Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 vs. E90

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2317
    • Uusimaa

    E46 vs. E90

    Saatan palailla BMW:n puikkoihin pienen harharetken jälkeen, mikäli nykyinen kulkine löytää uuden omistajan.

    Olen kaavaillut seuraavaksi ajokiksi E90-mallista, vähän käytettyä 325iA:ta. Nyt on kuitenkin jokin outo voima alkanut vetämään E46:sen suuntaan, koska samalla rahalla, ja pienemmälläkin saisi pirun hyvin varustellun 330iA:n tai 330dA:n. Ja jostain syystä E46 näyttää omaan silmääni enemmän bemarilta, ja jotenkin selittämättömästi makeammalta. Ja nyt puhun siis E46 sedanista. E90 taas sopii silmään molemmilla korimalleilla.

    Varmaan joku on tehnyt syvempää vertailua noiden kahden peräkkäisen mallin välillä? E46 ei varmasti voi olla huono hankinta, kun tarkoitus olisi katsella 2003-2004 vuoden malleja. Mutta onko E90 oikeasti niin paljon parempi, että siitä kannattaa maksaa 5000-8000 euroa enemmän uudemmasta moottorista ja huonommasta varustetasosta? Kaikki vertailevat kommentit ko. malleihin liittyen olisi nyt tervetulleita. Varsinkin liittyen moottoreihin, ajettavuuteen ja pa-kulutukseen.
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • Ceeray
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1399
    • Kuopio

    #2
    Ittellä oli 2005 mallin E46 325Ci josta pidin kyllä kovasti, mutta kun ajoin E90 325i sedanilla niin olihan se todella paljon teknisesti edellä. Kojetaulu on persiistä ilman navia, navin kanssa muuttuu ihan erilaisen oloiseksi. E90 325 on samantehoinen noin karkeasti kuin E46 330, ja syö soppaa vähemmän. Jos ottaa automaattina niin laatikko on jouheampi, muu elektroniikan toiminta kuten luistonesto ja ESP jouhevammat. Onhan tuo melkein vuosikymmenen tuoreampi suunnitelmakin. Kolariturvallisuudessakin varmasti parempi.

    Ei siinä mitään, mutta E46 ratsastaa jo auringonlaskuun... Ja uusi malli 300 -srj on jo pöydällä, eiköhän tuo 3 vuoden päästä tule.
    Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

    Comment

    • lucky
      Bimmer Rookie
      • Oct 2008
      • 94

      #3
      Tästä saattais tulla mielenkiintoinenkin keskustelu Toi Ceerayn kommentti oli hyvä, koska hänellä oli kokemusta kummastakin korimallista.

      Itse olin vähän samoissa aatoksissa syksyllä, pienempiä koneita katsoin kyllä. Päädyin vähän ajettuun -05 E46:seen, koska en vaan pystynyt perustelemaan itselleni sitä hintaeroa. Lisäksi - kuten sinua - E46 miellytti silmää enemmän, siitä oli vaan hyvä fiilis, ja ajettavuus oli mahtava. Todella tyytyväinen olen ollut, pelaa kuin unelma ja vähän ajetussa ei ongelmia oo ollut. Jotain pientä tilpehööriä on tullut otettua jälkiasennuksena, ja nekin hommat hoituvat hyvin. Luistonesto on ollut tässä talven liukkailla luotettava ja tehokas.

      Kulutuslukemat on tietysti toista maata uudemmissa, se on ainakin selkeä ero mikä useille merkkaa.

      Yksi pointti mitä itse ajattelin oli se että halvimmat E90:set (jotka sopivat omaan kukkaroon) olivat tietysti 2005 mallisia, ja jotenkin oli maallikko-logiikalla varmempi olo ottaa monta vuotta tehty (& paranneltu) malli E46 kuin mallisarjan ensimmäisenä vuonna tehty 'koekappale', vaikka sekin varmasti on hyvä auto.
      Last edited by lucky; 19-02-2009, 10:48.

      Comment

      • HC91
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 998
        • 29100/310053

        #4
        kannattaa huomioida että jostain syystä E90:n hintataso on Suomessa aivan persiillään, auto josta pyydetään n. 30k€ on tullin järjestelmässä noteerattu n. 24t€ myyntihintaiseksi.
        92' ///M5 3.8 individual
        09' 320d xDrive
        16' NIU N1 Sport
        19' NIU U+ Sport

        Comment

        • _nixu_
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 8972
          • Kellokoski

          #5
          E90:siä löytyy Ruotsista alkaen 15k€ ja verot jotain 8k€.
          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

          Comment

          • Ceeray
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 1399
            • Kuopio

            #6
            Siis yleensäkin 300 srj on suomessa hinnoiteltu huolella vituralleen, 500 vs 300 on uutena business mallina samanhintaisia..

            Sama on tietty audin mallistossa.

            Henk. kohtaisesti jos E90/91 mallia olisin hankkimassa niin saksanmaalta hankkisin, tulisi varusteitakin vielä kaupan päälle...

            E46 on kyllä toimiva sekin , mutta yksinkertaisesti kaikki muu oli mun mielestä parempaa E90 sarjassa paitsi kojetaulu...
            Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

            Comment

            • b mutteri kasa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2006
              • 1461
              • Area 03

              #7
              Itsekkin olen sitä mieltä että E46 (etenkin coupe) korimallinen BMW on yksi parhaimman näköisistä korimalleista (sisältä ja ulkoa) mitä on ollut (ainakin omaan silmään) Kun E90 ja E60 mallit tulivat ensi kertaa eteeni,kumpainenkaan malli ei positiivisia ajatuksia herättänyt,mutta ajan kanssa kaikki mukautuu.Nyt jo E90 näyttää ihan ok peliltä kun alkuun vannoin että ikinä en kyseistä korimallia hanki.

              Itselle pahin pettymys E90:ssä oli koelauta.E46 mallissa oli selvästi erotettu kuljettajan ja repsikan "alue" E46 malliin kun istuit kuljettajan paikalle niin koelaudan muoto selvästi ilmoitti kuka autoa ajaa.

              Teknillisesti sitten E90 on paljon edellä,minkä huomaa heti kun autolla lähtee liikkeelle ja niin pitää ollakkin koska kehitystä on oltava aina vanhaan verrattuna.Ajettavuus ja suuntavakaus on parantunut huomattavasti.Uudet moottorit ovat tehokkaita ja taloudellisia,mutta kyllä sitä polttoainetta saa aina menemään jos vain syöttää.Matka-ajossa kulutuksen osalta menee kyllä pisteet E90 suuntaan.

              Mitä sitten moottorien tehoihin tulee niin E90 325 (218hv270Nm) vs E46 330 (230hv300Nm) ovat aika pitkälti samalla viivalla.Ainakin kaverin E90 325 ei kumarrellut yhtään E46 330 edessä kun vetoja 60 -> 120 otettiin.
              BMW F11 530 dA VOLL
              Carbon-schwarz Metallic

              BMW E30 325i Sport

              Comment

              • haba
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2003
                • 723
                • Helsinki

                #8
                Edellisissä viesteissä tulikin jo lähes tärkeimmät. Itsellä ollut E46 328i ja 330Ci. Nyt alla E90 330iA. Onhan toi E90 kaikin puolin parempi myös omasta mielestä, varsinkin kori jämäkämpi, koneet kehittynyt ym. Mutta ei E46 huono ole, alkaa tietty olemaan vaan hieman vanha. Navin kera tosiaan E90 tyylikkäämpi koelauta + nahkasisustus niin alkaa olemaan näkymät mukavat. Omasta budjetistahan se on kiinni mikä on paras vaihtoehto, toki E90 325i ilman mitään varusteita on karu verrattuna E46 330i kaikilla herkuilla.. varmasti hankalaa päättää, kannattaa käydä kunnon koeajoilla molemmilla

                Comment

                • lucky
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2008
                  • 94

                  #9
                  Originally posted by Ceeray View Post
                  Siis yleensäkin 300 srj on suomessa hinnoiteltu huolella vituralleen, 500 vs 300 on uutena business mallina samanhintaisia...
                  Anteeksi aiheesta rönsyily, mutta hinnastossa näyttäisi olevan esim 325iA ja 525iA sedaneitten hintaero 10 000 EUR.... :think

                  Comment

                  • Juppe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 4541
                    • TURKU

                    #10
                    Huolestuttavin muutos e46 ja e90 välissä on sen p*rkeleen korollamuovin lisääntyminen sisustassa. Minusta e46 on tehty sisältä laadukkaammista materiaaleista. Muutoin on kyllä helppo yhtyä edellisiin kirjoituksiin.

                    Comment

                    • Ceeray
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 1399
                      • Kuopio

                      #11
                      Originally posted by lucky View Post
                      Anteeksi aiheesta rönsyily, mutta hinnastossa näyttäisi olevan esim 325iA ja 525iA sedaneitten hintaero 10 000 EUR.... :think
                      Nojoo, itsellä on mennyt tuo seurailu lähinnä 2.0 litraiseen dieselmalliin...
                      Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                      Comment

                      • JKK
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 2317
                        • Uusimaa

                        #12
                        Joo tämä on vaikeata kyllä. Varsinkin kun soppaa hämmentää vielä käytetyt E60-koppaiset 525iA:t. Edelliset kokemukseni ovat E39:stä versioina 528iA ja 540iA, sekä muutamat E36-koppaiset kuutosbemut, jotka muuten iästään huolimatta osaavat nekin tarjota oikealla kokoonpanolla ajamisen riemua enemmän kuin yksikään tämän päivän normi-toyota tahi muu vastaava. Tällä hetkellä kun nykyautoni on myytävänä niin ajelen tuunaamattomalla sijaisautolla, joka on 325iAC vuodelta 1992. Ja fiilikset ovat aivan katossa pitkästä aikaa, kun tuntee auton olevan osa ajajaa. Siinä varmaan koko merkin filosofia tiivistyykin parhaiten?

                        Mutta hintaluokka on kuitenkin välillä 20-30k-euroa. Alarajalla saisi E46:sista käytännössä mitä tahansa. Ylärajalla jo hyvän E60:sen 530dA:n. Mutta jostain olen vain itselleni uskotellut, että nuo isommat bensavaparikuutoset (325i/525i) olisivat paras kompromissi huolettomuuden, moottorin soundin, voiman ja matkakulutuksen suhteen. Vaikka sit voimaa ei ole ehkä niin paksulti kuin 3-litraisessa dieselissä, niin pidän jotenkin siitä välittömästä vasteesta pedalin polkaisuun. Ja tuollaisen saisi käytännössä 25k-eurolla, tosin ei vielä liian runsaalla varustesatsilla kuitenkaan. Toisaalta taas E60:sen vakiopenkit on mielestäni luvattoman kauheat lättänät, ja käytetyt E60:set sporttipenkeillä on aika harvinaisia tuossa hintaluokassa.

                        E46:sen saisi sellaisena kuin haluaisi, E90:sen vähän sine päin ja E60:sen paljon ajettuna ilman mieluisia varusteita. Mikä noista sitten kantaisi pisimmälle käytännössä?
                        BMW G30 530e X-Drive

                        Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                        Comment

                        • Ceeray
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 1399
                          • Kuopio

                          #13
                          E60siä on kohta suomi tulvillaan ja se laskee hintoja aika railakkaasti. Tarjontaa on jo hyvistäkin autoista varusteltuina hinnalla jolla vielä 6kk sitten ei olisi saanut muuta kuin karvahatun.

                          Jos itsellä ei olisi ollut tilantarve se ratkaiseva tekijä niin olisin ottanut E91, ehdottomasti. Tai A4 B8 avant quattron

                          Mutta E91 loosteri on tehty vain kauppaostoksille eikä pikkulapsiselle perheelle. E61 on jo tilava.

                          Osta tarpeesi mukaan! Jos tilaa ei tartte, sedan/coupe kehiin vain. E46 Ci on kyllä ajattoman oloinen ulkoisesti sekä sisäisesti , varsinkin kun ottaa kunnon varusteilla. Eilen viimeksi näin E46 sedanin liikenteessä ja sekin näytti sivuprofiililtaan vielä hyvältä. 10k€ lisää hilloa tilillä makaamassa versus uudempi malmikasa pihassa- vertailu täytyy tehdä tarkasti...
                          Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                          Comment

                          • JKK
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 2317
                            • Uusimaa

                            #14
                            Originally posted by Ceeray View Post
                            Osta tarpeesi mukaan! Jos tilaa ei tartte, sedan/coupe kehiin vain.
                            Coupe ei oikein mene, kun on nelihenkinen perhe kuljetettavana. Toisaalta tuo nykyinen auto on W211 sedanmallinen E-Mersu, joka taas tuntuu meidän liikkumistarpeisiin turhan suurelta. 90% ajoista kuitenkin ajellaan yhden hengen voimalla, ja loput koko porukalla kontti täynnä. Farmareihin en lähde, koska mielestäni Audi on ainoa automerkki, joka osaa näyttävän farmarin muotokielen. Bemari on kauneimillaan coupena ja sedanina. Noh, makuasioitahan nämä, mutta oma silmäni ei ole oikein löytänyt bemun farkuista sitä juttua.

                            Kerran päivässä käy jopa A4 Quattro mielessä, mutta melkein heti muistuu mieleen, että Audilla on tapana ruveta tuntumaan aika nopeasti äänieristetultä volkkarilta. Vaikka auto itsessään on ihan hyvin ja laadukkaasti tehty.

                            Tuosta pääsinkin aasinsillalla aiheeseen... Millaisia muuten on E46:sen nelivedot? Niitäkin kun näyttää olevan jonkin verran. Onko niissä jotain, mitä pitäisi tietää?
                            BMW G30 530e X-Drive

                            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                            Comment

                            • Convertible
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2003
                              • 2638
                              • Turku

                              #15
                              Tuosta pääsinkin aasinsillalla aiheeseen... Millaisia muuten on E46:sen nelivedot? Niitäkin kun näyttää olevan jonkin verran. Onko niissä jotain, mitä pitäisi tietää?[/QUOTE]


                              No, jollet asu lapissa, niin ihan turha on hankkia sitä etuvetoa pilaamaan muuten hyvää autoa.

                              Mulla on ollut kaksi xi:tä ja ne puskee niin perkeleesti, takapäässä on pitoa ja kun etupäässä ei niin se puskee. Minä tosin ajan vain kaupungissa, jossa käännökset ovat hitaista vauhdeista.

                              Maantiellä asia voi olla toisin?
                              F25 X3 35d
                              E87 118i
                              E46 330ti
                              E46 M3
                              E30 M3
                              E30 M3 Convertible
                              Z3 Roadster

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎