Tässä oli pitkään tutkittu erästä 530d tapausta joka myös ahtoi liikaa. Syyksi paljastui väljistyneet laakerit turbossa. Pakopuolen siivet olivat osuneet ahtimen säätösiipiin ja pari siipeä oli vääntynyt niin että jumitti eikä ahtoja saanut rajoitettua.
Kantsii ainakin laakerin välykset kokeilla ja jos välystä on havaittavissa turbo pöydälle niin näkee mikä on tilanne.
E46 320d (100kW) hyytyy täyskaasukiihdytyksessä **kunnossa tällä hetkellä**
Collapse
X
-
Originally posted by huupi View PostYkkösellä ja kakkosella kiihdyttäessä paineet nousee hetkellisesti jopa 1,7:ään. .
Leave a comment:
-
-
Vielä en ole itse ehtinyt etsiä vihellyksen aiheuttajaa. Nyt viheltää kylmällä moottorilla myös. Välillä auto hieman tehoton mutta välillä taas ihan jees. Täytyy sitten kirjotella lisää kun on tietoa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Heke68 View PostMulla käyttäytyi auto tolleen ennen IMM:n softausta, ahtoi liikaa ja piikkasi sitten ja auto meni vikatilaan. Vaikuttaisi siltä, ett turbon siivet jumittaisi.
Leave a comment:
-
-
Mulla käyttäytyi auto tolleen ennen IMM:n softausta, ahtoi liikaa ja piikkasi sitten ja auto meni vikatilaan. Vaikuttaisi siltä, ett turbon siivet jumittaisi.
Leave a comment:
-
-
Hieman on tullut lisätietoa auton käyttäytymisestä, kun asensin ahtopainemittarin. Ongelma ei ainakaan johdu alhaisista ahtopaineista, sillä nätisti nousee paine täyskaasukiihdytyksessä aluksi sinne 1,4-1,5 bariin ja ahdot pysyvät koko ajan, siis myös sen hyytymisen aikana, vähintään 1 bar. Paine tosin vaihtelee nykimisen tahtiin 1,4 ja 1,0:n välillä, ikään kuin ahdot nousisivat liian ylös, jolloin "piikittää" ja paineet tippuu yhteen, josta taas nousevat hyvin pian 1,4:ään, josta taas tippuu. Ykkösellä ja kakkosella kiihdyttäessä paineet nousee hetkellisesti jopa 1,7:ään. Myös kolmosella yläkierroksilla kiihdyttäessä paineet on 1,4:ssä. Eikös muuttuvasiipisen turbon pitäisi ahtaa vähemmän yläkierroksilla? Alkaako tämä vaikuttamaan jo turbo-vialta, siivet jumissa? Arvailen vain, mutta jospa jollakulla olisi tietoa.
Leave a comment:
-
-
No nii vaihdoin mittarin toissapäivänä. KL-varaosasta hain boschin mittarin. Auto parani huomattavasti. Mutta mutta Konehuoneesta alkoi kuulumaan ylimääräinen "vihellys" mitä ei ennen kuulunut. Taitaa vuotaa jostain kun ahtopaine nousee niin se alkaa. Vihellys pysyy koko ajan yhtä voimakkaana esim kun ajaa pitkään ylämäkeen ja kiihdyttää tasaisesti, ääni ei muutu vaikka vaihteet vaihtuu. Niin ja kylmänä ei kuulu ääntä mutta kun lämpömittari nousee eka viivalle niin sitten jo viheltää. Täytyy hieman tutkia.
Sitten vielä siitä koodauksesta mittarin laatikossa oli lappu jossa luki että jos vanha mittari on loppunumeroltaan 314 tai pienempi niin tarvii koodata. Mulla taas oli 467 se numero ja saman näköinen kun se uusi.Kun vaihdoin aiemmin sen tarvikemittarin niin vaihdoin pelkän sielun.
Leave a comment:
-
-
Jep jep. No täytyy tässä yrittää saada tuo kuntoon. On niin ärsyttävä/vaarallinen ajaa. Kun välillä toimii ihan ok välillä tosi huonosti. Oli aika ylläri kun viimeviikolla ohitin yhtä autoa ja rinnalla hävis tehot,no pidin vaan monon lattiassa niin kohta oli taas vetoja.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by kalkkuna View PostMitenkäs se alipaine säiliö? ei olis kallis eikä paha vaihtaa.
Originally posted by kalkkuna View PostKun olet ohittanut tuon turbon ohjaus-solenoidin,niin oletko laittanut sen solenoidille tulevan alipaineletkun suoraan turbon kelloon? Eikös siihen tule kokoajan imua? Sehän säätää johdesiivet silloin kokonaan toiseen äärilaitaan. Ja ilmeisesti juuri siihen suuntaan että ahtaa kokoajan täysillä.Piti saada selvyys, että ahtaako täysillä milloinkaan. Ja tuntui ahtavan.
Leave a comment:
-
-
No nii! Huolto ei vaikuttanut asiaan mitenkään. Puhdistin myös maffin samalla. Se on kylläkin varmaan 2v vanha tarvikeosa. Mulla on autossa 463tkm taulussa mutta turbo siihen on joskus vaihdettu ei tietoa millon.Pitäs varmaan aloittaa tosta maffin vaihdosta originaali osaan ja tehdä se päivitys. Sitten imusarja irti ja vaihtaa se ahtopaineanturi samalla kun puhdistaa imusarjan. Sitten vasta suutin remonttia...... Niin ja mun auto on 11/00 käyttöön otettu 320dat.
edit
Mitenkäs se alipaine säiliö? ei olis kallis eikä paha vaihtaa.
HUUPI
Kun olet ohittanut tuon turbon ohjaus-solenoidin,niin oletko laittanut sen solenoidille tulevan alipaineletkun suoraan turbon kelloon? Eikös siihen tule kokoajan imua? Sehän säätää johdesiivet silloin kokonaan toiseen äärilaitaan. Ja ilmeisesti juuri siihen suuntaan että ahtaa kokoajan täysillä.
Leave a comment:
-
-
Kiitoksia tiedosta ja hyvistä linkeistä. Pikaisesti lukemalla tuo Briteissä oleva pulju näyttäis tarjoavan 35 £:lla edc:n tarkastuksen rahtikuluineen. Toinen juttu on sitten tuleeko otettua toimivasta autosta osa irti ja lähettää maailmalla tietämättä onko vika edes siinä. Mitä sitä on valmis tekemään, jotta auto tulee kuntoon... :think
Originally posted by Tojopa View Post
Tosin eniten epäilen näissä VP44-pumpulla varustetuissa olevan pumpun ohjauselektroniikassa (EDC) vikaa. Maailmalla pumppujen EDC-bokseja on onnistuneesti korjailtu, ja ilmeisesti kotomaassakin muutama firma kyseistä hommaa jo tekee. Jossain oli, että jopa yli 90% VP44 vioista olisi juurikin EDC:ssä, ja itse mekaaninen puoli olisi pumpussa varsin kestävää.
http://www.vp44diesel.de/english
Leave a comment:
-
-
Ei sitten ainakaan saa tarpeeksi mehua... mulla ennen maffin koodausta vaelsi kiihtyvyys ja kulutusmittarin neula samalla.
Originally posted by huupi View PostMulla menee nyt lastutettuna juurikin valmistajan aikoihin kaikki kiihtyvyydet. Ennen sitä ajat olivat todella heikkoja puutumisesta johtuen. Kulutusmittari painuu kyllä pohjaan kaikilla vaihteilla, paitsi silloin kun hyytyminen tapahtuu, jolloin viisari nousee n. 12l kohdalle.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Jonsku View PostNyt menee ihan lonkalta heitoksi, mutta kokeillaan kuitenkin
Riippuu toki potentiometrin mallista / tyypistä, mutta jos on samantyylinen kuin esimerkiksi vanhemmissa ilmamäärämittareissa niin silloinhan voi olla hyvinkin niin, että kontaktipinta on kulunut tuolta tietyltä kohdalta enemmän kuin muualta. Nyt kun liikutaan tämän kuluneen kohdan ohi, voi signaaliin tulla "heittoa".
Tosin eniten epäilen näissä VP44-pumpulla varustetuissa olevan pumpun ohjauselektroniikassa (EDC) vikaa. Maailmalla pumppujen EDC-bokseja on onnistuneesti korjailtu, ja ilmeisesti kotomaassakin muutama firma kyseistä hommaa jo tekee. Jossain oli, että jopa yli 90% VP44 vioista olisi juurikin EDC:ssä, ja itse mekaaninen puoli olisi pumpussa varsin kestävää.
Leave a comment:
-
-
Seuraava kysymys on luonnollisesti, että tietääkö joku minkä tyyppinen tämä ko. potikka on?
Originally posted by Jonsku View Post
Riippuu toki potentiometrin mallista / tyypistä, mutta jos on samantyylinen kuin esimerkiksi vanhemmissa ilmamäärämittareissa niin silloinhan voi olla hyvinkin niin, että kontaktipinta on kulunut tuolta tietyltä kohdalta enemmän kuin muualta. Nyt kun liikutaan tämän kuluneen kohdan ohi, voi signaaliin tulla "heittoa".
Leave a comment:
-
-
Mulla menee nyt lastutettuna juurikin valmistajan aikoihin kaikki kiihtyvyydet. Ennen sitä ajat olivat todella heikkoja puutumisesta johtuen. Kulutusmittari painuu kyllä pohjaan kaikilla vaihteilla, paitsi silloin kun hyytyminen tapahtuu, jolloin viisari nousee n. 12l kohdalle.
Originally posted by Heke68 View PostMulla myös 6/2001 valmistettu 320d. Toiminut hyvin viime syksyisen maffin vaihdon ja koodauksen jälkeen. Kiihtyvyys edelleen 4. vaihteella 80-120 km/h 8.5-9 s. Kaasu pohjassa 4. vaihteella kulutusmittari nousee 20 l:aan ja 5. vaihteella 16 l:aan. Mites teillä?
Leave a comment:
-
Leave a comment: