Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 328 nykii ja on välillä tehoton

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • neukka
    Bimmer Rookie
    • Feb 2005
    • 89
    • Kajaani

    E46 328 nykii ja on välillä tehoton

    Auto BMW E46 328 2/1999. Saksan tulijainen, 158tkm ajettu.

    Välillä auto toimii loistavasti, tyhjäkäynti tuntuu hieman oudolta kuin ehkä pientä pätkintää tai vast. Välillä taas kun kiihdyttää osakaasulla/täyskaasulla (ei väliä) niin nykii ja tärisee niin että tekarit tippuu. Virrat pois ja yleensä vika häviää.

    Tänään vaihdoin ilmamäärämittarin, kun se ei testauksen jälkeen ei vaikuttanut enää toimivan kunnolla ja kävin sit nollaa vikakoodit, jolloin seuraavia löytyi. Itse mittarin vaihdon jälkeen vetoja persdynossa huomattavasti enemmän, jotenkin terävämmin toimii, mutta taas löytyi se tärinä kun härnäsi. Vaikuttaisi että kun konettaa väännättää 1-1500rpm ylöspäin useasti peräkkäin niin alkaa taas tärinä. Usein tärinä lakkaa 2500rpm. Tärinä on todella kova, kuin kävisi enää muutamalla pytyllä

    Vikakoodeista selvisi seuraavaa:
    - o2 sensor circuit malfunction (bank1 sensor1)
    - Vehicle speed, idle control and auxiliary inputs - manufacturer controlled
    - fuel trim malfunction (bank1)
    - random/multiple cylinder misfire detected 1, 5, 2 (voisko johtua maffista?)


    Nämä siis löytyi, heti ei uusia koodeja tullut katsotaan taas huomenna/ylihuomenna uudestaan, oliko maffin vaihdolla muuta kuin tehollista hyötyä.

    Jo vaihdettuja osia:
    Happianturit 3tkm sitten, uudet alkuperäiset.
    Tulpat alkuperäisiin n. 1tkm sitten.
    Ilmansuodatin, öljynsuodatin vaihdettu 500km sitten.
    Bensansuodatin 50km sitten.
    Ilmamäärämittari

    Apuja kaipaillaan. Kiitos.
    Last edited by neukka; 05-03-2009, 13:21.
  • juhajan
    Bimmer Rookie
    • Apr 2008
    • 88

    #2
    villi veikkaus että bensapumppu..kaverilla teki justiin samoin kun oli toi pumppu lasahtanu.

    Comment

    • neukka
      Bimmer Rookie
      • Feb 2005
      • 89
      • Kajaani

      #3
      pystyykö tota bensapumpun toimintaa mitenkään testaamaan kuin vain ostamaan uuden pumpun? noissa taitaa olla tankin sisäiset pumput?

      Comment

      • Dani
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2007
        • 3847
        • Espoo

        #4
        Vaihda eka bensasuodatin, jossei pelitä niin pumppu vaihtoon.
        sigpic
        Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

        Comment

        • neukka
          Bimmer Rookie
          • Feb 2005
          • 89
          • Kajaani

          #5
          Originally posted by Dani View Post
          Vaihda eka bensasuodatin, jossei pelitä niin pumppu vaihtoon.
          vaihdettu 50km sitten.. ei auttanut mihinkään. Eli huomenna pumppu ostoksille..

          Comment

          • Pictori
            Newbiemmer
            • Oct 2008
            • 13
            • viitasaari

            #6
            kaverilla kanssa samoja oireita. tyhjä käynti outo, kiihdyttäessä nyki terävästi ja parkissa kun polkas kaasua niin tuntu että koko auto hytkyy vika löytyi 3 tai 4 puolasta en muista kumpi mutta vikakoodi sanoi että 2 sylinterissä "kipinä vika"(en muista tarkkaan). uudella puolalla oireet loppuivat heti.

            Comment

            • neukka
              Bimmer Rookie
              • Feb 2005
              • 89
              • Kajaani

              #7
              Näyttäisi siltä että vaatii paljon lisätutkintaa, kalliita osia jos huvikseen alkaa vaitelemaan.. Puolat 50eur kpl = 300eur, bensapumppukaan tuskin ilmainen. Onko tosta bensapumpun tsekkauksesta kellään vinkkejä?

              Comment

              • takatalvi
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2004
                • 1019
                • Jokela

                #8
                Voi olla myös, että tämä osa numero 7 on menossa.

                Selviää, kun otat sen irti ja katsot että se luisti siellä putken sisällä ei ole jumissa.
                Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.
                BMW i3

                Comment

                • neukka
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2005
                  • 89
                  • Kajaani

                  #9
                  Juurikin olin tulossa kirjoittamaan, että aloitan tarkastuksen tuosta. Täytyy viikonloppuna putsailla. Samalla tarkistaa kaikki mahdolliset vuodot yms. Kiitti hyvästä linkistä

                  Päästöt kävin mittauttamassa, kirkkaasti läpi, eli ainakaan sillä puolella ei ongelmaa näyttäisi olevan (auto toimi silloin täysin oikein).

                  Sitten kun luettiin vikakoodit, hetken ajon jälkeen tulee:
                  - o2 sensor circuit malfunction (Bank 1 Sensor 1)
                  - Fuel Trim malfunction (Bank 1)


                  Selkeästi viat näyttäisi olevan Bank 1 puolella, voisiko joku valottaa mitä toi meinaa?

                  Hetken ajelun jälkeen jätin auton pitemmäksi aikaa tyhjäkäynnille (n.5min) ja siitä lähtiessä kävi selvästi viidellä, täysin tehoton, sen jälkeen ilmestyi seuraavaa:
                  - Vehicle Speed, idle control and Auxiliary inputs - manufacturer controlled

                  Tuo tyhjäkäynti voi olla tuossa sattumaa tai ei, lisää selviää varmaankin osasta 7.

                  Kiitoksia kaikille tähän astisista!
                  Last edited by neukka; 29-01-2009, 23:53.

                  Comment

                  • Antza
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2002
                    • 2143
                    • Espoo

                    #10
                    Samalla kun puhdistat tuon ICV:n, puhdista säätöyksikön (nro 6) läppä ja varmista sen toiminta. Se on usein niinikään karstassa ja voi jumittaa. Mikäli nämäkään eivät auta, tsekkaa, löytyykö imuvuotoja. Pienikin imuvuoto riittää suureen oikutteluun. Joka tapauksessa useaan pyttyyn samaan aikaan ilmaantuvat sytytyshäiriöt viittaavat vahvasti ilma/polttoainepuolelle.
                    Last edited by Antza; 30-01-2009, 12:27.
                    Current rides:
                    F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

                    Previous rides:
                    E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

                    Comment

                    • neukka
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2005
                      • 89
                      • Kajaani

                      #11
                      Tuossa kun halliin ajoin niin kuuntelin tarkasti käyntiä, vanos kuulostaisi rallattavan jonkin verran, liekkö vika vai ominaisuus. Sellainen suht tasainen ääni.

                      Ainakaan bensapaineanturi tms. ei vuotanut, sitä kuuntelin sammuttaessa.

                      Bongasin imusarjan päällä olevan sensorin (imulämpötila?) juuresta suuren määrään likaa, vaikuttaisi että ainakin sen juuresta on vuotanut.. Voiskohan vetää sellaisesta kohtaa jo niin paljon ilmaa?

                      Comment

                      • Antza
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2002
                        • 2143
                        • Espoo

                        #12
                        Mikäli ääni on oheisen videon kaltaista, kyseessä on ominaisuus eikä vika. http://www.youtube.com/watch?v=chbbegVy3Hw

                        Ei vuotokohdan silmämääräisesti tarvitse olla kovin iso aiheuttaakseen seosten heittämisen liian laihalle. Tosin jatkuvan imuvuodon pitäisi näkyä jossain määrin myös HC arvoissa - mitä se muuten näytti?
                        Current rides:
                        F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

                        Previous rides:
                        E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

                        Comment

                        • neukka
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2005
                          • 89
                          • Kajaani

                          #13
                          No huhhuh, onneksi ei ole edes noin kova Eli ei sen suhteen hätää. Onko tälläisestä Dr Vanoksesta hajua, kaveri saa auton hiljentymään aika nätiksi;


                          Ja se HC arvo oli erinomainen sekä tyhjäkäynnillä että kierroksella, arvoja en enää muista, jos auttaa niin voin käydä maanantaina taasen mittaamassa ja ottaa vaikka lapulle.

                          ICV:n putsasin, muuttui paljon herkemmäksi samoin kuin se säätömoottori osanro #6. Silti tyhjäkäynnillä antaa olla jonkin hetken, huomaa heti kun puottaa yhden sylinterin pelistä. Ei ainakaan se vaikuttanut, tosin en saa vikakoodeja nollattua vastakuin maanantaina. Liekköhän vaikutusta sitten.

                          Passaakohan E36 328 -96 puolat tuohon kamppeeseen, sellaisia ehjiä ois mahdollisuus kokeilla? Tosin ei noi puolat kyllä selitä kun ei oo sytytyshäiriöitä enää tullut vaan sitä o2 ja fuel trim vikakoodia..

                          Comment

                          • neukka
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2005
                            • 89
                            • Kajaani

                            #14
                            vikakoodit nollattu, ei vaikutusta asiaan. nyt taasen tulee todella paljon sytytyskatkoksia kaikille sylintereille, kuinka se on mahdollista? Ongelma tulee esille tyhjäkäynnillä.. Osa/täyskaasulla auto toiminut hyvin kun ei päästä autoa pitemmäksi aikaa tyhjäkäynnille?

                            Comment

                            • BMW328e46
                              Newbiemmer
                              • Jun 2008
                              • 19

                              #15
                              Itselläni oli samaa ongelmaa. Omastani se poistui, kun vaihtoi nokka-akselin asentotunnistimen anturin (imupuoli) ja alkoi käyttämään bensana 98:sia, tai V-poweria.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎