Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 M-tukivarren ja tavallisen erot

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juppe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 4541
    • TURKU

    E46 M-tukivarren ja tavallisen erot

    Tästä nyt on jauhettu ristiin ja rastiin siellä sun täällä, mutta olis hyvä jos asiaan saatais selvyys. Mulla olis nyt mahdollisuus toimia koekaniinina, kun omat tukivarret menee vaihtoon. Tarttis vaan selvittää, että meneekö se M-tukivarsi tavallisen tilalle. Onko esim olkavarren kiinnityspulteissa eroa? Itse epäilen että ainoa ero on mahdollisesti olkavarren nivelen kiinnityskulmassa. Jo 30mm madalluksella nivel on vähän hassun näköisesti. ts. pallonivelen pohja on kallellaan, kun auto seisoo renkaillaan. ainoa mikä tosiaan arveluttaa on se, että meneekö M-tukivarsi kiinni ei M-mallisen alustan olkavarteen... Ainakaan real oem ei tunne eroa olkavarsissa, mun autossa.

    Last edited by Juppe; 05-04-2009, 13:12.
  • Juppe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 4541
    • TURKU

    #2
    Tässä olis nyt kuvaa M-tukivarsista. Tavalliset ovat vielä paikallaan, niin en pääse niistä napsimaan kuvia.



    Comment

    • Pekuz
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2008
      • 687
      • Pirkanmaa

      #3
      Asiaan saataisiin varmuus tukivarsien eroista, jos mittaisit samalla tukivarsista tällaiset kolme mittaa pallonivelien keskipisteestä ja tukivarren päästä.
      Attached Files
      ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

      Comment

      • Juppe
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 4541
        • TURKU

        #4
        Eipä tullu mittailtua. Mallasin niitä vierekkäin ja silmällä niissä ei eroa nää. Reiät oli vähän eri malliset ja eri kohdassa, mutta se voi johtua valmistajasta tai ties mistä eikä välttämättä tarkoita mitään. Nivelet ainakin näyttivät olevan samassa kulmassa. Se mitä huomattiin oli se, että nyt camberit on "vihreellä" Kun tolpan yläpäästä on otettu säätövarat käyttöön. Vanhoilla ei ollut. Tarkkoja lukuja en muista enää, mutta korjausta camber ongelmaan tuli. Cambereiksi taisi jäädä 0.55 ja 0.58. Noin pientä eroa ei jaksettu muiden taisteluiden jälkeen alkaa enää rukkaamaan kohdalleen.

        Samalla huomattiin että toinen tolppa oli vahingossa jäänyt pari milliä ylemmäs kuin toinen. Sitä alettiin epäillä, kun camberit poikkesivat aika paljon toisistaan. Se vaikutti camberiin niin paljon, että aluksi se oli toisessa tolpassa tarkalleen oikea. Sitten löysättiin olkavarren ja iskarin liitos ja saatiin tolppaoikealle korkeudelle.

        Alusta säädettiin M-sport alustan arvojen mukaan. Jousina edessä on H&R -35mm jouset. Ainakin ajo parani ihan mukavaksi vetelyn suhteen. Todellisuus selvinne seuraavien tuhansien aikana, kun renkaat on ajettu kunnolla sisään. Renkaana on Kumho ku18 ecsta koossa 225/40/18 ja et 35.

        Comment

        • Pekuz
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2008
          • 687
          • Pirkanmaa

          #5
          Itellä on ollu epäilys, että toi mitta ''2'' olis pienempi M varsissa. Se myös selittäisi kuvailemasi camber kulman korjaantumisen.
          ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

          Comment

          • racing02
            BTCF Member
            • Nov 2004
            • 2024
            • Riihimäki

            #6
            Voisiko joku suositella ostopaikkaa tukivarsille ja puslille nimenomaan M-sport alustaan? Suomesta tai Euroopasta. Toiveena saada alkuperäislaatua tai parempaa ja ekalla kerralla sopivat, mutta ei ylihintaan.

            Ilmeisesti esim. Meyle HD satsia löytyy vain normiversiona (ei m-sport)?

            Auto on e46 330i touring vm.2002 orggis M-alustalla.

            Comment

            • Expire
              Bimmer Rookie
              • Jan 2008
              • 69

              #7
              Originally posted by racing02 View Post
              Voisiko joku suositella ostopaikkaa tukivarsille ja puslille nimenomaan M-sport alustaan? Suomesta tai Euroopasta. Toiveena saada alkuperäislaatua tai parempaa ja ekalla kerralla sopivat, mutta ei ylihintaan.

              Ilmeisesti esim. Meyle HD satsia löytyy vain normiversiona (ei m-sport)?

              Auto on e46 330i touring vm.2002 orggis M-alustalla.
              Samaa itekkin haluaisin tietää mistä sais halvalla noita varsia. 340e kappale oli listahinta käyttiksellä ämsporttiin. Vähä huokeampaa sais olla...

              Comment

              • racing02
                BTCF Member
                • Nov 2004
                • 2024
                • Riihimäki

                #8
                Minä päädyin aikoinaan tilaamaan britti-ebaysta Febi-merkkiset. En muista enää myyjää enkä hintaa. Nyt näyttäisi löytyvän Meyle HD missä luvataan sopivan M-sportiin, 190e /pari + rahdit, ei paha?

                Comment

                • maukka86
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2006
                  • 488
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by racing02 View Post
                  Minä päädyin aikoinaan tilaamaan britti-ebaysta Febi-merkkiset. En muista enää myyjää enkä hintaa. Nyt näyttäisi löytyvän Meyle HD missä luvataan sopivan M-sportiin, 190e /pari + rahdit, ei paha?

                  http://www.ebay.co.uk/itm/BMW-E46-M-...item2593424a52
                  Noita Meylen varsia ei voi kyllä suositella vaikka halpoja ovatkin. Omassa autossa kestivät alle 40000km.
                  f22 220i

                  Comment

                  • Bullitt
                    BTCF Member
                    • Jul 2002
                    • 2786
                    • Turku

                    #10
                    Tavallisessa tukivarressa ulompi nivel on eristetty kumilla, M-tukivarressa ei ole. Mitoista en tiedä.


                    Comment

                    • Markus
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2006
                      • 235
                      • Mouhijärvi

                      #11
                      Itse mittailin noita tavallisia- ja M-etualatukivarsia, ja Pekuz:n kuvan mukaisissa nivelten välisissä mitoissa ei mittaustarkkuuden rajoissa ollut mitään eroa. Ei tullut silloin asentaessa tuota nivelen kulmaa katsottua oikein silmämääräisestikään, kun oli vähän kiire vaihtohommissa. Sisemmän pallonivelen kulmaeron toteaminen on siis vielä vaiheessa. Täytyy yrittää muistaa mittailla kulma M-tukivarsista, kun on seuraavan kerran asiaa auton alle.

                      Itse tilasin MOOG-merkkiset (Federal Mogul) M-alatukivarret spareto.ee:stä. Eivät olleet kalliit ja ovat ajaneet asiansa ainakin tähän asti (tosin vasta noin 10tkm takana). Noissa M-tukivarsissa ei tosiaan ollut kumivaimennusta ulomman nivelen ja tukivarren alumiinirungon välissä, kuten tavallisissa tukivarsissa.
                      Last edited by Markus; 29-01-2015, 21:40.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎