Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 vapina/tutina ((VIKA SELVITETTY))

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmwe30turbo
    BTCF Member
    • May 2008
    • 203
    • espoo

    #16
    tuos oli e36 ainaki sellanen onkelma nuissa jurinoissa että vaihettiin eka rättinivel nii katos värinät mut siit pari päivää tuli takasin nii siel oli laatikon ne kannake kumit ihan paskana
    E39 530DA - 00
    E39 530DA-01
    E34 "520i" s38+hx60 - 91
    E34 m5 -91 projekti
    E34 m5 -88 turboprojekti
    MAN 12.224 isompi huoltoauto

    Comment

    • Smokehammer
      Bimmer Rookie
      • Jun 2009
      • 75
      • Tampere

      #17
      Homma on edennyt siten, että viallinen moottorin tukikumi on vaihdettu. (Käy "nätimmin" eikä värähtele enää sammutuksessa ja käynnistyksessä niinkuin ennen) ...jotain positiivista siis.

      Kardaani oli irti ja painotuksessa. Mitään vikaa ei nivelissä, eikä laakereissa. Tasapainokin oli ok.

      Vika ei ole poistunut. Tärinä kuormituksella em. nopeudessa edelleen. Nyt vois viisaammat puhua!
      Takakelkka on kiinni ja puslat ok. Renkaita ollut kahdet ja rättinivelkin on jo uusittu.

      Sellainen havainto, että kuumalla ilmalla(n. +25 astetta) tärinää en havainnut. Menee henkimaalman hommiksi.. prkl.
      E46 325cia -00
      R129 AMG


      EX: E46 320d -00, Passat 1.9TDI -97, Accord -96, Fiat 127 -81

      Comment

      • Gonzalez
        BTCF Member
        • Jun 2003
        • 2632
        • Seinäjoki

        #18
        Jos ei voimansiirrossa tai tukikumeissa ole vikaa ja edelleen värisee/tärisee vedättäessä talla pohjassa kovimmilla väännöillä siinä 2000-3500rpm, niin oma diagnoosi vaivaan on kaksoismassavauhtipyörä.

        Värinä on usein sellainen että kylmällä koneella ei aina juuri huomaa, mutta avot kun saa koneen kunnolla kuumaksi niin ravistaa ihan huolella. Kabiiniin päin värinä on aika saman tuntuinen kuin hajonneella moottorin kannakekumilla kun se päästää värinät runkoon. Vian pahentuessa kierrosalue jolla värinää esiintyy laajenee leveämmäksi, ala ja yläkierroksille.

        Onko kytkinremontti ajankohtainen? Sekin hoituu siinä samalla...
        530d GT F07 2010
        325i E30 Cabriolet 1987

        Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

        Comment

        • Smokehammer
          Bimmer Rookie
          • Jun 2009
          • 75
          • Tampere

          #19
          Juuh.. tuokin on tuttu vaiva. Edellisessä VAG kotterossa tuo keksintö korvattiin kiinteällä versiolla. Tärinä oli juuri sellaista kuin kuvailit. Alakierrosvääntö kuormittaa aika rankasti tuota massapyörää. Tämä ei ole samanlaista värinää. Ja se tulee tosi selkeästi takaa.
          E46 325cia -00
          R129 AMG


          EX: E46 320d -00, Passat 1.9TDI -97, Accord -96, Fiat 127 -81

          Comment

          • Jukka_
            Bimmer Rookie
            • Aug 2009
            • 156
            • finland Keski-suomi

            #20
            Omassa juurikin samat oireet eli vetopäällä parhalla vääntöalueella täristää myöskin ylämäessä kun tarvitaan vääntöä niin tarisää, tasaisella vedettäessä kuin enkeli. kierroksien ylittäessä 3000rpm niin tärinä lakkaa.
            Toisinaan (ei aina) kylmänä liikkeele lähdettäessä täristää aika kovasti.
            sammuttaessa tuntuu kun motti haluaisi pihalle pannuhuoneesta.

            Oma päätelmäni olis vauhtipyörä... :think
            Bmw X5 3.0DA 2005

            Comment

            • Hydetys
              Bimmer Rookie
              • Jul 2004
              • 111
              • Lohja

              #21
              Itselläni samankaltainen tärinä.

              Autosta tarkistettu:

              Kardaani, ja kaikki siihen liittyvät nivelet. OK

              Moottorin tukikumit. OK

              Renkaat/vanteet. OK

              Vaihdettu kaksoismassavauhtipyörä. Ei vaikutusta tärinään.

              Seuraavaksi auto ilmaan, ja tunkitetaan jokainen kulma yksitellen "normaali asentoon" ja testaillaan josko tulisi vetareista tärinä. Tällä hetkellä syyni kohdistuu hantin puolen etuvetariin.

              Nii, siis itelläni 4x4-malli.
              330xd -01

              Comment

              • Smokehammer
                Bimmer Rookie
                • Jun 2009
                • 75
                • Tampere

                #22
                Tärinä vaivaa edelleen täälläkin. Vetarit on itsellänikin epäilyksen alla. Pitäisi tässä ensimmäisenä avata suojakumit ja puhdistaa nivelet ja sitten laittaa uudet rasvat.. mikäli vaikuttaa asiaan niin voisi ainakin vahvemmin epäillä uusien vetarien oston lähestyvän. Halpoja osia kun ovat..

                Sellainen huomio, että kun oikein runnoo ja kiihdyttelee mutkissa tuolla kriittisellä nopeusalueella, niin pysyy tärinät aina sen jälkeen hetken poissa.. vetarithan siellä silloin kuormittuu.. kö?
                E46 325cia -00
                R129 AMG


                EX: E46 320d -00, Passat 1.9TDI -97, Accord -96, Fiat 127 -81

                Comment

                • tomppa84
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2007
                  • 60

                  #23
                  tukilaakerin ja sen kumin vaihto auttoi pariviikkoa. Kardaanin tärinä tuli sittten ttas takas mut ei niin pahana. Oisko asennuksessa jotai kikkaa?

                  Originally posted by tomppa84 View Post
                  mulle 320d e46 ja ei auttanut kumilimpun vaihto. Vaivat samat kuin smokehammerilla. Lienee kardaanin tukilaakeri vaihtoon seuraavaksi!?

                  Comment

                  • Antti O
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6935
                    • N/A

                    #24
                    Lainaa topiccia.

                    Omassa bensapelissä on aivan vaimea tärinä kun moottorijarruttaa 90 vauhdista ramppiin niin juuri tuntee aivan pienen tutinan. Ideoita?

                    Comment

                    • Jukka_
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2009
                      • 156
                      • finland Keski-suomi

                      #25
                      No nii nyt olis vauhtipyörä ja kytkin vaihettu ja tärinä pysy samana. vauhtipyörän vaihdon myötä hävis seuraavat viat: tyhjäkäynti ei täristä ja sammuu tasasesti eikä liikkeelle lähdettäessä nypytä...

                      Eli tärinää esiintyy 3,4,5 vaihteella ja pahin on 5 pykälä. tärinä on pahin 1600-2500rpm ja sitten loppuu, tuosta ylöspäin ei täristä 3000rpm on jo ihan tasainen veto. Tasasella ajettaessa kulkee kuin enkeli eli kun ei ole vetopäällä... ( tärinää vois kuvailla että amalkaamipaikat tippuu hampaista )

                      seuraavat osat tuli samlla tarkistettua.
                      Rättinivel tuli tarkistettua ja oli ehjä ei murtumia, perän puslat ehjät , kardaanin tukilaakeri ei tuntunu väljää ( ei purettu kokonaan, kokeiltu sorkkaraudalla heiluttaa), takana puslat ehjiä... Osia väänneltiin sorkkaraudalla ja katottiin että on ehjiä ei siis purettu.

                      Viimeinen vaihtoehto tulee enää mieleen voiko laatikko olla paskana ?

                      Kertokaapa saako vetarissa olla heittoa yhtään?
                      Last edited by Jukka_; 09-12-2009, 07:50.
                      Bmw X5 3.0DA 2005

                      Comment

                      • Jamppa1983
                        BTCF Member
                        • Jan 2005
                        • 739
                        • Pirkanmaa

                        #26
                        Pystysyyhän ne verarit silleen tarkistaa että perse ilmaan ja vaihde päälle ja kierroksia. Tuntuu vaan jotenkin hurjalle että olis vetarit kierot jos ei ole tullut pahaa kanttare osumaa. Laatikkoa jos epäilet niin luuten että pitäisi ääntä, uusia öljyjä voi tarjota ei ainakaan ole kallis kokeilu. Onkos vikakoodeja luettu/ live dataa katseltu ajaessa?
                        Last edited by Jamppa1983; 08-12-2009, 23:00.
                        Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

                        M3 e90 & "M3" e30 turbo

                        Comment

                        • Jukka_
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2009
                          • 156
                          • finland Keski-suomi

                          #27
                          Originally posted by Jamppa1983 View Post
                          Pystysyyhän ne verarit silleen tarkistaa että perse ilmaan ja vaihde päälle ja kierroksia. Tuntuu vaan jotenkin hurjalle että olis vetarit kierot jos ei ole tullut pahaa kanttare osumaa. Laatikkoa jos epäilet niin luuten että pitäisi ääntä, uusia öljyjä voi tarjota ei ainakaan ole kallis kokeilu. Onkos vikakoodeja luettu/ live dataa katseltu ajaessa?
                          livedata / vikakoodit luettu ja niissä ei mainittavaa.

                          Autoa ajettu nosturilla kaikilla vaihteilla ja siinä huomattiin vetareissa pientä heittoa. Tuntus että vetarin kierous tuntus kaikissa nopeuksissa ja kierroksissa ???
                          Laatikosta / perästä ei ylimääräisiä mainittavia ääniä.

                          Jurina todellakin kuuluu vetopäällä 1600-2500rpm ja sitten kun laskee vedon pois ja ajaa ihan tasasesti niin jurinaa ei kuulu.
                          2500-max. rpm kuin enkeli ei jurinoita.

                          Seuraavana vois irrottaa ja vaihtaa kardaanin tukilaakerin sekun ei kallis ollu.
                          Last edited by Jukka_; 09-12-2009, 12:20.
                          Bmw X5 3.0DA 2005

                          Comment

                          • sassi
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2008
                            • 412
                            • Nivala

                            #28
                            Originally posted by Jukka_ View Post
                            No nii nyt olis vauhtipyörä ja kytkin vaihettu ja tärinä pysy samana. vauhtipyörän vaihdon myötä hävis seuraavat viat: tyhjäkäynti ei täristä ja sammuu tasasesti eikä liikkeelle lähdettäessä nypytä...

                            Eli tärinää esiintyy 3,4,5 vaihteella ja pahin on 5 pykälä. tärinä on pahin 1600-2500rpm ja sitten loppuu, tuosta ylöspäin ei täristä 3000rpm on jo ihan tasainen veto. Tasasella ajettaessa kulkee kuin enkeli eli kun ei ole vetopäällä... ( tärinää vois kuvailla että amalkaamipaikat tippuu hampaista )

                            seuraavat osat tuli samlla tarkistettua.
                            Rättinivel tuli tarkistettua ja oli ehjä ei murtumia, perän puslat ehjät , kardaanin tukilaakeri ei tuntunu väljää ( ei purettu kokonaan, kokeiltu sorkkaraudalla heiluttaa), takana puslat ehjiä... Osia väänneltiin sorkkaraudalla ja katottiin että on ehjiä ei siis purettu.
                            Vaikka kumilimppu näyttäisi ehjältä, voi se silti olla väljä. Varmistapa vielä että ne metalliholkit ei heilu yhtään sen kumin sisällä. Jos heiluu, niin vika on siinä...

                            Nuo oireet nimittäin täsmäävät niin hyvin yksiin, noin se oli minullakin. Päällepäin ehjän näköinen, ei mitään murtumia tai muuta, mutta kardaania pyöritellessä tuntui välystä (vaihde päällä), ikäänkuin laatikossa olisi ollut klappia. Sitten kun limpun otti irti, niin ne holkithan olivat irronneet vulkanoinnista ja välystä oli reilusti, jokainen pääsi liikkumaan melkein sentin verran. Ja tärinät loppu uuden vaihdolla...
                            --
                            Sassi
                            - F10 530d
                            - KTM 690 Enduro
                            Ex. E90 330d, E46 330d

                            Comment

                            • Bouma
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2007
                              • 3108
                              • Tampere

                              #29
                              Originally posted by sassi View Post
                              Vaikka kumilimppu näyttäisi ehjältä, voi se silti olla väljä. Varmistapa vielä että ne metalliholkit ei heilu yhtään sen kumin sisällä. Jos heiluu, niin vika on siinä...
                              Jep se on just näin. Osalla se kumilimppu on niin rispaantunut pahaan kuntoon että se näkyy ulospäin jo että paskana on mutta aika usein se on kans niin että ne kumilimpun metalliholkit on vain irti ja sitä ei näe muuta ku ottamalla limppu irti.
                              MB CLS-12 350CGI AMG

                              MYSTINEN.FI

                              Comment

                              • Jukka_
                                Bimmer Rookie
                                • Aug 2009
                                • 156
                                • finland Keski-suomi

                                #30
                                Originally posted by Bouma View Post
                                Jep se on just näin. Osalla se kumilimppu on niin rispaantunut pahaan kuntoon että se näkyy ulospäin jo että paskana on mutta aika usein se on kans niin että ne kumilimpun metalliholkit on vain irti ja sitä ei näe muuta ku ottamalla limppu irti.

                                Ok. Tilaukseen meni kumilimppu + tukilaakeripaketti.

                                Kokeillaan näillä eväillä mitä saadaan aikaan.
                                Bmw X5 3.0DA 2005

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎