Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 320d (100kW) hyytyy täyskaasukiihdytyksessä **kunnossa tällä hetkellä**

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Maddox
    Newbiemmer
    • Jan 2008
    • 27

    #31
    Originally posted by KATKU View Post
    Hyvä, että auto tuli kuntoon.
    Pitikö vanha turbo mitään normaalista poikkeavia ääniä ?

    Ei pitäny minkäänlaista poikkeavaa ääntä!!
    Last edited by Maddox; 17-08-2009, 15:59.
    E46 320d 2000

    Comment

    • Maddox
      Newbiemmer
      • Jan 2008
      • 27

      #32
      Originally posted by huupi View Post
      Miten sulla auto sitten kiihtyi ennen kuin se tuli kuntoon? Noin kuin itse olen kuvannut aiemmissa viesteissäni (nykimällä)?
      Aaltoilevasti eli ensin ahtoi liikaa ja sitten katkaisi polttoaineensyötön ja laski paineet.. alemmilla vaihteilla tämä tapahtui kerran kiihdytyksen aikana mutta isommilla kaksikin kertaa!!
      E46 320d 2000

      Comment

      • huupi
        BTCF Member
        • Aug 2007
        • 1196
        • Tyrnävä

        #33
        Originally posted by Maddox View Post
        Aaltoilevasti eli ensin ahtoi liikaa ja sitten katkaisi polttoaineensyötön ja laski paineet.. alemmilla vaihteilla tämä tapahtui kerran kiihdytyksen aikana mutta isommilla kaksikin kertaa!!
        Kuulostaapa tutulta... Turbon kimppuun siis itsekin, niin kuin Supa jo tuossa aiemmin kehotti. Jos ahdin menee vaihtoon niin kiinnostaisi kyllä päivittää se samalla isompaan. Onko kellään tietoa meneekö mikään muu malli "heittämällä" originellin (GT-1549V) tilalle? Pikaisella netin selailulla näyttäis E39 525d:n turbo (GT-2052V) olevan laipoiltaan samanlainen.
        I01 i3s 94

        Comment

        • kalkkuna
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2004
          • 864
          • vaajakoski

          #34
          Originally posted by huupi View Post
          Kuulostaapa tutulta... Turbon kimppuun siis itsekin, niin kuin Supa jo tuossa aiemmin kehotti. Jos ahdin menee vaihtoon niin kiinnostaisi kyllä päivittää se samalla isompaan. Onko kellään tietoa meneekö mikään muu malli "heittämällä" originellin (GT-1549V) tilalle? Pikaisella netin selailulla näyttäis E39 525d:n turbo (GT-2052V) olevan laipoiltaan samanlainen.
          Mulla ei enää aaltoile kiihdytyksessä kun vaihdoin sen mittarin. Ylimääräinen vihellys kuuluu kyllä edelleen ja en ole ehtinyt tutkia mistä se kuuluu. Välillä on vetoja autossa enemmän välillä vähemmän. Itse olen miettinyt että pitäs syöttöpumpun ajoitus tarkastaa/säätää, ja etsiä se vihellyksen syy.
          Toivottavasti ei ole tuo turbovika mun autossa. Nollaantuukohan se ecu jos ottaa akunkengät irti vai pitääkö se hoitaa testerillä?
          VW sharan 1,8T
          e30 318i 4d -89 projekti
          e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

          Comment

          • jardahl
            Bimmer Rookie
            • Jan 2005
            • 176
            • Jyväskylä

            #35
            Kyllä näissä vehkeissä turbot on kulutustavaraa, varsinkin nykydieseleiden "juuttuvasiipiset". Noki ja mahdollinen öljy sotkee ja jumittaa tehokkaasti pikkuruiset johdinsiivet pakopesässä. Toki kylmänä kenkiminen ja vähäinen jälkikäyttö kovan ajon jälkeen edesauttaa rikkoontumista entisestään.

            Itsellä täysin samoja oireita kuin topicciin osallistuneilla. Pitkät kiihdytykset, esim. ohitus 5.vaihteella saavat aikaan hyytymisen tiettyyn nopeuteen joka voi olla välillä 140-170km/h (suljetulla tiellä toki). Hetken 80km/h köröttelyn jälkeen meno taas maistuu, ilmeisesti limp-mode lähtee pois. Noihin nopeuksiin pääsee aina melko pienessä ajassa, eli nopeissa kiihdytyksissä voimaa löytyy tasaisesti. En muuta selitystä tälle ole keksinyt kuin jumittavat siivet. Ahtopainemittaria en ole asentanut. Ahdin viheltää kylmänä melkoisesti, mutta lämmetessään on "melkein" äänetön. Voi olla pakopesä halki tms. Alakierroksilla vääntöä on yllin kyllin jo 1500rpm. Ahtimen alipainekello liikkuu painettaessa melko helposti.

            Vaihdettuna on:
            -imusarja
            -map-anturi
            -ahtopaineen säädin
            -alipainesäiliö edelliseen

            Eli turbokauppaan ostoksille jossain vaiheessa ennen kuin alkaa lastusta haaveilemaan.
            Model S

            Comment

            • kalkkuna
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2004
              • 864
              • vaajakoski

              #36
              Melkein varma vihellyksen aiheuttajasta. Ahtimelta coolerille menevä letku on revennyt. Klemmarin vierestä ahtimen päästä. Ihmettelin kun välillä pysähtyi niin tuli semmonen palaneen öljynkäry sisälle autoon. No auto nosturilla ylös ja tutkimaan mistä johtuu. Sieltähän se repeämä sitten löyty. Tänään tilattu uusi letku LAAKKOSELTA ja keskivikkona pitäis olla tullu. Jos sen saisi vielä jossain vaihdettua niin sitten olisi taas lisää tietoa. Ai niin yllättävän halpa letku 52e ,kl-varaosilla 70e ja 2 viikkoo toimitusaika.


              9.9.09
              Letku vaihdettu. Viheltää edelleen. Öljyä oli aikapaljon tuolla katalysaattorin tienoilla. En tiedä mistä lie tullu kun tuo letku ei ollu ihan vielä puhki. Täytyy hommata peili ja tutkailla voisko turbo vuotaa öljyä/ahtopaineita. Kun se vihellys kuulu alkuun vaan lämpösellä koneella. En tiiä aika woodoo touhua.
              Last edited by kalkkuna; 09-09-2009, 21:29. Reason: väliaika tietoja
              VW sharan 1,8T
              e30 318i 4d -89 projekti
              e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

              Comment

              • kalkkuna
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2004
                • 864
                • vaajakoski

                #37
                Mites muuten on polttoaineenkulutusen laita muilla? Tossa kesällä kun ajeli pidemmät siivut matkaa,ihan normi rajoitusten mukaan,niin laskeskelin tommosta 7l/100km. Tietenkin tässä nurkka-ajossa menee enemmän jotain 10l/100km. Vika koodeja ei löytyny mitään.
                VW sharan 1,8T
                e30 318i 4d -89 projekti
                e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

                Comment

                • ali
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2005
                  • 38

                  #38
                  Originally posted by kalkkuna View Post
                  Mites muuten on polttoaineenkulutusen laita muilla? Tossa kesällä kun ajeli pidemmät siivut matkaa,ihan normi rajoitusten mukaan,niin laskeskelin tommosta 7l/100km. Tietenkin tässä nurkka-ajossa menee enemmän jotain 10l/100km. Vika koodeja ei löytyny mitään.
                  Mulla meni 5,2l maan-/moottoritiellä kun kesällä ajelin. Auto siis 320d touring -00, ja ainakin toistaiseksi kunnossa. Kaupungissa pyörinee ~7-8 nurkilla, ei ole tullut tuota tarkkailtua.

                  Comment

                  • kalkkuna
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2004
                    • 864
                    • vaajakoski

                    #39
                    Olen sitä viheltämisen aiheuttajaa yrittänyt etsiä. Turhaan! Viheltäköön saatana. Turbo se varmaan on mutta saahan se ääntä pitää. Öljyn käry/vuoto loppu kun vaihdoin huohotinventtiilin. Oli niin turvoksissa se vanha suodatin että hyvä kun mahtu olemaan siellä kotelossa.
                    No nyt tässä sitten alkanut hiipimään pikkuhiljaa takaraivoon epäilys että tehottomuus johtuu siitä että laatikko on alkanut luistamaan. Tiedä sitten. Jos vika laatikossa niin taidan muuttaa manuaaliksi ja bensakone olis kanssa kiva.
                    Että tämmöstä tälläkertaa.
                    VW sharan 1,8T
                    e30 318i 4d -89 projekti
                    e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

                    Comment

                    • huupi
                      BTCF Member
                      • Aug 2007
                      • 1196
                      • Tyrnävä

                      #40
                      Päivitystä pitkästä aikaa. Pakoputki remontin takia (haitarikohta, joka näissä näyttää juttujen mukaan hajoavan) piti käyttää putken alkupää irti turbolta, joten siinä pääsi näkemään pakopuolen siipien kunnon. Mielestäni olivat hyvässä kunnossa eli ei kuluneet ja täysin ehyet. Myös akselin välyksiä kokeilin, pitkittäin ei tuntunut ollenkaan, mutta poikittain tuntui jonkin verran klappia. Kummin päin se nyt menikään eli onko tuo normaalia vai nimenomaan toisinko päin? Tuossa toisessa ketjussa http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=177287 tuntuisi olevan saman oloista vikaa kuin itselläni (tosin 330d) ja ratkaisu näyttäisi löytyneen turbolle menevää tankoa säätämällä. :think
                      I01 i3s 94

                      Comment

                      • jardahl
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2005
                        • 176
                        • Jyväskylä

                        #41
                        Originally posted by huupi View Post
                        Myös akselin välyksiä kokeilin, pitkittäin ei tuntunut ollenkaan, mutta poikittain tuntui jonkin verran klappia. Kummin päin se nyt menikään eli onko tuo normaalia vai nimenomaan toisinko päin?
                        Päittäisvälystä (akselin suuntaista) saisi olla mahdollisimman vähän.
                        Poikittain kuuluu olla hieman klappia (kuinka paljon, riippuu ahtimesta) kun öljy toimii "laakerina". Öljynpaine keskittää moottorin käydessä turbiiniakselin.
                        Last edited by jardahl; 14-10-2009, 23:47. Reason: kielioppi...
                        Model S

                        Comment

                        • huupi
                          BTCF Member
                          • Aug 2007
                          • 1196
                          • Tyrnävä

                          #42
                          Piiitkästä aikaa... Auto osoittaa elpymisen merkkejä. Viime päivinä, kun on ollut pari kymppiä pakkasta, hyytymistä ei ole juurikaan tapahtunut. Nyt kestää kiihdyttää jalka suorana koko kierrosalueen läpi 4. ja 5. vaihteilla ja kulkeekin mukavasti: 90-120 km/h 4:lla alle 6s ja 5:lla reilu 6s. 3:lla tuntuisi vielä hieman puutuvan. Harmi, kun ei pystynyt ahtojen käyttäytymistä seuraamaan. Ainoa toimenpide mitä on tullut tehtyä, on huohottimen suodattimen vaihto juurikin pari päivää sitten. Sattumaa vai ei? :think Ilmojen lauhtuminen kertonee totuuden. Vanhalla olikin jo ajettu ainakin 110tkm ja liki 3 vuotta... Btw. Vortex-tyyppinen suodatin M57N-koneesta ei käy tähän malliin, vaikka muuta on sanottu, nimim. Tarviiko kukaan? M57:aan myydään pelkkää huoparullaa, joka käy myös tähän M47:aan (johon taas myydään vain huoparullaa koteloineen).

                          Jos kylmyys on "syy", miksi niin? Ongelmahan tässä on ollut ahtojen piikittely. Onko mahdollisesti pakopaineet olleet niin kovia, että on nostanut ahtimen lämmöt koviksi ja sitä myötä ahtoilma ollut lämmintä? Toisaalta, miksi pakopaineet olisivat vakiohiluilla kovat (ohjelmoitu tosin)? Katti tukossa? Noh, tuo selvinnee, kun vaihdan uuden katittoman pakoputken alkupätkän särkyneen tilalle lähipäivinä, pitäisi olla myös paremmin virtaava. Herääkö ajatuksia?
                          I01 i3s 94

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9135
                            • Oulu

                            #43
                            Mielenkiintoista. Katsotaan kuinka käy, kun vaihdat putken.

                            Tuosta huohottimen öljynerottimesta sen verran, että M47N-koneisen vortex pitäisi käydä. Osanumeron viimeinen numero on eri. Näyttää hyvin samanlaiselta, kuin M57N-version, ei ole tullut mitattua eroja.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • huupi
                              BTCF Member
                              • Aug 2007
                              • 1196
                              • Tyrnävä

                              #44
                              Originally posted by Clavurion View Post
                              Mielenkiintoista. Katsotaan kuinka käy, kun vaihdat putken.
                              Putki tuli vaihdettua, mutta eipä siitä mitään erikoista seurannut. Ja sään lauhtuessa myös puutuminen on alkanut, kai. Jotenkin on vaikea saada kiinni miten auto milloinkin toimii, sillä toisinaan vetää hyvin ja heti seuraavassa kiihdytyksessä ei. Eli ahtopaine pysyttelee "hyvällä hetkellä" mittarin mukaan nipin napin alle 1,5bar ja sitten, kun menee yli - puutuu.
                              I01 i3s 94

                              Comment

                              • tabasco
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2007
                                • 851
                                • fin

                                #45
                                Originally posted by huupi View Post
                                Btw. Vortex-tyyppinen suodatin M57N-koneesta ei käy tähän malliin, vaikka muuta on sanottu, nimim. Tarviiko kukaan? M57:aan myydään pelkkää huoparullaa, joka käy myös tähän M47:aan (johon taas myydään vain huoparullaa koteloineen).
                                Miten se erotin ei käy tuohon?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎