflexeihin aikaisemmin ja silloin katosi jarrutärinät.
Onko esim Hemi:llä tästä kokemusta?Last edited by Antsah; 22-03-2010, 07:20.
Comment
-
-
Originally posted by Antsah View PostVoiko väljä raidetanko aiheuttaa täristämistä jarruttaessa? Vai johtuuko tärinä aina alatukivarsista tai heloista?
Ne isot alatukivarren helat on jo vaihdettu powerflexeihin aikaisemmin ja silloin katosi jarrutärinät.Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Pari kertaa levyt eteen vaihdettu. Jos vika on levyn kieroudessa, sen kyllä tuntee kevyesti jarruttaessa polkimen tutinana. Automaatilla helppo kokeilla eli ryömittää hiljaa eteenpäin. Tuntee kun poljin tekee pientä ylösalas -liikettä.
Veikkaisin itse, että omassa on vasemmalla edessä pientä välystä jossain helassa tai puslassa, jota ei k-mies huomaa. Joskus harvoin tuntee vasemmalle kaarrettaessa pientä tutinaa ratissa ihan normiajossa.ex E91 320d käsiaskilla
ex E46 330dat
japski
ranu
ex E30 316i 4d
Comment
-
-
Originally posted by Smistik View PostPari kertaa levyt eteen vaihdettu. Jos vika on levyn kieroudessa, sen kyllä tuntee kevyesti jarruttaessa polkimen tutinana. Automaatilla helppo kokeilla eli ryömittää hiljaa eteenpäin. Tuntee kun poljin tekee pientä ylösalas -liikettä.
Veikkaisin itse, että omassa on vasemmalla edessä pientä välystä jossain helassa tai puslassa, jota ei k-mies huomaa. Joskus harvoin tuntee vasemmalle kaarrettaessa pientä tutinaa ratissa ihan normiajossa.
Comment
-
-
Originally posted by Antsah View PostItse olen käsittänyt niin, että harvemmin näissä jarrulevyt on kierot. Ja jos on niin jotain muutakin on vitullaan, joka sitten kierouttaa levyt.ex E91 320d käsiaskilla
ex E46 330dat
japski
ranu
ex E30 316i 4d
Comment
-
-
Tuo jarrujen täristäminen on kyllä niin ihme juttu tässä autossa. Nyt sais vaihtaa jo kolmannen kerran vuoden sisään levyt. Nykyiset levyt mitattiin juuri heittokellolla yhdellä pajalla ja sen mukaan ei pitäisi johtua levyistä, mutta ei sitä väljääkään missään ole. Aikasemmin on aina korjaantunut levyjen vaihdolla. Tiiä sitten mitä tekis, pitäs varmaan vaan levyt vaihtaa taas. kohtalaisen raivostuttavaa. ekat levyt oli varmaan alkuperäiset, sitten Brembot ja nyt Zimmermanit, eli ei ainakaan levyistä pitäs olla kiinni. Tietty oma ajotyyli on semmonen, että tulee jarruteltua joskus vähän rajummin, mutta tiiä onko sitten tuosta kiinni. Radalla en ole metriäkään tuolla autolla ajanut.E46 -03 330d * 160 kw * 500 Nm
Comment
-
-
Ei se levyistä ole ollut kertaakaan, eikä nytkään. Kieroksi niitä ei saa oikein kirveelläkään sitä vertaa että se tuntuisi (pieni heitto ei vaikuta mitään), mutta ne kitkakertoimen vaihtelut aiheuttaa vatkausta vaikka alustakin olisi kunnossa. Satula siellä jumittaa tavalla tai toisella. Aina se ei ole mäntä tai liukukumit mitkä jumittaa, voi olla myös syöpynyt carrieri jota vasten satulan väkäset makaa tms.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
En minäkään oikein usko, että se levyistä johtuu jos ne on mitattu suoriksi. Se tärinä pysyy varmaankin sen tehdas karkaisun takia aina hetken pois. Ilmeisestihän ne tukivarret/puslat voi aiheuttaa sen tärinän vaikka niissä ei käsin väljää tuntuisikaan. Jos on jotain vaihtamatta niin vaihtoon.Last edited by Antsah; 24-03-2010, 18:43.
Comment
-
-
Originally posted by surface View PostTuo jarrujen täristäminen on kyllä niin ihme juttu tässä autossa. Nyt sais vaihtaa jo kolmannen kerran vuoden sisään levyt. Nykyiset levyt mitattiin juuri heittokellolla yhdellä pajalla ja sen mukaan ei pitäisi johtua levyistä, mutta ei sitä väljääkään missään ole. Aikasemmin on aina korjaantunut levyjen vaihdolla. Tiiä sitten mitä tekis, pitäs varmaan vaan levyt vaihtaa taas. kohtalaisen raivostuttavaa. ekat levyt oli varmaan alkuperäiset, sitten Brembot ja nyt Zimmermanit, eli ei ainakaan levyistä pitäs olla kiinni. Tietty oma ajotyyli on semmonen, että tulee jarruteltua joskus vähän rajummin, mutta tiiä onko sitten tuosta kiinni. Radalla en ole metriäkään tuolla autolla ajanut.Last edited by Bmw now and ever; 29-05-2010, 19:32.
Comment
-
-
Originally posted by Jonezu View PostAuto on e46 330XDA vm.2002, ajettu 200tkm. Jarrut edellisen omistajan mukaan uusittu 20tkm sitten (ilmeisesti ainakin palat + levyt).
Jarrut on alkaneet noin 5tkm sitten täristää, tasaisessa ajossa ei täristä. Tärinä on pahin kun jarruttaa kovemmassa vauhdissa "normaalisti", kevyellä jarrulla ja kunnolla painamalla tärinä ei niin paha. Jostain syystä tärinä myös heikkenee kun lämpötila on plussalla ja auto sulaa täysin, lumikelillä ja pakkasella pahenee. Mutta aina silti täristää enemmän tai vähemmän.
Oikenpuoleisen liikenteen takia(tiet kallellaan oikealle) ensin pettää yleensä oikeanpuoleinen etupyöränlaakeri, mutta rasvan puutteessa ne hajoavat kuitenkin loppupeleissä aika samaan aikaan.
Comment
-
Comment