Tästä nyt on jauhettu ristiin ja rastiin siellä sun täällä, mutta olis hyvä jos asiaan saatais selvyys. Mulla olis nyt mahdollisuus toimia koekaniinina, kun omat tukivarret menee vaihtoon. Tarttis vaan selvittää, että meneekö se M-tukivarsi tavallisen tilalle. Onko esim olkavarren kiinnityspulteissa eroa? Itse epäilen että ainoa ero on mahdollisesti olkavarren nivelen kiinnityskulmassa. Jo 30mm madalluksella nivel on vähän hassun näköisesti. ts. pallonivelen pohja on kallellaan, kun auto seisoo renkaillaan. ainoa mikä tosiaan arveluttaa on se, että meneekö M-tukivarsi kiinni ei M-mallisen alustan olkavarteen... Ainakaan real oem ei tunne eroa olkavarsissa, mun autossa.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E46 M-tukivarren ja tavallisen erot
Collapse
X
-
Eipä tullu mittailtua. Mallasin niitä vierekkäin ja silmällä niissä ei eroa nää. Reiät oli vähän eri malliset ja eri kohdassa, mutta se voi johtua valmistajasta tai ties mistä eikä välttämättä tarkoita mitään. Nivelet ainakin näyttivät olevan samassa kulmassa. Se mitä huomattiin oli se, että nyt camberit on "vihreellä" Kun tolpan yläpäästä on otettu säätövarat käyttöön. Vanhoilla ei ollut. Tarkkoja lukuja en muista enää, mutta korjausta camber ongelmaan tuli. Cambereiksi taisi jäädä 0.55 ja 0.58. Noin pientä eroa ei jaksettu muiden taisteluiden jälkeen alkaa enää rukkaamaan kohdalleen.
Samalla huomattiin että toinen tolppa oli vahingossa jäänyt pari milliä ylemmäs kuin toinen. Sitä alettiin epäillä, kun camberit poikkesivat aika paljon toisistaan. Se vaikutti camberiin niin paljon, että aluksi se oli toisessa tolpassa tarkalleen oikea. Sitten löysättiin olkavarren ja iskarin liitos ja saatiin tolppaoikealle korkeudelle.
Alusta säädettiin M-sport alustan arvojen mukaan. Jousina edessä on H&R -35mm jouset. Ainakin ajo parani ihan mukavaksi vetelyn suhteen. Todellisuus selvinne seuraavien tuhansien aikana, kun renkaat on ajettu kunnolla sisään. Renkaana on Kumho ku18 ecsta koossa 225/40/18 ja et 35.
Comment
-
-
Voisiko joku suositella ostopaikkaa tukivarsille ja puslille nimenomaan M-sport alustaan? Suomesta tai Euroopasta. Toiveena saada alkuperäislaatua tai parempaa ja ekalla kerralla sopivat, mutta ei ylihintaan.
Ilmeisesti esim. Meyle HD satsia löytyy vain normiversiona (ei m-sport)?
Auto on e46 330i touring vm.2002 orggis M-alustalla.
Comment
-
-
Originally posted by racing02 View PostVoisiko joku suositella ostopaikkaa tukivarsille ja puslille nimenomaan M-sport alustaan? Suomesta tai Euroopasta. Toiveena saada alkuperäislaatua tai parempaa ja ekalla kerralla sopivat, mutta ei ylihintaan.
Ilmeisesti esim. Meyle HD satsia löytyy vain normiversiona (ei m-sport)?
Auto on e46 330i touring vm.2002 orggis M-alustalla.
Comment
-
-
Originally posted by racing02 View PostMinä päädyin aikoinaan tilaamaan britti-ebaysta Febi-merkkiset. En muista enää myyjää enkä hintaa. Nyt näyttäisi löytyvän Meyle HD missä luvataan sopivan M-sportiin, 190e /pari + rahdit, ei paha?
http://www.ebay.co.uk/itm/BMW-E46-M-...item2593424a52f22 220i
Comment
-
-
Itse mittailin noita tavallisia- ja M-etualatukivarsia, ja Pekuz:n kuvan mukaisissa nivelten välisissä mitoissa ei mittaustarkkuuden rajoissa ollut mitään eroa. Ei tullut silloin asentaessa tuota nivelen kulmaa katsottua oikein silmämääräisestikään, kun oli vähän kiire vaihtohommissa. Sisemmän pallonivelen kulmaeron toteaminen on siis vielä vaiheessa. Täytyy yrittää muistaa mittailla kulma M-tukivarsista, kun on seuraavan kerran asiaa auton alle.
Itse tilasin MOOG-merkkiset (Federal Mogul) M-alatukivarret spareto.ee:stä. Eivät olleet kalliit ja ovat ajaneet asiansa ainakin tähän asti (tosin vasta noin 10tkm takana). Noissa M-tukivarsissa ei tosiaan ollut kumivaimennusta ulomman nivelen ja tukivarren alumiinirungon välissä, kuten tavallisissa tukivarsissa.Last edited by Markus; 29-01-2015, 21:40.
Comment
-
Comment